thoralf

Direktlänk till inlägg 29 januari 2018

FRISTÅENDE KRONANMUSEUM

Av Thoralf Alfsson - 29 januari 2018 13:49

Imorgon kommer Lars Einarsson, som utan tvekan kan kallas för Mr Kronan till kommunledningen för att informera om sin vision om ett fristående Kronanmuseum i Kalmar. Något som jag uppmärksammade i lördagens tidning av Östran.


Lars Einarsson jobbar på Kalmar länsmuseum och har haft ansvaret för projektet Kronan och nu 30 års dykningar vid vraket, där mer än 30 000 föremål nu plockats upp från vrakplatsen.


Under min tid i riksdagen hade jag kontakt och besökte Lars Einarsson och länsmuseets chef Örjan Molander och diskuterade denna vision som fanns redan då. Det ledde till att jag skrev en motion i riksdagen.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/marinarkeologiskt-museum_H002Kr318


Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att utreda möjligheten att inrätta ett museum för regalskeppet Kronan, regalskeppet Svärdet och amiralskeppet Mars på Öland eller i Kalmar.

 

Som ni säkert förstår har jag ett visst intresse i denna fråga och därför ställde jag en fråga till kommundirektören om jag fick delta på kommunledningsmötet med Lars Einarsson eftersom jag är gruppledare för SD.


Det inte helt oväntade svaret blev Nej, med motiveringen att om kommunledningen finner det intressant kommer det en information för kommunstyrelsen.

 
 
Ingen bild

C Andersson

29 januari 2018 14:30

Detta ligger väl på ett högre plan än Kalmar kommun. Detta borde vara en lika stor angelägenhet för kommunerna på Öland?

Redan nu är det väl en angelägenhet för län och landsting. Jag vet inte vilka funderingar du har men ett statligt museum ligger närmast till hands.

Placeringen borde vara på Öland. Helst på östra sidan i händelsernas centrum. Ett nybygge är ett måste. Var bygger man ett sådant i Kalmar. Vid sjön och med goda parkeringsmöligheter.

Vi har ett likartat problem här i Blekinge. Fast i mycket, mycket, mycket mindra skala. Ronnby vill ha 'Gribshundden' Men det är inte bara att stoppa in fynden i vilket skjul som helst. Det måste bli ett nybygge. Det går inte att tumma på brandskydd och inbrottssäkerhet.

Men var som helst så inte bara Stockholm. Självklart ska du vara med i diskussionerna Thoralf.

Varför heter det regalskepp?

Thoralf Alfsson

29 januari 2018 15:15

Du skulle läst min riksdagsmotion innan du skrev din kommentar.

"Med anledning av detta anser jag att det är hög tid att Öland/Kalmar får ett marinarkeologiskt museum där huvuddelen av de föremål som bärgats från Kronan och det som förhoppningsvis kommer att bärgas från amiralskeppet Mars och regalskeppet Svärdet kan ställas ut. Jag anser att dessa föremål genom sina fyndplatsers närhet till Öland med fördel skulle kunna ställas ut på Öland. Ett marinarkeologiskt museum skulle med fördel kunna placeras någonstans längs Ölands mycket vackra östra kust med utsikt över det hav som dessa skepp vilat i under århundraden. Ett alternativ kan även vara att placera det i anslutning till Ölandsbron för att locka många besökare, antingen vid brofästet på Öland eller i Kalmar.

Ett museum med denna dignitet skulle utan tvekan vara en positiv injektion för Öland och skapa många nya arbetstillfällen. Med stor sannolikhet skulle det också innebära att turistsäsongen kan förlängas då ett museum skulle locka besökare till Öland under hela året.

För att fas 3 skall bli en verklighet anser jag att det är hög tid att utreda möjligheten till ett arkeologiskt museum på Öland eller i Kalmar.

Stockholm den 1 oktober 2012

Thoralf Alfsson (SD")

 
Ingen bild

C Andersson

29 januari 2018 15:17

@Thoralf Alfsson

Jag läste din motion innan jag skrev. Mot den finns inget att erinra.

Thoralf Alfsson

29 januari 2018 15:21

Tack! Då framgår det att jag gärna hade sett en placering på Öland.

 
Ingen bild

Pecka

29 januari 2018 17:05

Läste först Koranmuseum... inte så långt bort ändå kanske :)

 
Ingen bild

Friholt

29 januari 2018 17:52

@Pecka 17:05 Vi förutsätter att det inte var en Freudiansk feltolkning.

 
Ingen bild

Knaster

29 januari 2018 19:02

Thoralf jag sitter nu och lyssnar på Podden Ingrid & Conrad ( ladda hem Appen Spreaker och prenumerera ) på väg hem från jobbet. Dom nämnder dig Thoralf och ditt inlägg om Högsby. Dom nämner också att dom vill ha med dig i programmet! Vore trevligt!

 
Ingen bild

Lotta_1

29 januari 2018 21:17

Jag håller fullständigt med om att det behövs ett marinmuseum i Kalmar eller på Öland där fynden från Kronan och framtida fynd från Svärdet och Mars Makalös kunde ställas ut. Stockholm har ju redan Vasamuseet. En stor anledning som jag ser det är att Mars byggdes på varvet vid Björkenäs.

 
Ingen bild

Åsa-Nietzsche

30 januari 2018 02:31

Länsmuséet verkar vettiga. Se bara upp för länsstyrelsen. Tyvärr har det från korrupt länsstyrelsehåll (förra hövdingen, kanske även nuvarande) glunkats om ett "öländskt museum" på Ekerum Golf & Resort! Mars Makalös, Svärdet et c skulle då ingå...

Om du Thoralf kunde uppmärksamma och kanske sätta P för det skandalösa vansinnet att detta ölänningarnas och hela Sveriges kulturarv skulle fraktas till sådana bondfångare som EGR AB för att nyttjas som dragplåster på en privat turismanläggning så skulle du i sanning ha gjort en stor kulturgärning.

För de lättledda hjonen till ölandspolitiker är inget att hoppas på, och flera av dem har samma "speciella" förhållande med EGR som den därest ständigt övernattande och drickande förra landshövdingen...

Öland förtjänar ett riktigt historiskt museum. Tänk t ex på Gotlands Fornsal.

 
Ingen bild

C Andersson

31 januari 2018 10:43

Låt mig få utveckla mina tankegångar. Först vill jag poängtera att jag har varit på länsmuseet i Kalmar många gånger och bland annat tittat på utställningen om Kronan. På Marinmuseum i Karlskrona har jag varit en flitig besökare sedan barnsben. Och det är länge!

Toralf skriver ’fristående Kronanmuseum’. Det låter en aning luddigt i mina öron.

Vem är det som är huvudman för samlingen med upplockade föremål från regalskeppet? Är det länsmuseet eller är någon annan?

Ska man ha ett ’fristående Kronanmuseum’ måste man först ha huvudmannaskapet klart för sig. Kalmar som stad och kommun har egentligen inte ett dugg med Kronan att göra. Egentligen inte heller landstinget i Kalmar län mer än att de hyser den permanenta utställningen.

Ett Kronanmuseum blir inte fristående bara för att man bygger nytt på en annan plats. Jag vill se en annan lösning och ett annat huvudmannaskap. Jag vill inte se en stiftelse. Det är bara att titta på Utvandrarnas Hus/Emigrantinstitutet i Växjö som gick åt pipsvängen. Men det är värt en egen diskussion.

Min åsikt är att staten borde ta över huvudmannaskapet och införliva det ’fristående museet’ i gruppen med maritima museum. Att museet ska ligga på Öland tycks vi vara överens om. I anslutning till platsen där fartyget gick under med man och allt. Fast det var väl några som klarade sig. Sedan får man inte stöta sig med sponsorerna. Ett nybygge kostar mycket pengar.

Museet måste ha väl tilltagna lokaler och möjligheter att bygga ut. Använda senaste teknik för att åskådliggöra fynden. Vad det kan innebära. VR kanske? Jag känner inte till siktförhållandena på platsen. Det kanske skulle gå att placera ut 'livekameror'.

Ett antal publika datorer är ett måste. I morgon den 1 februari blir SVAR fritt tillgängligt på internet.

[https://sok.riksarkivet.se/svar-digitala-forskarsalen]

Där finns mycket som går att studera på nätet. Bland annat en hel del generalmantalsrullor, generalmönsterrullor och skeppsmönsterrullor.

Det tycks vara många som tycker att museet borde omfatta mer än Kronan, Svärdet och Mars. Jag tycker att man kunde ta med de övriga regalskeppen som modeller eller andra avbildningar.

Något som ligger mig varmt om hjärtat är de indelta båtsmännen. I Kalmar län fanns det inte mindre än sju kompanier
[http://www.hhogman.se/batsmanshallet-2.htm]

Bortsett från Södra Möres tre kompanier är det dåligt med kartläggningen. Men Ölands två kompanier borde vara görbart. Att redovisa mannar och deras familjeförhållanden, peka ut var torpen låg. Jag tycker det skulle sitta fint med ett båtsmanstorp med båtsmanshustru och en skock ungar. Båtsmannen är ute på tjänstgöring för man förmoda. En ko, ett par grisar och några höns. Jag tror det skulle tilltala de yngsta besökarna.

http://diginpast.se/bmregister/index/special/abb000001.html

Det där är ett omfattande arbete men allt behöver inte ske på en dag. Jag har själv hållit på med båtsmännen i Södra Möre i många år:

[http://diginpast.se/batreg/index.html]

Något annat närliggande är de svenska fyrarna. De är många. Hur det var med lotsarna på Öland vet jag inte. Det finns säkert fler uppslag. Men man får akta sig för att trampa andra museum på tårna.

Men vad ska detta museum heta?

Motionären ska självfallet deltaga i diskussionerna.

Thoralf Alfsson

31 januari 2018 13:20

Du borde läsa lite. Det skulle bespara dig att skriva långa kommentarer.

Jag tolkar tidningsartikeln om "fristående Kronanmuseum" att det inte skall inrymmas i befintliga lokaler som det gör idag. Utan att det skall byggas en helt ny lokal för enbart Kronan.

 
Ingen bild

C Andersson

31 januari 2018 17:30

Thoralf Alfsson Onsdag 31 jan 13:20

Jag tolkar 'fristående' på ett annat sätt än du gör. Jag har varit med om den diskussionen tidigare i ett annat sammanhang. Jag ber om ursäkt för mina synpunkter. Det ska inte upprepas.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards