thoralf

Direktlänk till inlägg 4 januari 2016

KRAFTIGA PROTESTER MOT MÖRBYLÅNGA KOMMUN (UPPDATERAD)

Av Thoralf Alfsson - 4 januari 2016 22:46

Jag har under den senaste veckan kontaktats av personer boende i Mörbylånga kommun som fått brev och information om att kommunen söker bygglov för två större boenden för ensamkommande minderåriga och att de kommer bli grannar med det tänkta boendet. Brevet ankom till de flesta dagen före julafton. Något som inte bara gjort dem upprörda utan även förstört julhelgen och sömnen för många familjer.


Så här såg brevet ut som damp ner i brevlådan hos många familjer dagen före julafton.


 


Mörbylånga kommun planerar två boenden med 30 platser på varje boende och har ansökt hos sig själva om bygglov på fyra platser. Att man sökt på fyra platser när man bara behöver två platser visar på att man förväntar sig protester och problem från de närboende. Kommunen söker dessutom tidsbegränsade bygglov för att undvika bestämmelser i detaljplaner och områdesbestämmelser. Eller så lägger man dessa modulbostäder i ej detaljplanerade områden för att undvika styrande bestämmelser i detaljplanerna. Allt för att kringgå det normala förfarandet.


Var och en förstår säkert vilka problem som kan uppstå när man placerar 30st ensamkommande unga män med MENA-kultur i ryggsäcken på ett och samma ställe. Det är att tigga om problem enligt grannarna till dessa tilltänkta boenden. För att inte tala om den stora värdeminskningen som grannfastigheterna kommer drabbas av om boendet blir verklighet. Ett halverat fasighetsvärde kan bli följden.


 


Mörbylånga kommun har begränsat dessa brev till endast de absolut nödvändiga grannarna enligt Plan o bygglagen. Dessa grannar har nu själva kopierat upp brev och ritningar och delar ut till alla boende i närområdet. Något som jaag rekommendera andra grannar göra i de andra områdena.


Det har även startats namninsamlingar för att försöka stoppa kommunens byggplaner.


Det mest anmärkningsvärda är dock hur Mörbylånga kommun har hanterat detta ärende. När jag kollade protokoll från kommunstyrelsen och kommunfullmäktige fanns inga beslut tagna om dessa boenden. Enligt uppgift inrättade Mörbylånga kommun den 19 november en krisledningsnämnd med uppgift att ta ansvar för verksamheten med ensamkommande barn. Genom detta förfarande kan man uppenbarligen gå förbi både kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Väldigt demokratiskt hanterat av 7-klövern i Mörbylånga.


Jag har begärt ut alla protokoll från krisledningsnämnden men endast fått ett enda protokoll daterat till den 19 november. I detta protokoll finns inga som helst beslut om att bygga modulbostäder för 60st ensamkommande minderåriga. Mycket märkligt!


Enligt uppgifter i media har dock Mörbylånga kommun redan upphandlat dessa modulbostäder! Uppenbarligen utan att detta har behandlats av vare sig ks, kf eller krisledningsnämnden som sedan den 19 november har ansvaret för ensamkommande inom Mörbylånga kommun.


Däremot har förtroendevalda informerats om dessa affärer.

Enligt uppgift till bloggen skall NCC uppföra dessa bostadsmoduler från Moelven i Norge. Till en kostnad av ca 20 miljoner kronor + kommunens anläggningskostnader för vatten, avlopp och el.


Mörbylånga kommun har eller skall sedan skriva ett hyresavtal på 10 år med NCC till en kostnad av 3 miljoner kronor/år. Det motsvarar en årskostnad för varje rum på 9 kvadratmeter om 50 000 kronor eller knappt 4 200 kronor/månad.


Allt kommer givetvis betalas av Migrationsverket säger kommunalrådet Henrik Yngvesson. Mörbylånga kommun räknar till och med att göra en stor vinst på dessa boenden då Migrationsverket betalar 1 900 kronor/dygn och plats. NCC kommer givetvis också göra en rejäl vinst på affären. Hur var det nu med vinster till privata företag genom skattemedel.


Den stora frågan är dock vad som händer om de båda boendena inte behövs om ett eller två år. Eller efter 2018 ;-)


Det moderata kommunalrådet Henrik Yngvesson glömmer dock berätta att det är skattebetalarna som finansierar Migrationsverkets verksamhet om nu inte finansminister Magdalena Andersson lånar pengarna förstås och skickar räkningen vidare till våra barn och barnbarn!


UPPDATERING OCH RÄTTELSE!


Mitt blogginlägg och mina frågor till Mörbylånga kommun har nu nått kommunchefen Monica Högberg. Ingen annan får uppenbarligen svara på mina frågor.

Jag fick idag följande mejl från Monica Högberg.


 


Det innebär då att Moelven i Norge säljer bostadsmodulerna till NCC. NCC sätter dem på plats och installerar dem i Mörbylånga kommun och säljer dem sedan till Mörbylånga bostads AB. Sedan hyr Mörbylånga bostads AB ut dem till Mörbylånga kommun.


I en artikel i Östra Småland den 15 december uttalar sig Kalmarhems VD Bibbi Johansson om varför Kalmarhem och Kalmar kommun inte nappade på erbjudandet från NCC.


”Bibbi Johansson, chef på Kalmarhem, säger att de inte hade någon möjlighet att ta emot bostadsmodulerna.

– I ett sånt här fall måste vi först göra en upphandling. Gör vi inte det bryter vi mot lagen.


Men hon menar att det är ledsamt att lagen hindrade Kalmarhem från att säga ja.

Anders Mårtensson säger att han inte vet hur lagen fungerar. Han kan bara konstatera att Mörbylånga kommun nappade direkt när de fick erbjudandet.”

 

Bibbi Johansson menar alltså att en snabb upphandling skulle bryta mot LOU, lagen om offentlig upphandling.


Innebär det att Mörbylånga kommun och Mörbylånga bostads AB nu bryter mot lagen om offentlig upphandling? Det är väl samma lag som gäller på andra sidan Kalmarsund!


 
 
Ingen bild

Hebbe

4 januari 2016 23:38

Det är såna här planer det smids när landshövdingen, Yngvesson, JP och länsrådet träffas under trevliga former.

Thoralf Alfsson

5 januari 2016 15:54

Casa Bjursnäs förmodar jag.

 
Ingen bild

Alfons

5 januari 2016 00:28

Tack Thoralf för allt du gör för Sverige och oss svenskar. Tack för att du gång på gång står upp emot etablissemanget och står emot hat och hot från alla främst centerpartister och vänsterradikala (v/mp).

Hade jag haft råd så hade jag skickat dig den finaste svenska kristall från Orrefors. Men just nu får jag avvakta och önska dig en god fortsättning på året.

Alfons i Stockholm

 
Ingen bild

Tom

5 januari 2016 01:30

Du är en hjälte Thoralf! Ilskan som många med mig känner över att bli lurade, diskriminerade, överkörda, skrivna på näsan osv etc av politiker, pressen, myndigheter osv börjar bli minst sagt påfrestande...

 
Ingen bild

Hulda mk1

5 januari 2016 06:18

Borde inte kommunala handläggare hålla sig till sanningen? "Flyktingbarn"? De är ju definitivt inga BARN! Varför står det inte Ensamkommande unga män i varierande åldrar?

 
Ingen bild

Tompa

5 januari 2016 06:21

Man blir mållös. Hur kan detta få pågå?
Vilken masspsykos det har blivit i det här landet.

Stackars grannar som nu sitter med nästintill osäljbara hus.
Dessa politiker och tjänstemän beter sig som kriminella i en bananrepublik.

Regeringen håller på med ett gigantiskt pyramidspel som till slut kommer att braka ihop när lånen skall betalas.

Stackars våra barn

 
Ingen bild

Hulda mk1

5 januari 2016 06:26

Annat ämne. Den tidigare skribenten på den Vänsteretxrema sajten IRM, Anny Berglin skriver nu ett debattinlägg på Nyheter24. Det handlar om den skandalösa matportionen på ett åldringsboende som cirkulerat i media den senaste tiden. Man tar sig för pannan..
Läs gärna och rösta gärna...

 
Ingen bild

Demokratur

5 januari 2016 06:52

Undrar hur många av de drabbade som röstat sju-klöver...?

 
Ingen bild

Bo

5 januari 2016 08:21

När vi flyttade ut från Sverige fanns inte tanken i våra huvuden att vi aldrig skulle flytta tillbaka. Nu är tanken grundmurad, vi vill känna trygghet i tillvaron.

 
Ingen bild

World Traveller

5 januari 2016 08:48

Hulda, jag tittade in pa Nyheter24. Aldrig mer! Bara rent hat mot Sverigedemokraterna och alla som vill bevara Sverige. Att de ens tillats spy ut saa mycket hat. Det ar sjukligt.

 
Ingen bild

Hacke

5 januari 2016 09:05

Återigen ett vi bevis för att det är endast genom sd och medborgarjournalistiken som sanningen avslöjas och folk får veta hur odemokratiskt de folkvalda inom 7-partiet agerar.
Tack Thoralf för ditt aktningsvärda rättspatos och aldrig sinande journalistiska grävarbete i folkets tjänst.

 
Ingen bild

Stefan

5 januari 2016 09:41

Utanför ämnet, en reflektion över ID-kravet för att få resa kollektivt in i Sverige. SVT's reportrar var i Köpenhamn och försökte desperat hitta problem och kaos med långa köer och försenade resenärer men allt verkar ha gått smidigt utan större besvär. Det "bästa" de lyckades hitta var en kvinnlig resenär som tyckte det var "läskigt" att behöva legitimera sig för att få åka med tåget... Tänk vad hon måste lida varje gång hon är på Systembolaget, gör ett bankärende eller hämtar ut ett paket hos postombudet. Om hon nu har körkort och kör bil vågar jag knappt tänka på hur hon skulle må om hon blev stoppad av polisen i en rutinkontroll och blev ombedd att visa sitt körkort...

Thoralf Alfsson

5 januari 2016 10:45

Ja, tänk om SVT ställt dessa följdfrågor.

 
Ingen bild

KS

5 januari 2016 09:58

Här har man nog gjort som man brukar göra i känsliga ärenden. Man har delegerat till tjänstemännen! Det brukar finnas tidigare beslut på just delegering av "enklare" fall. Då finns inga politikerbeslut, utan man fegar undan så att planerna skall fungera (för politikerna) ändå.

 
Ingen bild

Stefan

5 januari 2016 09:59

@ Hulda mk1.
Ja, det verkar vara svårt för vissa att inse att det handlar om politiska prioriteringar. Att som Anny Berglin påstå att kostnaden för invandringen inte påverkar andra verksamheter är ju helt befängt...

Jag såg på nyheterna igår att Landstinget i västra götalandsregionen har fått ett sparbeting och ser framför sig ännu längre vårdköer. Det rimmar illa med regeringens uttalande nyligen om att Sveriges tillväxt är så bra och ekonomin är stark. Stefan Löfven uttryckte det lika välformulerat som vanligt: "Andra länder skulle vara avundsjuka om de hade Sveriges tillväxt". Ja, jag tror faktiskt att de skulle vara det, avundsjuka på de länder som inte har Sveriges tillväxt alltså. Sveriges tillväxt verkar ju vara lånefinansierad och största tillväxten sker i invandringsindustrin.

 
Ingen bild

Lena

5 januari 2016 10:49

Jag är också tacksam att du Thoralf fortsätter med din blogg. Avslöjanden är absolut nödvändiga, även om det finns många som vägra ta till sig information. Många litar blint till auktoriteter och myndigheter.
Detta är vår chans att kasta av oss vår alltför trångsynta och gammalmodiga syn på auktoriteter. De är inte vad vi tror att de är/eller vad de var i detta land en gång i tiden. Förruttnelsen och korruptionen har gått långt i Sverige. Så många väljer att blunda och enbart tänka på sin egen plånbok. Det är ju tvärtom mot vad de påstår att de kämpar för : solidaritet! Solidaritet för vem? Många lever mitt i sin livslögn och kan inte komma ut ur det fängelset.

Här en lite film på någon minut som berättar vad som kan hända en fransman och befinner sig i ett område som förr kanske var OK men som nu är no-go zon. Det visar så tydligt att de immigranter som kommer är av den typ som MENAländerna vill göra sig av med på hemmaplan, och låta dem följa floden över till Europa.

https://www.youtube.com/watch?v=IHX5jsomq_U

 
Ingen bild

calle

5 januari 2016 11:36

kanske folk kan besöka kommunstyrelsens möten när det är offentliga möten. då ser 7 klöverns politiker att folket bryr sig.

det skulle stödja thoralf att få publikens stöd, när 7 klövern gaddar ihop sig om sakfrågor. då blir det svårare och pinsamt att fatta beslut som är sverigefientliga

 
Ingen bild

OH

5 januari 2016 11:42

Rota inte för mycket i Mörbylånga kommun, då kommer du aldrig därifrån.

 
Ingen bild

calle

5 januari 2016 11:54

här är en bra sammanfattning till vem som orsakar vansinnespolitiken som sker i Sverige.

https://janmilld.wordpress.com/

hjärnvätten påbörjades nog när makteliten placerade Palme som stadsminister. då fångade han upp arbetarrörelsen som var mäktig och med list styrdes socialdemokraterna att lyda bankirerna.

nu är 7 klövern så indoktrinerade att de tror Svenskar och svenska samhället är rikare och duktigare än alla andra människor och detta kommer bestå för evigt.

därför tycker 7 klövern synd om folk från andra länder som inte är svenskar, och nu vill de hjälpa och forma utlänningar så de blir som dom själva. och de tar sig rätt att stjäla andra Svenskars tillgångar och framtid för att bli rika på invandringsindustrin.

 
Ingen bild

Tomas

5 januari 2016 13:35

Vad bra ! Nu kommer mångkulturen till Sossarna i Mörbylånga!

 
Ingen bild

S-E Karlsson

5 januari 2016 13:37

Ett par som lider av godhetssyndromet har hittat ett tomt hus på min gata och föreslår nu ett boende för ensamkommande i detta hus ,själva bor dom i ett en och halvplanshus i ett annat område ,tycker det vore bättre att dom fyllde sitt eget hus först så kan dom ju gosa på riktigt nära håll ,man blir så förbannad på detta godhetstänkandet !

 
Ingen bild

Jonatan

5 januari 2016 14:00

Den där Monica verkar slira en aning. På MBAB:s hemsida står det att MBAB ägs av kommunen. Hur man än vänder på det är hur som helst såväl kommunala bolag som förvaltningar bundna av LOU, så detta trixande lär inte göra affären mindre olaglig.

 
Ingen bild

F.O LIDGREN

5 januari 2016 14:04

Bra jobbat,Thoralf.
Jag tror inte att Mörbylånga kommun är något unikum när det gäller att "slira på lamellerna". Det vill säga tolka lagstiftningen lite grand som det passar.Vi har i landet en demokrati som i många stycken kan liknas vid en demokratur.De avgörande besluten fattas på andra håll.Kanske i Rotary,Tempelriddarna och Lions där många ur det "fina folket" ingår.Där ligger den verkliga makten. Med delegationer till Kommunstyrelsens arbetsutskott och budgetberedningen så kan alla beslut av vikt fattas i en mycket snäv krets. Där kommunfullmäktige enbart får fungera som ett "transportkompani".Ett stort demokratiskt problem.

 
Ingen bild

Lena

5 januari 2016 14:34

@S-E Karlsson
Eftersom du blir förbannad på godhet tycker du bättre om ondska?

Thoralf Alfsson

5 januari 2016 16:57

Jag uppmanar dig att ändra ditt alias till t.ex Lena2.

Det finns redan en "Lena" som kommenterar flitigt. Du bör respektera andra som skriver kommentarer på bloggen.

 
Ingen bild

C Andersson

5 januari 2016 14:59

Lite vid sidan av:
Nytt beslut efter jävmisstanke:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekinge/nytt-beslut-i-dag-efter-javmisstanke

 
Ingen bild

lecomte

5 januari 2016 15:16

@Lena,

Andras "godhet" kan ibland upplevas som illvilja.

 
Ingen bild

Tony

5 januari 2016 16:01

Kom ihåg alla kommunföreträdare som jobbar mot
skattebetalarnas intressen, och stryk dem från
valsedlarna 2018.
Men sådana personer finns på många ställen, den
inte allt för begåvade Anders Lindberg på Aftonlögnen
uppmanar regeringen att bygga bostäder istället för
staket, men vem som ska betala dessa bostäder nämner
han inte, men det är ju lätt att räkna ut , liksom
vem som ska ha dessa bostäder. Men om dom byggs hoppas
jag att det blir på Södermalm där fjanten Lindberg själv
häckar!

 
Ingen bild

Tomas

5 januari 2016 16:13

Många kvinnor i Tyska Köln har blivit attackerade. Vi kan dra en parallell med det som Thoralf har beskrivit i sitt senaste blogginlägg om dem tafsande utländska män på Larm torget i Kalmar.

 
Ingen bild

Lena

5 januari 2016 16:24

Notera att den @Lena som skrev 14.34 till S-E Karlsson är inte den vanliga Lena som skriver ofta här, men det har nog de flesta märkt eftersom innehållet är diametralt olika mot mina inlägg.
"Eftersom du blir förbannad på godhet tycker du bättre om ondska?" Det verkar vara en sån där one-liner som twittervänstern brukar leverera. Dessutom förstår hon inte vad S-E Karlsson menar med ordet "godhetstänk". Han kanske helt enkelt är ironisk och menar tvärtom att de som endast tänker på alla utomlandskommande som vi (samhället i e alla skattebetalare) ska ta lån för att de ska få det så tipptopp i sitt boende som det går.

Här i min lilla stad finns ca 20 hemlösa människor, de är svenskar, troligen knarkare eller s k olycksbarn i alla fall. Kommunen har i år inte ordnat något boende till de här inför vintern, trots att diskussionen har hållit på i åratal hos kommunen. Dessa hemlösa sover ute i skogen nu på vintern. Då kan minsann Magdalena Andersson inte ta lite mer lån för att lösa dessa personers problem. Nej, nej det kostar för mycket för det har vi ju märkt en del är värda ALLT men andra INTET.

Thoralf hoppas du kan se på IP nr och blockera denna person som kallar sin Lena, för man kidnappar inte någons namn, det är bedrägligt men visar hur lite förnuft dessa vänstermänniskor besitter.

För övrigt håller jag med @lecomte : "Andras "godhet" kan ibland upplevas som illvilja".

 
Ingen bild

Mig

5 januari 2016 16:50

Ja, godhet måste ju vara otroligt förkastligt! Vem fan vill ha goda människor till grannar eller vänner? Då kan det ju hända att man skulle smittas av den vedervärdig medkänslan som kan leda till att man vill hjälpa andra människor!! Nej. Det finns gränser. Här ska inte finnas godhet.

Fö. undrar jag hur tanken hos de tilltänkta grannarna till boendet för flyktingar egentligen går när de hävdar att det kommer att leda till problem? Det måste ju betyda att det är de själva som kommer att ställa till med problemen - har de redan planlagt diverse aktioner mot de barn som eventuellt kommer att bli grannarna? Vad hände med det kristna budskapet (som ju är så otroligt viktigt i vårt kristna land där allt vi gör är det rätta) om att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad? Eller är det inte lika viktigt som julevangeliet? För ni måste ju ändå erkänna att de här barnen - som ju inte ens är på plats, ni vet inte ens vilka de är, vad de heter, var de kommer ifrån eller ens varför de flytt, ni vet ingenting - har inte gjort er någonting alls överhuvudtaget och ändå, ÄNDÅ, tänker ni (vuxna människor) gå till attack direkt. Ni kanske rent av menar att det är just det som är den korrekta tolkningen av den gyllene regeln? Ni går till attack mot barnen för att det är det beteende ni vill att de ska anamma?!? Ni vill att de ska möta er på samma sätt som ni möter dem med misstro och hat??

Listigt, mycket listigt - den självuppfyllande profetian!

Fan vilka tragiska liv ni måste ha om ni anstränger er för att få det så jävligt som möjligt, skylla på någon annan och sen gnälla.

Thoralf Alfsson

5 januari 2016 17:05

Ja, det är tragiskt att läsa det du skriver. Du framstår som en ytterst naiv och väldigt okunnig person. Du skriver om dessa barn! Det handlar i 9 fall av 10 om unga muslimska män i en ålder mellan 16 - 25 år. Har du inte förstått det så är du redan helt okunnig.

Det stora flertalet kommer från MENA-länder med deras kultur och inte minst kvinnosyn! Har du inte fattat vad det innebär!!!

Men lev du i din lilla bubbla och berätta för alla hur duktig du är och godtrogen. Undrar bara vad du jobbar med och vad du själv gör för alla asylsökande med tanke på hur god du är?

 
Ingen bild

Pepparholm

5 januari 2016 16:55

Det är sorgligt när en i demokratiskt val upphöjd person sedan gör allt för att mygla och slinka förbi kontrollstationerna i syfte att inte slå vakt om väljarnas bästa. Du Thoralf som vet hur det fungerar - är det dags att förbjuda delegationer m m så att man slipper det som F. O Lindgren skriver. I varje fall stärka kontrollstationerna så att det blir ett brott att inte köra med öppna kort mot allmänheten och att utan stöd i lag påstå hemligt.

 
Ingen bild

Jonatan

5 januari 2016 17:16

Hej Mej.

Jag tror att de som talar illa om s k "goda" människor med detta begrepp menar dem som exploaterar politiskt korrekta vanföreställningar för egen vinnings skull, utan hänsyn till de problem som orsakas på sikt - folk som putsar på sin gloria och blundar för det lidande som de orsakar. Det är alltså motsatsen till godhet som kritiseras. Det kan missuppfattas av dem som inte är insatta i samhällsdebatten.

 
Ingen bild

Hulda mk1

5 januari 2016 17:36

Övergrepp på kvinnor i mängd av MENA-män i Tysk stad. Vad gör media nu och vad gör Sveriges superfeminister? Det har redan hänt i mindre skala i Sverige (Kalmar), men var händer det härnäst?

En liknande stor händelse här som i Tyskland och det blir kortslutning i PK-journalisternas hjärnor..

 
Ingen bild

Tony

5 januari 2016 18:04

Sign. Mig bor naturligtvis mitt i smeten av invandrare,
det måste han/hon göra eftersom hela personen är så god??
Fast det är väl som det brukar vara, att dom goda bor i
sina små etniska reservat där inga invandrare får plats,
det är alltså andra som ska bära konsekvenserna av deras
spelade godhet!

 
Ingen bild

Johan

5 januari 2016 18:17

Bra, Thoralf!

Man önskar, att det gick att klona dig. Det behövs minst en Thoralf i alla kommuner!

 
Ingen bild

S-E Karlsson

5 januari 2016 18:32

När jag slutade vanlig folkskola 1949 så hade jag fått lära mej att man inte ska "märka ord", till Lena 2 . Jag och min familj är redan" kring bodda "svenskarna byts ut .Jag vill inte betala för såna som aldrig kommer ut i riktigt arbete

 
Ingen bild

Demokratur

5 januari 2016 18:47

"Mig" är antagligen socialist som anser att svenska skattebetalare har en skyldighet att försörja hela världen. Alternativt ultraliberal... Det måste dock kännas bra för alla "behövande" att veta att "Mig"'s bostad saknar dörr (gräns) och att alla har tillträde till dennes bostad med alla faciliteter, inkl välfyllt kylskåp. Allt finansierat av "Mig". Dessutom accepterar "Mig" att besökarna bestämmer i dennes bostad och har en förlåtande inställning till de brott som begås i bostaden. Bostad eller land, öppna dörrar är "Mig"'s paroll. För "Mig" är ju en präktig människa och ingen hycklare...

 
Ingen bild

Lena

5 januari 2016 19:19

Tack Thoralf för tillrättavisningen, hoppas det räcker med det.

Jag har en undran, har märkt att det inte går att se Youtube-klipp jag länkat till här på bloggen trots att det ser ut som att länken är OK. Kanske är det Agenda 2030 som tagit ett steg till med att försvåra yttrandefriheten? Är det Google som vill försvåra? Men om man skriver ner adressen när man står på Youtube-sidan så går det att se klippen, det är förstårs krångligare men säger detta för er information.
En annan sak, Lars Berns blogg, Antropocene kan jag inte komma in på. Beror det på de kritiska artiklar kan skrivit i december bl a Matrix 1,2 och 3? Ska bli intressant om det fungerar som det ska imorgon.

 
thojuh

thojuh

5 januari 2016 19:28

@Demokratur
Helt underbart!

http://thojuh.se

 
Ingen bild

Hulda mk1

5 januari 2016 19:55

@Mig. Med tanke på händelserna i Tyskland, där många unga europeiska kvinnor samtidigt utsatts för grova sexuella övergrepp, har du en dotter eller annan nära flickas/kvinna i 13 - 30 års ålder?
Vilka tankar far nu igenom alla grannar över hela landet när de hör och läser om detta, tror du?
Det Kristna budskapet, givetvis. Men endast till de som är värdiga att ta emot vår hjälp.

 
Ingen bild

S-E Karlsson

5 januari 2016 19:56

Nu tycker jag att Mig ska ta ett äpple och sedan uppsöka sängen och vakna pigg och snäll i morgon !

 
Ingen bild

Thor

5 januari 2016 20:19

60 platser med 9 kvadratmeter styck. 540 kvadratmeter för 20 miljoner. 37 000 per kvadratmeter. En grotesk kostnad. Plus kommunens anslutningskostnader. Hoppas jag räknat fel. Skyller i så fall på helgdagsaftonens vinslurk.

 
Ingen bild

Bosse

5 januari 2016 20:23

Tittade på Hemnet och fann några hus till salu i området där det ska byggas modulhus för ensamkommande män.Inte roligt för säljarna, deras hus sjönk nog på ett ögonblick med minst tjugo procent!

 
Ingen bild

Bo

5 januari 2016 20:43

Visste inte att du var en sådan rasist, vad naiv jag varit. Alltså du vet inte vilka människorna är men eftersom de skulle vara frånmena så dömmer de hela bunten godtyckligt?

 
Ingen bild

F.O LIDGREN. Oberoende debattör

5 januari 2016 21:32

Jag börjar smed att svara signaturen Lena som verkar ha "kidnappat" en annan debattörs alias. Tagga ned. Och kom ned på jorden och se hur vårt samhälle fungerar idag. Inga jobb. Inga bostäder.Undanträngningseffekter inom vården och skolan.Våld och skottlossningar på gator och torg som eskalerar.Polis och andra som inte hinner med eller är dimensionerade för ´befolkningsökningen´.Skattehöjningar med mera. Jag har aldrig tiggt om detta och känner inte längre igen mig i mitt Sverige. Tyvärr. Sedan till huvudfrågan om kommunal demokrati. Många inbillar sig att makten i en kommun ligger i kommunfullmäktige.Visst.Formellt är det ju så. Men inte i verkligheten. Titta på de snäva och informella regler som styr.
Den verkliga makten över allt ligger i kommunens budgetberedning och kommunstyrelsens arbetsutskott. Några mycket snäva kretsar båda två. Det är där mina vänner alla beslut av vikt fattas. Resten är egentligen bara ett demokratiskt camouflage.
En i många stycken förbisedd fråga i dessa sammanhang är detta med detaljplanerna. Det är dessa som styr vad ett visst område skall användas till. Mer kraft måste läggas ned på detta. Kommunernas detaljplaner och dess granskning.

 
Ingen bild

Versal

5 januari 2016 21:42

Bo, antingen är du runt 20 eller så har du aldrig gått i skolan. "Dömmer" Allt som har med döma att göra stavas med ett m.

Dessutom skrivs alltid MENA med versaler.

 
Ingen bild

Kurtan

5 januari 2016 22:34

@Bo,
Har du hört talas om den dominerande "fredliga religionen" i mena områdena?!

Dessutom vilken ras är man om man kommer från denna region?! Du verkar veta detta eftersom du kallar Thoralf en rasist...

Har du inte hört det senaste att vi Sverigevänner skiter fullständigt i dina och dina gelikars löjliga epitet som endast visar på hur naiva, för att inte säga korkade ni egentligen är.

Men försök att ta in information istället för propaganda, så kanske även du kan vakna upp till hur verkligheten är och inte som vissa inbillar sig att den är...

 
Ingen bild

Bo

5 januari 2016 23:12

Missade du innehållet Versal, eller har du svårt att se helheten utifrån de enskilda delarna, eller är du autist?

 
Ingen bild

Lars Gustafsson

5 januari 2016 23:26

Kalmar kommun ska akut bygga trähus på Snurrom p.g.a bostadsbristen, är dessa bostäder till MENA???

 
Ingen bild

Versal

6 januari 2016 09:14

@Bo. Är en vanlig svensk som till skillnad från dig både gått i skolan och växt upp.

 
Ingen bild

Tina

6 januari 2016 10:19

Bra, Thoralf!

Fortsätt vara dig själv. Vi behöver dig!

 
Ingen bild

World Traveller

6 januari 2016 10:33

Så fort någon ifrågasätter Bo så kastar han ur sig nedsättande epitet. Ynkligt.

 
Ingen bild

Mattias

6 januari 2016 15:38

Alltid bara problem som radas upp när Thoralf vittrar material till ett nytt inlägg till sin blogg. Hade varit mer trovärdigt om man i samma text upplyser om bakgrunden till att man ska ta emot dessa människor och det empatiska i detta. Kanske också en rad eller två om vilka vinningar för regionen det kan innebära. Förresten... I MENA-länderna finns det många som har båda bra utbildningar och bra kvinnosyn. Men visst, vill du dra alla över en kam så är det din sak. Vad jag menar är att det inte ger dina läsare någon vidare bra överblick av läget.

God fortsättning!

Thoralf Alfsson

6 januari 2016 16:45

Ditt kommunalråd Johan Persson är raka motsatsen. Han har aldrig skrivit en rad om några problem, utan bara slagit sig själv för bröstet i varje debattartikel han fått publicerad i Barometern. Hans alster är mycket sällan publicerade i socialdemokratiska Östra Småland. Jag undrar varför? Är han så säker på dessa väljare att han tror att han inte behöver marknadsföra sig i denna grupp av läsare.

 
Ingen bild

World Traveller

6 januari 2016 18:17

Mattias, jag skulle vilja se dig visa empati for svenska valdtaktsoffer och svenska pensionaerer som misshandlats nan gang. Men den empatin verkar inte finnas hos dig. Hur kommer det sig?

 
Ingen bild

Fredde

7 januari 2016 19:54

Anny Berglin gapar i motvind, hon har nog inte förstått saken. Men, detta är intressant, på frågan "Är det okej att kalla SD:s väljare för idioter?" har 28 sagt Ja!, medan 222 sagt Nej!
Hon gör som så många andra, kör sina floskler om rasism och fascism.
Att ha bondförnuft och begripa att ett land inte kan ta mot hur många som helst verkar vara helt okänt för V.

 
Ingen bild

katinka

10 januari 2016 16:06

vilken hisnande okunskap. Och rädsla? Fan vad ledsen jag blir av att läsa era inlägg. Som en som jobbar med nämnda målgrupp och dagligen får följa dessa ungdomars pendlande mellan sorg, vanmakt och försiktiga förhoppningar. Det här är individer som har flytt från väpnade konflikter och förtryck. Som talar om detta med fasa och sorg och ofta, tyvärr, bär med sig en förskönad bild av Sverige som frihetens och öppenhetens förlovade land där de genom studier så småningom ska nå ett akademiskt yrke. Det land som ska få såren att läka. Tyvärr går drömmarna ofta i kras och Som kvinna har jag, mestadels, mötts av respekt och generositet. Det finns en hel del av solidaritet och omtänksamhet att lära av dessa människor med sitt kulturella bagage. I Sverige är vi otroligt egocentriska och snarstuckna. Jag med. Sånt lär man sig när man gång på gång möts av ett beteende som signalerar motsatsen. Det får en att konstatera att vår svenska mentalitet och kultur är förhållandevis fattig i vissa avseenden. Frågan är: Vill vi växa som människor? Vill vi få våra förutfattade meningar reviderade? Eller nöjer vi oss med vår egen statiska verklighetsuppfattning forever and ever vilken effektivt och med stöd av likasinnade vidmakthålls genom att vi klankar ner på andra, svagare samhällsgrupper? Ensamkommande ungdomar är inga helgon. De är heller inga bestar som siktar mot att ta Mörbylånga kommun i besittning och suga ut allt som är något värt. De är, liksom vi, vanliga människor med kunskaper om flykt och förlust utöver det vanliga. Vi kan lära oss av detta.

Thoralf Alfsson

10 januari 2016 16:51

Katinka

Har du aldrig funderat över kostnaderna?

 
Ingen bild

katinka

10 januari 2016 16:25

Ps: sexuella ofredanden är förstås aldrig ok, oavsett vem gärningsmannen är. Liksom jag tror att kunskapsbrist ligger bakom mycket av den uppvigling mot ensamkommande ungdomar som sker bland kommenterande Mörbylånga-bor på den här sidan, så tror jag även att detta i stor utsträckning är fallet med unga killar från andra kulturer som tafsar på ´Kalmar-tjejer. Där behöver en tydlig fot sättas ner samt undervisning i kvinnor och mäns lika värde medföljande rätten att bestämma över sin egen kropp. Men obs, obs: Sen när sker sexuella ofredande bara av invandrarmän/pojkar? Fråga vilken kvinna som helst. När jag växte upp tillhörde det vardagen att bli tafsad på, förklarat (och rättfärdigat) av vuxenvärlden av att killar mognar senare än tjejer, inte mkt att göra åt.

 
Ingen bild

katinka

10 januari 2016 19:35

Jo. Jag har funderat på kostnaderna. Och jag kan villigt erkänna att siffror inte är min starka sida - det finns ekonomer och det finns de som blev förlöjligade av matteläraren i grundskolan. Så jag fokuserar på det som jag kan och tror på och som jag anser inte behöver kosta en massa pengar. Ett värdigt bemötande. I detta ligger att försöka förstå, våra skillnader och likheter. Precis som jag försöker förstå, t ex sverigedemokraters, ilska. För jag tror inte att vi är så värst olika varann - varken jag och den där som delar ut flygblad i grannskapet för att varna om byggplaner av ett flyktingboende eller samma person och, låt säga, en muslim. Jag tror inte att vi är goda eller onda. Ang ekonomi så TROR jag att ekonomiska utgifter och investeringar påverkas och präglas i betydande grad av vårt sätt att förhålla oss till dem. I det här fallet gäller det människor. Jag vågar påstå att jag VET att en människa som blir mött av enbart misstro, kyla och utestängning i ett samhälle sannolikt inte kommer att förmå eller vilja betala generöst tillbaka till detta. Större är chansen att den som blir mött med välvilja och respekt kommer att finna sig väl tillrätta så småningom och kunna ge något tillbaka. Du kanske ser det som plattityder. I så fall föreslår jag att du ska testa. Med den växande rädsla som sprids med anledning av flyktingsituationen, så finns det anledning att vara orolig för fortsättningen. Visst handlar mycket om pengar. Men tro på dessa personers lyckade integration i samhället och jobba för det så kommer det, helt säkert, att ge utdelning. Till sist: Ungdomarna som kommer hit har 350 kr var att köpa mat för i veckan. De lever knappast något liv i överdåd. Till sist 2: Jag är inte marxist, obs, men jag har för mig att han skrev något rätt så tänkvärt om vad som händer i ett kapitalistiskt styrt samhälle när en ny ekonomiskt svag samhällsgrupp kommer in på arenan - nämligen att det blir motsättningar mellan denna och samhällets andra ekonomiska bottenskikt. Jag tänkte på det när kommunen höll på att dra in aktivitetsstöd för långtidsarbetslösa till förmån för bygge av nya flyktingboenden(osäker källa, det var vad jag hörde). Som tur var ändrades det i sista stund. Hade det blivit som planerat så hade det sannolikt orsakat mycket bitterhet hos många av de långtidssjukskrivna som tänkt sig att komma tillbaka till sysselsättning. Så visst är det känsligt och det är rent förjävligt om människor som redan står utanför blir än mer drabbade. Migranter såväl som infödda svenskar.

Thoralf Alfsson

10 januari 2016 19:45

Katinka

Det handlar inte om de 350 kronorna de har att handla för!

Det handlar om t.ex din lön. Varje ensamkommande kostar statskassan minst 1 miljon kronor/år.

Det är helt absurt!

Jag förstår att du helst inte ser dessa kostnader men som politiker måste man antingen stödja detta eller vara kritisk. Jag är väldigt kritisk då dessa kostnader innebär att andra grupper drabbas av besparingar. T.ex våra pensionärer och i första hand den grupp som lite slarvigt kallas för fattigpensionärer.

 
Ingen bild

katinka

10 januari 2016 21:51

Jag är mer upprörd över att det finns de som aldrig "drabbas", människor som äger så mycket pengar, så många bilar och hus att det sticker dem i ögat att se en tiggare på gatan. Själv är jag fullt nöjd med min lön som inte precis är skyhög men jag klarar mig. Allt kostar inte pengar och Öland är mycket vackert.
Varför ställa pensionärer och ensamkommande ungdomar mot varandra? Några av de ungdomar jag träffar gör regelbundna visiter hos en pensionär. De fikar och pratar och det tycks som att båda parter får ut mycket av detta. Då jag förr jobbade i hemtjänsten fanns det ett problem som var påtagligare än alla andra, även de ekonomiska: ensamheten. Jag är tveksam till att mer pengar kan råda bot på den... Jag menar inte att förminska problemet fattigdom som faktiskt är ett problem men att bredda bilden. Skulle jag fråga pensionären som regelbundet träffar de här ungdomarna om hon skulle vilja byta ut träffarna mot lite mer pengar i plånboken är jag tveksam till att hon skulle svara ja.

Thoralf Alfsson

10 januari 2016 23:33

Jag förstår av dina argument att du är väldigt politiskt korrekt och sannolikt röstar rött.

Du ogillar starkt de som har pengar!

 
Ingen bild

katinka

10 januari 2016 22:16

rättelse: nu ser jag att jag missförstod det du hade att säga om min lön. Men ja, hade det varit bättre att jag varit utan jobb, kanske gått på bidrag?
F ö vill jag påpeka att det troligen är många i denna flyktingström som kommer att ta hand om våra pensionärer (t ex du och jag) i en nära framtid.

Thoralf Alfsson

10 januari 2016 23:34

Jag anser att de enorma summor som läggs på invandringen hade behövts inom andra sektorer i samhället. Vilket givetvis hade inneburit många jobbtillfällen.

 
Ingen bild

katinka

11 januari 2016 00:39

Jag anser att vi har en skev syn på pengar i vårt förhållandevis mycket rika land. Jag bryr mig inte så mycket om pengar eller politik men om människor. Jag ogillar inte människor med mycket pengar men fattigdom och förtryck. Politiskt korrekt beror på kontext och sammanhang. I förhållande till tyckare på den här sidan så känner jag mig inte särskilt korrekt. Vad gäller arbetstillfällen så kommer alla dessa människor att skapa många - förutsatt att de välkomnas in i det svenska samhället. Min bristfälliga insikt i ekonomi till trots har jag tyckt mig notera en sak: Människor är som aktier - de växer av att man tror på dem. Gonatt

Thoralf Alfsson

11 januari 2016 08:59

Tafsandet och ofredanden av kvinnor ökar också

 
Ingen bild

katinka

11 januari 2016 13:21

Jag har inte sett någon statistik på detta och vet som sagt att kvinnor och tjejer alltid, historiskt och fortfarande, har varit lovligt byte för män. Där kan vi diskutera manlighetsnormer istället.

Thoralf Alfsson

11 januari 2016 13:34

Förnekelse som vanligt från vänstern! Svenska män är alltid värst enligt er.

 
Ingen bild

katinka

11 januari 2016 17:18

Du anklagar mig för saker utan grund. Sluta med det, tack.

Thoralf Alfsson

11 januari 2016 23:52

Jag bara noterar dina argument som jag allt för väl känner igen från andra sammanhang.

 
Ingen bild

katinka

12 januari 2016 01:06

Jo fast jag tycker att du låter ungefär som en kränkt August Strindberg när du säger sådär. Jag menar inte nåt särskilt illa med det och det blev ju på sitt sätt fantastisk litteratur enligt mig. Men kränkta människor är framför allt kränkta framför intellektuellt klarsynta. Been there done that.

 
Ingen bild

Christina

19 februari 2016 07:46

Jag var på mötet ang HVB hemmet på Mölstorpsvägen med flera andra oroliga från närområdet. Mig tackade dom (läs kommunpolitiker) med en anmälan till socialtjänsten som olämplig förälder för att jag ifrågasatte detta bygge och våra barns säkerhet framöver ! Anmälan är nedlagd men det visar ju tydligt vad dessa människor är kapabla till !

 
Ingen bild

Fredde

19 februari 2016 08:37

"sexuella ofredande bara av invandrarmän/pojkar?"
Ingen har väl påstått att dessa övergrepp enbart sker av ensamkommande "barn", men övergreppen har ökat dramatiskt sedan massor av (i verkligheten) utländska män kommit hit. De har en helt annan syn på hur kvinnor ska behandlas, och det finns ingen anledning att kvinnor ska behöva utstå detta.
Men, PK-maffian skyddar dessa utländska kriminella element medan de svenska männen straffas. Istället för flera år i fängelse får de samhällstjänst. Är inte straffet värre än så, kan de ju kosta på sig att "ha lite skoj" med en tjej.... (eller kille för den delen)

Inte undra på att svenska föräldrar blir bekymrade!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards