thoralf

Direktlänk till inlägg 17 april 2017

BORGHOLMS SLOTTSRUIN

Av Thoralf Alfsson - 17 april 2017 22:15

 


Passade på att besöka Borgholms slottsruin i påskhelgen. Slottet blev aldrig färdigbyggt men tänk om vi haft ett slott som ovan i Borgholm. Undrar om skogen var nyplanterad i början på 1700-talet?


 


Kanske dags att hålla ett SD-möte på Borgholmsslott! Skulle vara trevligt om Jimmie Åkesson kom till Borgholm och höll ett sommartal nästa år i juli, mitt i hetaste sommarperioden. Skulle nog locka väldigt många semesterfirare.


 

Karl X Gustav håller koll på dagens besökare. 


 


Jag är inne på 6:e bandet i böckerna om Kalmars slotts och stads historia. En hel del handlar också om Öland och Borgholms slott. Just nu har jag kommit till 1540-talet och Nils Dacke. Många intressanta detaljer som jag inte alls kände till. På den tiden kände man inte till "alla människors lika värde" om jag för bedöma. 


 

Det stora riksvapnet hugget i sten. Tyvärr fanns det inget text att läsa om denna klenod och hur gammal den var och var den suttit. Men jag förutsätter att den tillhört Borgholms slott. Den är ca 80-90 cm hög. 


Har skickat ett mejl till kastellan Jim Rudolfsson och frågat om det finns något att berätta om detta riksvapen.


PS

Ikväll, ca 17:30, blev jag omkörd av dels en minibuss (KEH 529) och en personbil (OFO 317) som framfördes på ett minst sagt vårdslöst sätt och i hastigheter som låg runt 140-150 km/h, kanske högre, på 80 respektive 90-väg mellan Kalmar och Borgholm. De som körde dessa fordon borde inte ha något körkort.


Vid en koll visar det sig att båda bilarna tillhör Borgholms kommun. I bilarna fanns ett helt gäng ensamkommande barn boende på Ekbacka HVB-hem i Borgholm. De från personalen som körde dessa bilar borde utan tvekan lämna ifrån sig körkortet omgående! Idioter!


 



 
 
Ingen bild

Mutter

17 april 2017 23:17

Vill du delge oss läsare svaret om riksvapnet?

Thoralf Alfsson

17 april 2017 23:40

Ja, om jag får något svar.

 
Ingen bild

Lars Cornell

18 april 2017 01:52

Dessa bilder som finns från många platser skall inte uppfattas som fotografiska bilder.
I stället är de (oftast?) arkitektens vision om hur det skall utformas och se ut om ett antal år.

 
Ingen bild

Peter

18 april 2017 05:57

Om ditt PS, det var säkert bråttom att få hem de små barnen till sagostunden och hinna byta blöja på dem innan läggdags. Just det samt att raka skägget på en del av dem ;)

 
Ingen bild

Lasse P

18 april 2017 06:31

Thor Alf angående bilarna du blev omkörd av,dom har en egen gräddfil.
Dom gör som dom vill utan att blir straffade.

 
Ingen bild

Fredde

18 april 2017 07:29

Ja, Borgholms slottsruin är en klassisk vacker ruin. Många musikanter har avnjutits där genom åren, och självklart besökte jag Badrock! :-)

Det är hög tid att (SD) skjuter hål på myterna som sju-klövern sprider nu angående hur duktiga de är att sysselsätta flyktingarna.
Vad avses med "faktisk förvärvsfrekvens"..?
Jag kan väl aldrig tänka mig att det är samma sak som en riktig anställning.
Det hävdas en siffra på 56%, vilket låter bra, men är cirka 40% sämre än för svenskar.... Vilket man undviker nämna.

Jag skulle gärna vilja se bra svar på insändarsidorna från (SD) här, det finns en risk att folk att (SD) inte är aktiva, och det vore illa...

 
Ingen bild

Tony

18 april 2017 07:32

Om det blivit färdigbyggt, så hade det väl inhyst
vår nya Adel idag, endast det bästa är gott nog
för nysvenskarna.

 
Ingen bild

Lasse T

18 april 2017 07:55

Hej,

Angående den silverfärgade bussen så såg jag en precis sådan buss som efter KFFs match igår samlade upp de ensamkommande kommande "barnen" efter matchen.
Dock noterade jag inte registreringsnumret.

 
Ingen bild

Me

18 april 2017 10:09

Min morgonrutin är att börja med ”Fria tider” och gå vidare med ”Avpixlat”, ”Thoralfs blogg”, franska ”Le Monde”, tyska ”Focus” och ”FAZ”, ”Washington Post” och ”foxnews” eller ”WSJ”. Nu kanske någon frågar sig varför man inte läser ”Expressen” ”Aftonbladet” eller liknande eller tittar kanske på svensk stats-tv. Det är ju så att man inte har lust med godnattsagor så här tidigt på morgonen. Denna morgons bästa behållning är klart:
http://www.focus.de/finanzen/news/hans-werner-sinn-im-interview-der-druck-im-kessel-immer-groesser-bleiben-die-krisenlaender-im-euro-platzt-er_id_6964924.html
Den handlar bland annat om euron och flyktingpolitik i EU. Hans-Werner Sinn är, enligt min åsikt, den bästa ekonomen i Europa och hans förslag om att EU ska kopiera Australiens flyktingpolitik, för att undvika destabilisering i ”vissa länder”, är mycket vettigt. Vilka länder kan det vara som han syftar på?

 
Ingen bild

Ölandsbonde

18 april 2017 10:21

Utanför ämnet:
Thoralf. Hur gick det med det föreslagna nya "kommunvapnet"? Vad har hänt i frågan?
Är ditt mönsterskyddat?

Thoralf Alfsson

18 april 2017 11:58

Kommunen har ännu inte kommit med något slutgiltigt förslag till kommunstyrelsen.

Det är inte gratis att mönsterskydda!

 
Ingen bild

Thomas Gür: Nya brott i Sverige

18 april 2017 11:44

Fem specifika typer av brott som inte funnits i Sverige på väldigt länge eller tidigare inte existerat alls är:

- Hedersförtryck, hedersvåld och hedersmord

- Organiserat och planlagt våld mot räddningspersonal

- Klanbaserad eller släktbandsbaserad kriminalitet och rättsskipning

- Gruppbaserat sexuellt våld på offentlig plats mot flickor och kvinnor

- Gruppvåldtäkter av pojkar eller unga män
http://www.gp.se/ledare/g%C3%BCr-nya-brott-i-sverige-1.4233102

 
Ingen bild

Hen

18 april 2017 12:53

Det låter som en bra idé att låta SD:s partiledare hålla tal i en unken gammal ruin. Väldigt passande.

Thoralf Alfsson

18 april 2017 13:15

Jimmie Åkesson kommer i så fall komma i ett fint sällskap som stått på scenen i Borgholms slottsruin.

Bob Dylan, Leonard Cohen, Tom Jones, Beach Boys, Count Basie och Johnny Cash och svenska storheter som Abba, Roxette, Ulf Lundell, Mikael Wiehe, Tomas Ledin, Carola och Birgit Nilsson har alla uppträtt i "en unken gammal ruin".

Ditt förakt för vårt svenska kulturarv avslöjar dig! IS har ju ägnat sig åt att förstöra kulturarv!

 
Ingen bild

PGreen

18 april 2017 12:59

Om nedanstående länk är sann, hela Sverige är en enda stor ruin!.



http://www.friatider.se/bor-i-irak-fick-nastan-800000-kronor-i-bidrag-fran-sverige

 
Ingen bild

Månsson

18 april 2017 13:01

Förutom alla gamla ruiner på Öland så har jag börjat samla uppgifter om aktivitet under WW2.
Har hittat två händelser, dels en störtad raket, dels Signalspaning på Öland Näsby- Ottenby.

Raketen:Mitt i skogen vid gräsdals gård i Knivingaryd, i närheten av Bäckebo norr om Nybro i Småland kraschade den 13 juni 1944 (samma dag som tyskarna för första gången använde V-1 roboten) strax efter 15-tiden V-1 testraket nummer 4089 från utvecklingsanläggningen i Peenemünde. En svensk ingenjör Henry Kjellson analyserade alla vrakdelar.
Det finns en bra kopia på Arboga Robotmuseum.

Signalspaning på Näsby, Öland. Man lyssnade på 46Mhz och senare 43Mhz för att analysera signalerna och få förvarning. Engelsmännen var även inblandade i avlyssningen.

Thoralf Alfsson

18 april 2017 13:20

Framlidne journalisten Kurt Lundgren har skrivit mycket om vår lokala historia.

Sedan kan du läsa om Föralinjen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6ralinjen

http://www.krigsmyter.nu/km21olandundervatten.pdf

 
Ingen bild

Karl-Alfred

18 april 2017 13:20

Är det inte dags återställa det till sin forna glans ? det går ju så bra för sverige nu :)

 
Ingen bild

Hulda mk1

18 april 2017 14:21

@Me. visst kan man besöka kvällspressen. Väder, bilolyckor, sport och kändisskvaller är de duktiga på. Men för övrigt...

 
Ingen bild

Lena

18 april 2017 14:43

@Thoralf Gillar ditt svar till @Hen. Tänk att en del är så inskränkta och fosterlandsföraktande? Har svårt att sätt mig in i deras tankevärld. Det måste vara bra tomt där, med så mycket förakt för det land som har fött fram en och som för bara ett tiotals år sedan räknades som ett av de bästa i världen (för "vanligt" folk vill säga).

 
Ingen bild

Ölandsbonde

18 april 2017 14:58

Till Hen
Även Nationalteatern har spelat i Slottsruinen.
http://www.barometern.se/nyheter/nationalteatern-bjod-pa-nostalgifest/

 
Ingen bild

Niklas R

18 april 2017 15:00

@Hen
Nu var inte tanken att han skulle hålla tal i LO-borgen på Norra Bantorget.

 
Ingen bild

C Andersson

18 april 2017 16:00

@Månsson@

Raket hade inte fel riktning den gick bara lite för långt. Det är bara att dra en rät linje mellan Penemünde och Bäckebo så förstår man hur det ligger till. Det ska ha varit en V2-robot. Jag vet inte om den var skarpladdad - det var ju en övningsraket.

Jag kan rekommendera ett besök i Penemünde för den som inte har varit där. Vet ni förresten vart raketforkarna tog vägen efter krigsslutet?

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

18 april 2017 16:00

Finns det någon backe vid ruinen ?

Där kunde isåfall Löfven symboliskt stå och tala om "Sverige mot ruinens brant" !

 
Ingen bild

Maja Dacke

18 april 2017 16:21

Thoralf, är du säker på att det var någon personal som framförde de båda bilarn? De 'små' gossarna hade kanske fått låna dem ... ...

Thoralf Alfsson

18 april 2017 16:58

Det var personal! Men kan mycket väl haft utländsk bakgrund.

 
Ingen bild

C Andersson

18 april 2017 16:47

Suecia antiqua

https://suecia.kb.se/F/2GST3869HX9DVPIIVA4X76NDEQ47B93RN4R8SA9S328RDF2B17-03694?func=find-b

https://suecia.kb.se/suecia/pdf/91/8516391.pdf

 
Ingen bild

PGreen

18 april 2017 19:02

Anmäl regeringen till lyxfällan!

Större delen av Sveriges budget går till icke svenskar.

 
Ingen bild

Morningstar

18 april 2017 19:21

De flesta tyska forskare togs över till USA efter kriget genom Operation Paperclip. Stalin tog säkert några stycken också.

 
Ingen bild

Hasse Pannband

18 april 2017 19:58

Jodå, det finns en backe vid slottsruinen, mot Kalmarsund.
Den utgjorde en del av försvaret. Passar bra för Löfven och
hans intelligensbefriade fotfolk, typ Hen-hönan!

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

18 april 2017 21:20

Svenska regeringen har spelberoende !

Misslyckas dom, satsar dom ändå mer tills konkursen är ett faktum.

 
Ingen bild

Lotta_1

18 april 2017 21:32

Ulf Kristersson står i Aktuelltstudion och pratar om att runt 150 000 nyanlända behöver jobb. Men var det inte så att 80 000 inte hade asylskäl och skulle utvisas? Sedan är det rätt magstarkt att se Kristersson stå och kritisera sossarnas jobbpolitik när de själva släppte in runt 800 000 utan att blinka för konsekvenserna. Nu håller jag inte med den giftiga Magdalena Andersson utan tycker att båda är lika goda hycklare.

Nog trodde jag att Borgholms slott blev färdigbyggt med brann i början på 1800-talet när det användes som magasin eller brännvinsproduktion.

Thoralf Alfsson

18 april 2017 22:45

Nej, det blev aldrig riktigt färdigt utan bygget avstannade i början på 1700-talet i brist på pengar.

Sedan brann det i början på 1800-talet men vad jag förstår var det i huvudsak den norra sidan där det var någon form av verksamhet.

 
Ingen bild

Lena

18 april 2017 22:27

Skulle gärna besöka Borgholms slottsruin, men har tyvärr aldrig haft vägarna förbi. Nån gång ska det allt bli av har jag bestämt, det fins så mycket att upptäcka i södra Sverige och jag gillar verkligen historia.

Här en annan historia, trist tyvärr, om hur många ska "flyktingar" som egentligen är migranter har flera identiteter i landet så att de kan utnyttja "systemet" i Sverige.
Läs artikeln på Samtiden:

"Ovetande myndigheter har ingen koll eller hänvisar till annan myndighet".

https://samtiden.nu/2017/04/antal-falska-identiteter-svaller-ett-samhalle-utan-kontroll/

 
Ingen bild

J

18 april 2017 23:34

islamsk terrorism plågar jorden
inte en dag utan terrordåd
och ändå är det inte alla islamska terrordåd som det rapporteras om i nyheterna, långt ifrån

 
Ingen bild

C Andersson

19 april 2017 14:52

@Lena@
Det finns mycket att upptäcka i norra Sverige också. I somras var jag i Kiruna. Det var den sista stan jag hade kvar. Svenska städer alltså. Det var myggfritt så jag köpte en flaska djungelolja i onödan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards