thoralf

Direktlänk till inlägg 18 februari 2018

EN PRESENT TILL BISKOPEN FREDRIK MODÉUS

Av Thoralf Alfsson - 18 februari 2018 20:52

Som säkert många räknat ut kommer klippet i förra blogginlägget från en lokal i Kalmar där shiamuslimer har en ”moske”. För mig känns det lite overkligt. Här kommer det igen.



I veckan uttalade sig biskop Fredrik Modéus i Växjö stift om en ansökan om böneutrop vid en moske i Växjö. Det är alltså en ansökan som är ställd till polisen men som Växjö kommun också får lämna synpunkter på. Jag undrar därför varför Fredrik Medéus överhuvudtaget uttalar sig. Svenska Kyrkan är väl ingen remissinstans!

 

”Ismail Abu Helal är imam och tror att en moské i Växjö är positivt för integrationen.”

 

 Den som tittar på videoklippet i mitt förra blogginlägg delar nog inte imamens uppfattning om att det är positivt för integrationen. Enligt min uppfattning är det raka motsatsen.


 Jag tror att det är bra för integrationen. Det blir en bekräftelse av religionsfriheten. Muslimer är inte på besök här i Växjö, vi bor här, säger Ismail Abu Helal.

 

 Muslimer är inte på besök här i Växjö, vi bor här. Låter det som en vilja till integration i Sverige. Nej, absolut inte!


 Under lördagen höll biskop Fredrik Modéus utbildning för nya kyrkofullmäktigeledamöter. Några av våra ledamöter från Kalmar var med på utbildningen. En av våra ledamöter hade köpt ett exemplar av koranen i present till biskop Fredrik Modéus. Den var preparerad med några blad med kommentarer från Mona Walter som förklaring till vissa verser/avsnitt i koranen.


   

 

 


 
 
Ingen bild

Eric H

18 februari 2018 21:20

Försökte göra ett kommenterande kort återhållsamt inlägg i lokalblaskan om Biskop Modeus betr hans andliga pålitlighet då han ju önskar muslimska böneutrop.
Modererades bort...

 
Ingen bild

Nils

18 februari 2018 21:22

Jag skrev på uppmaning av Katerina Janouch till biskop Fredrik Modéus.

Svaret löd:
"Jag vill precis som du motverka alla antidemokratiska, kvinnofientliga och fascistiska krafter som finns. Det är definitivt så att de finns sådana inom islam, jag håller med dig. Men kanske går våra åsikter isär på det sättet att jag inte tror att bilden är så svart-vit. Också bland muslimer finns det naturligtvis kulturöppna och demokratiska krafter, jag känner många själv. Så tänker jag, i all korthet"

 
Ingen bild

Lotta_1

18 februari 2018 21:38

Man blir spyfärdig av att se klippet och inse att detta finns i Sverige. Islam hör inte hemma i Sverige eller i Europa. När skall Europa och Sveriges befolkningar vakna och inse det?

 
Ingen bild

Christer

18 februari 2018 21:58

Om biskop Modeús innerst inne förstått hur mycket ett uttalande som hans smärtar äldre människor i detta land, så kanske han hade låtit bli. Eller kanske inte.
Förre biskopen, marxisten KG Hammar fick mig att lämna Svenska Kyrkan, och den här har fått mig att förstå att det då var ett riktigt beslut. Men min tro ligger fast, det är inte jag som svikit kyrkans ideal, det är kyrkan som än en gång sviker de medlemmar som fortfarande finns kvar.

 
Ingen bild

Laglydig

18 februari 2018 23:15

Nu blev jag överraskad. Jag var helt säker på att det var en sunnimuslimsk moské i Kalmar, men en shiamuslimsk...
Jaja, ibland har man fel.

Fredrik Modéus är en antikrist, som omedelbart borde avskedas från Svenska kyrkan, annars är hela kyrkan antikristus.

Men det skiter jag egentligen i eftersom jag är katolik (d v s kristen).

Thoralf Alfsson

19 februari 2018 07:01

Det finns både en sunnimuslimsk moské och en moské för shiamuslimer. För ca två år sedan var det en brand i shiamosken i Smedby nu har de ordnat en ny lokal

 
Ingen bild

Cosmik Debris

18 februari 2018 23:59

Frågan vi INTE ska ställa oss är: Ska det tillåtas böneutrop i Växjö?

Frågan som SKA ställas för att få något slags prejudikat är: Ska vi tillåta böneutrop i Sverige?

Svaret är självklar NEJ. Islam hör inte hemma i vårt land.

Om vi inte inom det snaraste ställer oss den frågan och tar beslut om att inte tillåta politiska böneutrop, kommer detta att upprepas gång på gång. Det kommer att bli outhärdligt att varje gång gå igenom samma helvete.

 
Ingen bild

Björn

19 februari 2018 00:45

Håller fullständigt med om att ett moskébygge inte kommer att vara positivt för integrationen.
Vi är ju otrogna. Klart de inte vill integreras med oss.

En koran till biskopen. Det var fyndigt ! Undrar om han kommer att läsa den? Att läsa en bibel för en muslim måste väl vara hädelse.

Och Christer. KG Hammar var den som slutligen fick även mig att överge kyrkan. Trots att jag bara har haft positiva upplevelser av kyrkan under min uppväxt och även i det vuxna livet.


 
Ingen bild

World Traveller

19 februari 2018 02:21

Onskar du hade en annan bloggleverantor Thoralf. Det gar inte att kopiera andra texter och klistra in dem haer och nar man skriver langa kommentarer saa forsvinner de innan man hunnit saenda. Det maste ha haent mig ett trettiotal ganger. Jag orkar inte skriva om dem sen.

Thoralf Alfsson

19 februari 2018 07:05

Det går alldeles utmärkt att kopiera in texten med Ctrl+c och Ctrl+v

 
Ingen bild

World Traveller

19 februari 2018 02:25

Trollfabriken Aftonbladet levererar Fake News igen: 'Fem personer dog som ett resultat av en brottslig garning i Kizbyar. En kvinna som var en av de fem personer som fordes till sjukhus dog pa operationsbordet.
En 22-arig man fran Kizbyar borjade av en oklar anledning att skjuta med ett jaktgevar.'

Kolla nu i utlandska media saa faar ni se att det ror sig om det gamla vanliga - 'en man som skrek "Allahu akhbar" oppnade eld.

Inga protester eller uppfoljning alls av sana haer skjutningar. Taenk om det varit en kristen vit man som skoet nagra i en skola.

 
Ingen bild

Staffan Sundqvist

19 februari 2018 06:06

Den brittiske statsmannen Winston Churchill yttrade: " Islam in a man is as dangerous as rabies in a dog"! Och ingen kan väl ens antyda att den mannen var högerextremist?

 
Ingen bild

OH

19 februari 2018 07:13

Har biskopen glömt första Guds bud?

 
Ingen bild

Stefan A

19 februari 2018 07:30

Biskopens vurm för islam bottnar väl i avundsjuka, han drömmer sig tillbaka till husförhörens tid i sverige och kyrkans makt över vanligt folk. Han ställer sig bakom islams syn på demokrati eller snarare brist på demokrati....

 
Ingen bild

SM811

19 februari 2018 07:44

Mycket bra initiativ.
OT:
"Ett nytt lågvattenmärke i DN:s agendajournalistik"
https://samnytt.se/ett-nytt-lagvattenmarke-i-dns-agendajournalistik/
Bör spridas.

 
Ingen bild

SM811

19 februari 2018 07:51

OT:Vad finns det för skäl att hålla denna skitstövel bakom ryggen?
"Regeringen hemligstämplar skälen till Dan Eliassons nya toppjobb"
https://www.nyatider.nu/regeringen-hemligstamplar-skalen-till-dan-eliassons-nya-toppjobb/

 
Ingen bild

S-E Karlsson

19 februari 2018 08:59

Biskopen ser absolut inte kristen ut ,en sån kyrkans tjänare har jag inget förtroende för !

 
Ingen bild

SM811

19 februari 2018 09:27

OT: Gömde detta i min kommentar ang. DN
Ynkryggen Wolodarski tål inte kritik.
"Wolodarski blockerar politiker efter kritisk fråga"
http://www.friatider.se/wolodarski-blockerar-politiker-efter-kritisk-fr-ga

 
Ingen bild

Tony

19 februari 2018 09:40

Förfallet i den Svenska Kyrkan accelererar,fotskrapandet och
krypandet för den vidriga religionen Islam är obehaglig att se,speciellt när man jobbat inom kyrkan?
Släng ut vänsterpacket från kyrkan!

 
Ingen bild

Tony

19 februari 2018 10:39

Gudrun Schyman: Danmark vill slopa Asylrätten, nu måste
Stefan Löfven agera?? Han har väl inte med Danmarks beslut att
göra? Gudrun borde stänga igen klykan. Hon är stor flyktingvurmare,
men några flyktingar bor det inte på hennes stora Gård på
Österlen,precis som på Södermalm i Stockholm, det är alltid andra som ska offra sig, aldrig jag själv?

 
Ingen bild

En småländska

19 februari 2018 11:01

Modeus får kritik för sitt uttalande av förre kommunalrådet Bo Frank, som också har en blogg! Frank skriver också att det hör inte hemma i Sverige!

 
Ingen bild

Telge

19 februari 2018 11:41

Är detta på Storgatan i Kalmar? Är det för shia där?

Thoralf Alfsson

19 februari 2018 13:01

Källarmoskén på Storgatan är sunni.

 
Ingen bild

kalmarit

19 februari 2018 12:48

Kan tyvär inte se klippen hä, vad är fel ?

Thoralf Alfsson

19 februari 2018 13:02

Försök med en annan webbläsare t.ex Crome

 
Ingen bild

kalmarit

19 februari 2018 13:06

Tack, fungerar bra där.....

 
Ingen bild

Cosmik Debris

19 februari 2018 13:09

Viktor Orbán har rätt. Som vanligt!

Ungarns statsminister: – Vesten vil falle

https://tinyurl.com/yb7e4urq
https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/02/19/195373398/ungarns-statsminister-vesten-vil-falle

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

19 februari 2018 14:23

Våldtäckt i en mellansvensk stad !

Att dom inte skriver :
Våldtäkt någonstans i världen !

Vi bor i ett sjukt land

 
Ingen bild

Ulf

19 februari 2018 14:52

Vilken lokal kommer klippet ifrån?

 
Ingen bild

Ludvig

19 februari 2018 15:15

Det hade varit bättre om Modeus hållit tyst.

 
Ingen bild

oveg

19 februari 2018 16:09

"EU misslyckades med flyktingkrisen"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6889304
SR, Publicerat 2018-02-19

"Europa agerade för sent vilket ledde till en flyktingskris. Det säger Storbritanniens tidigare utrikesminister David Miliband en exklusiv intervju med Ekot."

"När migrationskrisen verkligen tog fart åren 2013 och 2014 var Europas ledare i stället inriktade på eurokrisen, Grekland och på Rysslands invasion av Ukraina."

Löjligt, det här köper jag inte alls, ungefär som Löfvens prat om 'att vi varit naiva'. Dom visste mycket väl vad som var på gång - och det var tydligt orkestrerat från EU:s ledning att medlemsländerna måste öppna upp för en stor asylinvandring. När så många bloggare var medvetna om Kalergiplanen, så måste helt enkelt EU:s ledande politiker också ha varit det.
https://www.nyatider.nu/forintelsen-av-europa-om-greve-kalergis-paneuropeiska-vision/


 
Ingen bild

Hasse Pannband

19 februari 2018 16:25

Svenska kyrkan har flera insatser för att hjälpa de tusentals migranter som gömmer sig i Sverige efter att ha fått avslag på sin asylansökan.

Bara så ni vet vad kyrkoskatten används till.
https://www.svt.se/nyheter/kyrkan-hjalper-gomda-migranter?

 
Ingen bild

O´ Hyra

19 februari 2018 16:37

Aktiva utträden Januari 2018: 3037
Tappet fortsätter för Sv. Kyrkan.
"En del straffar Gud meddetsamma."

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

19 februari 2018 17:01

Viktor Orba'n. Hurra !
Vilken förståndig landsfader.
Lyssna på honom Stefan Löfven.

 
Ingen bild

jaså

19 februari 2018 17:10

Shiamoske i Kalmar ?
Källa på det tack !

Thoralf Alfsson

19 februari 2018 18:47

Räcker det inte med videoklippet!

 
Ingen bild

Cosmik Debris

19 februari 2018 18:04

Här instrueras muslimer hur man ska slå sin fru. Olika käppar att slå "frugan" med, testas också. Muslimsk konsumentupplysning helt enkelt?


How to beat your wife - peaceful teaching of the religion of peace by a mad sheep
https://tinyurl.com/yaew5hds
https://www.youtube.com/watch?v=fDLVbQxhiQQ

Islam - 'Wife Beating Etiquette' (BIZARRE!)
https://www.youtube.com/watch?v=Ue9KAm7kvzo
https://tinyurl.com/yc4yk8ll

Precis som F!, Miljöpartiet och VPK vill ha det.

Vi ni ha dessa "människor" i vårt land?

 
Ingen bild

Cosmik Debris

19 februari 2018 18:20

You Tube har censurerat en video av Pat Condell. Filmen handlar om den muslimska våldtäktsepidemin som plågar Sverige.

Det kan ses här.

Pat Condell: A Word To The Google Feminists
https://tinyurl.com/y83pfqse
https://www.bitchute.com/video/YA0GQNtI8lQ/

 
Ingen bild

Michael E

19 februari 2018 18:24

@OH
Nja, jag tror att biskopen fullständigt är på det klara med det första budet. Men det är väl inte något problem här? Ismail och Isak var båda barn till Abraham. De var alltså bröder. Det betyder att när en muslim och en kristen pratar om Gud (YHVH eller Allah) så är det samma Gud - precis samma Gud som det judiska folket har. "Älska din broder."

 
Ingen bild

Laglydig

19 februari 2018 19:25

@Michael E Måndag 19 feb 18:24
Svårt att se att kristenhetens Gud skulle ha en "profet" som är en krigisk pedofil som vill förgöra kristendomen.
Behöver jag citera surorna?

 
Ingen bild

Laglydig

19 februari 2018 19:29

OT. Dagens största nyhet. "Sverigedemokraterna begär folkomröstning om regeringens förslag till ändrad grundlag då det gäller yttrandefriheten".
Borde väl vara något att åtminstone nämna i Fake Media?
Rapport 18:00 INGENTING!
TV4 19:00 INGENTING!

Blir bara så trött! Ta bort mig från detta hemska land!

 
Ingen bild

Lajo

19 februari 2018 19:38

I Polen bildar man bönekedjor runt landets gränser och i Krakow ber Biskopen,
att landets skall slippa muslimer och i Sverige hälsar biskopen i Växsjö böneutrop välkommet.
Frågan är i vilket land av dessa länder kristendomen har störst framtid .

 
Leif W H

Leif W H

19 februari 2018 21:15

@ Michael E
Med all respekt för Svenska Kyrkans representanter. Men det blir mer korrekt om du jämför Koranen med Nya Testamentet. Du finner tillgång till de heliga skrifterna på nätet.
http://www.alltombibeln.se/bibelfakta/nyatestamentet.htm
http://heliga-koranen.se/
Ett tips är att söka på ord, tex älska, kriga och se vilka och hur många träffar du får i de olika skrifterna.

http://www.kyrkovalet.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Laglydig

19 februari 2018 23:21

@Lajo Måndag 19 feb 19:38

Skillnaden är att i Polen är man KRISTNA (katoliker).
I Sverige är biskoparna antikristna och muslimälskare.

Jag har delvis fått en kristen uppfostran (jaja, jag har passerat de 50 nu) och min amerikanskfödda mormor var syssling med Fader Gunnar (för den som minns honom) så steget har inte varit så långt att bli katolik. Bara att gå med i en riktig kristen kyrka!

 
Ingen bild

jaså

20 februari 2018 11:07

? Har du lagt ut ett påstående om en shiamoske från Kalmar så får du väl bevisa det eller åtminstone hänvisa till en källa! Är det inte så som du själv brukar agera mot dina motståndare i det du kallar för pk media,eller är detta fake news ?
Visa källan till ditt påstående.Svara på frågan,ingenting annat.

Thoralf Alfsson

20 februari 2018 14:00

Ja, jag kommer lägga ut källa och allting när jag finner det lämpligt.

Om du inte tror på mina uppgifter är det ditt bekymmer! Du tillhör ju det sovande folket som inte förstår vad som pågår i samhället men en gång kanske även du vaknar men då kommer definitivt vara för sent.

 
Ingen bild

jaså

20 februari 2018 15:41

Denna text kommer väl inte ut eftersom det inte passar ditt syfte?
Du är alltid väldigt snabb att överbevisa dina motståndare i alla sammanhang att du har rätt och visar upp allehanda statistik hit och dit men att visa en källa till ditt påstående som gav dig många kommentarer,ja det klarar du inte av !

Thoralf Alfsson

20 februari 2018 16:06

Jag skrev att jag kommer uppge källan när tiden är den rätta. Om du sedan inte accepterar detta struntar jag fullständigt i.

Du får lita på mitt ord!

Varför skulle jag som politiker ljuga om detta och riskera bli uthängd i media? Du får gärna förklara det för mig.

 
Ingen bild

Mahmoud

20 februari 2018 17:15

@jaså
Du tycker m.a.o att det inte vore så bra med en shiamuslimsk moské i Kalmar?

Thoralf Alfsson

20 februari 2018 19:15

Om jag fick önska skulle det inte finnas någon moské överhuvudtaget i Kalmar.

 
Ingen bild

Laban

25 februari 2018 21:47

Man ska ta seden dit man kommer!
Vill man ha Islam kan man åka till Saudi arabien!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7
8
9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards