thoralf

Direktlänk till inlägg 3 februari 2014

TRAMPAT PÅ EN ÖM TÅ

Av Thoralf Alfsson - 3 februari 2014 17:33

Att taxirörelsen idag inte har samma goda rykte som den hade för bara 10-15 år sedan är nog en sanning för många svenskar. Det finns naturligtvis flera orsaker till detta men regeringens bidragspolitik med framförallt nystartsjobb är utan tvekan en orsak. Genuina svenska små taxiföretag har slagits ut av taxiföretag som passat på att utnyttja alliansregeringens bidragspolitik. Nyligen såg vi ett exempel på detta när ett taxiföretag med ca 5 anställda i Mörbylånga slogs ut vid den offentliga upphandlingen där enbart priset styr hur myndigheter upphandlaR, inte trygghet och kvalitet.


Att skriva om detta och att det i många fall rör sig om personer med utländsk bakgrund som får dessa bidrag är tabubelagd. Om man dessutom nämner att många känner sig otrygga när man får en chaufför med ett ”osvenskt” utseende är det än mer tabubelagd och man får ett antal nätpoliser efter sig. Och som vanligt hänger Nyheter24, Aftonbladet och lokal media på.


Hur många hade reagerat om jag istället skrivit en "tatuerad skinnskalle-liknande" taxichaufför? Sannolikt ingen! Definitivt inte bloggen Inte rasist men!


Att föräldrar idag hämtar sina döttrar på stan istället för att de åker buss eller taxi hem på natten är inte ovanligt. Har till och med hört att kvinnor som kommer med flyget till Kalmar avstår taxi trots att deras företag betalar taxiresan hem. De ber istället anhöriga hämta dem vid flyget då de känner sig otrygga med de taxitjänster som erbjuds. Vad beror denna otrygghet på? Den som lyfter den frågan riskerar att bli beskylld för både det ena och det andra.

 

Jag googlade bara på ” Taxibolag bidrag nystartsjobb” så hittade jag raskt flera artiklar och jag citerar några korta stycken.


”På tre år har Arbetsförmedlingen beviljat 6000 lönebidrag och nystartsjobb i taxinäringen. I hela branschen finns omkring 15 500 taxibilar. Det innebär att i snitt fyra av tio bilar bemannats med bidragsanställda förare, kortare eller längre tid.

 

- Det är sjukt. Staten håller en hel bransch under armarna, säger en ombudsman i Transport.”

 

 ”Bolaget Taxi Star i Västerås har fem förare. Alla är nystartsjobbare. I en artikel i morgontidningen VLT säger åkaren, Mostafa, att verksamheten inte skulle gå runt utan bidragen från staten.”

 

 

 

Listan är skrämmande men jag ställer mig dock tveksam till antalet taxibilar i Kalmar län. Det borde utan tvekan vara fler.


http://www.transport.se/Transportarbetaren/Start/Nyheter1/Bidragsjobb-haller-taxi-rullande/



”I Borås har Taxi Kurir-åkeriet Milslukarna satt i system att utnyttja bidragsanställningar. Förra året var 25–30 procent av personalen nystartsjobbare. För dem kvitterade bolaget ut 1,9 miljoner kronor i statligt stöd.

 

– Det snedvrider konkurrensen i hela branschen, säger Sven-Erik Neergaard-Möller, vd i Taxi Borås.”

 

”Milslukarna har 30 bilar och kör för Taxi Kurir i Borås. Nyligen vann man en upphandling av sjukresor. AV 43 bolag som lämnade anbud låg Milslukarna allra lägst.

 

Läser man företagets årsredovisning för 2010–2011 framgår att Milslukarna omsätter över 22 miljoner. Vinsten är blygsam, bara 120 000 kronor.

 

Lönekostnaden uppges vara 11,5 miljoner.


Samtidigt har Milslukarna fått drygt 1,9 miljoner i bidrag för så kallade nystartsjobb. Utan det skulle företaget alltså gjort brakförlust.


Bidrag till ett nystartsjobb kan utgå i ända upp till tio år. Stödet innebär att arbetsgivaren får en bidragssumma som motsvarar arbetsgivaravgiften multiplicerat med två. Inom taxi handlar det om 12 000–13 000 kronor för en chaufför.


För Milslukarnas del innebär det att minst 12–13 förare och telefonister, av omkring 40 anställda, varit nystartsjobbare.

http://www.transport.se/Transportarbetaren/Start/Nyheter1/Taxi-Kurir-bolag-i-Boras-lever-pa-nystartsjobbare/


Ytterligare kommentarer överflödiga. Detta vill media dock inte skriva om och lägga upp fakta på bordet. Man fastnar för en mening i mitt blogginlägg och struntar i resten!

 
 
Ingen bild

Tommy

3 februari 2014 17:59

@Thoralf
Jag åker taxi relativt regelbundet. 90 procent av chaufförerna är sannolikt födda i ett annat land än Sverige. Merparten har varit väldigt trevliga och jag har aldrig känt mig otrygg.

För övrigt tycker jag du har klara Uppdrag granskning kvaliteter. Mycket av det du skriver är väldigt bra och du bidrar absolut med ett annat perspektiv, vilket jag uppskattar. Jag uppskattar även att du känns ärlig och inte så politisk korrekt. Det är modigt med tanke på hur synade politiker blir, i synnerhet SD-politiker.

Sedan tycker jag att en del du skriver känns ytterst generaliserande, typ Al Qaida-liknande taxichaufförer. Du kanske kan få välbetalt jobb på CIA, ler.

 
Ingen bild

Sven Dacke

3 februari 2014 18:01

Har hört på stan att det finns personer som måste åka taxi och då vid beställning säger att dom har en stor hund som skall med.

Då får dom i alla fall en bil med chaufför som inte hatar hundar, vilket även utesluter ..

 
Ingen bild

Sven Dacke

3 februari 2014 18:05

"Tommy"

Antar att du låter din 15 åriga dotter åka taxi ensam en sen kväll i storstad

 
Ingen bild

pg

3 februari 2014 18:10

I Stockholm är taxi ett stort bedrägerihantering!
Skiljer alltför mycket för resorna mellan olika bolag!
Turister och den person som inte ser upp, blir "lurade" på tusentals kronor till te.x Arlanda, eller några km i stan!

 
Ingen bild

MN

3 februari 2014 18:23

Tror de reagerar på att 70% av muslimerna röstar på S att du är en måltavla därför

Att nyanlända får jobb före svensken som får 65% akassa FAS3 är ju mindre viktigt

Hur är det rasism säga om en taxi chaufför liknar al-qaida

Du sa ju inte att de var muslimer eller hur?

Svenska kunder och hundar och muslimska chaufförer, borde hört mer

 
Ingen bild

Peter

3 februari 2014 18:24

Jag jobbar inom taxi i Göteborg och där är samma sak. Upphandlingar "vinns" men för att kunna köra skattefinansierade resor typ Färdtjänst måste man har skattesubventionerad arbetskraft för att gå runt. Vi som inte får det (pga vi är friska och svenska taxiförare) får det inte att gå runt.

Regering, Ullenhag och alla andra som förespråkar för gränslös invandring hävdar att 600.000 (eller om det var 700.000) utrikes födda går till sysselsättning varje vecka. Men hur många av utrikes födda är det som går till sysselsättning varje vecka där sysselsättningen eller jobbet delvis eller helt inte beskostas av skattemedel? Det skulle jag vilja se statistik på.

 
Ingen bild

matspp

3 februari 2014 18:28

2013 har cirka 100 taxiförare förlorat sin legitimation. Ett femtiotal förare har fått en varning. 30 taxiföretag har stängts av för att de har begått brott av olika slag. Men det är långt ifrån alltid som Transportstyrelsen får reda på att taxiföretag missköter sig. De olika villkoren har skapat en djungelns lag inom taxibranschen. Vem trodde att det skulle bli aktuellt att debattera hur passagerare skulle skyddas mot taxichauffören? Förr eller senare kommer vi tvingas att prata klartext. Vi är kanske på väg dit, men det kommer att hända ytterligare tragedier. Det är priset för att 7 klövern vill vara PK och inavlade.

 
Ingen bild

Gute

3 februari 2014 18:36

Thoralf, fortsätt att trampa på på alla tår du kan, du är ju väl införstådd med att det ger rubriker och gratis PR, folk blir alltid extra intresserade av dem som vågar stick ut från mängden och du ligger på helt rätt nivå.





 
Ingen bild

Thoralf A

3 februari 2014 18:45

Tack Gute

Alltid skönt med några värmande ord när det blåser snålt. Det uppskattas!

 
Ingen bild

Hasse

3 februari 2014 18:52

Thoralf, du går från klarhet till klarhet. Mycket bra - Årets gräv!

 
Ingen bild

Markku Ahonen

3 februari 2014 18:53

Herregud Thoralf, dina åsikter skrämmer mig mer och mer. Kan inte låta bli att tänka på en viss snubbe från senaste världskriget..

 
Lassekolja

Lassekolja

3 februari 2014 18:54

Intressant ämne! Jag minns när jag var liten(40-&50-tal), då åkte pappa och jag ofta taxi i Göteborg. Givetvis svenska chaufföre(fanns inget annat) och när vi kom ner till den väntande taxin steg chauffören snabbt ut och höll upp dörren och stängde den. När vi var framme steg åter chauffören ut och höll upp dörren åt oss. Bilarna var oftast Mercedes men även en och annan "stor Volvo"(minns ej vad modellen hette). En och annan stor Amerikanare fanns också!
Med dagens "mångkultyurella chaufförer" vågar ju ensamma kvinnor knappt att åka taxi, eftersom hon löper risk att bli våldtagen.
Taxibranschen var definitivt bättre förr!

http://www.status.st

 
Ingen bild

Elisabeth

3 februari 2014 18:55

Jag åker aldrig taxi beställd genom växel ensam på nätterna längre. Jag har fått otrevliga förslag från chaufförer från MENA alldeles för många gånger för att känna mig säker på att komma hem säkert, även om jag åker taxi. Har privat nummer till en åkare som har pålitliga chaufförer och jag anlitar dem. Taxi med okänd chaufför känns allt annat än säkert idag. Skulle aldrig sätta en dotter i dem heller.

 
Lassekolja

Lassekolja

3 februari 2014 18:57

@Markku Ahonen, Dina assosiationer säger nog mer om Din assosiationsförmåga än om Thoralf!!!

http://www.status.st

 
Ingen bild

Hulda mk1

3 februari 2014 19:02

Thoralf...
Fortsätt att trampa på känsliga tår. Gärna med stålhättade skor. Tryck till hårt. Vi är många som uppskattar blogginläggen här!
Att div. media och barnen på IRM, tar illa vid sig, är en bra värdemätare på att du gör rätt!!

 
Ingen bild

Ronny

3 februari 2014 19:06

Är det inte då på tiden att man från dessa bolag och åkerier,som blir utkonkurrerade av statligt subvetnionerade rörelser,får höra/läsa om en skrivelse, debatt eller en demonstration!? Varför så tyst?

 
Ingen bild

SDare

3 februari 2014 19:06

Herregud Markku!
Du skrämmer bara dig själv varje morgon strax ovanför handfatet

 
Ingen bild

pg

3 februari 2014 19:06

Tycks inte enbart vara "icke svenska" taxichaufförer som bär sig dumt åt!



Riksdagsmannen Edip Noyan (M) har tvingats betala tillbaka 26.000 kronor till Botkyrka kommun. Samtidigt fick han i fjol närmare 50.000 kronor i ersättning för kommunala, trots att han missade 17 av 19 möten.

Riksdagsmannen Edip Noyan (M) har tvingats betala tillbaka 26.000 kronor till Botkyrka kommun. Samtidigt fick han i fjol närmare 50.000 kronor i ersättning för kommunala, trots att han missade 17 av 19 möten.

Edip Noyan kom som ersättare in i riksdagen 2011 när Ewa Björling utsågs till utrikeshandelsminister. I slutet av 2012 avgick han som vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i sin hemkommun Botkyrka.

Trots detta fortsatte förortskommunen söder om Stockholm att, på grund av ett administrativt misstag, att betala ut ersättningen på drygt 3.100 kronor per månad före skatt under hela 2013. Edip Noyan tog emot pengarna utan att reagera.

Först när kommunen nyligen gick igenom alla utbetalningar upptäcktes misstaget. Efter en skriftlig uppmaning har Edip Noyan betalat tillbaka drygt 26.000 kronor.

– Det är inte jag som har gjort fel, det är kommunen, säger han.

Fel person på rätt plats?

 
Ingen bild

pg

3 februari 2014 19:09

Intressant att få veta i vilken form detta dagis drivs på!


Föräldrar till ett barn på en skola i Spånga har anmält till Skolinspektionen att barnen i fritidsverksamheten behandlas kränkande. ”Barn som gör något som inte passar de vuxna får sitta vid det så kallade skambordet” skriver de i anmälan.

Föräldrar till ett barn på en skola i Spånga har anmält till Skolinspektionen att barnen i fritidsverksamheten behandlas kränkande. ”Barn som gör något som inte passar de vuxna får sitta vid det så kallade skambordet” skriver de i anmälan.

Enligt föräldrarna hade deras barn kommit hem och varit ledset och ”skakigt”, och därefter ”talat om hur hemskt det är på fritids.” Bland annat förpassades barn till ett ”skambord” där de fick sitta av tiden utan att få sysselsätta sig.

Fritidspersonalen använde också ett mycket ovårdat språk mot barnen, enligt anmälan.

Anmälarna skriver att föräldrar uppmärksammat skolans biträdande rektorn på det hela, men att denne bara konstaterat att det är kultur på fritids att de behandlar barnen så.

Efter anmälan har nu Skolinspektinen vänt sig till huvudmannen Stockholms stad och krävt ett svar om uppgifterna om skambordet och en kränkande behandling i övrigt stämmer.

 
Ingen bild

pg

3 februari 2014 19:13

Finns det inga kloka religiösa föräldrar?


Andeutdrivningsdömda misstänks igen

Föräldraparet i Borås dömdes till fängelse för att ha plågat dottern som de ansåg var en häxa. Nu misstänks flickans pappa och styvmamma igen, uppger Borås Tidning på nätet.

3 februari 2014 kl 16:50 , uppdaterad: 3 februari 2014 kl 18:52

Den här gången gäller det grov fridskränkning mot två andra av deras barn. Brotten ska ha begåtts mellan 2009 och 2013.

I det tidigare uppmärksammade andeutdrivningsfallet har dottern berättat att hon brändes med en kniv, låstes in, fick håret avrakat och en kniv tryckt mot halsen samt utsattes för misshandel i flera dygn då hon bland annat förbjöds att äta.

Föräldrarna friades av tingsrätten, men dömdes till fängelse i två år och tre månader respektive två och ett halvt år av hovrätten för västra Sverige.

Även en pastor dömdes till fängelse, i ett år och tre månader. En annan pastor friades.

 
Ingen bild

K K K Kort Koncist Kärnfullt

3 februari 2014 19:27


Den som har makten över SVT har makten över Sverige.

 
Ingen bild

Stefan i Std

3 februari 2014 19:28

Jag är oerhört stolt över att i min kommun Strömstad finns det INGEN invandrare som kör taxi. Taxikåren består endast av svenskar som gör sitt jobb till allas glädje och nytta.

Fusk, bråk eller andra problem såsom hot, trakasserier och svarttaxi finns inte i Strömstad.

 
Ingen bild

Tommy

3 februari 2014 19:33

@Sven Dacke
Lite svårt att avgöra då jag inte har ngn 15-årig dotter. Spontant skulle jag nog beordra "vit taxi" med känt bolag.

@pg
Klassiskt med skojare i taxibranschen, känns snarare mindre i Sthlm än andra storstäder/länder. Är man lite resvan är man lite " på tå" när det gäller taxiresor från typ flygplatser.

@Lassekolja
Förr var det artiga svenska chaufförer. Nu vågar inte ensamma kvinnor åka eftersom de är rädda för att bli våldtagna. Varje gång du skriver kan jag verkligen känna medlidsamhet. Måste vara jobbigt när allt var så mkt bättre förr.

 
Ingen bild

Tommy

3 februari 2014 19:40

@Stefan i SD
Bara etniska svenskar. Förstår att du känner stolthet. Hur har ni gjort för att uppnå denna drömvärld?
Är svenskar den enkla lösningen gör att undvika hot, trakasserier, fusk och bråk?
Vi är verkligen de moraliska och etiska övermänniskorna.

 
Ingen bild

Essendon

3 februari 2014 19:55

I min fagra ungdom var Taxi det säkraste sättet att ta sig hem från krogen!
Idag är Taxi det farligaste sättet att ta sig hem från krogen!

 
Ingen bild

pg

3 februari 2014 20:03

Tommy Måndag 3 feb 19:33


@pg
Klassiskt med skojare i taxibranschen, känns snarare mindre i Sthlm än andra storstäder/länder. Är man lite resvan är man lite " på tå" när det gäller taxiresor från typ flygplatser.

Blir problemet mindre i Sverige enbart för att förekommer i andra länder?
Själv litar jag inte på taxiåkare, marknaden har urartat!
Borde vara samma kostnad för samtliga åkare att köra motsvarande sträcka!
Ser ingen fördel i att "mina", mor o dotter + barnbarn, kvinnor riskerar att bli utsatta för sexbrott i en taxi!
Att sedan det alltid varit ett överpris för taxi som den lilla vanliga människan sällan har råd att nyttja är en annan diskussion!
Är enbart MP som betraktar taxiåkande som likvärdigt med kommunal transport!


 
Ingen bild

Stefan i Std

3 februari 2014 20:04

@Tommy
Ironi och sarkasmer ändrar inte det faktum att i Strömstad har vi aldrig haft några problem som taxi med MENA-folk har. Grannkommunen har några araber som kör och där ser man redan vartåt det barkar och dit vill vi inte.

Så ser verkligheten ut från min veranda i Std. Erfarenhet är kunskap allt annat är som sagt bara information att ta ställning till.

 
Ingen bild

NGH

3 februari 2014 20:14

Åkte taxi i Västerås höstas med några vänner, Crilles taxi hette taxibolaget om jag minns rätt. En av vännerna hade fått bolaget rekommenderat och vi var väldigt nöjda.

Jag kommer inte ihåg hur vi började prata om det, men diskussionen i taxin kom in säkerhet när man åker taxi etc.

Föraren berättade att bolaget ett tag hade ett "Ladies Night" erbjudande, de garanterade att deras kvinnliga kunder skulle få en säker färd hem efter en kväll ute på stan, enbart vettiga förare etc.
Men de hade tvingats sluta med erbjudandet. Tydligen hade några av de andra taxi-bolagen i stan samt svart-taxi förare hotat hit och dit (då de förlorade väldigt många kvinnliga kunder om kvällarna).
Det hade slutat med att folk från kommunen varnade om eventuell rättsprocess p.g.a diskriminering mot män.

Inte så förvånad att de andra bolagen tappade kunder, då så gott som alla förare från de andra bolagen jag såg på Stora Torget den kvällen troligtvis skulle vägrat frakta hund så att säga.

 
Ingen bild

Calle

3 februari 2014 20:30

@ Ahonen
Förstår att du känner dig skrämd när du tänker Winston Churchill om Thoralf. Han var också en tuffing som inte böjde rygg för totalitära system, där den enda tillåtna åsikten var den allmänna allenarådande.

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

3 februari 2014 20:32

Jag antar att Ahonen tänker på Churchill när han nämner "en snubbe från andra världskriget"?

Jag tycker nedanstående citat från just Churchill passar bra när vi diskuterar Thoralf engagemang.

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."

 
Ingen bild

Tommy

3 februari 2014 20:34

@pg
Kan snarare uppleva att det ofta är underpriser. Har svårt att förstå hur man får ihop det ekonomiskt på ett "vitt sätt". Tycker inte vi ska ha kommunistisk prissättning på taxiresor. Är för marknadsekonomi.

För övrigt: Vem skulle se en fördel i att dina släktingar skulle utsättas för sexbrott?

@Stefan i Std
Väldigt nyfiken varför du är så stolt på din veranda?
Hur är det i grannkommunen med araber som taxichaufförer? Uppriktigt nyfiken på din empiriska studie.

 
Ingen bild

Tommy

3 februari 2014 20:41

Allt är som sagt inte svart/vitt. Churchill är väl inte enbart "The god Guy". Tror inte de östeuropeiska länderna är så nöjda med hans överenskommelse med Stalin. Tror inte heller tyskarna i öst och Centraleuropa jublar över insatsen när han tillät behandlingen av tyskar i Tjeckoslovakien, Polen etc.

 
Ingen bild

pg

3 februari 2014 20:50

Eller så syftas det på Churchill:s uttalande:

Champagne skall vara kall o gratis!

Tommy Måndag 3 feb 20:34

"Kan snarare uppleva att det ofta är underpriser."
Tja, ett par tusen för några mil till Arlanda är bra ersättning!
Med tanke på antalet taxi-bilar, tycks det inte vara brist på slantar!
Din kommentar:
"För övrigt: Vem skulle se en fördel i att dina släktingar skulle utsättas för sexbrott?"
Vad menar Du med denna kommentar?
Skall man vara tacksam för all hjälp man kan få, eller?

 
Ingen bild

Stefan i Std

3 februari 2014 21:00

@Tommy
Vad exakt är det som jag skriver som du inte förstår och tvunget måste ironisera över? Erfarenhet är kunskap allt annat är som tidigare sagt bara information att ta ställning till. Hur verkligheten ser ut från min veranda har jag redogjort för. Och det är endast den som utgör grunden för mina beslut och påståenden.

Hur verkligheten ser ut från din veranda kan bara du svara på.

Är det så svårt att förstå?

 
Ingen bild

Kajsa

3 februari 2014 21:17

Men om det handlar om de eventuella problemen med lagen om offentlig upphandling, så fokusera på det i stället då.

Visst är det bekymmersamt att kommuner och landsting måste välja det billigaste och ibland sämre alternativet framför det mest kvalitativa, som ibland är dyrare. Men det gäller ju massor av branscher och har inte ett dugg med de anställdas ursprung att göra.

Här på Gotland, där jag bor, konkurrerades det ena bussbolaget ut av det andra vid den senaste upphandlingen om skolbussarna (vars turer nu kanske har blivit billigare, men längre och sämre för barnen), men det finns inga invandrare att skylla på i den här affären. Alla anställda på alla bussbolag var pursvenska.
Vem ska ni då vara arga på? Vems är felet då?

För övrigt kan det väl mycket väl vara så att diverse arbetsmarknadsåtgärder och bidragsfinansierade jobbtillfällen är fel sätt att få människor i arbete, men återigen; det är ju också etniska svenskar som tar del av dessa åtgärder.

Så gör hellre något åt systemet, än att hålla på och älta hudfärger och kroppsbehåring hit och dit.

 
Ingen bild

Tommy

3 februari 2014 21:34

@Stefan i Std
Jag skulle gärna vilja ha svar på:
Varför är du stolt över att det bara är svenska taxiförare i Strömstad?
Hur barkar det i grannkommunen och framförallt: Vad drar du för slutsatser av det?

@pg
Betalar man några tusen från Arlanda till City känns man otroligt lättlurad. Har aldrig hört ngn i min bekantskapskrets som haft dylika taxinotor.
Läs din hänvisning till sexbrott så borde du förstå.

 
Ingen bild

Thoralf A

3 februari 2014 21:35

Kajsa

D

 
Ingen bild

Tommy

3 februari 2014 21:37

@Kajsa
Rör det "pursvenskar" är det liksom inte lika roligt att diskutera.
Tack för lite perspektiv och breddning av tunnelseendet.

 
Ingen bild

Thoralf A

3 februari 2014 21:44

Kajsa

Det är därför jag har engagerat mig politiskt. Var har jag ältat hudfärg?

Att någon vill visa sin identitet genom att tydligt framhäva vissa attribut är ju helt frivilligt men då kan man också räkna med att det uppmärksammas.

Jag har jobbat en hel del på Gotland. 2003 tillbringade jag stora delar av året på ön. Ni har aldrig haft några problem med invandringen även om det var någon form av förläggning vid Gustavsvik. Det är bara att titta i statistiken.

Istället har ni väl problem med att många taxiåkare kommer under sommarveckorna och tar kunderna för de fastboende taxiföretagen. Jag tror att det skulle låta annorlunda om sommaråkarna fanns på ön året om.

 
Ingen bild

Hacke

3 februari 2014 21:54

Förr sa man: "Ta inga risker, ta en taxi när du ska hem."
Idag säger man: "Ta för guds skull ingen taxi om plånboken och livet är dig kärt".

Har en pk-nära vän som reser mycket. Hon bokar numera aldrig en resa där hemkomsten ligger på natten och hon därmed är tvungen att förlita hemfärden på taxi istället för flygbussarna. Och jag försäkrar, det rör sig inte om kostnaden i hennes fall.
Motvilligt tvingas hon erkänna den sanna orsaken. Att hon dessutom också i övrigt får allt svårare att vara sin pk-ism trogen på allt fler områden vid våra samtal ligger så att säga i sakens natur.

 
Ingen bild

pg

3 februari 2014 22:12

Tommy Måndag 3 feb 21:34

Vad är din erfarenhet över taxipriser?
Du tycks leva i en annan värld!


http://www.taxi020.se/blogg/varning-stockholm-arlanda-38-000-kr/

http://tabberaset.blogspot.se/2012/01/warning-detta-kan-bli-din-dyraste.html

http://claesbrolinson.wordpress.com/2012/01/23/dyraste-taxin-i-europa/

 
Ingen bild

Leon

3 februari 2014 22:31

Om man nu ska ta upp diskussionen om vad ens unga döttrar kan råka ut för (har för övrigt själv en dotter på 13 år) kanske det som just nu går som närmast en följetong på radio P4 Uppland. Reportrarna lade ut en "fejkannons" på nätet om en fjortonårig flicka "Emelie" som "sålde" sex. Skrämmande nog fick denna annons mer än etthundra (100) svar från hugade "spekulanter". Och det var inte bara "vaniljsex" som de ville ha med denna unga underåriga tjej. Påfallande många av männen, i den mån de kunde spåras då de inte ringde från "skyddade" nummer eller "kontantkortsmobiler, var helt "vanliga svenska män". En som speciellt uppmärksammades var en medelålders HÖGSTADIELÄRARE, alltså en person som i sitt yrke undervisar ungdomar i samma ålder som "Emelie" (vidrigt).

Resultatet av detta reportage skulle ju, om man nu vore lagd åt att komma med kategoriserande generaliseringar, att man skulle kunna dra den slutsatsen att svenska män är potentiella pedofiler. Men det är klart...detta skulle ju, som ofta sker här med missdådare av svenskt/nordiskt ursprung, kunna avfärdas med att de är "enskilda perversa dårar"

Leon d´O.....

 
Ingen bild

Hulda mk1

3 februari 2014 22:41

Leon...
När en SR-journalist kallar någon för svensk, var då kritisk... Speciellt om det gäller något negativt.
Vi vita medelålders svenska män ska alltid dras i smutsen när tillfälle gives...

Självklart tar jag kraftigt avstånd från de män som kontaktade denna "14"-åriga flicka. Avskyvärt.

 
Ingen bild

Tommy

3 februari 2014 22:43

@pg
Helt uppenbart har du och jag helt olika erfarenheter av taxi. Jag tycker taxi är prisvärt om man är lite vaksam och inte går i klassiska turistfällor. Du verkar tycka ngt helt annat.
Enda gången jag blivit lurad är när jag kraftigt bakfull betalade 500 kr Kungsholmen- Kärrtorps IP för att hinna i tid till en svensexa för typ 10 år sedan. Tog det som Learning by doing. By the way var det en backslick svensk.

 
Ingen bild

matspp

3 februari 2014 22:45

@Leon
kategoriserande generaliseringar? Gäller det dem som också ifrågasätter sådant som inte får ifrågasättas?
Taximarkanden fungerade i stort sätt perfekt innan avregleringen.
Efteråt ökade problemen lavinartat och ingen behöver undra varför.



 
Ingen bild

Hm

3 februari 2014 22:50

Undrar varför Ahonen skriver sina enfaldiga one-liners här? Tror han att det intresserar någon? Konstig prick.

 
Ingen bild

Leon

3 februari 2014 22:57

@ Hulda mk1

Givetvis ska man alltid vara källkritisk oavsett om någon anges ha en "definierad" grupptillhörighet vare sig detta anges i ett negativt eller positivt sammanhang. Och denna källkritik ska då självklart tillämpas på uppgifter såväl i "traditionella" media som de s k "fria" media. "Sanningen" som den presenteras, om nu någon gör anspråk på att ge uttryck för den, har ALLTID passerat ett för budskapet passande "ideologiskt filter".

Leon d´O.....

 
Ingen bild

Hulda mk1

3 februari 2014 23:10

Leon...
Betänk de "svenskar" som nu strider i Syrien. De är lika mycket svenskar som jag är kines. Det har också förekommit sk. "Terrorsvenskar", samma där.
Fria medier har bättre koll än gammelmedia på dessa män, och benämner dem rätt...

 
Ingen bild

Leon

3 februari 2014 23:15

@ matspp

Med kategoriserande generaliseringar menar jag precis vad det står för. Att utifrån en, oftast egendefinerad, gruppindelning ge alla som tillhör gruppen vissa negativa eller för den delen övervägande positiva egenskaper. Alltså att tillskriva gruppen, det kan ju vara judar, muslimer, AIK;are, poliser eller vilken valfri "grupp" som helst, vissa specifika och för gruppen generellt gällande egenskaper.

Har alltså ingenting att göra med ifrågasättande av det som ses som "sanning". Tvärtom är ett ifrågasättande alltid positivt och högst önskvärt.

 
Ingen bild

Roger

3 februari 2014 23:28

Jag reser väldigt mycket runtomkring i världen och det ser likadant ut där. Det är ingen som blir rik på att köra taxi. I Sverige avreglerades taxinäringen för många år sen eftersom man anser att "privatiseringar och att marknaden ska sköta sig själv" är bästa sätt. Då får man den som tar billigaste jobbet. Eftersom det inte är så kvalificerat att köra taxi så anställs den som inte har så höga löneanspråk och taxinäringen är säkert fylld med svarta pengar för att klara sig.

Bara för att det är invandrare som kör taxi, de som har det sämst, innebär det väl inte att svenskar kan ta jobb som chaufför. Varför gnälla på de som jobbar och sliter förstår jag inte!

Att ställa hårt arbetande taxichaufförer som jobbar 13 timmar om dagen för skitlöner är att verkligen sparka på de fattigaste i vårt samhälle. Varför väljer Thoralf att göra detta? Jo naturligtvis för att det är invandrare som har de jobben. Vart vill han komma?
Rensa upp bland svarta pengar så att taxinäringen kan bli ett högstatus jobb med högre löner för svenskar?

Vem hindrar Svenskar från att ta och köra taxi?

Det gnälls så himla mycket på att invandrare kommer hit och lever på bidrag. men nu gnälls det på att de jobbar. Är du aldrig nöjd Thoralf?

 
Ingen bild

Thoralf A

3 februari 2014 23:47

Roger

Uppenbarligen har du inte förstått poängen. Att det är regeringens "integrationspolitik" och "arbetslinje" som skapat det bidragssystem som underminierar hela taxibranschen.

 
Ingen bild

Niklas R

3 februari 2014 23:48

Eftersom lagen säger att alla skall behandlas lika så skall all subventionering av utländska medborgares löner eller bidrag till dito från svenska skattemedel avskaffas.
Det finns ingen anledning till att svenska skattepengar skall gå till lön eller prioriterad sysselsättning av utländska medborgare på bekostnad av svenska medborgare.

Svenska skattemedel skall gå till att ta hand om våra äldre, våra barn och vårt samhälles utveckling.

Därefter är det upptill varje åkare att anställa vem de vill.

 
Ingen bild

Leon

3 februari 2014 23:54

@ Hulda mk1

Rent juridiskt (enligt utlänningslagen) är det helt riktigt att i vart fall nominellt beteckna dem som "svenskar" om de uppfyllt kraven för ett svensk medborgarskap. Att de däremot högst välförtjänt benämns terrorister är knappast heller något som borde vara föremål för diskussion.

Kan inte heller avhålla mig från en liten reflektion vad beträffar nationalitet och etnicitet med anledning av din "kines" kommentar. En person kan mycket väl vara kines i det avseendet att personen är medborgare i PRC. Men samma person behöver inte nödvändigtvis vara "etnisk" kines (d v s hankines) för det utan tillhöra någon av de etniska minoriteterna, PRC har 56 olika etniska minoriteter.

Leon d´O.....

 
Ingen bild

matspp

3 februari 2014 23:56

@Leon
Men det var väl ingen som framförde kategoriserande generaliseringar eller? Förr i tiden när det var till mesta delen Svenska chaufförer fanns inte den problematik som idag uppstått.
Det måste kunna säja utan någon annan jämförelse ska vägas in.
Håller med om att är ett ifrågasättande alltid positivt och högst önskvärt. Men det är inte alltid så. Ex Multikultur? Massinvandring? Judars makt? Förintelsen?

 
Ingen bild

lennart l

3 februari 2014 23:56

Stå på dig Thoralf. Du gör det jobb som "riktiga journalister" borde göra. Jag får verkligen hoppas att inte SD-trojkan försöker lägga munkavle på dig med anledning av att du ofta angrips av PK-pressen. Instämmer till fullo i din beskrivning av den havererade taxinäringen.

 
Mårten Gantelius

Mårten Gantelius

4 februari 2014 00:01

Hej Thoralf m.fl

Kolla gärna min hemsida thecart.se - Senaste hyss - Färdtjänsten. Jag försökte i alla fall.

http://www.thecart.se

 
Ingen bild

Leon

4 februari 2014 00:26

@ matspp

Verkar som vi pratar/skriver lite om varandra. Min skrivning om "kategoriserande generaliseringar" gällde att det skulle vara grovt felaktigt att utifrån det av mig refererade "sexköpsreportaget" (se ovan kl 22:31)göra sådana om "svenska män". Sedan uppfattade jag din fråga (se ovan kl 22:45) som att du ville ha en närmare förklaring vad jag menade med detta begrepp. Och mitt svar (se ovan kl 23:15) var ju då ett försök till definition. Alltså ingen kommentar med relevans till det du skrivit om taxibranschen.

Leon d´O.....

 
Lassekolja

Lassekolja

4 februari 2014 00:32

@Markku Ahonen
"Herregud Thoralf, dina åsikter skrämmer mig mer och mer. Kan inte låta bli att tänka på en viss snubbe från senaste världskriget.."
Positivt att Ahonen förknippar Thoralf med "en snubbe från andra världskriget". Churchill har föreslagits här, en annan hjälte är Raoul Wallenberg.... Vilken hjälte än Ahonen syftar på är det fint av Ahonen tycker jag!

http://www.status.st

 
Ingen bild

kritisk

4 februari 2014 00:40

Niklas R

All subventionering av utländska medborgares löner eller bidrag till dito skall avskaffas anser du för att det strider mot att alla ska behandlas lika.
Hur ser du på att företagare får sänkta sociala avgifter när de anställer folk som har passerat pensionsålder dvs 65 år, är inte då detta något som strider mot lagen om att alla ska behandlas lika. Fast detta kanske inte är lika intressant för dig då i denna kategori är inte utrikesfödda så högt representerade.

 
Blåsippan

Blåsippan

4 februari 2014 01:08

Ahonen måste mena denna Finska nationshjälte: Lauri Törni. Himla fint av Ahonen att jämföra Thoralf med denna hjälte som aldrig slutade strida mot världens ondska (läs kommunism).

http://www.youtube.com/watch?v=kS_xS18PZvY

http://www.smb.nu/index.php/boklista/lauri-torni

Ahonen verkar äntligen komma på bättre tankar vilket gläder mig. Vilken otrolig hyllning av Thoralfs hjältemod att bekämpa ondskan.

http://www.youtube.com/watch?v=kS_xS18PZvY

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

4 februari 2014 01:46

"Mannerheim" menar väl Winston Churchill ?
Taxirörelsen är ett bra exempel på Nyrasismen som sprider ut sej i Sverige och drabbar etniska svenskar.
Alla goda krafter måste samverka så inte ett nytt Sydafrika uppstår i Norden

 
Ingen bild

Blåsippan

4 februari 2014 02:09

Nordafrika heter Sverige numera och apartheid används mot urinvånarna utan att de vet om det. Men man får glädjas åt det lilla. Åter igen vilken sannslös kovändning av annars så sinnesslöa Ahonen. Jag kan inte smälta det. Välkommen Markuu till sanningen och kampen emot lögnen och ondskan. Visst är det himla skönt Ahonen att äntligen kunna vara fri från lögnens ständiga strypsnara?

 
Ingen bild

Magentan

4 februari 2014 09:24

@ Leon ("kategoriserande generaliseringar")

Att det var "påfallande många" som var "helt vanliga svenska män" bör kanske även ses i relation till att antalet "helt vanliga svenska män" faktiskt ännu så länge är "påfallande många" eller rättare sagt i väldigt stor majoritet här i Sverige jämfört med icke-svenska (trots att Reinfeldt-Alliansen och övriga 7-klövern gör allt de kan för att ändra på detta förhållande).

 
Ingen bild

Niklas R

4 februari 2014 09:39

@kritisk

Jag tycker inte att varken äldre eller yngre skall särbehandlas på arbetsmarknaden.

Vi hade en balanserad arbetsmarknad som inte krävde att staten gick in och spenderade skattemedel på en grupp eller annan på bekostnad av den tredje gruppen.
Sedan fick sjuklövern för sig att de hade långtråkigt och därför började importera flera hundratusen personer som Sverige inte behövde och försatte hela balansen ur spel.

Nu är inte kompetens avgörande för att få ett arbete utan ras, kön, religion och politiska åsikt. De faktorer som vi spenderade större delen av förra århundradet med att avskaffa som kriterium för att få en anställning.

 
Cavatus

Cavatus

4 februari 2014 09:41

Tack för en bra genomgång av hur ruttet det är bakom kulisserna i Sverige, hur man med skattesubventioner till vissa utvalda grupper snedvrider en hel marknad och slår ut de som tidigare kunnat försörja sig utan olika bidragsformer.

Missa inte professor Lars Berns svidande kritik på den egna bloggen av det svenska åsikts- o medieklimatet - allt fler börjar vakna!

http://antropocene.se/2014/january/elitens-hatiska-debatt.html

Han skriver mycket intressant om klimatpolitiken och vänsterns verklighetsfrämmande politik, som skulle bli en total katastrof för Sverige om den finge genomföras.

http://antropocene.se/

http://www.korta.nu/flbl

 
Ingen bild

Bertil

4 februari 2014 11:29

Naturligtvis utnyttjas bidragsjobb även i andra branscher.

En av våra konkurrenter vann ett anbud hos en statlig myndighet. Att de kunde lägga sig under alla i pris var för att de bara anställde folk som fick lönebidrag.

Med andra ord så vann de en upphandling hos en statlig myndighet som i sin tur finansierades av en annan statlig myndighet. Är det inte underbart så säg? Inte så svårt att lägga låga anbund när någon annan betalar.

 
Ingen bild

matspp

4 februari 2014 12:34

@Leon
Jag lyfte in taxibranschen så det vart lite malplacerat i sammanhanget. Men kan ändå ses som ett intressant exempel. Vad kan man säja utan någon annan jämförelse ska vägas in?

 
Ingen bild

Argus

4 februari 2014 13:44

En favorit i [välförtjänt] repris: "You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Winston Churchill)

 
Ingen bild

pappasven

4 februari 2014 14:06

Toralf

Har du någon uppfattning hur mycket skattepengar som skickas till taxinäringen (infrastruktur iofs) både i kornor och % av den totala branschen (omsättningen)

 
Ingen bild

Leon

5 februari 2014 19:36

@ Magentan

Mitt kanske otydliga uttryckssätt,"påfallande många", hade egentligen inget att göra med "vanligheten" i termer av antal eller proportion av befolkningen. Det jag menar med "vanliga svenska män" är snarast att jag frapperas av den, ska man kalla det, mer vardagliga "vanlighet" som den aktuella gruppen män kännetecknas av. Alltså att de med avseende på åldersfördelning, yrken och bostadsorter egentligen kan vara vem som helst man kan träffa på i sitt vardagliga liv. Det kan alltså vara mannen i grannfamiljen, hantverkaren som reparerar badrummet, killen i charkdisken på ICA o s v. Men också, och detta är viktigt, att denna "vanlighet" inte ska leda till att man utifrån ett ytterst magert "urval" (ca 100 "spekulanter") hemfaller åt det jag kallar kategoriserande generaliseringar om män som grupp. Alltså inte något "tokfeministiskt" - "(svenska) män är djur" - som någon (tokfeminist) uttryckt det i något sammanhang.

Leon d´O.....

 
Ingen bild

Allan

18 mars 2014 23:48

Taxi branschen är en katastrof. Inte minst för de som kör bilarna. Ren provisionslön, låga löner och långa arbetspass. Överst är beställningscentralen som bestämmer och kontrollerar allt, sen taxiåkaren och sist chaufförerna som är den ekonomiska stötdämparen.
Beställningscentralen tar fast pris per bil, ju fler bilar anslutna desto större intäkter. Bilens produktivitet är ointressant då det är föraren som får ta den smällen. Åkaren sitter mitt i mellan.
De sk friåkarna som tar ”hutlösa” priser är förstås irriterande för en del privatkunder, men egentligen inget stort problem. Det stora problemet är den våldsamma överetableringen, det är inte minst de sk seriösa som ser till att det blir så.

Våra politiker är nöjda med denna ordning då det ger låga färdtjänstpriser. Beställningscentralerna är också nöjda, de har sitt på det torra.

Vilotidsreglerna är mycket generösa, en taxichaufför kan arbeta 13 tim per dygn, 7 dagar i veckan 365 dagar om året. Nu är det få som jobbar riktigt så mycket men 12 timmars arbetspass är vanligt och många enbilsåkare som kör själv är ganska nära att maxa tillåten arbetstid per vecka, typ full tid 6 dagar i veckan och ”halvtid” på söndagen. Ingen människa klarar att arbeta all den tillåtna tiden. Dessa människor är i praktiken permanent trötta. Hur säkert åker man med någon som arbetat 12 timmars pass i 5-6 dagar i sträck?

” Friåkare, fultaxi och tjuvar har de kallats för. De som inte kör för någon taxiväxel och som oftast har högre priser än taxibolagen.
...
– Tidigare kunde jag jobba 12-13 timmar per dag och satt ideligen och stirrade på på taxametern. Som mest fick jag ut en månadslön på 14 000 kronor och det höll inte i längden. Jag har också räkningar att betala.

Nu får Annmarie Lundin tre till fyra körningar per dag för sex till sju timmars jobb. Förra månaden fick hon 18 000 kronor i lön. Ofta blir hon förolämpad av kunder, tidigare i veckan blev hon kallad för tjuv och man tog bilder på henne och hennes legitimation.”
http://www.svd.se/nyheter/stockholm/friakare-darfor-tar-vi-sa-mycket-betalt_7109201.svd

 
Ingen bild

Allan

18 mars 2014 23:52

– När du ser en ledig taxiförare som väntar på en kund så ser du också nästan alltid en person som befinner sig på sin arbetsplats utan att få ett öre i lön, säger Mattias Schulstad.

7 fakta om taxibranschen:
1.56 % får endast betalt i provisionslön
2.39 % uppger att de inte får ut den garantilön de har rätt till
3.44 % uppger att de tvingas bryta mot gällande arbetstidsregler
4.32 % uppger att de blivit utsatta för hot om våld
5.15 % uppger att de blivit utsatta för våld
6.33 % uppger att de arbetar 200 timmar eller mer varje månad
7.Den genomsnittliga arbetstiden för en taxiförare är 190 timmar i månaden

Källa: Taxibranschen i Sverige – En rapport från Svenska Transportarbetareförbundet 2013

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se