thoralf

Direktlänk till inlägg 25 februari 2018

VINDKRAFTVERKET GICK MED 9,6 MILJONER KRONOR I FÖRLUST

Av Thoralf Alfsson - 25 februari 2018 21:54

Precis som jag skrivit i ett tidigare blogginlägg blir förlusten nästan 10 miljoner kronor under 2017 för vindkraftverket. Värdet på vindkraftverket har sjunkit dramatiskt och därför tvingas kommunen till en nedskrivning med 8,6 miljoner kronor.


Så här skriver Serviceförvaltningen i sin årsrapport.


”Serviceförvaltningen redovisar ett nollresultat för vindkraftsverksamheten genom att kommunens verksamheter debiteras nettokostnaden via ett internpris som speglar kostnaden. Under 2017 har nedskrivning av kommunens vindkraft gjorts med 8,6 mnkr, baserat utifrån försäljning av andelar i vindkraftsparken gjorda under året. Marknadsvärdet av sålda andelar motsvarar uppräknat till ett helt vindkraftverk 14,4 mnkr. Nedskrivningen påverkar inte serviceförvaltningens resultat då förvaltningen har fått budgetkompensation för den. För kommunen har vindkraften inneburit en kostnad på 1,0 mnkr exklusive nedskrivning. Underskottet beror på att energiskattesubventioneringen är borttagen sedan mitten av 2016.”

 

Förutom nedskrivning har även driften gått med en förlust på 1,0 miljoner kronor under 2017. Vilket innebär att förlusten blir 9,6 miljoner kronor för 2017.


Det värsta är dock att jag tror att Barometern och Östra Småland inte kommer skriva en enda rad om detta. Det skulle ju innebära att jag fått rätt i min kritik av investeringen i ett vindkraftverk, det vill inte lokalmedia.

 
 
Ingen bild

Urban

25 februari 2018 22:02

Det är väl klart att Anders Blank och skvaller-Barren inte vill skriva om detta!

 
Ingen bild

Sven Ekholm

25 februari 2018 22:17

Är det med de förhöjda elpriserna borträknade eller är den verkliga förlusten ännu större?

 
Ingen bild

alf

25 februari 2018 22:31

En s-k. fiskeforskare sa till mig ben gång att nu har vi så fina datorer att vi snart inte behöver något fiskeforskningsfartyg. Vi kan simulera förekomsten av de olika fiskeförekomsterna i datorn. Jag tror det är likadant med klimatforskare. Om kartan inte stämmer med terrängen så är det kartan som gäller.

 
Ingen bild

En som vet

25 februari 2018 23:56

Det här om vindkraften du skriver om är det ingen som fattar.
Jag har frågat runt lite och lyssnat,kanske är det 3% som fattar tyvär.
Det är väldigt pinsamt. Det är så.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

26 februari 2018 01:45

Julia Caesar på Twitter:

"Ahmad stortrivs i Tyskland med sina två fruar och sex barn, gratis 5-rumshus och bidragsförsörjning. Han väntar på sin tredje fru, vill ha fyra fruar och 10-20 barn men vill inte arbeta eller lära sig tyska. Se Der Spiegels hemmahosreportage!"

"vill ha fyra fruar och 10-20 barn"

Ni fattar att det är kört? Muslimer kommer att förvandla Europa till helvetets soptipp.

https://tinyurl.com/ybe4oeh3
https://www.document.no/2018/02/25/flerkoneri-pa-tysk/

 
Ingen bild

Hulda mk1

26 februari 2018 08:31

@Thoralf. Ett tips om ett kommande blogginlägg. Såg igår på SVT Agendas intervju med Feministiskt initiativs nya partiledare, tillsammans med Gudrun Schyman.
"Svammelmajas" svar på frågorna om hedersförtrycket var både skrämmande och skrattretande.

Thoralf Alfsson

26 februari 2018 09:18

Jag såg det också. Med tanke på hur många personer med utländsk bakgrund som F! har är det helt sanslöst att man har den inställningen till hedersförtryck. Men det kanske beror på att de inte har några kvinnor i partiet med den kulturella bakgrunden.

 
Ingen bild

Tony

26 februari 2018 10:15

Tycker att dom som är prenumeranter ska ta kontakt med sin tidning och påpeka i så fall varför dom inte skriver om när kommunen gör brakförluster?

 
Ingen bild

Joho

26 februari 2018 10:21

Också i Agenda i går kväll där man försöker lägga skulden på gamla människor, göra dom till syndabockar och att vi blir äldre och äldre angående kommunernas ekonomi som kommer gå åt helvete framöver inte ett ord om det nya bidragsfrälset smaklöst av SVT men vad kan man förvänta sig av dom inget seriöst .

Thoralf Alfsson

26 februari 2018 10:42

Jag skrev följande på Facebook under Agenda igår kväll.

"I Agenda skyller man nu kommunernas dåliga ekonomi och framtida ännu sämre ekonomi på de äldre och ökat antal äldre.

Inte ett ord om invandringen! Vilket hyckleri!

Den som följt min sammanställningar över kommuner i Kalmar län går inte på bluffen i PK-Agenda!"

 
Ingen bild

Observer

26 februari 2018 10:43

Ursäkta -Men är det ens lönt att diskutera Fi eller se andra sk paretopartierna?? Eller för den delen jubelidioterna å deras vindkraftskojeri.
Jag anser att framtida mentalinsitutioner och åklagare får ta denna.

 
Ingen bild

Pepparholm

26 februari 2018 11:55

Ett konkret exempel på en falsk nyhet från SVT, att i Agenda skylla kommunernas pengabrist på pensionärerna.

 
Ingen bild

Patriot

26 februari 2018 13:30

Barometern mörkar allt som är till Pampers nackdel.

 
Ingen bild

Tony

26 februari 2018 13:42

Skillnaden är att dom äldre har jobbat och betalt till sin ålderdom till skillnad från det nya frälset som börjar med att plocka ut dom rättigheter som SVT tycks förmena dom äldre. Men Svensk Media förvånar inte längre , den är en katastrof.

 
Ingen bild

joho

26 februari 2018 13:46

Jag som skrev om Agenda har inte Facebook alla har ju inte detta sladderhelvetet.

 
Ingen bild

Fredde

26 februari 2018 15:00

När man sätter presstödet i första hand, och journalistiskt arbete i andra hand - då är sanningen inte viktig.
Inte undra på att de flesta tidningar minskar i upplaga, medan alternativ media ökar.

 
Ingen bild

OS

26 februari 2018 15:29

Skrämmande det mesta som sker i Kalmar. =(

 
Ingen bild

Björn

26 februari 2018 17:03

Apropå pensionerna. Att skylla ökande kostnader på pensionärerna är inte bara lågt, det är också fräckt. Alla som arbetar vet att pension är innestående lön, som vi faktiskt har jobbat ihop.
Att statsmakten sen valt att nalla av våra innestående lönepengar och gjort att man måste ta pengar till pensioner från dem som nu jobbar innebär ju bara att ju mindre som arbetar desto tuffare blir det att plocka fram nuvarande pensionärers lönepengar.

Så felet är inte pensionärernas. Felet är att statsmakten inte lyckas få folk i ordentliga arbeten.
Jag blir bara så trött. Skulden är inte pensionernas, framför all inte den del av pensionärerna som har arbetat hela live. De har gjort precis vad de ska.
Skulden är statsmakten som tar hit en massa folk och ger dem av våra skattepengar. Men det kommer man väl aldrig att kunna få läsa i någon tidning.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7
8
9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards