thoralf

Alla inlägg den 19 juli 2017

Av Thoralf Alfsson - 19 juli 2017 23:45

I december förra året lyckades jag komma över alla banden (9st) i Kalmar Slotts och Stads historia skriven av Gustav Volmar Sylvander mellan åren 1864-1874.


 

 


När jag sedan börjada bläddra i böckerna upptäckte jag att böckerna varit i familjen Jaensson ägo under många år. Vilket jag skrev om i ett blogginlägg efter att jag inhandlat böckerna.

http://thoralf.bloggplatsen.se/2016/12/18/11397766-kalmar-slotts-och-stads-historia/


Nu till den fantastiska historien. När jag i vintras läste band nr 2 (skriven 1864) upptäckte jag en intressant notering som väckte mitt intresse. Här nedan kan du läsa en scannad kopia av detta stycke.


 


Lektorn Wikström vid Kalmar gymnasium lät 1756 på Skallö uthugga ett vattumärke för att kunna utföra mätningar över vattenståndet i Kalmarsund. För den som inte vet vilken ö Skallö är så har i princip alla som åkt över Ölandsbron också passerat Skallö då flera bropelare vilar på ön.


Det är också intressant att följa diskussionen om hur kusten höjer sig och med hur mycket. Det var mycket diskussion om detta redan på 1700-talet. Långt före debatten om klimatförändringar och koldioxidutsläpp och mänsklig påverkan på klimatet.


Eftersom det finns hänvisningar till handlingar hos Vetenskaps akademien har jag fortsatt mina efterforskningar och hittat mer uppgifter.


 


I handlingar från 1824 som avser år 1823 kan nedanstående läsas om vattumärket på Skallö. Här får vi också veta att det uthuggna vattumärket i klippan är utformat som ett T. Mätningar visar också att vattennivå sjunkit med 0,41 fot under 61 år. Det motsvarar 0,41 * 29,69cm = 12,2 cm. Vilket skulle motsvara ca 2 mm/år. En intressant iakttagelse!


 


När jag sedan läser handlingarna från Kungliga Vetenskaps Akademien för 1843 så hittar jag också följande text.


 


Mycket intressant information. Uppenbarligen var det svårigheter att hitta det uthuggna T:et redan 1843 så att Siljeström valde att även markera det med en järnstång i berget. 


 


Här finns alltså både ett mått angivet i höjd och längs bergytan ned till vattenbrynet för 1759.


Tänk om man idag skulle kunna hitta detta vattumärke! Eller har tidens gång is och frostsprängningar i berget raderat bort det uthuggna T som tydligen redan 1843 var svårt att hitta. Men kanske finns järnstången kvar? Eller har den rostat bort med allt bräckt vatten efter närmare 200 år på nacken? Ett bräckt vatten som nästan knäcker Ölandsbron efter bara 50 år.


När jag kommit så här långt i mina efterforskningar ville jag bara hoppa i en båt och köra ut till Skallö och leta efter detta vattumärke. Men det var inte läge för det i januari/februari, trots klimatförändringar och jag har bara tillgång till en kajak 😉


Idag infann sig då en dag med ett mer eller mindre vindstilla Kalmarsund och en fantastisk blå himmel. Så det var bara att sjösätta kajaken och börja paddlingen ut till Skallö och passera farleden i Kalmarsund. Vilket gick väldigt smidigt trots ett antal större fritidsbåtar som gick med högfart i farleden och drev upp rätt så skapliga vågor.


 


Väl iland på Skallö så gjorde jag en snabb koll och blev väldigt besviken då jag insåg att bergytan var mycket oregelbunden och såg ut att ha eroderat väldigt mycket. Jag fann dock ganska snabbt en järnstång på den högsta punkten men insåg snart att det var en mätpunkt för Lantmäteriet, med tanke på den uthuggna triangeln i berget. Kanske en mätpunkt som används vid byggande av Ölandsbron.


 


Jag synade hela bergsytan efter järnrör eller en järnstång och hittade två olika objekt men det fanns inga spår efter något uthugget T. Dessutom verkade de inte vara 200 år gamla.


   


Väldigt besviken satte jag mig och fikade och funderade på om jag skulle ge upp. Efter fikat bestämde jag mig för att istället leta efter ett spår eller hål i berget där det kunde funnits en järnstång som rostat bort. Jag synade varje kvadratdecimeter av berget på ungefär det avstånd från vattenbrynet som Wikström angivet 1759 på drygt 11 fot.


Belöningen kom efter ca en timma! Jag hittade vattumärket och det uthuggna T:et fanns kvar, knappt synligt men helt enligt de uppgifter som angivits 1843. Men eftersom jag visste vad jag sökte så framträdde det så klart så fort ögonen hittade resterna av järnstången.

 

Det kändes riktigt skönt!

 

 

Det är svårt att se på bilden men jag har markerat T:et med svart linje och med en röd ring resterna av järnstången på nedanstående bild.


 

Resterna av järnstången förstorad.


 

Nu hade jag givetvis ingen utrustning för att kunna göra en korrekt höjdmätning från vattumärket och till vattenytan men jag hade i varje fall med ett 10 meters stålmåttband för att kunna mäta sträckan från vattumärket till vattenbrynet längs med bergytan. Wikström angav 1759 avståndet till 11,31 fot enligt korrektion mot normalvattenstånd. 11,31 * 29,69cm = 336 cm.


Min mätning idag enligt nedanstående bild blev 352 cm.


 


Enligt SMHI:s observationer idag angående vattenståndet vid Kungsholmsfortet och vid Oskarshamn visar att vatten ståndet vid 14-tiden idag låg ca 25 cm över normalvattenstånd. Med tanke på bergets lutning bör jag därför lägga till ca 34 cm. Vilket då skulle bli 386 cm. Således ca 50 cm längre än vad Wikström uppmätte 1756.


 

Observation Kungsholmsfortet i Karlskrona idag.


En liten gissning med tanke på bergets lutning skulle vara att vattennivå är ca 35 cm lägre än 1759. Vilket i så fall skulle motsvara en förändring på ca 1,4 mm/år.


Jag är väldigt nöjd med min dag och att jag funnit det 250 år gamla vattumärket på Skallö. Väldigt roligt!

 

 

PS

 

Det skall bli intressant att se om t.ex någon från Kalmar läns museum hör av sig eller varför inte någon journalist på de lokala tidningarna. Det borde vara intressant sommarläsning på semestern för många.  

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards