thoralf

Direktlänk till inlägg 1 september 2012

WILLIAM PETZÄLL DÖD

Av Thoralf Alfsson - 1 september 2012 20:35

Aftonbladet uppger att William Petzäll idag hittats död i en lägenhet i Varberg. Fruktansvärt tragiskt att en så duktig ung människa hamnar i drogmissbruk.


Jag kände inte William särskilt väl men han var ändå en av oss 20 Sverigedemokrater som chockade det politiskt korrekta Sverige genom vårt inträde i riksdagen i september 2010. Vi skall komma ihåg William Petzäll för det goda jobb han gjorde för Sverigedemokraterna. Han kunde gått väldigt långt inom politken. Vila i frid.


Aftonbladet, Expressen, DN, SvD


 
 
Ingen bild

AWSvensson

1 september 2012 20:57

Tragiskt, William Petzäll visade verkligen framfötterna den första tiden i riksdagen med många bra anföranden. Sen tog droger överhanden och hur det slutade ser vi nu.
http://www.youtube.com/watch?v=IdD7tL8gQBU&feature=related

 
Ingen bild

Ulrika

1 september 2012 20:58

Nej,nej..denna nyhet hade jag velat vara utan.
Mina tankar går till anhöriga och vänner.
Vila i frid .

 
Ingen bild

SM811

1 september 2012 21:11

Jag kommer alltid att minnas dig när du ställde sju(k)klövern mot väggen i Riksdagen.
Vila i frid.

 
Ingen bild

Dumle

1 september 2012 21:28

Minnet av William kommer att vara hur modigt och respektlöst han utmanade det politiska etablissemanget i Borås och senare i Stockholm. Utan droger hade han varit en enorm tillgång för Sverige. Det finns ingen i sjuklövern som är i närheten av Williams skärpa. Hatar droger!!

 
Ingen bild

Magnus S

1 september 2012 21:41

Vila i frid William. Du var otroligt skicklig trots din ringa ålder. Hatar droger!

 
Ingen bild

Lotta

1 september 2012 21:44

Mycket tragisk nyhet som man helst velat slippa. Oerhört duktig politiker vars liv fick ett alldeles för snabbt slut. Vila i frid William. Tänker på dina nära och kära.

 
Ingen bild

Helene

1 september 2012 21:46

En mycket tråkig nyhet. Tänker på Williams anhöriga samt nära och kära.

 
Ingen bild

OT

1 september 2012 21:59

@AWSvensson

Mitt minne av William Petzäll är också: http://www.youtube.com/watch?v=IdD7tL8gQBU

och utan suget från drogerna hade han varit ett kraftigt ljus i mökret för oss alla.

Vila i frid.

 
Ingen bild

Ugglan

1 september 2012 22:03

Mycket tragiskt. William var ett stort politiskt framtidslöfte, men tyvärr tog drogerna överhanden. Kommer ihåg Williams debatter i riksdagen där han verkligen visade framfötterna. Folkpartisten Andrén sattes ordentligt på pottkanten vid matematikduellen om kostnaderna för invandringen.

Om jag förstår rätt så får SD nu sätta in en ersättare. Vem blir det av personerna som står på riksdagslistan?

Får SD sätta in en

 
Ingen bild

Thoralf A

1 september 2012 22:42

Ugglan

Det blir Stellan Bojerud som kommer in. Men han har ju haft problem med hälsan så jag är inte helt säker på att han tar uppdraget. Nästa på tur är Markus Wiechel från Norrköping.

 
Ingen bild

Jonas Nordh

1 september 2012 23:18

Mycket tråkigt, han var väldigt duktig!

 
Ingen bild

Hulda

1 september 2012 23:45

Dystert, mycket dystert. Unga människor ska inte lämna jordelivet. De är vår framtid.

 
Lassekolja

Lassekolja

2 september 2012 00:40

En mycket tragisk nyhet!
Han satte verkligen sina 7-klövermotståndare på det hala i sin glans dagar i Riksdagen.
Såg honom för ett antal år sedan i aktion på busstorget i Borås. Han sviktade inte utan stod där helt själv med en mikrofon!
Gav honom senare en eloge för sina insatser dittills, vid ett SD-möte i Smålandsstenar.
Vila i frid William!(Tankarna går naturligtvis till hans familj.)

http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?p

 
Ingen bild

Inge Sandén

2 september 2012 10:06

Beklagar sorgen till hans familj och hans anhöriga.

Minns William,när jag träffade honom på en julfest,som SD Landskrona arrangerat.
Jag tänkte,när ett samtal utspelades mellan några äldre SD.are
Tänk att en sådan ung pojk kan ha så klart för sig de problem som Sverige står inför.
Vila i frid,att du hade många vänner ser vi nu och att du var en stor talang har vi idag fått bekräftat av alla som sörjer din alltför tidiga bortgång.

 
Ingen bild

Funtaren

2 september 2012 10:17

Jag beklagar de anhörigas sorg. Kan dock inte påstå att jag själv känner någon saknad. Hans attityd mot riksdagsuppdraget, som en källa till en hög lön som han var beredd att avsäga sig mot ekonomisk ersättning, inger inte respekt.

Men - må han i vilket fall vila i frid.

 
Bengan

Bengan

2 september 2012 13:45

Anders Carlgren skriver:
...
William Petzäll kom från Varberg till Stockholm som representant för Dalarnas län, där han satt på plats 165. Hur lätt är det för en bara drygt 20-årig ung man att komma till storpolitiken, förstå alla dess irrgångar, alla intriger och inte minst allt hat och all avsky han fick utstå som representant för ett parti med kollektiv stämpel som politisk paria.

Jag har sett det med egna ögon. Vid ett tillfälle förra året skulle regeringens utredare, Gerhard Larsson, inför socialutskottet presentera sin utredning om framtidens vård av missbrukare(!). Petzäll kom allra sist in i salen och satt ensam vid en pulpet. Ingen, säger ingen, talade med honom, men det var tydligt att övriga ledamöter både talade om honom och hans närvaro i salen.

Vid en paus ignorerades han totalt och när sessionen var över var Petzäll ensam kvar i salen. Det hör till saken att Gerhard Larssons utmärkta och progressiva utredning ligger begravd i någon låda på regeringskansliet.

Jag hävdar bestämt att det var människors avsky och rent hat mot missbrukare som i praktiken dödade den unge, olycklige mannen.

Och just därför klingar allt skrymtande nu från riksdagens folk så genomfalskt. Och nu ska talmannen dessutom hålla ett minnestal över Petzäll i plenisalen. Tycker nog att det vore bättre om han höll sin trut och istället låser in sig för en skammens stund.

http://www.newsmill.se/artikel/2012/09/02/hat-och-

 
Ingen bild

Bengan

2 september 2012 13:47

Länken kortades ner på detta forum, den ska alltså vara:

http://www.newsmill.se/artikel/2012/09/02/hat-och-avsky-f-r-missbrukare-d-dade-william-petz-ll

Och artikeln på Newsmill kan kommenteras om man registrerar sig.

 
Ingen bild

vmm

2 september 2012 13:57

Jag tycker det är sorgligt. Väldigt synd att det skulle behöva sluta på det här sättet. Jag kommer dock alltid att vara bitter för det här att han behöll sin riksdagsplats efter att han lämnat partiet. Det var uselt gjort. Men det förtar inte att han var en skicklig och karismatisk debattör som kunde ha blivit en viktig röst i samhället i många decennier framöver. Kanske kan vi på något sätt förvalta hans minne genom att underlätta för missbrukare som vill ha hjälp att få det, tex genom metadonprogram. Kanske någon slags lex Petzäll om att missbrukare i hela landet har rätt att under vissa omständigheter få ingå i metadonprogram.

Hur som helst väldigt tråkigt att det gick så här för honom.

 
Ingen bild

Stellan Bojerud

2 september 2012 18:13

När jag tillhörde utrikesutskottet var William en av ersättarna. Han var trevlig, hjälpsam och politiskt skicklig. Även sedan han brutit med SD höll jag kontakt med honom. Därför vet jag att han såg fram mot att få delta i ett metadonprogram.

Jag känner sorg och saknad. Det är jag som står på tur för att bli riksdagsledamot för SD. Det har spekulerats om min dåliga hälsa. Förvisso är den inte problemfri, men läkarundersökning 27-28 augusti levererade bara goda värden.

Min enda hälsobegränsning är för närvarande att jag går med rollator. Har inte vågat avstå den ännu för att förlita mig till käppen.

Att tillträda som riksdagsledamot därför att William avlidit känns plågsamt. Jag hade hellre sett att han fått leva.

 
Ingen bild

Funtaren

2 september 2012 20:30

Stellan: Du vet att du är uppskattad av oss alla. Och vi vill se dig aktiv i många år framöver. Därför ber jag dig att tänka över om det verkligen är värt att utsätta dig för den press som riksdagsjobbet innebär. Jag ber dig fundera på om det kanske finns andra områden där du gör lika mycket nytta, utan att utsätta dig för riksdagens alla stressmoment, som ju för en SD:are förstärks genom närvaroobligatoriet som exklusionen ur kvittningssystemet medför.

 
Ingen bild

Magentan

2 september 2012 21:26

Det är verkligen förfärligt sorgligt det här med William Pezäll. Jag var rädd att det skulle sluta så, när jag läste att han var tillbaka i riksdagen igen redan någon månad efter den första s.k "behandlingen".

Bara att trappa ned och avsluta ett långvarigt beroendeframkallande medicinbruk tar oftast flera månader. Sedan har man abstinensen att kämpa med efteråt. Det finns inte en chans att kunna komma tillbaka till ett jobb och vara botad efter någon månad. Minst ett halvår krävs. Det är också viktigt att man får trappa ned i sin egen takt, eftersom det är oerhört individuellt hur medicinerna verkar på olika människor. Det går inte att sätta någon generell deadline för detta - och definitivt inte en så kort deadline som vår missbruksvård tydligen använder sig av. Ofta är det dessutom två eller flera tabletter som måste bort, och dessa bör man trappa en i taget. När det gäller alkohol är jag inte lika insatt, men jag kan föreställa mig att det är oerhört jobbigt, i stort sett omöjligt, att välja bort alkohol i miljöer där det brukar stå välfyllda glas på borden åtminstone inför helgerna, och ganska ofta även på vardagskvällarna av olika anledningar. Är man dessutom ung, då man tror sig vara "osårbar" så ...

SD miste en oerhört skicklig och lovande politiker i unga år, men det värsta är att hans mamma har mist en kär son och att hans liv blev alldeles för kort.

På Newsmill finns några bra artiklar både av och om William Petzäll.

 
Lassekolja

Lassekolja

3 september 2012 15:50

I TV4´s Nyhetsmorgon togs William Petzäll´s tragiska bortgång upp. En av Williams vänner tillika ordförande i Svenska Brukarföreningen deltog. Ett gripande inslag!
(Blev ärligt talat något förvånad att just TV4 "brydde sig(?)" om William.)

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/artiklar/berne-stal

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8 9
10
11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24
25 26 27 28 29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards