thoralf

Direktlänk till inlägg 7 maj 2014

BEFOLKNINGSUTBYTET I KALMAR LÄN

Av Thoralf Alfsson - 7 maj 2014 17:46

Befolkningsutvecklingen i Kalmar län borde få alla att begrunda vad som pågår. Jag blir väldigt bekymrad och bodde jag i Högsby kommun skulle jag vara än mer bekymrad.


Kalmar län är en avfolkningsbygd i vissa avseenden men inte i alla avseenden. Jag har studerat statistiken för de senaste tolv åren med anledning av den folder jag håller på att skapa.


År 2002 hade Kalmar län en befolkning på 234 627 personer, fram till 2013 hade den sjunkit till 233 874 personer. En marginell förändring kan det tyckas men bakom dessa siffror finns det saker som borde bekymra länets politiker.


Under 2002 bestod befolkning i länet av 211 371 personer med svensk bakgrund. Under åren fram till 2013 har antalet sjunkit konstant och var då nere på 200 139 personer. Antalet personer med svensk bakgrund minskar alltså med drygt 11 000 personer eller med ca 1 000 personer/år i Kalmar län.

Samtidigt stiger antalet personer med utländsk bakgrund. År 2002 hade 23 256 personer utländsk bakgrund i Kalmar län och det har fram till 2013 stigit till 33 736 personer. Alltså det stiger med ca 1 000 personer/år. Detta sker genom en stor inflyttning men även genom barnaföddande.


Det befolkningsutbyte som pågår i Kalmar län innebär att 1 000 svenskar försvinner bort varje år och in kommer 1 000 personer med utländsk bakgrund.

 

I Högsby och Hultsfred är snart var femte person någon med utländsk bakgrund. I Högsby går förändringen väldigt fort. År 2000 var ca var tionde person någon med utländsk bakgrund.


 


Här kommer topplistan för Kalmar län.


 

Källa: Beräkningen utgår från uppgifter hos SCB.



Några kommuner har hållit emot in i det längsta men under de senaste åren är även Borgholm, Torsås och Mörbylånga börjat med ett befolkningsutbytet!


 

 
 
Ingen bild

World Traveller

7 maj 2014 22:24

Jag sitter på ett hotellrum i Dubai juat nu, men för 3 dar sen var jag i Nordstan i Göteborg. Trodde att jag hamnat fel och var i Islamabad. Sverige är nog förlorat om inget görs mycket smabbt. En iranier sa att han tror att det kommer att bli som i mellanöstern eller värre.

 
Ingen bild

blåsippan

7 maj 2014 22:44

Ingenting tyder på att någonting kommer att göras väldigt snart. Titanic styr med fulla knop rätt mot isberget. Ingen styrman i sikte..

 
Ingen bild

Argus

7 maj 2014 22:53

För fem år sedan hade jag inte hört talas om Frankfurtskolan eller kulturmarxismen för den delen. 68-vänstern var tyvärr alltför välbekant men mekanismen bakom hade jag aldrig hört talas om. Det var den 78-åriga kvinnan som blev misshandlad till döds över en handikappsparkeringsplats som öppnade mina ögon då jag inte trodde att skåningar var kapabla till detta bestialiska brott.

Svenska folket har blivit skedmatade med missinformation och propaganda av dessa 68-vänstermänniskor i media i snart ett halvsekel. När Svensson väl vaknar upp så kommer de att fråga varför ingen berättade det och vi kommer att säga att vi ropade ut det på hustak och torg och att de inte lyssnade. Då kommer de att fråga varför vi inte ropade högre och då kommer vi att det gjorde vi men bara fick invektiv till svar.

Jag har tyvärr förlorat hoppet på en svensk lösning utan hoppas att våra europeiska vänner istället kan hälla grus i "den nya världsordningen" innan det är försent.

 
Ingen bild

Magentan

8 maj 2014 00:02

@Argus, som skriver "Jag har tyvärr förlorat hoppet på en svensk lösning utan hoppas att våra europeiska vänner istället kan hälla grus i "den nya världsordningen" innan det är försent.

Så är det med mig också. Även jag hoppas på våra europeiska vänner. Till och med våra nordiska grannländer har ju börjat vakna, så vi får hoppas på dem.

 
Ingen bild

Oraklet

8 maj 2014 01:43

Vad tusan gör invandrarna i Högsby? Den kommunen tappar ju 1 % av befolkningen varje år - låter inte som att det kan finnas särskilt många jobb där...

 
Ingen bild

joffe

8 maj 2014 04:48

7-kloverpolitiker och PK-V-journalister ar sa forgiftade av vanstervaldet och massinvandringspsykos att svenska folket ar helt vilseforda och sover vidare - aven infor det kommande valet. Man ser ju i prognoser att de RODGRONA ar i majoritet.

Efter att emigrerat for tre decennier sedan och med intresse foljt politiska utvecklingen i Sverige hyser jag ingen forhoppning om ett nationellt uppvaknande.

Hoppas jag har fel for er egen skull. MVH fd stolt svensk...

 
Ingen bild

Migrationen till Europa blir katastrof

8 maj 2014 05:34

Oavsett politisk färg så är detta resultatet i praktiken
Att man inte inser det från andra partier är helskumt, visar bara på vilket hyckleri man håller på med.
Det blir en djävla smäll när detta tar stopp i hela Europa, då kommer 1940-talet att likna rena söndagsskolan.
Be en bön för att England lämnar EU 2015 efter omröstning.

Sedan rasar det snabbt för idioterna som håller på med detta
Då kommer lilla ansvarsfrågan upp på bordet lycka till stor som liten hycklare

 
Svensson

Svensson

8 maj 2014 07:33

Alliansregeringen vill slå sönder den svenska arbetsmarknaden,sen kommer det bli så låga löner,så det är inte lönt att arbeta.Då tar invandrarna alla arbeten,och då blir allt sämre i Sverige.

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

SDare

8 maj 2014 07:42

Givetvis ännu en invandrar artikel i en feg tidning som inte går att kommentera.
Svensk med utbildning kommer alltså inte ifråga.
http://www.ostran.se/NYHETER/Kalmar/Landstinget-soeker-invandrare

 
Ingen bild

Mattias

8 maj 2014 09:24

@Thoralf
Nazistiska konspirationsteorier, huva vad lågt av dig. Foliehatt på.

 
Ingen bild

Undrande

8 maj 2014 09:27

Hej Thoralf.

Jag skulle vilja få hjälp med en fråga jag har.

Jag är född i Sverige och min far är född i Sverige (år 1960). Räknas jag som svensk i er mening?

 
Ingen bild

Hulda mk1

8 maj 2014 09:35

@Undrande. Din mamma då? Ursprung? Har du ett svenskt namn? Har du barn? Har de fått svenska namn? Är du konfirmerad eller döpt i Kyrkan?

 
Ingen bild

MN

8 maj 2014 09:48

Vitrasisterna på IRM protesterar så klart hej vilt

Thoralf presenterar fakta vad gör IRM? Skriker nazist

Men det går utmärkt säga att så många har utländskt bakgrund (ej svenskar) i Kalmar län

Det går alldeles utmärkt?

Vad vitrasisterna på IRM vägrar fatta utrikesfödda befolkningen ökar mer än infödda

Hur tycker IRM man ska tolka det?

 
Ingen bild

Thoralf A

8 maj 2014 09:55

När IRM reagerar på fakta från SCB vet jag att jag träffat rätt i ett blogginlägg.
Att de sedan försöker klistra på mig diverse epitet när det inte har några andra argument visar bara på hur inskränkta de är.

Fakta är dock svårt att bemöta!

Jag uppmanar IRM att istället kommentera Uppdrag Granskning från igår istället. Men det kanske är betydligt känsligare! Vi är många som kan ana varför!

 
Ingen bild

Hulda mk1

8 maj 2014 10:02

@Thoralf. Det mest skrämmande i UG igår var Sebbe Staxx. Hur kan en sådan människa få gå lös i samhället? Hur många som han finns det i Revolutionära Fronten?
Vad gör skolan och övrigt samhälle för att stoppa tillväxten av Vänsterextemister?

 
Ingen bild

OH

8 maj 2014 10:15

Vem avlönar dessa vänsterextremister .Dom tycks ha nära samarbete med Sjöstets vpk-gäng.

 
Ingen bild

Jonas

8 maj 2014 10:19

@Hulda mk1
Menar du att man måste ha ett svenskt namn för att vara svensk? Att man måste vara kristen? Minst en svensk förälder?

 
Ingen bild

MN

8 maj 2014 10:32

Övertorneå ursäkt mot befolkningsbyte

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/overtornea-tar-emot-manga-flyktingar

Övertorneå tagit emot 174 kvotflyktingar under de senaste sju åren och majoriteten, 60 procent, har stannat kvar i kommunen.

Precis som kommunalrådet, Roland Kemppainen (S) vill ha det:

-Vi behöver bli fler i Övertorneå. Vi står också inför en stor generationsväxling på arbetsmarknaden och vill flyktingarna stanna i vår kommun så är det mycket positivt för oss, säger han.

Övertorneå är den kommun i Norrbotten som tar emot flest flyktingar i förhållande till invånarantal och inkomster.

Men kommunalrådet brukar lugna de som säger att det blir dyrt för kommunen

-Övertorneå förlorar inte på att ta emot flyktingar, tvärtom. Rent ekonomiskt är det ett nollsummespel, men i förlängningen är det en vinst att vi blir för invånare, säger Roland Kemppainen.

 
Ingen bild

Hulda mk1

8 maj 2014 10:38

@Jonas. Eftersom Sverige sedan minst tusen år bygger på Kristendomen. Både med lag och tradition. JA, Kristen är ett krav.
Känner du dig svensk och är svensk så ser du väl fram emot Jul, eller? Då är väl knappast Ramadan något du känner till eller bryr dig om, eller?

Du kan ju flytta till Kina och bli Kines, får du se...
Eller till Nigeria och bli en Nigerian. Samma där...

 
Ingen bild

Mats (ateist)

8 maj 2014 11:04

Hulda
som du sett på mitt nic, så är jag inte kristen, vad har jul med kristedom att göra? Sedan är lagar helt separerade från religion (som tur är) Nej när Sverige är helt religionsbefriat så blir det fantastiskt mycket bättre.

 
Ingen bild

Onkel Sven

8 maj 2014 11:06

Om man läser i Ratlibris Personfakta för Högsby kommun , så blir man mörkrädd när man ser hur många invandrare i kommunen som inte har vare sej inkomst av kapital eller tjänst utan lever på våra inbetalda skatter , pengarna från staten räcker ju bara i två år .

 
Ingen bild

Hulda mk1

8 maj 2014 11:18

@Mats(ateist). Du är säkert född av föräldrar som har koppling til Kristendomen, du är troligen döpt i en Kyrka. Troligen konfirmerad osv.
Alla våra helger, förutom Första Maj, kommer från Kristendomen.

Ett Sverige helt befriat från religion, önskar du. Se då till att stoppa Islam, innan den religionen växer sig större och mäktigare. Än så länge har vi möjlighet att kritisera Islam, men hur länge till...

 
Ingen bild

Thoralf A

8 maj 2014 11:24

Undrande

Hur betraktar du dig själv?

Din mor har uppenbarligen utländsk härkomst? Har du därmed också dubbla medborgarskap?

 
Ingen bild

Lena

8 maj 2014 11:43

@Undrande
Du är självklart svensk anser jag, OM du själv känner dig som svensk. Det är dig själv du ska fråga, vilken är din identitet? Kanske är din mor från ett land långt bort härifrån och du har ett "utländskt" utseende, då kommer många att TRO att du kanske inte kommer från Sverige/har delvis utländskt härkomst. Det kan du aldrig komma ifrån. Inte heller Sveriges historia kan du göra något åt/eller ursprungsvenskarnas utseende. Det är fakta. Så jag kan bara råda dig att göra dig så hemmastadd i ditt inre som du kan, för ditt utseende kan du inte förändra, du måste leva med det/alt flytta till annat land där du känner dig hemmastadd/som passar bäst för dig. Begär inte att alla andra kommer att ändra sig för dina önskemål.
@ Jonas kl 10.19
Gör dig inte löjlig, varför en sådan negativ inställning till svenskar? Du förstår säkert svenskarnas känslor, det är samma som andra folk har för sitt land. Däremot har ingen rätt att skada andra, verbalt eller fysiskt. Det håller jag hårt på. Detsamma gäller folk från andra länder som hatar svenskar - de har absolut ingen rätt ALLS att skada oss. Vad gör de här egentligen om man inte trivs? Har de ingen vilja att förändra sin situation så att de hitta sitt drömrike?

 
Ingen bild

Jonas

8 maj 2014 11:50

@Hulda mk1
Och jag som trodde att vi hade religionsfrihet. Själv är jag ateist och firar både påsk och Jul. Skänker inte en tanke åt Jesus vid de tillfällena. Dessutom firar jag midsommar och Valborg vilka är hedniska högtider ursprungligen. Jag är knappast ensam i det här landet om det, tack och lov har sekulariseringen gått långt i sverige. Men vill någon tro på sagor om en gud med antingen en son eller en profet får de väl göra det då. Däri sitter knappast svenskheten.

 
Ingen bild

Jonas

8 maj 2014 11:51

Sen kan jag tillägga att jag varken är döpt eller konfirmerad.

 
Ingen bild

Jonas

8 maj 2014 11:52

@Lena
Jag har väl inte uttryckt en negativ inställning till svenskar? Var fick du det ifrån?

 
Ingen bild

Joni

8 maj 2014 11:54

Att du är islamofob har jag vetat sedan länge, men nu fattar jag inte alls vart du vill komma med ditt inlägg. Är det alltså ett problem att andelen "personer som är utrikes födda eller inrikes födda med två utrikes födda föräldrar" ökar? Är det icke-vitheten du är rädd för, eller är det "utlänningar" i största allmänhet som bekymrar dig? Frågorna är öppna och ärliga. Tror att ett förtydligande hade varit på sin plats.

Jag reagerar främst eftersom jag själv lever i Sverige, men är född i ett annat nordiskt land och har två barn med en kvinna född i Sydamerika. Vi är alltså en familj på fyra personer där samtliga har "utländsk bakgrund" och tre är icke-vita. Enligt ditt sätt att se på saken är vi alltså en del av det oönskade "befolkningsutbytet", trots att vi antagligen är rätt typiska svennar på alla sätt och vis. Det känns som att du, Thoralf, håller en högst rörlig position i triangeln "ren och skär rasism" - islamofobi - xenofobi..

 
Ingen bild

Lena

8 maj 2014 11:58

@Thoralf angående befolkningsutbytet
Jag tror det är många svenskar (de som har möjlighet) flyttar utomlands idag, söker lyckan på annat håll. Om jag vore ung idag skulle jag kanske göra det också.
För övrigt tror jag inte man ska se alltför negativt på framtiden som många här på tråden gör. Visserligen ser det mörkt ut just nu men det kan komma att vända. Dessutom ska en stor utmaning ses som en möjlighet till utveckling för oss också. Livet är inte statiskt. Tror definitivt inte att svenska folket kommer att utplånas men helt säkert kommer hemska uppgörelser att utspela sig innan det vänder. Men regeringar (och stadsministrar) kommer och går, det ska man inte glömma heller.

 
Ingen bild

Thoralf A

8 maj 2014 12:55

Markku Ahonen

Med det språket åker dina kommentarer bort.

 
Ingen bild

bonnläpp

8 maj 2014 13:10

@Hulda mk1, varför är du så dum och ger dig in i dessa diskussioner? Det är precis vad de vill för att senare anklaga Thoralf för vad du skrivit. Låt Thoralf svara på frågor som ställs till honom.

Du förstör bara för Thoralf. Tänk framåt, vad dessa svar kommer att användas till.

 
Ingen bild

Sven Dacke

8 maj 2014 13:18

Om man försöker lägga en levande groda i en kastrull med hett vatten reagerar den genom att hoppa upp igen. Om man däremot lägger lägger en groda i en kastrull med kallt vatten och sakta värmer upp det, simmar den runt i det allt hetare vattnet tills den är kokt

Eventuella likheter med vad som händer just nu med "Svensken" är en ren tillfällighet

 
Ingen bild

BC

8 maj 2014 13:32

Ni är ju galna.
Jag är född i Sverige. Räknas jag inte som svensk eftersom mina föräldrar föddes utomlands men jag har endast bott i Sverige?

Thoralf Alfsson

8 maj 2014 13:36

BC

Jag tycker inte du skall ställa din fråga här utan till SCB.

Anser du SCB vara galna?

 
Ingen bild

BC

8 maj 2014 14:04

Nä! Jag ställer den här eftersom i dina och dina följare så är jag tydligen inte det. Inte ens @undrande som vars far var född här men inte hans mor.

I SCBs ögon är jag svensk.

 
Ingen bild

Hulda mk1

8 maj 2014 14:23

@bonnläpp. Du har nog lite rätt. Sedan finns det vissa människor som det inte går att föra en förnuftig diskussion med...

 
Ingen bild

Hulda mk1

8 maj 2014 14:29

Tittade nu in på exponerat.info Någon hade lagt märke till Sebbe Staxx armbandsklocka under intervjuen i Uppdrag Granskning. Den kostar ny 200 000:-

En värdig representant för arbetarklassen ;-)
Ibland får man sig ett gott skratt!!!!

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

8 maj 2014 14:40

I stort sett alla jag känner som är födda i ett annat land och som har kommit hit efter de har fyllt 18 defineras sig inte själva som svenskar. Trots att de flesta är som vilken svensson som helst. En del blir till och med stötta när man påpekar att de har levt här i större delen av sitt liv och pratar svenska bättre än sitt modersmål.

Skulle jag kunna bli japan utan att kunna språket eller knyta an till kulturen? Skulle jag en kunna bli japan förutsatt jag pratade språket och var införstådd med kulturen? Skulle jag kunna göra det i något skandinaviskt land?

Däremot kan man bli medborgare och ha samma rättigheter såväl som skyldigheter som alla infödda. Och med tanke på den ökade levnadstandarden på alla plan och tryggheten som våra invandrare får borde de kanske värdesätta, att vi tar från våra gemensamma besparingar för att hjälpa dem, aning mer än vad de faktiskt gör.

 
Ingen bild

Lena

8 maj 2014 14:42

@Jonas
Kanske hade jag fel, men uppfattade dig som kritisk till svensk-heten, ber om ursäkt:)För att fullfölja tråden om vem som är svensk så tror jag inte man behöver ett svenskt namn eller ens vara kristen. Jag själv var på vippen en gång att kalla mig buddist efter många års yoga o mediteranade, men numera kallar jag mig kristen, tycker att en del av det Jesus hade att förkunna inte går av för hackor, men det finns ju flera kloka "profeter" som har en annan tro. Inget fel med det. Däremot tror jag INTE att islam är en tolerant o fredssökande religion. Tvärtom skapar den mycket rädsla bland folket, mycket tryck på att följa vissa lagar samt att folket förblir oupplysta, gammalmodiga, hatiska mot andra folk o religioner. Vi är många här som undrar: är detta tacken för att vi försörjer dem? Nej du Jonas, jag tänker absolut inte ge upp min egen rätt för muslimer eller andra folk som kommit hit att finna lyckan. Jag är själv diskriminerad anser jag, högutbildad o alltid gjort rätt för mig, har ett 35 -årigt bra CV - men att få ett jobb p g a ålder o en kronisk sjukdom , det anser jag vara galet av en regering (staten måste hjälpa i ett sådant fall eftersom en företagare knappast vågar anställa en med all det ansvar det innebär).
Tycker också det är bra BC o andra här som är inne o ställer frågor, det är utvecklande. För att kunna leva tillsammans måste man ta in olika infallsvinklar. Vi lever i en brytningstid och ni som inte ser ut som ursprungssvenskar men kanske känner er som det - ni måste lära er att stå ut med svenskar som har snävare åsikter om svenskhet. Samma sak som Amerikas ursprungsfolk, indianerna, de försöker förtvivlat hålla fast vid sin kultur. Inget fel med det, tvärtom det är hedervärt.

 
Ingen bild

Hulda mk1

8 maj 2014 14:52

@Lena.
Tänkvärt om USA,s indianer. De mördades, förföljdes och sedan placerade i reservat av alla invandrare som tog deras land...

 
Ingen bild

Lena

8 maj 2014 14:52

Apropå Uppdrag Granskning igår: all extremism är baserat på galna människor. Det fick vi ju en god inblick i igår när Sebbe Staxx fick redogöra för hur han tänker. Mycket bra tycker jag att låta honom tala "fritt", det avslöjade ju honom. Har själv erfarenhet från vänstermänniskor i min närhet, som uppträtt fullkomligt galet och mycket, mycket intoleranta mot vissa utan att man gjort dem något. Nej extremister måste man akta sig för.

 
Ingen bild

BC

8 maj 2014 14:56

Ursprungssvenskar? Du menar samerna?

 
Ingen bild

Mats (ateist)

8 maj 2014 15:02

Hulda
Det vi kallar jul 24dec är bara kristendomens parasitism på gamla traditioner.

Den isländske författaren Snorre Sturlasson skrev i början av 1200-talet om hur de hedniska nordborna brukat fira tre stora offerfester, bland annat midvinterblotet (solvändefesten) då man offrade för god gröda. När kristendomen slog igenom kristnades så den fornnordiska julen - och sedan dess har vi fortsatt att fira Jesu födelse den 25 december.

25dec. vilket också är ett kristet påhitt, eftersom ingen vet när Jesus föddes.

Och nej jag är varken döpt eller konfirmerad. Tack och lov.
Till alla som har problem med koranen, bör läsa bibeln, Bibeln har inga moraliska invändningar mot slaveri, massmord, mord av sin avkomma.

 
Ingen bild

bonnläpp

8 maj 2014 15:05

@Hulda mk1, visst är det så. Du vet vilka de är. Blunda, svälj och låt Thoralf ta den diskussionen. Så slipper vi se den här konversationen i Expressen dagarna innan valet.

 
Ingen bild

BC

8 maj 2014 15:07

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18848184.ab

 
Ingen bild

Thoralf A

8 maj 2014 15:12

BC

Enligt SCB räknas du och dina föräldrar som personer med utländsk bakgrund.

Sedan är det upp till dig själv att definiera om du är svensk eller icke svensk. Din omgivning och vänner gör sin tolkning av hur de uppfattar dig. För mig är det ingen stor fråga.

Jag har bara tolkat statistik och skrivit ett blogginlägg om hur utvecklingen sett ut de senaste 12 åren. Om det upprör vissa bryr jag mig inte om.

 
Ingen bild

Stefan A

8 maj 2014 15:17

Ropen skalla en 200 000 kronors klocka till alla....

 
Ingen bild

BC

8 maj 2014 15:18

Ja. jag räknas som svensk med utländsk bakgrund. Precis som kent ekeroth och Paula Bieler.

Det du skriver är ju att både kent,Paula och jag bidrar till "befolkningsutbyte". Något som har hållit på sedan de första människorna kom till Sverige. Det är en naturlig del av ett samhälle.

Vad är det som skrämmer dig?

 
en

en

8 maj 2014 15:24

Uti idiotins saliga höjder!

Åklagare Lena-Marie Bergström:"Jag menar att han [Hess] pekar ut en specifik grupp som mer brottslig än andra och när detta sprids till människor som inte har kunskap, så kan de tro att det är sant. Därmed har han hetsat folk att börja tycka illa om muslimer.”
--------------

http://WWW.POLITISKA-DOMAR.SE

 
Ingen bild

BC

8 maj 2014 15:27

@en... Ja.. har du problem med det? eller tycker du att åklagarmyndigheten har infiltrerats av vänsterextremister?

 
Ingen bild

en

8 maj 2014 15:51

Nej, men hjärnröta.

Hur står det till för egen del?
Har du själv bärjat märla några symtom?

 
Ingen bild

Lena

8 maj 2014 16:01

@BC
Samerna har väl aldrig kallat sig svenskar! Dessutom huserade de i norrland p g a sin kultur med renar. De visste väl inte då att det fanns svenskar längre söderut, liksom de germanska folk som då för ca 10 000 år sedan började flytta upp från mellaneuropa (fast på den tiden fanns inte namnen på landsändar etc. Så vart vill du komma? Finns inte svenskarna? Har inte svenskarna några rättigheter? Äger inte svenskarna sitt land? Har inte det social kontraktet något värde längre. Läs o begrunda Tino Sandanajis artikel från december 2013 som var en inlaga på Lena Anderssons DN-artikel om att svenskarna inte har rätt att bestämma om sitt eget land. http:/www.tino.us/ 2013/13/

 
Ingen bild

Verkligheten

8 maj 2014 16:11

Bra Thoralf att du inte backar från lite mer svåra frågor att blogga och debattera. DU är inte skyldig att ge svar på alla frågor. De är de som driver på för denna politik som ska svara på varför de anser politiken nödvändig.

Är det inte konstigt i Sverige att de ska vara så känsligt att anse att man vill att Sverige ska förbli svenskt utan att man blir kallad rasist eller att besserwissers ska be en ge en utförlig definition på vad som är svenskt.

Det är inte vi svenskar som ska svara på varför vi inte vill ha ett folkombyte - det är de som önskar ett folkombyte som ska förklara varför det är nödvändigt. Det är ett enormt åtagande och kostnad för svenska folket idag och för framtida generationer. Ett sådant åtagande förpliktigar och det vore på sin plats att man tydligt förklarade för oss varför vi ska ställa upp på det.

De som kallar oss rasister och xenofober har väl insett att anfall är bästa försvar. De har helt enkelt inga bra svar på varför politiken är nödvändig.

Självklart kan jag begripa att politiken är bara för de som bor i fattigare länder och som får komma hit på vår bekostnad men det måste väl ändå vara vad som är bra för svenska folket och framför allt kommande generationer svenskar som vi har ett ansvar för?

Här tycker jag ofta SD kommer snett in i debatterna. SD blir som en svarsmaskin som ska förklara allt ifrån vad som är svenskt, vad svensk kultur är, varför det finns svenskar, vad som är en svensk tradition, varför man vill bevara svensk kultur, varför man inte gillar medeltida kulturers intåg, varför man inte vill skuldsätta framtida generationer med en gigantisk ekonomisk och social skuld, osv.

Ständigt bombarderas SD med frågor och dessa "godhetsapostlar" behöver bara ställa nya följdfrågor och avsluta med att man tycker SD har en avskyvärt människosyn och att man själv minsann är för allas lika värde.

SD måste vända detta. De är de självutnämnda "goda" som ska ge svar - inte SD. Det är SD som ska kräva svar, inte ge svaren. Det är 7-klövern som driver igenom folkutbytet och skuldsätter kommande generationer - då ska de också svara på varför.

Jag har hittills inte fått ett vettigt svar på varför vi ska byta ut svenska folket mot asyl- och anhöriginvandrare. Det vore intressant att få veta varför måna anser detta nödvändigt. Framför allt skulle jag vilja fråga vad vi svenskar har för rätt att lämna över denna enorma ekonomiska och sociala skuld till våra barn och kommande generationer?

Sedan, Thoralf, i sakfrågan har du räknat väldigt konservativt. Jag förstår dig. Själv har jag gått på fakta och där har du ökningstakten i % som är det man bör räkna på. Om jag ändå utgår från dina "snälla" siffror tar det 44 år till innan de med svensk bakgrund är i minoritet. Räknar du i % går det fortare än så.

Får jag här bara nämna att den största gruppen som invandrar är Syrier, Afghaner, Somalier och Eritreaner. Endast 22% av de som invandrade 2013 kom från ett västland. Av de som utvandrade var däremot 80% från just ett västland.

 
Ingen bild

BC

8 maj 2014 16:17

Det som händer i Sverige är inget befolkningsutbyte. Det kallas evolution. Det är fullt naturligt. Annars skulle det betyda inavel om det inte kom nytt folk till Sverige.

 
Ingen bild

Thoralf A

8 maj 2014 16:22

BC

Tack för den kommentaren! Den visar verkligen ditt rätta jag. Du kallade dig för svensk?

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

8 maj 2014 16:50

BC, du måste skämta. Du tror att vi minskar inavel genom att ta in folk som tillämpar kusingifte?

Finns inget behov för mer än 10.000 invånare om det bara är inavel du oroar dig för.

Jag skulle gärna vilja höra SD-företrädare komma med motfrågor om vad som är amerikanskt, kurdiskt, grekiskt eller indiskt. Och se vad svaret blir.

 
Ingen bild

Mats (ateist)

8 maj 2014 17:09

Vi tillämpar kusin gifte även i Sverige.

Regeringskansliet.

- Den som är under 18 år får inte gifta sig.
- De som är nära släkt med varandra får inte gifta sig. Det gäller t.ex föräldrar, barn och syskon. Däremot får kusiner gifta sig.
- Den som redan är gift eller registrerad partner får inte gifta sig.

Enligt bibeln, är alla inavel sedan den 900åriga Noah dog.

Vi svenskar är inte samma folk som för 2000år sedan, glöm det, vi är uppblandade flera gånger om.

 
Ingen bild

Nemo saltas sobrius

8 maj 2014 17:30

Mats, påstår du att det är praxis? Eller bara att det är lagligt. Om det senare så kanske du vill utveckla din poäng.

 
Ingen bild

Magentan

8 maj 2014 17:31

BC skriver: "Det som händer i Sverige är inget befolkningsutbyte. Det kallas evolution. Det är fullt naturligt. Annars skulle det betyda inavel om det inte kom nytt folk till Sverige."

Nu är du verkligen borta i dimman BC. Om det är några som praktiserar inavel så är det våra invandrare från MENA-länderna! Och det gäller faktiskt inte enbart de muslimska invandrarna därifrån. Att gifta sig med en nära släkting, oftast en kusin, är MYCKET djupt rotat i dessa länders kultur och förekommer även bland kristna där. Dessa kusinäktenskap ger inte sällan missbildade avkommor, så det är inte mycket till "evolution" att hurra för.

Citat: "Bland kristna och muslimer som lever i en hederskultur är äktenskapet inte i första hand en fråga om kärlek. Det är en affärstransaktion med främsta syfte att stärka familjens och släktens status och ekonomi. Parternas egen vilja är underordnad kollektivets-släktens vilja. I stora delar av Afrika och Mellanöstern är äktenskap mellan kusiner och andra nära släktingar en djupt rotad tradition som invandrarna tar med sig till sina nya hemländer. Släktgiften anses stärka familjebanden både socialt och ekonomiskt för de båda inblandade släktgrenarna och därmed förhindra skilsmässa.
Kusinäktenskapen har dessvärre visat sig resultera i en mycket förhöjd frekvens av missbildade och dödfödda barn på grund av det nära släktskapet. Detta har genetiker känt till internationellt sedan slutet av 1990-talet. På 1800-talet var kusinäktenskap förbjudna i Sverige. I Norge har myndigheterna gått ut med information om de genetiska riskerna vid nära släktskap. Men svenska Socialstyrelsen har inte gjort någonting för att informera om riskerna. Orsaken är rädsla för att bli anklagad för rasism. Socialstyrelsen ser hellre att det föds missbildade och dödfödda barn med de tragedier som det innebär för samtliga drabbade än man iakttar vetenskaplig hederlighet."

Citat från:
http://snaphanen.dk/2010/07/18/s%C3%B8ndagskronik-kedjeinvandring-utan-slut/#more-69529

 
Ingen bild

Mats (ateist)

8 maj 2014 17:42

Det är lagligt. Pga för en gångs skull är inte lagen upphängd på moral och konstiga bibeltolkningar. Antar att kusin gifte inte har någon genetisk oför del. annars hade det förmodligen varit förbjudet. Jag lägger inte så stor vikt vid hur andra människor lever sina liv. Praxis eller inte

 
Ingen bild

Mats (ateist)

8 maj 2014 17:47

Magentan
Vilken jävla smörja. letar man så hittar man det man vill se, börja källsortera lite, för din egen skull.

 
Ingen bild

Morningstar

8 maj 2014 17:55

Måste bara svara på BC's lögner. Av Sveriges 9,5 miljoner invånare är 7 miljoner etniska svenskar. Precis det antal vi klarar av att föda med inhemsk odling. Det finns inget vetenskapligt belägg för inavel, åtminstone inte i någon större omfattning att det hade kunnat bli ens något hot mot oss. Den lilla inavel som skett historiskt har skett i glest befolkade utbygder. Att importera mer än 2 miljoner ytlänningar hjälper knappast ens dom själva då dom alltid gifter sig med kusiner inom den egna klanen. Så slutsen blir, att ju fler ytlänningar vi importerar, desto mer problem med inavel kommer vi att få. Svenska folket i sin helhet har aldrig varit inavlade - någonsin. Så stick och trolla någon annanstans.

 
Ingen bild

Tony

8 maj 2014 17:59

@ Ateisten:

Du skriver" Nej när Sverige blir helt religionsbefriat
blir landet så mycket bättre att leva i" ????
Och hur tror det skulle gå till? I snart hundra år har
gått från att vara en Religion med för mycket makt, till
idag fått anpassa sig efter samhället och inte tvärt om.
I dag importerar vi stora mängder människor med en religion
i bagaget som lever kvar i medeltiden, och som inte har för
avsikt att vare sig rätta sig efter våra värderingar eller
lagar? Att vi blir av med vår egen Religion hjälper ju inte
landet , om något ännu värre väntar runt hörnet!

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

8 maj 2014 18:03

Mats, kusingifte då och då är inte så farligt men många upprepade kusingiften blir till inavel.

Du kanske skulle hålla en lite ödmjukare attityd med tanke på hur oinsatt du är i sakfrågan?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Inavel

 
Ingen bild

Magentan

8 maj 2014 18:09

@ Mats (ateist) skriver: "Antar att kusin gifte inte har någon genetisk oför del. annars hade det förmodligen varit förbjudet."

"Kusingifte" är i högsta grad genetiskt ofördelaktigt. I synnerhet om det sker i generation efter generation, som det gör bland MENA-folket sedan 1000-tals år tillbaka.

Citat: "Socialstyrelsen och folkhälsoinstitutet har inte lyft ett finger för att informera, trots att mängder av forskning entydigt visar att barn till kusiner eller andra nära släktingar löper en kraftigt ökad risk att födas med allvarliga missbildningar och handikapp. Om föräldrarna bär på sjukdomsgener kan barnen ärva dem i dubbel uppsättning när föräldrarna är nära släkt. Barnen kan bli döva, blinda, gravt utvecklingsstörda, få grava rörelsehinder och så svårt skadade njurar och lever att nya organ måste transplanteras redan på ettåringar.

Andelen dödfödda barn i släktäktenskap är också kraftigt förhöjd. En undersökning vid Syddansk Universitet visar att pakistanska, turkiska och somaliska kvinnor har upp till dubbelt så stor risk för att få dödfödda barn som danska kvinnor.

I Storbritannien, Norge och Danmark har man börjat tala om de genetiska risker som är förknippade med äktenskap mellan kusiner eller andra nära släktingar. Norska motsvarigheten till socialstyrelsen, helsedirektoratet, har gett ut en broschyr som varnar för riskerna. Frågan kallas i Storbritannien ”ett av de sista stora tabuna”.

I Sverige är det tyst som i graven. Varken socialstyrelsen eller det annars så alerta folkhälsoinstitutet har tagit några initiativ till diskussion och information. Genetiska experter sitter inne med alarmerande kunskaper – men tiger." (Slut på citatet)

http://snaphanen.dk/2012/01/28/sondagskronika-ekon-fran-forntiden-del-2/

 
Ingen bild

Magentan

8 maj 2014 18:28

Mats skrev: "Vilken jävla smörja. letar man så hittar man det man vill se, börja källsortera lite, för din egen skull..."

Försök lugna dig lite!

Om det är någon som är noga med källor så är det jag. När det gäller Julia Caesar behöver man inte heller oroa sig för någon dålig källsortering. Hon är en mycket erfaren journalist och författare som tyvärr, för både sin egen och sina anhörigas skull, måste skriva under pseudonym pga av ... tja det kunde man ju se prov på i gårdagens Uppdrag Granskning t.ex

Om du ids läsa artiklarna jag länkar till, så finner du SAMTLIGA källor i Julia Caesars text.

 
Ingen bild

Lotta

8 maj 2014 18:51

Jag skulle vilja fråga signaturerna Undrande och BC varför det är så viktigt för er att ni blir betraktade som svenskar? Ett folk som vi fått lära oss består av en samling rasister. Trots det kämpar ni med, tycks det darrande underläpp för att då någon slag bekräftelse på att ni är att betrakta som svenskar? Som en jämförelse kan vi ta Kalmarriter, för att få kalla sig Kalmarrit skall det finnas två tidigare generationer födda Kalmar för att den som är född i tredje generationen skall få kalla sig Kalmarrit. Trots att jag är född och uppvuxen i Kalmar får jag nöja mig med att vara en Kalmarbor eftersom ingen av mina föräldrar var födda här. Men, ändrar det på något sätt den jag är? Varför inte räkna på samma sätt om man kan räkna sig som svensk eller inte? Så slipper ni undra.

 
Ingen bild

Lotta

8 maj 2014 19:00

För att få någon slags bekräftelse osv

 
Ingen bild

Mats (ateist)

8 maj 2014 20:16

Tony hur tänkte du nu?
Ska vi behålla våra egna fantasier, så länge som det finns andra människor med andra fantasier?

Islam är inget bättre eller sämre än kristendomen, de är båda sätt att förtrycka och kontrollera människor.

Om du skall byta religion till islam i Sverige, och alla vore ateister, vilket vi nästan är (snart i alla fall förhoppningsvis) så måste du byta ut hela befolkningen. det är bara en utopi. precis som kommunismen.

Nemo saltat sobrius

Torsdag 8 maj 16:50

BC, du måste skämta. Du tror att vi minskar inavel genom att ta in folk som tillämpar kusingifte?

Angående detta inlägg, svarade jag, vi har det i Sverige också. Men jag följer inte med forskningen kring detta, så sant, men jag har inte koll på läran om livets uppkomst och dom senaste rönen där. Man kan alltid göra som de religiösa och säga (gud gjorde det, så ni behöver inte forska på det)

Kusingifte är lagligt och praktiseras i Sverige. Då kan man inte döma ut någon annan för samma sak! Det störde mig

och förlåt för den hårda tonen.

 
Ingen bild

Putte

8 maj 2014 20:46

Jag såg UG. Jisses, den där sebben måste vara gjord på skoj i en pisskur. Han var så blattifierad att han inte ens kunde prata svenska. En sådan figur hyllas av "kultureliten", men även av 7-klöverns partiledare och så givetvis av kommunisthögskolan i Södertörn.

 
Ingen bild

Putte

8 maj 2014 20:57

@BC,
Samernas status som ursprungsbefolkning är politiskt och har inget vetenskapligt stöd inom varken historia eller arkeologi. När de första sydskandinaverna bosatte sig i vad som nu är Sverige, låg norra Sverige fortfarande täckt av inlandsis.

 
Ingen bild

Dumle

8 maj 2014 21:13

Mats(ateist)

Du har fullständigt fel när du säger att islam varken är sämre eller bättreän kristendomen!
- islam förtrycker kvinnor, där mannen tom ges rätt att middhsnla din fru om hon inte lyder. Inom kristendomen är alla jämställda i rättigheter. Detta syns tydligt i en jämförelse mellan världens länder.
- Islam uppmuntrar till våld mot oliktänkande, vilket också märks i praktiken. Kristendomen är pacifistisk
- islam gör anspråk på överhöghet över HELA samhället. Kristendomen skiljer på andligt och sekulärt.

Kom inte med alla sjuka lagar från moseböckerna. De är ämnade för sin tids israeliter. Med Kristus föds en ny moral med allas lika värde och ickevåld.
Mvh

 
Ingen bild

Lotta

8 maj 2014 21:13

Resultatet när föräldrarna är för nära släkt?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10775893.ab

 
Ingen bild

Lotta

8 maj 2014 21:15

Testar att länka igen:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10775893.ab

 
Ingen bild

Lotta

8 maj 2014 21:21

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10775893.ab

 
Ingen bild

Lotta

8 maj 2014 21:24

Jag ger upp. Det funkade om man kopierar länken och skriver dit .ab efter nian som knappt syns i slutet av länken

 
Ingen bild

Lotta

8 maj 2014 21:36

Zigenarna som fanns registrerade i polisens inte olagliga register tilldöms 5000 kr var. Får de månne vänta lika länge på pengarna som de vanvårdade barnen?

http://jk.se/sv-SE/Justitiekanslern/Aktuellt/SIN.aspx

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

9 maj 2014 00:26

Mats, förstår du inte innebörden av länken? Och andra länkar? Att det är lagligt innebär inte att det är särskilt vanligt här i Sverige. Förutom bland de som har invandrat hit från dessa områden.

Kan du inte bara erkänna att du inte visste hur det låg till?

 
Ingen bild

Mats (ateist)

9 maj 2014 08:02

Nemo
vad har vanligheten med saken att göra?

Dumle
Dags att börja läsa bibeln.
Och man kan inte kasta ut GT, är man troende så är man.
Så enligt dig har inte gud skapat världen, syndafloden ej existerat, ahh du tänker sitta och välja i bibeln vilka stycken som passar, och refusera de som inte passar.
Jesus var inge bättre, du vet om att jesus ALLDRIG refuserade något ur GT men bröt själv mot en massa GTlagar.
(Dom sjuka lagarna i moseböckerna) har GUD själv enligt moses

Kristendomen skiljer inte på stat och kyrka, dom har blivit tvingade till det.

Judar, kristna och muslimer tror på samma GUD, men har olika profeter. Ska man förtrycka och skrämma människor, vilket alla religioner gör, så kvittar det vilka metoder som används.

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

9 maj 2014 08:17

Pinsamt att du inte ens kan tillstå det som är uppenbart för oss övriga, Mats. Antingen försöker du låtsas vara dum eller så är du faktiskt det och kan inte förstå innebörden.

Beträffande bibeln och hur man måste tolka den finns det till skillnad från Islam, som består av två inriktingar som hatar varandra och ofta dessutom dödar varandra, så finns det inom kristendomen flera olika tolkningar och flera reformationer har genomförts. Muslimer, judar och kristna tror inte alls på samma gud enligt dem själva det är bara du som i din okunskap, precis som i ämnet kusingifte, gör en slutsats att så är fallet för att det finns flera gemensamma nämnare.

 
Ingen bild

Tony

9 maj 2014 09:22

Ateisten:

På vad sätt blir du förtryckt av Kristendomen idag?
Att kristendomen varit en auktoritär religion, men fått
anpassa sig efter samhällsutvecklingen tycker jag är bra.
Det innebär att sådana som du kan skriva att du är ateist,
ingen tvingar dig till att vara religiös! Men om du nu levat
i ett Muslimskt land, hade du då kunnat skriva att du skiter
högaktingsfullt i den religion som råder?? Nej troligen inte,
för då hade nog risken varit stor att du blivit 30 cm kortare,
så att påstå att dessa båda religioner går att jämföra är
du nog ensam om att tycka!

 
Ingen bild

Mats (ateist)

9 maj 2014 11:55

Nemo
Dom har samma gud, men olika profeter.

(Är muslimernas Allah vår Gud) sök detta på bibelfrågan, okunskap? innan du snackar, så finns internet till för att hämta info.

I kristendomen tycks det finnas lika många tolkningar som utövare.
Vad är det som är uppenbart? Är det att mängden,som nullifierar hyckleriet?

Tony
Varit autoritär? hört talas om påven. I usa går du inte ut ostraffad och säger att du är ateist. Dom kanske sparar 30cm men är lika oförlåtande.

Kristna missionärer utplånar miljontals människor i afrika, genom att säga att kondomer är tabu, så sprids aids snabbare och tro det heller ej, vi blir alla påverkade. Vi bor inte i en skyddad verkstad, även om vissa vill det.

Om det var ett verkligt kristet land, så hade jag inte kunnat skriva eller fått skriva överhuvudtaget, Vi fick en livstidsdom av gud, när Eva åt av kunskapens träd, på den vägen är det.

Bara för att göra er super glada, nu inför helgen, så tycker jag att kristendomen är bättre än islam (även jag)

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

9 maj 2014 12:41

Det är så enkelt att ingenting är bra om man gör det för ofta eller för mycket. Eller bägge ock. Svårare än så är det inte.

 
Ingen bild

Mats (ateist)

9 maj 2014 13:05

Nemo

Det må vara sant.

Men jag vände mig mot hyckleriet, (tycker inte heller att kusingifte är något att sträva efter)

Trevlig helg på dig

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

9 maj 2014 13:18

Men det är inget hyckleri. Det har först blivit ett problem på senare år i och med att vissa grupper tillämpar det i så omfattande skala.

 
Ingen bild

Mats (ateist)

9 maj 2014 14:47

Det blir det per automatik eftersom Sverige också tillåter kusingifte. Tycka, är en annan sak.

Om du nu motförmodan skulle flytta till ett annat ställe. Du sätter dig ner på krogen, du blir serverad och dricker öl. Plötsligt hör du från det andra bordet av öl drickare, att kolla på den jävla svennen som sitter och dricker öl, Du blir fundersam och frågar, hur kan ni döma mig, när ni själv dricker öl, Och svaret blir, Inte så där mycket, fattar du inte att det är farligt.. Hyckleri.

 
Ingen bild

Tony

9 maj 2014 16:47

Ateisten: Jag talar om kristendomen här i Sverige,
medan du yrar runt i andra länder, vad har vi med
deras sätt att tolka religionen att göra?? Den får
väl dom sköta på sitt vis! Har du för övrigt sett eller
hört någon bli avrättad om man inte tolkar kristendomen
rätt? Men det sker dagligen i Religionen Islam!
Och då snackar jag om nutid!

 
Ingen bild

Skåning

9 maj 2014 19:11

Det är klart att Sverige och det etniska svenska folket utplånas när majoriteten röstade för detta vansinne,så alliansen med Reinfeldt fick mandat från majoriteten.
"All makt utgår från folket"!

 
Ingen bild

Dumle

9 maj 2014 19:32

Mats@
Du fortsätter briljera med okunskap! Troligen förstår du verkligen inte eftersom vi diskuterat detta tidigare
- Kristendomen skiljer på sekulärt och andligt eftersom Jesus ansåg att Gud skulle ha sitt, liksom kejsaren sitt.
- Värderingarna om rätt och fel, tex hur kvinnors skall behandlad eller synen på våld syns tydligt i Jesus ord\handling. Vad jag vet berättas inte om gudomliga regler för mänskligheten i tex skapelseberättelsen. Du förstår inte skillnaden va?
Mvh

 
Ingen bild

Mats (ateist)

10 maj 2014 01:59

tony
ingen är avrättad i kristendomens tecken`.? om man är troende.(är inte gud övergripande,) eller stannar det i usa? Guantanamo. eller på någon annan civiliserad och juste plats.
Dumle
läs bibeln

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

10 maj 2014 10:22

Så poänglös och tillrättalagd liknelse att hälften vore nog.

En hederligare liknelse utifrån samma sfär skulle i sådana fall lyda så här.

Om du nu mot förmodan skulle flytta till ett annat ställe. Du sätter dig ner på den lokala puben, du blir serverad och dricker öl efter öl. Plötsligt hör du från det andra bordet av öldrickare, ursäkta, du kanske inte borde dricka öl när ni har alkoholproblem i släkten? Du blir fundersam och rannsakar dig själv, hmm... både pappa och farfar dog tidigt och hade en massa alkoholrelaterade sjukdomar, det kanske ligger något i vad de säger. Hädanefter dricker jag inte alls. Men hur kommer det sig att ni kan dricka öl? Jo, för att vi gör det med måttlighet och bara någon gång då och då. Och plötsligt går det upp ett ljus för dig.

Se, jag sa ju att det är enkelt. Men ingenting är enkelt för den som inte vill förstå.

Men sakfrågan kommer ju ifrån att BC först påstod att vi behövde invandring för att motverka inavel. Något som snabbt motbevisades och det kom fram att med tanke på kulturerna som invandrar så ökar inavel snarare, inom deras egna grupper. Sen försökte Mats hävda att vi även tillämpade kusingifte i Sverige och att det inte fanns några genetiska problem med det. Vilket också motbevisades för att även om det är tillåtet så tillämpas det inte i samma utsträckning av de som är svenskar sen tre generationer eller mer. Nu försöker Mats istället fokusera på att det är hyckleri och antyda att det inte är något problem med hjälp av dåliga liknelser som bara har någon substans hos Mats själv. Kanske dags att Mats presenterar någon källa på hans många påståenden.

Det största hyckleriet begås av Mats själv som kommer med fel fakta gång på gång och inte ens har den intellektuella hederligheten att erkänna detta. Istället försöker han flytta fokus och blanda bort korten. Pinsamt är namnet.

 
Ingen bild

Tony

10 maj 2014 10:23

Ateisten:
Varför ska vi läsa bibeln? Vi har ju Religionsfrihet,
vad som står i den, är på många punkter liknande vad
som står i koranen. Men i landet Sverige, som vi lever i
tillämpas inte medeltida straff som avrättning,
stympning av kroppsdelar och andra vidrigheter.
Kan du påvisa när någon blivit avrättad i kristendomens
tecken här i Sverige? Andra länders förhållning till
religionen får väl dom klara ut själva, inte ens du kan väl
förneka att kristendomens makt över folket är mycket svagt
idag. Därför är det beklämmande att en annan ännu värre
religion får bre ut sig utan att granskas kritiskt av
etablissemanget.
Visst, vi har helgdagar med kristna motiv, men ingen tvingar
dig att fira dessa, precis som ingen tvingar någon att bli
konfirmerad, eller gifta sig i kyrkan, förvisso får du
betala en begravningsavgift till kyrkan, för alla dör ju,
i annat fall hade vi haft ännu ett byråkratverk med flera
tusen byråkrater att föda och göda för administration av
begravningar!

 
Mats (ateist)

Mats (ateist)

10 maj 2014 13:36

OK. Nemo, det är inte hyckleri.

Du har precis infört begreppet, (Jag ger mig aldrig, oavsett) det är dock en mycket "troende" inställning

Vi har aldrig diskuterat, vilken religion som är sämst? I mina ögon är båda skit.

http://ntyv

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

10 maj 2014 14:55

Man skall aldrig ge med sig när man har rätt. Själv uppvisar Mats ett med religion närbesläktat troende. Känslor! Istället för att låta förnuftet ta honom dit fakta pekar. Jag är beredd att ändra mig så länge man kan påvisa fakta som styrker andra förhållanden.

Men jag ser inte Mats påvisa någon som helst fakta eller ens argument. Istället får han det att låta som att jag bara vill ha sista ordet när han i själva verket vill stå oemotsagd.

Oavsett vad man tycker om religion och att den har medfört mycket ont så har den även medfört mycket gott. Speciellt i form av vanliga människor som engagerar sig. Religion är inte svart eller vitt, inte ens islam. Även om den inte går att jämföra med kristendomen.

Jag är inte religiös själv. Men jag kan respektera de som har ett genuint intresse och syfte att verka för det goda inom religionen. Om man ser till kristendomen och dess etik är det mesta ganska självklart och har i stort sett funnits med några få smärre avvikelser i de flesta samhällen och civilisationer.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards