Jag är mycket förvånad över att ett uttalande av Margot Wallström under fredagens interpellationsdebatt inte uppmärksammats mer på sociala medier. Att svensk politisk korrekt media inte ifrågasätter det har jag full ”förståelse” för. Så här sa Margot Wallström.
”Vi har den största respekt för islam som världsreligion och för dess bidrag till vår gemensamma civilisation. ”
Vad har islam bidraget med i vår civilisation? Jag har svårt att hitta något som har positiva förtecken, däremot finns det mängder av negativa uttryck som yttrandefrihet, religionsfrihet, jämställdhet, demokrati och mänskliga rättigheter. Inom dessa områden befinner sig islam fortfarande på medeltiden! Islam fungerar helt enkelt inte i ett civiliserat samhälle.
Har utrikesdepartementet ingen koll på alla terrorgrupper som verkar i islams namn?
Margot Wallström och hennes rådgivare/talskrivare på utrikesdepartementet tycks vara både blinda och döva.
Alf
21 mars 2015 11:02
Det är nu full "Damage controll" från regeringens sida. Wallström måste uttrycka sig på det sättet för att minska skadeverkningarna, främst riktat åt Saudiarabien och de 57 arabstaterna som sluter upp bakom Saudiarabien, och dels för att visa handlingskraft för näringslivstopparna som kritiserade regeringen i en DN artikel.
Stefan
21 mars 2015 11:08
Jag kan bara hålla med. Wallström hade ju från början rätt i sak om att Saudiarabiens rättssystem är medeltida, låt vara att det kanske var lite klumpigt uttryckt om man vill upprätthålla någorlunda goda diplomatiska relationer.
Men att så fort kritiken kommer från arabvärlden börja slingra sig och säga att det absolut inte var någon kritik av islam är ju helt ryggradslöst! Saudiarabiens lagar är baserade på sharia vilket är så islamskt det kan bli.
Att nu pudla och försöka blidka arabvärlden genom att lägga sig platt visar på en svaghet som araberna kommer att utnyttja för att flytta fram sina positioner.
Thoralf Alfsson
21 mars 2015 11:20
Helt korrekt! Och inte bara i arabvärlden utan även i Sverige.
OH
21 mars 2015 11:35
Vi har den regering som 87% av Riksdagens ledamöter röstat fram för vilka dom redan ett flertal ggr givit sitt stöd.
Lärare
21 mars 2015 11:39
Vi var nog många som reagerade på hennes uttalande. Helt otroligt att det inte har blivit en "mediastorm" mot henne.
VAD, har islam tillfört Sverige för ngt positivt egentligen?
Skrämmande är ordet!
Denna inkompetenta regering måste avgå inom kort. Finansministerns uppförande i fredagens debatt är också ett bevis därför. De vinglar hit och dit hela tiden, vänder kappan efter vinden, vad händer härnäst tro?
Tror SD ligger runt 25% i realiteten, folk är förb... på regeringen och inte blir det bättre med Batras gäng heller, hon kör ju samma "svenskavvecklingspolitik" som "hjärtkirurgen".
Vi måste rädda Sverige, NU, NU, NU!
Heder åt Billström som röt ifrån!
S-E Karlsson
21 mars 2015 12:21
Det skulle vara förbjudet at som hon gör resa runt i världen och reta upp andra länders regeringar .svensk export får ju stryk !
Gör om gör rätt !
joffe
21 mars 2015 13:01
Vad håller ni på med i Sverige?Hela omvärlden skrattar åt er regering som är rena cirkusen. Det finns ingen ledare! En säger si enda dan och så den andra och vi som följer utvecklingen utomlands skrattar. Men det är tragiskt att landet nu går down the drain i snabb takt ... Tragiskt för ett förr otroligt fint land där jag växte upp.
biran
21 mars 2015 13:14
”Vi har den största respekt för islam som världsreligion och för dess bidrag till vår gemensamma civilisation. ” säger Wallström, då undrar jag vilka bidrag då? Nu tror jag inte att Wallström läser på dessa sidor men det gör hennes partivänner på bla Östran så frågan går dit. Nu är det så att jag inte läser Östran så därför är jag tacksam för svar på denna sida.
Niklas R
21 mars 2015 13:16
Hörde det på radion igår och min reaktion var exakt den samma. Vad har islam bidragit med till att föra mänskligheten framåt?
Sedan var det någon intervju med en islamapologet från Lund, Hjärpe, som försökte skyla över Wallströmskans inkompetens genom att göra gällande att den saudiska formen av islam, wahabbismen, är i minoritet och att sharia som de utövar inte alls stämmer överens med den "fredliga sharia" som de andra muslimska sekterna utövar. Naturligtvis ifrågasatte inte den inkompetente journalisten detta utan bara hummade med i intervjun då Hjärpe gjorde sitt jobb och försökte upprätta Wallströms trovärdighet för den svenska allmänheten i SR.
En kompetent journalist skulle naturligtvis tagit de exemplen som Hjärpe tog upp, spöstraff, stening, etc, och satt dem i relation till straffsatserna i andra muslimska länder så som Iran, Afghanistan, Indonesien, Malaysia, Yemen, etc som också baserar sin lagstiftning på sharia. Men det hade ju kullkastat hela poängen med intervjun.
Hulda mk1
21 mars 2015 14:04
Sharia kommer ju från Islam. Vet ingen på UD det?
Den enda vinnaren på detta sanslösa vinglande och krypande för Saudi-Arabien och Islam är tveklöst SD. 25% väljarstödstöd, inte om, utan när...
Att Margot Wallström hade så dålig diplomatisk talang och dåliga rådgivare trodde nog ingen. Att Löfven verkar har det också är förskräckligt...
Lärare
21 mars 2015 14:16
Hör på Lokalradion att Sverige måste bli bättre på att tillvarata och dra nytta av de nyanländas kunskaper.
Inte lätt att tillvarata något som inte finns!
Medierna försöker på alla sätt föra svenska folket bakom ljuset.
Maja Dacke
21 mars 2015 14:28
Men visst har de korantrogna islamisterna fört mänskligheten framåt genom att hålla tillbaka befolkningstillväxten - om man säger så ... De kunde t o m öka takten i dödandet. Men ... men ... de agerar på fel sida av livet. (Det hade varit bättre om de tvingat på folk kondomer o d istället.)
Tyvärr vet eller tänker dessa marodörer inte på att de spelar sina värsta fiender i händerna genom sin terror och sitt dödande ... Eller vet de det och tjänar på det? (Mammon-dyrkare som utger sig för att vara Allah-dyrkare?)
Det finns också stenrika vapenproducenter/handlare med mera, med flera, som gör sig ännu rikare på dem. Som mysande ser hur världsbefolkningen minskar och minskar ... åtminstone i ena änden av livet.
Lotta
21 mars 2015 15:16
"Många frågar sig vad det är för samhällsutveckling vi ser, sa Stefan Löfven (S)". Ett uttalande han gjorde efter den senaste i en lång, lång rad av skjutningar i landet. Samhällsutvecklingen är en följd av den vansinniga massinvandringspoilitiken som Stefan Lövén, hans parti och övriga 7-klövernpartierna gemensamt stått bakom de senaste decennierna. Samma politik som de fortfarande med en dåres envishet står bakom, men tydligen vägrar eller inte ens är kapabla att inse konsekvenserna av. Man kan fråga sig vem eller vilka som gett politikerna mandat att över huvudet på svenska folket bestämma att Sverige skall vara ett mångkulturellt land? Finns det någon av dem som någonsin stannar upp och tänker på vilket helvete man varit med om att skapa? Man måste hata sitt land och sina landsmän för att genomföra något så djävulskt. Ingen kan längre blunda för hur förstört vårt land blivit. Inser man inte det ohållbara i att släppa in massor av människor utan någon som helst kontroll att man bäddar för katastrof eller är det kanske det man är ute efter?
Plommonstop
21 mars 2015 16:14
Jag har svårt att komma på några muslimska bidrag till civilisationen. Om man inte räknar förmågan att utnyttja bidrag, förstås.
Araber var duktiga innan islam tog vid.
Astronomi,
Matematik (de förde in den indiska nollan (0) i talsystemet, och vips blev matten mycket lättare.)
De stora romarnas tal var inte så lätta att hantera. Multiplicera XXIV med XXV på prov så ser ni skillnaden mot 24x25.Och på grekiska hade det sett ut så här: KAPPAKAPPADEKLTA x KAPPAKAPPAEPSILON=?
Kemi - de första att destillera alkohol. Slurpa på den ni bonnaläppar!(-:
Naturvetenskap i allmänhet. Inte minst att hantera vattenkraft.
Segelsättning på båtar.
Efter islam har väl inget nytt tillkommit. Om man inte räknar för oss tidigare obekanta företeelser som gruppvåldtäkter, stenkastning och att bränna bilar.
Men för att inte vara enbart negativ; Kebab, Falatal, cus-cus, saffran, dadlar, mosaik, vävnad och kanske något mer.
Hjärtat.
21 mars 2015 18:25
Margot W,vad har hon egentligen gjort inom Eu-parlamentet,det enda hon
gjorde var att lyfta en fet lön varje månad.
Och nu har hon verkligen gjort bort sig.
Thomas Falk
21 mars 2015 19:22
Finns det något Margot gjort som varit lyckat? Inte i EU i alla fall och
absolut inte nu. Saudi kommer att jobba för ett "damoffer". Tumskruvarna
dras nog åt ytterligare ett varv snart.
Sven Hult
21 mars 2015 20:20
Vad som förvånar mig är att en människa med position inte är intresserad av att bilds sig, läsa böcker och skaffa sig kunskap. Någon inom departementet, regeringen skulle väl kunna hjälpa Margot Wallström så att det blev rätt. Om hon hade någon som helst kunskap skulle hon förstå att islam=sharia och att sharia=islam. Det skulle vidare vara intressant att veta vad hon menar att islam bidragit till vad gäller vår gemensamma civilisation. Det här måste hon få svara på.
Lena
22 mars 2015 00:39
"Högmod går före fall" Läs Lars Berns senaste krönika, den bästa han någonsin skrivit säger några kommentarer.
http://anthropocene.se/2015/march/hogmod-gar-fore-fall.html#comments
Även krönikan före är mycket, mycket viktig. Det handlar om äganderätten. Hur ser kommunisterna på äganderätten? Och hur utvecklas ett land utan äganderätt? Kommentarerna är också väl värda att begrunda.
http://anthropocene.se/2015/march/tafsa-inte-pa-agareratten.html
Gubben o Gumman
22 mars 2015 05:10
Tomas Falk : Detta tar inte slut förrän Margot avgått
Hasse
22 mars 2015 06:43
Inte bara döva och blinda de saknar helt enkelt den kompetens som behövs. Några som har blivit befordrade lång över sin kompetensnivå, i alla fall när det gäller utrikespolitik.
Tony
22 mars 2015 07:16
"Vi har den största respekt för Islam som världsreligion,
och vad den har bidragit med till vår gemensamma civilisation"?
Ja vad tänker hon på då Margot? Är det Sharialagarna med
dom makabra straff, som varit utdöda i "civiliserade"
länder i hundratals år? Som jag ser det finns det absolut
ingen som helst utveckling som har kommit från något land
där religionen Islam praktiseras, om man inte räknar in
det urskiljningslösa dödandet av oskyldiga människor.
Pensionisten
22 mars 2015 08:27
Andra funderingar:
Ska Åkesson sluta som partiledare? Det går ju en del rykten hit o dit!
Var håller Björn Söder hus? Har varken hört eller sett något av honom på en längre tid!
Någon som vet? Många gissningar har lagts ut i press!
Har du Thoralf några tankar kring den presskonferens som ska ske?
Åke
22 mars 2015 08:34
ja, vilket förb...t hyckleri rent ut sagt. Det är tydligen viktigare att gå näringslivets ärenden, med export och goda affärsförbindelser, som då står över demokrati och mänskliga rättigheter!!!
Ludvig
22 mars 2015 08:55
Säga att islam har bidragit till vår gemensamma civilisation inger inte förtroende.
Tompa
22 mars 2015 09:01
@Lena
Håller med. Detta var den bästa sammanfattning jag har läst. Uppmanar alla att sprida denna länk till alla ni överhuvudtaget känner. Den här artikeln blir svår att avfärda som rasistisk propaganda.
http://antropocene.se/2015/march/hogmod-gar-fore-fall.html#comments
Hulda mk1
22 mars 2015 10:32
@pensionisten. Vad gäller Jimmie Åkesson, så ligg lågt, tro inte på någon. Speciellt inte div. "experter" i media.
Margot Wallström är just nu en duktig valarbetare för SD.
Pensionisten
22 mars 2015 10:57
Hulda mk1! Vi har ju sju partier som utgör dom bästa valarbetarna för SD men en massa ryktesspridning kan ju ställa till en massa problem.
Hoppas och tror att Åkesson ska in på banan igen!
SVT:s sista "valresultat" är en konstgjord historia då samma institut låg helt fel innan valet. Beställningsjobb av vänstergänget på SVT.
Lena
22 mars 2015 11:50
Det gick visst inte så bra för statsministern heller i fredags när han var i Göteborg för att lägga en blomma på mordplatsen. Många glåpord och hotfull stämning. En del frågade eller rättare sagt nästan skrek fram meningar som:"hur ska man kunna sitta i lugn och ro och äta härinne", " att man vågar gå ut en sväng, ta en promenad".
ska bli intressant om Herr Löfvén lär sig något av sina erfarenheter där ute bland allmänheten. Det är nog inte troligt? Han kommer att bita sig fast vid makten. Det är det där med Kartan eller Verkligheten.
http://www.friatider.se/löfven-jagades-ivag-fran-brottsplatsen
Niklas R
22 mars 2015 13:59
@Plommonstop
De första dokumenterade destilleringarna gjordes av grekerna på hundratalet i Alexandria. Araberna lärde sig detta från Alexanderianerna.
@Amen
Det enda muslimerna gjorde var att det intog och förstörde hjärtat av den ortodoxa tron, Konstantinopel. Detta i sin tur gjorde att tusentals lärda greker, som hade tillgång till de gamla texterna, helt plötsligt inte längre hade något hem utan de flyttade till det kristna Europa istället för att leva som dimmihs under islam. Detta startade renässansen och fortsatt utveckling av Europa då Bysans inte längre höll på sina hemligheter.
Så om islams enda bidrag till världsutvecklingen kommer ifrån krig att krossa det sista antika imperiet så är det inte speciellt mycket att hänga i julgranen.
Amen
22 mars 2015 15:28
Niklas R
Brydde du dig om att texten i länken?
Niklas R
22 mars 2015 21:21
@Amen
Precis som Stalins Sovjetunion försökte få det till att alla väsentliga och viktiga uppfinningar kom från ryssar så försöker muslimerna ta äran för uppfinningar som de inte gjort. De framsteg som din länk försöker tillskriva muslimerna kommer från Europa och primärt grekerna som araberna tagit och översatt till arabiska genom sina erövringar av gamla grekiska, romerska, kristna områden. Vilket innebär att även om INTE muslimerna ockuperat dessa områden och tagit denna informationen så hade vi fortfarande fått tillgång till den, genom vårt arv. Det enda muslimerna gjorde var att se till att det tog längre tid innan vi fick den.
biran
25 mars 2015 11:30
Som väntat så fick jag inget svar från Östran, tystnadens rodnad över sin korkade utrikesminister förmodar jag.