thoralf

Direktlänk till inlägg 2 maj 2015

NATURUPPLEVELSER VID HORNS KUNGSGÅRD

Av Thoralf Alfsson - 2 maj 2015 22:58

Ibland måste man göra något annat än politik. I eftermiddag blev det en lång promenad med mina kameror vid Horns Kungsgård på Öland. Jag delar med mig av några av dagens naturupplevelser!


Ibland undrar jag varför jag inte slutar med politiken och gör något annat när det är så mycket personkonflikter som förstör lusten och känslan av att försöka förändra.


 


 

Årets första orkidée.


 

Stenknäck.


 


 


 

 

Vad säger fågelexperten Juhlin?


   

Kabbleka 

 


 



 
 
Ingen bild

Lena

2 maj 2015 23:39

Håller med om att det finns annat att intressera sig för också, som kanske har större nöje o behållning. Men din insats för svensk politik o samhällsliv, Thoralf, är inte bortkastat, tvärtom, den är viktig och har betytt oerhört mycket inte bara för oss som skriver kommentarer här och läser. Alla vi som har fått skriva kommentarer här kan skriva från hjärtat - och det betyder mycket för oss, det är en pysventil för många gissar jag. Samtidigt har media fått veta vad ca 1 miljon svenskar tycker innerst inne. Inte dåligt! Det kan inte ha gjort dem helt oberörda, det är i vart fall vad jag tror. Vi har alla utvecklats under tiden. Hoppas du vill fortsätta med din utmärkta blogg!

Måste säga att många av dina bilder är magnifika. Jag gillar mest nr 2, "den första orkidén", man ser hur naturen vaknar, en mycket levande bild.

 
Ingen bild

Göta

3 maj 2015 00:14


Vilka härliga vårbilder! Du har verkligen ett riktigt fotoöga Thoralf, blick för det vackra i naturen.

Tack för dem.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

3 maj 2015 04:19

Annat ämne:

Nattliga funderingar kring Bilderberggruppen

2006 medverkade Fredrik Reinfeldt och han blev statsminister 2006
2013 medverkade Stefan Löfven och han blev statsminister 2014

2017 eller 2018? Vem skall då Bilderberggruppen utse till Sveriges nästa Statsminister? Carl Bildt är ständigt närvarande vid dessa möten.

Det är något obehagligt och skrämmande odemokratiskt med denna grupp. Där tas beslut i slutna rum helt utan demokratisk insyn (Chatham House Rule gäller). Där ges instruktioner/order till deltagarna som de inte har någon möjlighet att vägra.

Håll utkik efter deltagarlistorna som brukar dyka upp i april-maj.

Om Jimmie Åkesson (eller aktuell Partiledare för SD) inbjuds till, tackar ja och sedan reser på ett Bilderbergmöte är Sverigedemokraterna inte längre ett parti jag kommer att rösta på.

PS.
Lite konspiratoriskt kanske men "öppna er hjärtan-talet" från Reinfeldt kan mycket väl vara på order från Bilderberg för att underlätta för Stefan Löfven i valet -14. Något regelrätt valfusk tror jag inte på men att man på ett subtilt sätt påverkar den svenska opinionen i ”rätt” riktning är jag övertygad om sker.

 
Ingen bild

Sigge

3 maj 2015 06:29

Detta var fina naturbilder. Flyktbilden på den honfärgade bruna kärrhöken imponerar. Flyktbilder är alltid svåra.

 
Ingen bild

Putte

3 maj 2015 06:40

Rovfågeln är en brun kärrhökhona.

 
Ingen bild

World Traveller

3 maj 2015 07:08

Vi har samma hobby Thoralf. Min fru har, sen hon kom till Sverige, lyckats fotografera rådjur, älg, tjäder, räv, grävling, havsörn, stenfalk, hare, ekorre, bäver, utter och många fler djur och fåglar. Det är den bästa avkopplingen som finns.

 
Ingen bild

Ludvig

3 maj 2015 07:12

Som vanligt toppenbilder, tack! Och tack för din eminenta blogg.

 
Asatemplet

Asatemplet

3 maj 2015 07:47

Otroligt fina bilder

http://Asatemplet.wordpress.com

 
Svensson

Svensson

3 maj 2015 08:14

Härliga foton Thoralf.
Vi har en massa härliga djur på våran värld,vi människor borde ta bättre hand om dessa djur,för det känns som vi många gånger slarvar med det.

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

S-E

3 maj 2015 08:25

Instämmer med Göta & Lena ! Med vänlig hälsning S-E.

 
Ingen bild

Pensionisten

3 maj 2015 08:32

Naturfotografen Thoralf har gjort det igen! Skarpa och fina foton på den än så länge skattefria naturen som går att uppleva i det här landet. Skarpa inlägg och sökande efter information om landets styre gör Thoralf till politikern med den skarpa hjärnan. Skönt att ha dej på nätet Thoralf så man får skriva av sej ibland. Ha nu en skön söndag i det sköna vädret!

 
Ingen bild

Jan pålman

3 maj 2015 08:39

Du är en jävel på att fotografera!...också!

 
Ingen bild

Bajen666

3 maj 2015 09:30

Visst är du en suverän fotograf, men sluta inte med politiken och ditt bloggande.
Är här inne minst 7-8 gånger per dag för att uppdatera mig...och framförallt att läsa alla kloka inlägg.

 
Ingen bild

Hjärtat.

3 maj 2015 09:56

Vilken underbar morgon,att gå in på din blogg och plötsligt få se dina
fina naturbilder.Här sjunger koltrasten för fulla muggar,sitter uppe i
granens topp.Solen skiner från en klarblå himmel,och allt börjar grönska.

 
Ingen bild

Elisabeth (pensionär)

3 maj 2015 11:14

Lägg ner politiken!
Du är bättre som fotograf!

 
Ingen bild

Caroline

3 maj 2015 14:48

Jättefina bilder! Älskar själv att fota. Men man blir bedrövad över hur det ser ut i skog och mark nuförtiden...skräp,skräp,skräp!! Blir också arg på att en del människor, tycks tro att hela Sverige ska bebyggas, med bostäder, vägar o.s.v Ser på nära håll, hur stora skogsområden skövlats, på grund utav enorma byggnationer. Jag hoppas att ni tar upp miljön, med djurens och naturens förutsättningar mycket mera!!

 
Ingen bild

Maja Dacke

3 maj 2015 20:44

Tack än en gång, Thoralf, för dina underbara foton - du är fantastiskt!

Och det var en kärrhök - jag undrade just ... En hona, alltså en kärringhök. Häh!

Nu måste jag berätta om en annan rovfågel ... I den BR-förening där jag bor finns det de som avskyr både katter och måsar - vilket jag inte gör. Det har bl a klagats på att måsarna smutsar ner och väsnas och ... guvetallt.

Därför satte 'någon' upp s k rovfåglar i lina på en svajande stång - en på varje tak. Jodå, när det blåste flög fåglarna omkring i sina linor. Och varje vindstilla morgon när jag drog upp gardinen hängde där strax utanför mitt sovrumsfönster en strypt fågel i ett snöre. Makabert!

Måsarna visade sig aldrig på den änden av taket utan höll sig längst bort i andra änden.

Nåväl, på aftonen efter en vindrik dag råkade jag kasta en blick ut mot taknocken på grannhuset. Där satt det vanliga måsparet och gosade sig ... och ovanför fladdrade ingen rovfågel längre. Den hade slitit sig och gett sig av - jag vet inte vart. Men efter en stund flög den ena måsen ner på marken och vrålade - jag vet inte varför. Och en stund senare hoppade maken ner och hjälpte till med skrikandet.

Så kan det gå. Och nästa dag samlades fler måsar på det befriade hustaket.

Människan spår men Gud rår, sa min gamla mormor ...

 
Ingen bild

Merike och Anders

28 april 2017 11:45

Hej och tack för fantastiska foton - vilken njutning.
Vi har precis flytat nära Vitabeegsparken och har Tengdahls parken i Stockholm / Södern framför huset - det tycker vi väldigt mycket om. Nu dem senaste nätterna har måsarna samlats i parken, ca 30 - 40 fåglar. Fantastisk syn när dem gå runt som på befallning en lång stund och till synes pratar med vaandra, inga höga skriv eller så. Vet du kanske mer vad dem gör, för vi har aldrig förut sett något liknande - så häftigt, vackert, spännande och roligt. Vore kul att få veta varför måsarna har dessa nattliga möen som pågår i ca 1 - 2 timmar, sen flyger dem iväg. Vi gillar verkligen att bo i parken! Tack och ha en toppenfin Valborg! M & A

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards