thoralf

Direktlänk till inlägg 29 januari 2018

RASISTISKA P-BÖTER I KALMAR

Av Thoralf Alfsson - 29 januari 2018 20:50

Nu har Barometern lyckats ännu en gång med sina fula rubriker. När jag kontaktar journalisten så slår han ifrån sig med att det är inte han som satt rubriken. Jag säger att journalisten skall faktiskt även ta ansvar för den produkt som tidningen levererar, inklusive rubriken. Det går inte att gömma sig bakom att någon annan satt rubriken. Det är ett pinsamt dåligt argument från en journalist som jobbar på en tidning. Skärp er!


Anledningen till min upprördhet är att jag vid dagens kommunfullmäktigemöte ställde en fråga till Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Mattias Adolfsson om den parkering- och bilkörningsanarki som råder på Stortorget under fredagar i samband med torghandeln och fredagsbönen i källarmoskén. Jag ställde följande fråga.


”Vad tänker den politiska majoriteten göra åt den parkeringsanarki och bilkörning som pågår på vårt anrika Stortorg under i synnerhet fredagar?”

 

På grund av min fråga anklagade Mattias Adolfsson mig för rasism och att jag ägnade mig åt förföljelse av en speciell grupp. Det vill säga de som besöker moskén eller handlar varor av sina invandrade landsmän som bedriver torghandel. Mattias Adolfsson hade uppenbarligen inga bekymmer med den parkeringsanarki som råder på Stortorget eller den bilkörning som pågår på Stortorget. Sanningen är väl sannolikt att Mattias Adolfsson känner sig väldigt träffad och att han inte tidigare agerat på detta problem.

 

Barometerns rubrik blev enligt nedan. Den låg som toppnyhet under några timmar.


 


Det framgår väl med all tydlighet att Barometern hamnade fullständigt fel i sakfrågan. Att Barometern och journalisten har en egen agenda råder det knappast något tvivel om. Moskéutspel? Det blir lite Fake news över rubriken! Läs artikeln.


Samtidigt förstår jag nu varför det inte delas ut några parkeringsböter till denna grupp som fredag efter fredag gör sig skyldig till att inte följa de regler som gäller för Stortorget. Att ge dem böter är ju uppenbarligen rasism enligt Mattias Adolfsson. Jag kan inte dra någon annan slutsats efter dagens debatt i kommunfullmäktige.


Sedan får vi inte glömma att detta är en viktig väljargrupp för de rödgröna partierna och de kommer givetvis passa sig för att agera mot denna väljargrupp ett valår.


Det förklarar varför parkeringsvakterna agerar som de gör. Några rasistiska p-böter får inte delas ut. P-böter delas uppenbarligen bara ut till grupper som inte innebär att det kan betraktas som rasistiskt!

 

Ett stort tack till den politiska majoriteten eller hela 7-klövern och ett speciellt tack till Barometern för den fullständigt missvisande rubriken med foto.

 

PS

Jag kan inte publicera hela rubriken med foto för då skulle Barometern hävda sin upphovsrätt till bilden och skicka en faktura till mig på minst 6 000 kronor. Det har hänt tidigare.


UPPDATERING

 

Östran har en helt annan rubrik och ingång i sin artikel. Man kan helt enkelt säga att rubriken ifrågasätter Mattias Adolfssons mycket lustiga slutsatser och hans beskyllningar.


 


Det är ju tur att det finns någon som i varje fall tänker till. 


Vad det gäller Barometern så är det förvånande att så många fortfarande läser tidningen och att de håller upp antalet prenumeranter. Personen som satte rubriken gillar uppenbarligen inte mig och SD men det borde han inte låta påverkas av i sitt jobb.


UPPDATERING 

 

Fick se en annan artikel i Barometern där Kalmar kommun nu skall börja jaga felparkerare i villaområden. Det borde börja på Stortorget. Jag blir förvånad över denna artikel. Försöker Barometern och ansvariga på Kalmar kommun flytta fokus från parkeringsanarkin på Stortorget.


"Det här med att parkera mot färdriktning har vi upptäckt är väldigt vanligt förekommande i villaområdena. Och det är inte alls bra att man gör det. Det är ett oerhört lagbrott egentligen, att man kör på vänster sida, säger Stefan Larsson."

 

Om det är ett oerhört lagbrott att parkera på fel sida om vägen i ett villaområde borde det vara ett minst lika allvarligt lagbrott att köra kors och tvärs på Stortorget där det råder förbud att köra överhuvudtaget?

 

http://www.barometern.se/kalmar/sa-ska-kommunen-stoppa-felparkerarna-blivit-mer-effektiva/

 


 


 


   


 
 
Ingen bild

S-E Karlsson

29 januari 2018 21:26

Av rädsla för rasismstämpeln så törs man inte lappa asylbilarna på Storgatan i Högsby ,finns inte plats om man ska in på banken !

 
Ingen bild

MT

29 januari 2018 22:01

Stå på dig!
Har gjort som många andra och råkat parkera där när det stått andra bilar där och fått böter... (några år sedan)
Överklagade med motivering att ” hur ska jag veta vad som gäller då det inte finns skylt som påvisar förbud” och fick nekande på överklagan med motiveringen att det var min undersökningsplikt att ta reda på vad som gäller i Kalmar och att det fanns tydliga p-kartor på Kalmar.se.
Detta gäller visst bara svennar... jag börjar bli så trött på detta fjäskande och daltande.
Snart har de säkert bön på torget oxå och då är det kört ordentligt, då det är en utarbetat politisk taktik i Islam. Finns flera exempel från Paris.

 
Ingen bild

Civil olydnad

29 januari 2018 22:24

Går det inte att anlita egna Pnissar/lapplisor?
Det är kommuninvånarna som äger torget!
Så hur in Carpark privat och skicka sedan överskottet till kommunhuset.

 
esteige@gmail.com

esteige@gmail.com

29 januari 2018 22:25

Utan att betala finns bilder och text i googleflödet. http://www.barometern.se/kalmar/fredagsbon-vackte-debatt-om-rasism/
Finns det kvar någon som kommer att rösta på socialdemokraterna?

http://Sven-Erik

 
Ingen bild

Dumle

29 januari 2018 22:29

Att alla är lika inför lagen är ingen viktig princip för journalister och politiker från sjuklövern. Varför skall svensk lag gälla alla som vistas i Sverige? Svara på det Mattias Adolfsson!

 
Ingen bild

Nisse

29 januari 2018 22:32

Har inte politikerna i 7- klövern gång på gång hävdat om allas lika värde.
Det måste väl betyda att ingen fr.o.m nu får böter vid parkering på torget ?
Eller finns det undantag som syns nu ?

Bra jobbat Thoralf.
Förstår inte hur en del reportrar på Barometern är funtade.
För de kan väl inte ha otur i tänkandet jämt.

 
Ingen bild

Hacke

29 januari 2018 22:42

Återigen Thoralf är du den ende som vågar peka på den samhällets varböld som snart måste krevera.
Även om 7-partisterna och deras fotsoldater i fake media stretar emot och ljuger och förvanskar till det bittra slutet.
Dessa satans ynkryggar och förrädare som alltid gömmer sig bakom mantrat "rasism" så fort argumenten tryter.

 
Ingen bild

Laglydig

29 januari 2018 22:45

Jag är så djävla trött på detta djävla rastistkortsviftande i alla sammanhang!

De här fullständigt indoktrinerade rasistkortsviftare har ingen aning om hur det egentligen ligger till. Jag har otaliga gånger blivit kallad både rasist, fascist och nazist. Egendomligt! Jag har fyra barn med två kvinnor av annan "ras" så alltså är mina barn av annan "ras". Hur kan jag då vara rasist? Är det någon journalist på Barran som har den bakgrunden?

Jag bor i ett litet samhälle. Då jag skulle ta regionbussen idag in till tätorten väntade en man uppenbarligen ursprungligen från Afrika i busskuren. "Hej" sa jag och "Hej" sa han. Vi började prata. Han var ursprungligen från Somaliland (alltså den del av Somalia som utropat sin egen självständighet men som inte är internationellt erkänd) och hade varit i Sverige sen 1999. Jag berättade om mina 7 år utomlands och ganska snart kom vår diskussion, i väntan på bussen, in på invandrarfrågan. Även han tyckte att det var för mycket invandrare och att de som kommit de senaste åren borde göra rätt för sig. "Skicka dom till Norrland, Norrland är stort" var hans åsikt. Jag undvek att uttala min uppfattning om att jag tycker man kan skicka tillbaka dom som inte vill följa svensk lag och integrera sig i det svenska samhället borde förvisas till sina hemkänder. I alla fall ett steg i rätt riktning. Är jag rasist?

"När argumenten tar slut, tar knytnäven vid". Det är precis vad som har hänt med masspsykosfallen Mattias Adolfsson och journalisterna på Barran. Kvar finns bara rasistkortet.

I Sverige gäller svensk lag och INTE sharia lag, och fan ta den som försöker ändra på det eller inte se till att svensk lag åtföljs!

Till sist ett stort tack till Dig Thoralf för din grävande journalistik som både ger kraft och inspirerar oss andra till fortsatt kamp för att göra Sverige till det Sverige det en gång var och valseger i höst!

 
Ingen bild

Björn

29 januari 2018 22:55

En journalist som skriver en artikel är ju också ansvarig för var det står i den samt även för rubriken, så svagt av denne att inte våga/vilja ta ansvar.

När det gäller p eländet skulle det vara kul att prata med p-vakterna och höra om det är som så att de har fått några direktiv angående just fredagarna eller om det är så att de håller sig borta av ren bekvämlighet, för att slippa konfrontationer. Den här gruppen som nu parkerar och kör på torget är en grupp som är väldigt ifrågasättande och snara till hotfulla beteenden.
Eller så kanske p-vakterna är landsmän.

 
Ingen bild

En småländska

29 januari 2018 23:57

Ja, sen när blev felparkerare el muslimer en folkgrupp? Gäller inte likhet inför lagen, då blir det omvänd rasism om de med svenskt ursprung bötfälls. PÅ Smålandsnytt sa de att olovligt bilkörande ökat med 40% på ett år, polisen använde orden invandrare som inte kände till reglerna som förklaring. Allvarligt på riktigt att ha dessa i trafiken!

 
Ingen bild

pmurT

30 januari 2018 00:01

Snart är väl parkeringsböter det samma som Hets mot folkgrupp. Bara svenskar kan fällas.

 
Ingen bild

hebbe

30 januari 2018 00:22

Det är lätt att få rasiststämpel på sig. Fråga Jan-Ingemar Lundström. Han ifrågasatte timmar vs månadsutbetalning gällande Papi och han fick direkt ordet rasist mot sig, från papi som i en viss mening är kommunanställd men där igenom offentlig person. Ska det finnas personer i vårt samhälle som är anställda i offentlig verksamhet vars inkomst helt plötsligt inte skall betraktas som allmän handling? Statliganställd som jag själv är kan jag neka till att berätta min lön men alla kan begära ut handlingarna och jag har inga planer på att känna mig kränkt eller utsatt för rasistisk mobbing. Han är anställd i ett kommunalbolag... Kalmarhem (otroligt nog) och känner sig kränkt att folk undrar vad han tjänar vs insatt tid.......

 
Ingen bild

Mangold

30 januari 2018 00:28

Dom är inte kloka någon på Barometern, Anders Blank kanske den mest inkompetenta skvallergossen och kappvändaren. Dom springer alla Johan Perssons ärenden, är det något nytt? Svar nej.

Jag är imponerad av dig Thoralf som mäktar med att ta striden mot en så ofantligt idiotisk kommun med ett idiotiskt styre och en idiotisk lokaltidning. Framförallt, hur pallar man att bo i Kalmar??? En vacker stad kan aldrig väga upp ren idioti, för idioti är vad det är på riktigt hög nivå. En kappvändning och ett hyckleri som når över alla höjder! Tyvärr blir det så då småstäderna inte får något kompetent folk då dom inte vill bo i hålor, trots att Pampen tror att Kalmar är metropolen i universum.

 
Ingen bild

Exit

30 januari 2018 00:32

Mattias Adolfsson och Serviceförvaltningen är väl inget annat än en sandlåda för vuxna bäbisar som inte fått leka av sig i barndomen? Omöjliga att föra en normal konversation med!

 
Ingen bild

En småländska

30 januari 2018 02:10

Parkeringseländet har eskalerat efter att torghandeln har utökats, men redan för några år sen började moskébesökarna ställa sig som de ville på/vid torget. Rykten om direktiv från kommunen uppstod redan då, p-vakterna är ej landsmän. På samhällsbyggnadsnämnden har flera medarbetare slutat, tror det var sju stycken, där är M. Adolfsson chef!

 
Ingen bild

LG

30 januari 2018 07:29

Ja, detta bevisar bara än en gång att Barometern är för evigt förlorad.

Det går inte att lita på ett ord som skrivs där längre.

Min känsla att Östra Småland håller högre klass visas också av detta exempel.
Men det är nog bara några få i redaktionen där som i motvind försöker upprätthålla en konsekvensneutral journalistik.

Snart faller den tidningen också för trycket från Gota.

Vi behöver helt nya medier i Sverige. Även lokalt.

 
Ingen bild

Lotta_1

30 januari 2018 08:10

Sedan när är muslimer en folkgrupp? Varför erkänner inte Mattias Adolfsson den sanna orsaken till varför vissa tilldelas privilegier som ingen annan har? Detta är den verkliga islamofobin. Mattias Adolfsson och 7-klövern är uppenbarligen livrädda för att stöta sig med muslimerna och låter dem därför hållas. 7-klövern har ju erkänt att integrationen totalt misslyckats, vore det då inte ett ypperligt tillfälle att börja med att tala om för dessa lagbrytare att i Sverige råder svensk lag för ALLA.

 
Ingen bild

Tony

30 januari 2018 09:20

Förmodligen är det så att vare sig kommunen eller Barometern inte vågar
att stöta sig med det nya frälset, och därför inte lotsas om att dom begår lagbrott. Men att säga upp tidningsprenumerationen kan alla göra utan att det är förbjudet! Lögnblaskor ska inte premieras!

 
Ingen bild

Nils A

30 januari 2018 09:58

Många ställen där muslimska samlingslokaler finns råder samma anarki...

 
Ingen bild

S-E Karlsson

30 januari 2018 10:10

Inte många från Högsby som törs kommentera asylsituationen i Högsby kommun ,de flesta knyter näven i byxfickan men jag vet hur många tänker , just det som SD !

 
Ingen bild

Steve

30 januari 2018 10:25

Som jag skrivit tidigare om parkerings och bilkörning i Akalla på Järvafältet i Stockholm. Det är bara att gå in på Skatteverket och se hur röstandet i området var i senaste valet. Här i Stockholm var den röda stapeln skyhög, jämfört med de andra partierna.
Min fråga, är det likadant i Kalmar. För de kan väl inte ta partipolitiska hänsyn i parkeringsfrågan, eller...

 
Ingen bild

Thor

30 januari 2018 10:43

Likheten inför lagen är borta. Bara i Malmö 10 000 bilar som körs oskattade, obesiktigade och oförsäkrade. Romer flyttar sitt läger, poliser på plats ser igenom fingrarna med fordonen. Olovlig körning stoppas inte pga att föraren påstår att körkortet blev kvar i x-land. Mest skrämmande är grova brottslingar som döms till ungdomsvård istället för fängelse pga den påstått låga åldern. En svensk kan ju försöka bluffa om sin ålder så får vi se hur det går.

 
Ingen bild

Klas

30 januari 2018 12:28

Tips på ett jobb som skulle passa dig mycket bra Thoralf.
brahttps://www.jobbsafari.se/jobbannons/arbetsformedlingen/11611337?lang=sv

 
Ingen bild

Människa

30 januari 2018 12:45

Fake news blir det när man kollar regestreringsskylatarna på de bilar du dokumenterar med hänvisning till invandrare och ser att bilarna tillhör svenskar... skäms på sig Thoralf!

Thoralf Alfsson

30 januari 2018 15:12

Jag trodde alla var svenskar. Är de inte det?

Har du besökt Stortorget en fredag? Men det har du ju inte då det IP-nummer pekar på Stockholm. Så vad vet du egentligen? Ingenting!

 
Ingen bild

Observat

30 januari 2018 13:04

Om man granskar regnr och kontrollerar dem är majoriteten vanliga svenskar. Hur förklarar du det mr. Alfsson?

Thoralf Alfsson

30 januari 2018 15:12

Jag trodde alla var svenskar. Är de inte det?

Har du besökt Stortorget en fredag? Men det har du ju inte då det IP-nummer pekar på Stockholm. Så vad vet du egentligen? Ingenting!

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

30 januari 2018 13:29

Herr Larsson är inne på ett intressant spår med grovt kriminellt ihop med vänster(trafik)........

P.s Fråga Alltid herr Larsson om hans utbildnings CV kontra hans tjänst....

 
Ingen bild

Åke

30 januari 2018 14:29

Jag flyttade från Kalmar för åtta år sedan till Västkusten. Jag märkte direkt i min nya kommun hur trevliga människor var. Inte så inskränkta, naiva, otrevliga och självupptagna. I Kalmar är det verkligen ett sovande folk och ett sovande styre med näsan i vädret. Dom vet och kan allt. Flott ska det vara minsann - på skattebetalarnas pengar!

Jag har åkt och hälsat på en gång i Kalmar på åtta år. Det räckte med en dag så blev jag spyfärdig.

 
Ingen bild

Ojsan Kantboll

30 januari 2018 14:34

Man kan jämföra såna där s.k journalister med tanke på dom sjunkande upplagorna med en människa som fått kolera. Ju mer skit det kommer ur dom ju svagare blir dom,och alla som är friska sticker därifrån kvar blir bara dom närmaste sörjande.

 
Ingen bild

Människa

30 januari 2018 17:26

Jag bor i Kalmar, lär dig mer om ip-nummer. Så enligt din logik vet jag vad jag skriver om till skillnad från dig?

Thoralf Alfsson

30 januari 2018 17:59

NU finns det gratistjänster på Internet och den jag använde pekade på Solna.

Du får väl klaga på företaget som ligger bakom den tjänsten.
http://ip.nu/whois/

Men du kan ju låta bli att vara anonym om du nu vill säga står för dina åsikter, vilket jag starkt betvivlar.

 
Ingen bild

Människa

30 januari 2018 21:30

Jag vill leva i ett demokratiskt Sverige där det är självklart att man kan yttra åsikter utan represalier. Nu är det inte så, och därför väljer jag att vara anonym.

Jag struntar i vilka tjänster du använder för att spåra ip-nummer. Det är väl snarare du som borde klaga eller byta företag.. testa och söka på ditt eget ip-nummer så får vi se var du kommer ifrån;)

Thoralf Alfsson

30 januari 2018 23:22

Hur vet jag att tjänsten visar fel. Eftersom du väljer att vara anonym så kan du inte bevisa att sajten har fel.

Så tyvärr!

 
Ingen bild

Malte

31 januari 2018 00:14

Reglerna ska följas och vem som äger bilarna kan kvitta. Annars får väl skylten plockas bort? parkerar man bilen fel så ska den också bötfällas.

 
Ingen bild

OT

31 januari 2018 00:40

Mobila IP-nummer pekar nästan alltid mot Stockholm fast personen kan bo var som helst i landet. Inte ens fasta IP-nummer pekar rätt alltid. Dom visar enbart var servern står. Ibland är den i samma stad, men inte alltid

 
Ingen bild

Peter Andersson

31 januari 2018 00:40

Ang bilar parkerade mot färdriktningen. Nej det är inte olagligt att köra på vänstra sidan av gatan eller vägen , bara om det finns mittmarkering av vägen eller gatan , det enda som stipuleras är att möte skall ske så att man håller sig till höger.

 
Ingen bild

Helena Olsson

31 januari 2018 22:37

Hej Thoralf,

Tänkte på en grej och tänkte då att jag skulle fråga dig. Hur kommer det sig att man väljer att filma folk, utan deras tillåtelse, för att sedan lägga ut offentligt - i stället för att man kan upplysa människor om parkeringsförbud, för att vara vänlig.
Enkel fråga bara.

Men det är ju vad jag skulle ha gjort :)

Må så gott.

Thoralf Alfsson

31 januari 2018 23:01

Hej Helena

Det är faktiskt inte min uppgift att upplysa bilförare om var det är parkeringsförbud. Varje bilförare är själv skyldig att ta reda på vad som gäller.
Dessutom finns det parkeringsvakter som har lön för att utföra denna uppgift och om de behöver hjälp kan de vänds sig till polisen.


Sedan ägnade jag mig inte åt att filma folk. Jag fotograferade och filmade bilar som bröt med de trafikregler som gäller på Stortorget. Jag gjorde detta som ett bevis på vad som sker på Stortorget och i synnerhet på fredagar.

Jag vill fästa uppmärksamhet på ett problem som Kalmar kommun uppenbarligen har haft svårt att lösa trots att de haft närmare ett år på sig sedan jag ställde första frågan till kommunens tjänstemän.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards