thoralf

Direktlänk till inlägg 18 september 2018

TAR DET LUGNT NÅGRA DAGAR

Av Thoralf Alfsson - 18 september 2018 20:16

Jag hoppas att mina läsare har förståelse för lite låg aktivitet på bloggen. Jag försöker gå ner i varv. Tempot var alldeles för högt under valrörelsen och min stressnivå låg på bristningsgränsen och den brast vid något tillfälle och det ber jag om ursäkt för till de som råkade komma i vägen.


Hade sömnproblem och sov bara ca 3-4 timmar per natt de senaste veckorna i valrörelsen. Inte bra för hälsan. Jag har medicin för bland annat mitt blodtryck. Nu försöker jag ta det lugnt och få ned stressnivåerna och få tillbaka en sömn på i varje fall 6-7 timmar varje natt men där är jag inte ännu.


Försöker komma tillbaka till mina normala rutiner med lite motion och komma ut i naturen några gånger per vecka. Ikväll har jag kört 11km rullskidor. Det var skönt och det märkliga är, vilket säkert många andra kan vittna om. Att man tänker förbannat bra när friskt och syresatt blod pumpar runt i systemet och i hjärnan under ett riktigt träningspass. Kom på flera bra tankar om framtiden och lösningar på uppkomna problem som kan bli riktigt spännande.


Valresultatet är färdigt för Kalmar kommun. Det blev ingen ändring mot det preliminära valresultatet.


 


 


 En del kanske tycker att valresultatet inte är särskilt bra med 12,45 procent. Då skall man komma ihåg att vi har socialdemokraten Johan Persson i Kalmar som i val efter val landar på 42-46 procent för fjärde gången under min tid som politiker. Utvecklingen i Kalmar har dessutom varit exceptionellt bra sedan IKEA beslutade att bygga sitt varuhus i Kalmar 2006. Det blev starten på en väldig expansion i Kalmar som nu leder till att nästan 1 000 bostäder byggs varje år.


Imorgon kommer vi ge bygglov till 625 nya lägenheter vid Samhällsbyggnadsnämndens möte.


Dessutom har Kalmar som residensstad flera myndigheter som Länsstyrelsen och den nya e-hälsomyndigheten. Lägger man sedan till Länssjukhuset och Linnéuniversitetet med väldigt många tjänstemän som sannolikt har lite svårare för att rösta SD. Jag anser att man måste betrakta valresultatet mot den bakgrunden men det har vissa uppenbarligen väldigt svårt för. Det går inte att jämföra Kalmar kommun med en landsbygdskommun.


Här nedan kommer en jämförelse med liknande kommuner. Men jag anser att det är svårt att jämföra med kommuner i Skåne och Blekinge då man brukar säga att de ligger en eller två mandatperioder före oss.


 


Personkryssen är också räknade för Kalmar kommun. Här är tio i topp listan för de mest kryssade politikerna i Kalmar. Socialdemokraten Johan Persson är helt ohotad i toppen, vilket visar hur populär Johan Persson är. Jag kommer dock på en hedrande andra plats. Jag skulle säga att Johan Persson och jag själv står i en klass för oss själva. Efter oss kommer inget sedan kommer inget och sedan kommer resten av partiernas toppkandidater. Kommunen är uppdelad på två valkretsar.


 


Så här ser du ut för bara Sverigedemokraternas personkryss i de båda valkretsarna Norra och Södra.

  

 



 
 
Ingen bild

Robin

18 september 2018 20:39

Det behöver du Thoralf. Du är en skicklig och duktig politiker.

 
Lars Johansson

Lars Johansson

18 september 2018 21:08

Du har all heder av ditt gedigna arbete även om det nu inte räckte ända fram till riksdagen! Du har ändå gjort en imponerande insats för att avslöja allehanda oegentligheter! Du har helt rätt när det gäller fysisk träning,då helst utomhus. Gärna i lugn och stilla natur,det ger en tid för eftertanke och att lösa problem!

http://tyaw

 
Ingen bild

Hacke

18 september 2018 21:48

Vi som följer din blogg och din exceptionella framfart i stort som smått förstår mer än väl att du behöver vila och laddning i lugn och ro. Sömnens betydelse kan inte nog understrykas.
Själv skulle jag inte mäkta med ens hälften av dina åtaganden.
Önskar dig en riktigt god och skön och framför allt välförtjänt rekreation.

 
Ingen bild

ölänningen

18 september 2018 21:51

Välförtjänt vila. Var rädd om dig, du behövs när nya friska tag ska tas. Med vänlig hälsning från Öland.

 
Ingen bild

Hanna

18 september 2018 22:08

Krya på dig, Thoralf! Var rädd om dig!

 
Ingen bild

Tim

18 september 2018 22:51

Hur många år har Persson suttit på tronen? Verkar omöjligt att få bort honom och han tycks inte lämna politiken frivilligt.

Thoralf Alfsson

18 september 2018 23:21

Sedan 2005 tror jag.

 
Ingen bild

Nogger White

19 september 2018 00:41

"IKEA"? Det är ju ett riktigt företag som fattar egna beslut på affärsmässig grund. Den enda företagsetablering som initierats tack vare kommunens politiker i allmänhet och Johan Persson i synnerhet och deras visa beslut är ju... Fanerdun!

Kalmariter borde ta mig f-n tvångsomhändertas. Röstar på Sahlins avpoletterade pressekreterare, gång på gång på gång. Herregud.

 
Ingen bild

Burr

19 september 2018 00:57

Kalmar har vuxit och expanderat, det är helt rätt, men faktum är att inte många studenter vill bo kvar där efter avslutad utbildning. Finns inte många jobb att söka, varken för dem eller vanligt folk. Myndigheterna är många gånger allt för inkompetenta och saknar kunnigt folk. Polisen i Kalmar ligger långt efter många andra städer. Det är svårt att rekrytera riktigt kunniga medarbetare på höga poster, både i kommun och i myndigheter. Det som byggs har ingen medelinkomsttagare råd att bo i, staden byggs sönder. Det enda man satsar på är turismen tyvärr.

 
Ingen bild

Bill

19 september 2018 05:07

Personval har vi ju, men när det blir etnisk röstning som i t.ex Göteborg då får jag kalla kårar.

 
Ingen bild

Jag

19 september 2018 06:54

Vila upp dig efter ditt hårda arbete. Det har du gjort dig förtjänt utav.
Lycka till med vår kamp.

 
Ingen bild

SM811

19 september 2018 08:56

Jag tycker att SD centralt skall tacka dig för allt arbete som du lagt ned på SD.

 
Ingen bild

Lars

19 september 2018 09:41

Fattar inte Thoralf, i riksdagen till Kalmar röstar över 17% SD. Men i kommunfullmäktige "bara" 12 %. Samma är det i t ex Halmstad. Skiter folk att rösta i kommunfullmäktige??

 
Ingen bild

Boris

19 september 2018 10:13

Ta det lugnt nu Thoralf. Vi kommer att vinna men det kommer att ta tid. 50 års lögner och indoktrinering vänder man inte bara så där

 
Ingen bild

Tobbe S

19 september 2018 10:36

Vi tar det lugnt allesamman. I väntan på ett "Extra val". Bra jobbat Thoralf!

 
Ingen bild

A

19 september 2018 12:26

OT.Bryssel har inte för avsikt att skydda EU:s gränser utan att inrätta en mottagningstjänst för att hantera invandringen, snarare än att stoppa den, säger Viktor Orbán

Men Ungern kommer varken vara en passage eller ett flyktingläger. Om vi ville blanda oss med andra kulturer eller civilisationer skulle vi hålla samråd först, fortsatte han.

Enligt honom har det varit ett "historiskt fel" av den politiska makteliten i Europa att misslyckas med att behålla Storbritannien inom EU och samtidigt hålla invandrare utanför. Detta borde hela tiden ha varit EU:s verkliga prioritering, menar han.

 
Ingen bild

Lena1

19 september 2018 13:30

MP-kandidaten Lejla Ali Elmi tyckte att denna video, där vänsterextremisten Carolina Farraj uttalar sig om Joakim Lamotte. Ni tror inte era öron, alla anklagelser hon sprider på nätet.

https://samnytt.se/miljopartist-som-kryssandes-in-i-riksdagen-spred-hat-mot-frilansjournalist/

 
Ingen bild

Pim

19 september 2018 13:38

Är man systemkritisk inser man ju att Sverige behöver kraftiga, övergripande förändringar genom lagstiftning. Då är det inte särskilt motiverande att bry sig om kommunpolitiken när mycket kommunen sysslar med sköts bättre av staten.

Röstade SD regionalt men förstår de som inte bryr sig då SD:s profilfrågor är större än kommunfullmäktige.

 
Ingen bild

Pelle

19 september 2018 13:53

Kalmar är en vacker stad med bra klimat. I övrigt inget att hänga i granen i mitt tycke. Svårt att ta sig överallt känns det som. Småstadsmentalitet och drygt folk, det är det värsta.

 
Ingen bild

Polis

19 september 2018 13:59

Hur mycket tålamod ska KD ha med Caroline Szyber?

 
Ingen bild

Gustaf

19 september 2018 14:05

Som Tobbe S skriver, vi väntar på extraval/nyval.
Samhället klarar inte det här politiska läget som är nu !
!

 
Ingen bild

Åke

19 september 2018 14:32

Johan Persson har inte bidragit med mycket bra för Kalmar, mer än att slå sig för bröstet o hylla sig själv!

 
Ingen bild

Aj aj

19 september 2018 14:35

Nu håller Bert Karlsson tyst minsann när det är en högt uppsatt inom KD som myglat med skattebetalarnas pengar!

 
Ingen bild

Jösses-Expressen levererar

19 september 2018 15:42

Miljöpartiets nya riksdagsledamot Leila Ali Elmi delade en film där en journalist kallas ”kukhuvud” och ”skadedjur”.

Hennes kommentar:

”Det bästa jag sett på länge”.

– Om man är folkvald ska man hålla sig för god för sånt här, säger journalisten, Joakim Lamotte.

På Facebook kommenterade MP-politikern först kritiken från Lamottes så här:

”Jag delade en länk. So what, det var ett intressant inlägg i en viktig debatt. Både Lamotte och Farraj kan säkert stå för sina åsikter på egna ben. Det jag står för är att samhället behöver stå upp tydligt för alla som drabbas av sexualbrott.”

Nio timmar senare redigerar hon kommentaren som nu lyder:

”Jag delade ett gammalt inlägg. Självklart var det ett dumt språk i inlägget som jag inte står bakom. Både Lamotte och Farraj kan säkert stå för sina åsikter på egna ben. Det jag står för är att samhället behöver stå upp tydligt för alla som drabbas av sexualbrott.”

– Ett intetsägande svar, säger Joakim Lamotte.
https://www.expressen.se/gt/mp-ledamot-delade-film-dar-journalist-kallas-skadedjur/

 
Ingen bild

Kan hon sitta kvar?

19 september 2018 15:44

KD-toppen utreds för bedrägeri

KD-toppen Caroline Szyber, 36, utreds för misstänkt bedrägeri.

Det skriver Aftonbladet.

– Vi har inlett en förundersökning och kommer titta närmare på det, säger åklagaren Joachim Zander, till tidningen.
https://www.expressen.se/nyheter/kd-toppen-utreds-for-bedrageri/

 
Ingen bild

MP-Muslimpartiet har inga problem med hatet

19 september 2018 15:59

MP:s ledning står bakom Leila Ali Elmi
Jonas Eriksson, gruppledare för Miljöpartiet de gröna i säger så här i en skriftlig kommentar:

– Leila har själv inte riktat hårda ord mot Lamotte men inlägget som Leila delade för över ett år sen innehåller ett olämpligt språkbruk, vilket Leila själv nu markerat att hon tar avstånd från. Jag tycker det är bra att hon förtydligat det.

Han tar också henne i försvar:

– Leila har drivit en framgångsrik kampanj och kommit in i riksdagen för oss. Det är vi stolta över. Hon brinner för frågor om jämlikhet och klimat och hon behövs i svensk politik, säger Jonas Eriksson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/EoMqg3/miljopartiets-stjarnskott-i-blasvader--delade-hatinlagg

 
Ingen bild

Cosmik Debris

19 september 2018 16:18

Den muslimska invasionen levererar.

Tisdag kl. 14:46
Elev misstänks ha våldtagit lärare
https://www.expressen.se/gt/elev-misstanks-ha-valdtagit-larare-pa-gymnasieskola/
Onsdag kl. 13:16
Elev våldtog skolkamrat
https://www.expressen.se/gt/misstanken-elev-valdtog-annan-elev-inne-i-skolan/

Mer info.
Elev misstänks ha våldtagit lärare på Brinellgymnasiet i Nässjö 20180914
https://tinyurl.com/ydy88yln
https://www.flashback.org/sp65308802

 
Ingen bild

Cosmik Debris

19 september 2018 16:32

Den anhållne för våldtäkten på Brinellgymnasiet i Nässjö är tydligen ett ensamkommande skäggbarn.
https://tinyurl.com/y8xsg4a9
https://minfil.com/CcLfGdhcbb/C1BC2B72-6D99-4433-8460-2D08768EC20C_png

Annie Lööfs skyddslingar levererar 👍👍😊

 
Ingen bild

Cosmik Debris

19 september 2018 17:17

Förr eller senare ska dessa människor straffas.

"Jag har själv varit med om våldsamma upplopp som inte rapporteras för man vill skydda dem som bor i dessa kvarter… för att man inte vill “skapa oro”. Jag blev själv skadad vid ett sådant upplopp, vi var några få poliser som slogs mot kanske hundra personer, varav tjugo var maskerade och hade raketer. En journalist kontaktade polismyndigheten för att få reda på vad som hänt men fick svaret att “det hände ingenting”. Man förnekade att upplopp ens ägt rum."

http://katerinamagasin.se/granskontrollen-i-sverige-har-kollapsat-for-att-vara-folkvalda-politiker-vill-ha-det-sa/

 
Ingen bild

Thomas

19 september 2018 17:21

Thoralf, kommer du släppa politiken när du blir 65 år? Eller fortsätter du? (som jag och många önskar). Det driv och engagemang är makalöst bra.

 
Ingen bild

Thomas

19 september 2018 17:42

Thoralf.
Tycker du inte det var märkligt att alla Syrianer fick Permanent uppehållstillstånd ist för tillfälligt? Nu är det ju fred i syrien men inga kommer ju återvandra för att bygga upp sitt land de kommer ifrån.
Hoppas du vågar svara

Thoralf Alfsson

19 september 2018 21:12

Alla uppehållstillstånd för den typen av asylsökande borde vara TUT, tillfälliga uppehållstillstånd.

 
Ingen bild

Lotta_1

19 september 2018 18:41

Skrämmande läsning om polis och gränspolis.

http://katerinamagasin.se/granskontrollen-i-sverige-har-kollapsat-for-att-vara-folkvalda-politiker-vill-ha-det-sa/

 
Ingen bild

Pierre

19 september 2018 18:50

Även i Borgholm är Sossen mest kryssad och föga konstigt är det då jag fick höra av en vän vilken inte är svensk medborgare att Ilko Corkovic varit ute hos invandrare och upplyst om att de kan rösta i kommunvalet utan att ha medborgarskap, man mår illa över hur långt dessa halvkommunister vill gå för att få och behålla makten och vem är då förvånad över att de vill få in mer valboskap.

 
Ingen bild

Ölandsbonde

19 september 2018 21:25

Snart börjar tjafset om de viktigare posterna i utskoten. Då kan det vara bra att ha i minne hur det ser ut idag:
Till utskotten väljs ordföranden och viceordföranden bland riksdagsledamöterna, i regel med acklamation, och de brukar vara fördelade mellan statsbärande parti och opposition.

Utskottsorföranden: 17 st
C 1
FP 2
KD 2
M 3
MP 2
S 7

Vice ordföranden 17 st
C 2
FP 2
M 6
MP 1
S 6

Summa totalt
C 3
FP 4
KD 2
M 9
MP 3
S 13

Summa 0 för SD

 
Ingen bild

Ölandsbonde

19 september 2018 21:28

Pierre
Lägg ned. Corkovic är mycket populär därför att han är bra för Borgholm. Det är inga "valboskap" som röstat fram S i Borgholm. Skäms på dig!

 
Ingen bild

!!!

20 september 2018 10:42

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7045292

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards