thoralf

Direktlänk till inlägg 1 september 2012

HISTORISKA HÄNDELSER

Av Thoralf Alfsson - 1 september 2012 23:02

 


Första numret av Dispatch är ute. En tidning som skall komma ut med ett nummer i veckan på svenska, danska, engelska och tyska. En historisk händelse då en icke politisk korrekt tidning föds i Sverige. Extra roligt är att jag finns med på ett hörn med en insändare angående Gota Medias mediehus i Kalmar.


Den minnesgode kanske också kommer ihåg att Barometern sprakade Ingrid Carlqvist efter en enda krönika i Barometern eftersom hon i ett annat sammanhang skrivit en artikel som inte var politisk korrekt. Nu är Ingrid Carlqvist en av grundarna till Dispatch Internationel.


Ingrid Carlqvist är även ordförande för Tryckfrihetssällskapet som bjudit in Geert Wilders till ett möte den 27 oktober i Malmö. Det skulle vara väldigt roligt att lyssna och se Geert Wilders men tyvärr så sammanfaller det med Sverigedemokraternas kommun o landstingskonferens.


Här kan du ladda hem första provnumret av Dispatch Internationel


Jag uppmanar alla att lösa en prenumeration på tidningen för att stödja detta mycket viktiga initiativ.


 

Höga flisan                                   Foto Thoralf Alfsson


Idag har jag gjort en liten utflykt till en annan ”historisk händelse”. Norr om Byxelkrok finns en rest flisa som kallas för ”Höga flisan”. Enligt en folder tryckt av Länsstyrelsen i Kalmar län skall den vara Böda sockens mest kända fornminne! Ändå finns det ingen vägskylt eller informationstavla vid ”Höga flisan” som berättar dess historia. Kan det möjligen bero på att den skulle bli ett väldigt populärt besöksmål för fornnordiska vänner?


Höga flisan har nämligen flera sägner knutna till sig. Platsen där ”Höga flisan” är rest kallas också för Enhammarslätten och kan ha varit samlingsplats för bygdens ölänningar redan under förkristen tid.


Enligt en sägen skall ”Höga flisan” vara en avbild av Torshammaren! Vem vet?


Den är i varje fall värd ett besök när man är i Byxelkrok och jag uppmanar Länsstyrelsen att sätta upp en informationsskylt vid den aktuella platsen.

 
 
Ingen bild

Magnus S

2 september 2012 00:15

Märkligt att jag missat denna då jag praktiskt taget är Byxelkrokare. Min mamma är där ifrån och jag har tillbringat mina 43 sommrar där. Visst fanken är det Tors förlorade hammare. Coolt.

 
Ingen bild

Magnus S

2 september 2012 00:22

Kan tänka mig att den ligger i närheten av Lunnen. Min kusin har släkt där. Tack för tipset Thoralf.

 
Ingen bild

Stefan A.

2 september 2012 07:40

Hoppas det går bra för Dispatch, finns nog inget land i världen som är i så stort behov av en ny papperstidning som Sverige, nu när lögnen och propagandan helt har tagit över fulmedia, inkl. SVT/SR som borde vara den motvikt som vi så väl behöver.

 
Ingen bild

Ludvig

2 september 2012 08:07

Det var roligt att få veta om den nya tidningen.

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

2 september 2012 09:08

OT : I Sensus kursprogram Kalmar-Oskarshamn skall Lutten hålla en kurs med titeln : "Vi är här för att stanna"
Syftet är att stärka den etablerade mångfalden i Sverige.

Man får hoppas att Bergabrännarna Rutkrossarna, killen med rakblad och fram förallt fd invandrarservice, kanske någon doktor också är med någon kanske vill byta bostad snabbt eller få sochjälp med fotbollsträing/knyta skorna.

Om man får önska en kurs till nästa år så kanske "Hur du monterar ett sprinklersystem i din bil svenne jävel" vore lämpligt ?

Fast bäst vore nog kursen hette "Festen är över " i och med att SD växer, runt 10 % idag 15 % inom räckhåll.
Den största orsaken till det är såkallat självförtroende anskaffande i form av mord misshandel etniska våldtäkter tusentals brända bilar hundratals nedbrända dagis och skolor, kalla svenska kvinnor för horor, fast råna misshandla våldta i grupp kanske är dåligt självförtroende.

Det är nog tur att Lutten inte förstår hur gränslöst trötta svenska folket är på migrationspolitiken, det blir han varse på valnatten 2014

 
Ingen bild

AWSvensson

2 september 2012 09:33

En 13 åring mördad på Reinfeldts hemmaplan,polisen är förtegen men säger till TT att det inte handlar om ett så kallat hedersmord.
Detta tyder på att det inte var skidåkare som varit framme eftersom dessa inte ägnar sig åt medeltida hjärnspöken och därför behövs inget förtydligande..

 
Ingen bild

AWSvensson

2 september 2012 09:42

Ja nu har man tom dammat av Tobias Hûbinette för ett vetenskapligt uttalande, känd för sitt uttalande om vita;
"Att känna eller t.o.m tycka att den vita rasen är underlägsen på alla upptänkliga plan är naturligt med tanke på dess historia och nuvarande handlingar. Låt den vita rasens västerland gå under i blod och lidande. Leve det mångkulturella, rasblandade och klasslösa ekologiska samhället! Leve anarkin!"

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forserum-trott-pa-alla-politikerbesok_7466490.svd

 
Ingen bild

Hulda

2 september 2012 10:01

Lyssnar nu på "Godmorgon Världen" i Sveriges Radio. En panel med tre personer som tycker till om veckans händelser.

I denna panel ingår idag Helle Klein. Maken till politisk korrekthet får man leta efter. Man avhandlar bla. invandrare och Lars Vilks. Leta upp och lyssna, men sitt ner....

 
Ingen bild

Thoralf A

2 september 2012 10:15

Hulda

Och minister Birgitta Olsson kallar medborgarinitiativ inom EU för "kryphål" i samma program när abort avhandlas. Det är att visa respekt för demokratin!

 
Ingen bild

tjosan

2 september 2012 10:23

Att försöka överföra en pappersprodukt till läsbart format på nätet, innebär inte att man bara lägger upp tidningen på nätet.

Om den skall bli läsbar på nätet måste den redigeras för nätet. De har mycket kvar att jobba med innan den är läsbar elektroniskt.

 
Ingen bild

Skånepåg

2 september 2012 10:47

@ tjosan

Menar du att det finns ett annat allmänt vedertaget sätt än som framår av http://www.e-pages.dk/dispatch/3/ . Jag är tacksam för tips var jag i så fall kan hitta detta?

 
Ingen bild

tjosan

2 september 2012 11:23

@Skånepåg, om du tror att äldre synskadade kan läsa detta så önskar jag dig lycka till. Vad tänkte du med nu?

 
Ingen bild

Thoralf A

2 september 2012 11:39

tjosan

Om du inte får upp tidningen som en pdf kan du nere i vänstra hörnet klicka på en knapp märkt pdf. Då laddas tidningen upp som en pdf. Sedan kan du med hjälp av "-" och "+" knapparna zooma till önskvärd storlek så att du kan läsa tidningen.

 
Ingen bild

Skånepåg

2 september 2012 11:39

@ tjosan

Jag tänker med det som det är avsett att tänka med, men som du tydligen har brist på. Du klarar uppenbarligen inte av att följa instruktionerna hur man ändrar på textstorleken? Jag själv har ögonproblem och utnyttjar därför skärmens maximala bredd för texten på såväl knädatorn som på PC:n och sedan rullar jag texten neråt allteftersom. Det finns andra inställningsmöjligheter som att bläddra, så det är bara att välja vilket som passar en bäst.

Genom mina egna ögonproblem har jag faktiskt stundtals stora problem med att kunna läsa och skriva här på bloggen och där den nya e-tidningens olika inställningsmöjligheter är oerhört positivt för min egen del.

 
Ingen bild

Skånepåg

2 september 2012 11:43

@ Thoralf

Är det inte bättre att du i stället länkar till e-tidningsformatet, så löser det sig om man följer instruktionerna. http://www.e-pages.dk/dispatch/3/

 
Ingen bild

Skånepåg

2 september 2012 11:55

Tillägg:

Under tiden man läser, enligt vad jag tidigare skrev, kan man ändra textstorleken med hjälp av hjulet och flytta till den text som man vill läsa genom att flytta på musen. Tyvärr har jag ingen sådan plattskärm till PC:n som man kan vinkla 90 grader och få "A4" storlek. Blir till att önska sig en sådan i julklapp!

 
Ingen bild

Lotta

2 september 2012 13:17

Har man en iPad kan man öppna tidningen i ibooks och där öka storleken på texten hur mycket som helst utan att förlora skärpan. Enda problemet är att om man väljer att förstora texten mycket får man flytta sidan fram- och tillbaka sidledes men det kan det ju vara värt. Fp-ministern stavar sitt efternamn Ohlsson om vi skall vara petiga och det skall vi väl vara;-)

 
Ingen bild

tjosan

2 september 2012 15:36

@Skånepåg, bra att du inte kunde undvika person angrepp, duktigt.

Precis som Lotta säger så innebär en förstoring att du tappar greppet om hela stycket. Istället för att vara stöddig, hjälp till att få dem att ändra så att stilen blir en läsbar stil och stycken häger ihop även om du förstorar.

 
Ingen bild

Skånepåg

2 september 2012 15:49

@ tjosan

Jag frågade tidigare artigt om ett exempel på en e-tidning som enligt dig skulle vara ett exempel på hur du anser att det bör se ut. Detta eftersom det tycks vara ett understatement i din kommentar att det finns en sådan att "lära av".

Jag väntar!

"hjälp till att få dem att ändra så att stilen blir en läsbar stil och stycken häger ihop även om du förstorar."
-Jag undrar om du själv begriper vad du skriver och avser med stilen?

 
Ingen bild

tjosan

2 september 2012 16:14

"Jag tänker med det som det är avsett att tänka med, men som du tydligen har brist på."
@skånepåg, är detta artigt? Då tänker inte jag fortsätta att diskutera med dig utan hoppar av och önskar att DI lyssnar innan de konkar.

Otrevlig attityd kallar jag det för och betackar mig för denna blogg.

 
Ingen bild

Skånepåg

2 september 2012 16:43

@ tjosan

Och vem var det som angav den otrevliga tonen genom att skriva "@Skånepåg, om du tror att äldre synskadade kan läsa detta så önskar jag dig lycka till. Vad tänkte du med nu?

Den otrevliga attityden har du klarat av alldeles själv och undviket att besvara adekvata frågor om vad du egentligen avser.

Jag är fortfarande intresserad av att läsa en e-tidningar som någon anser är användarvänlig, så har någon ett tips är jag tacksam. Var inne på den kristna tidningen Dagen, men deras e-tidningsformat var igen höjdare.

 
Ingen bild

Observer

2 september 2012 16:44

Stöd den nya tidningen med att teckna en prenumeration på den.Vi var fyra stycken i kvarteret som tecknade oss direkt.975 kronor för ett år är väl använda pengar.

 
Svensson

Svensson

2 september 2012 17:08

Funderar på mordet i Täby, det bor ju mest Moderater där, kan det ha varit en Moderat anhängare ?

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

AWSvensson

2 september 2012 20:45

Och Ullenhag föreslår en ny meningslös bestämmelse. Att flyktingar som inte tar jobb skall få minskade bidrag. Jag kan redan nu säga att inte en enda person kommer att förlora något bidrag. Problemet är att det finns flyktingar som varken förmårl eller kan söka jobb om man inte kan läsa eller skriva. Däremot är Ullenhags förslag om praktikplatser bra. Det regeringen ännu inte fattat är att vi aldrig tidigare haft så stor andel flyktingar som har noll eller nästan ingen utbildning! Och därför ser man inte heller den tickande socialbidragsbomben!
Bo Frank under ruset av eftertankens kranka blekhet.

 
Ingen bild

Calle

2 september 2012 22:20

Har just tecknat prenumeration på Dispatch. Efter att ha sett kvällens Agenda om situationen i Mali, behövs all upplysning om den " kärleksfulla" religionen. Enligt de 7 är väl Mali bara ytterligare ett framsteg för den arabiska våren. Sverige härnäst?

 
Ingen bild

Henrik

2 september 2012 22:56

Det finns ingen information på deras hemsida om vilka det är som står bakom tidningen.
Titta i menyn under About Us/Om oss - Ingenting.
Innan jag skickar pengar vill jag gärna veta vem det är som skriver/bestämmer och vad de personerna har för agenda.

 
Ingen bild

Thoralf A

2 september 2012 23:12

Henrik

Det svenska och danska Tryckfrihetssällskapet står bakom tidningen.

 
Ingen bild

Lars-Inge

3 september 2012 11:28

> Henrik

Håller helt med om att det någonstans (strax under namnet på tidningen?) klart skall framgå att det är svenska och danska Tryckfrihetssällskapet som ger ut tidningen.

 
Ingen bild

Sven-Erik Karlsson

3 september 2012 17:24

När det titt som tätt kommer en faktruta i tidningen om tex kostnaden för ensamkommande barn och andra invandringskostnader så kommer jag att lösa en prenumeration , inte förr , en sån ruta är oerhört viktig många,många tror inte att invandringen kostar något !

 
Ingen bild

Johan Karlsson

3 september 2012 17:43

Thoralf! Hade gärna uppskattat koordinater till Höga flisan och gärna till fler fornminnen som du besöker.

Gå in på: maps.google.se
Leta upp fornminnet på enklaste vis, högerklicka och välj "Vad finns här?" och så dyker koordinaterna upp.

Hade uppskattat väldigt mycket! Tack på förhand!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8 9
10
11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24
25 26 27 28 29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards