thoralf

Direktlänk till inlägg 28 januari 2018

SEKRETESSPRÖVNING

Av Thoralf Alfsson - 28 januari 2018 23:28

För en vecka sedan inträffade en misshandel i Kalmar. Jag skrev kort om den på min blogg. Media skrev inte särskilt mycket om den. Men det framgick att en person också blev hotad för att personen filmade med sin mobilkamera och sannolikt fick med gärningsmännen på sin film. Jag fick några dagar senare även ett mejl angående misshandeln.


”Någon hade ringt polis men de stannade ett kvarter bort och vågade inte åka fram ……..”

 

Varför åkte polisen inte fram till bråket? Vad jag förstått så åkte inte polispatrullen fram för att de ville invänta ännu en patrull innan de ”fick” åka fram eller att gärningsmännen lämnat bråket. En ganska intressant uppgift om det stämmer.


”En kvinna i sällskapet ska dessutom ha blivit hotad när hon filmat med sin mobil.

 

– Man har hotat att slå henne med någon form av skärp om hon inte slutade filma, säger Anna Göransson. De misstänkta gärningsmännen var inte kvar när polisen kom fram till platsen. Trots att flera vittnen finns till händelsen är ingen för närvarande gripen.”

 

Från artikeln i Barometern


Därför kontaktade jag polisen och ställde två frågor. Dels om uppgifterna stämde att den första patrullen stannade ca 100 från bråket och inte åkte fram förrän ännu en patrull anlänt eller att gärningsmännen avlägsnat sig. Sedan frågade jag också om polisen kommer gå ut med signalement eller foto på gärningsmännen eftersom det enligt artikeln i media tydligen finns foto eller ett filmklipp på gärningsmännen.


Jag ställde frågorna i måndags till polisen. I tisdags meddelade polisen att man beslutade att mina frågor skulle sekretessprövas och att det skulle ske skyndsamt. Vad är det som är så känsligt för polisen? Vad innebär skyndsamt på polismyndigheten? 

 
 
Ingen bild

Björn

29 januari 2018 00:14

Inget nytt att inte polisen åker fram då det befaras vara en våldsam situation och många inblandade. Ren och skär polistaktik. Poliser vill, liksom alla andra , kunna gå hem från jobbet i samma skick som då man gick dit.
Sen finns det ju poliser och poliser. En 2 manna patrull med 2 stora styrketränande gossar kanske inte är lika taktiska av sig som en dubbelpatrull med 2 st 60 - 65 kg kvinnliga poliser.
Det är ju märkligt att man väljer att sekretessbelägga frågorna. Kanske har med att det handlar om polistaktik.

 
Ingen bild

Hmm

29 januari 2018 00:33

Skyndsamt i lagen är samma dag. För Kalmar kommun och Polismyndigheten, ja, räkna med 1-3 veckor eller aldrig. Kalmar kommun vet ju inte ens att det är en grundlag att begära ut allmänna handlingar.

 
Ingen bild

World Traveller

29 januari 2018 01:10

Arendet klassificeras troligen under Kod 291.

 
Ingen bild

DN smörja-Kräkpåse rekommenderas!

29 januari 2018 02:10

Clintonåklagare: Trump kan ställas inför riksrätt

https://www.dn.se/nyheter/varlden/clintonaklagare-trump-kan-stallas-infor-riksratt/

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

29 januari 2018 06:58

Löfven säger : Den organiserade brottsligheten ska bort !
Polisens svar : Vi åker inte fram när något händer !
Vi har en poliskår som ofta framhålls som mycket duktiga av våra politiker,men som av någon anledning beter sig som fjollor.
Många av dom ser nog fram emot att få bötfälla "svensson" när har står och röker vid busshållplatsen

 
Ingen bild

Bo

29 januari 2018 07:42

Fick jag bestämma skulla alla svenska poliser utrustas med skottsäker väst, videokamera som registrera samt elpistol. Kanske också en sändare med en speciell knapp så att man kan sätta in militär.

 
Ingen bild

Lennart

29 januari 2018 08:41

Säg något roligt? Svensk polis.
Nej, något riktigt roligt? Svensk Rikspolischef!

 
Ingen bild

surapelle

29 januari 2018 08:50

Signalement ? Om det är en svensk som är ljushårig och pratar rikssvenska så kan man ju gå ut med signalement men så är ju aldrig fallet. Läste för en tid sen att man gick ut med signalement på en man som bestulit en gammal dam, Det löd: Han var välklädd 175 cm lång. Alltså ett rent skämt. Typiskt för svensk polis och media.

 
Ingen bild

Jag

29 januari 2018 08:56

Vårt s k rättsväsende är ett skämt, ett hån mot oss Svenskar.
Det enda polisen duger till, är att jaga fulla Svenskar en löningshelg i krogkön.

 
Ingen bild

Ölandsbonde

29 januari 2018 10:17

-> Surapelle
I Kalmar efterlystes en rånare med signalementet "han försvann på en röd cykel". Har för mig att det var en neger, men det ville tidningen inte skriva. Kan ju gynna SD och därmed strider det mot den heliga värdegrunden. Sveriges nu gällande etik-morallag. Som dessutom är flexibel.

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

29 januari 2018 10:31

Stämmer uppgifterna så har Kalmarpolisen lyckas med en bakvänd ME-TOO
Dessutom sekretessbelägga sina egna feministiska misstag,då i dubbel bemärkelse (Ev hästsvanspatrull i radiobilen inkluderad)

Enligt tidningsuppgifter skall en 25-årig man försökt att få en 10 -årig flicka på Timmermansgatan att dricka vatten med honom (eldvatten?)
Måste väl vara den nya kamel-leken ?

 
Ingen bild

Tony

29 januari 2018 11:28

Ingvar Kamprad död, och Extremvänstern jublar? ja man förvänta sig av hjärndöda individer, dom har inte förmåga att uppskatta hans storhet, dom har ju inte ens begrip om att skämmas över att just vänstern
är tidernas största mördarpack!

 
Ingen bild

En smålndska

29 januari 2018 11:31

Off topic! Kolla vad Maria Alåsen skriver om på Ölandssidan idag i Barran, kallar Ibn Rushd ett studieförbund men nämner inget om kopplingen till Muslimska brödraskapet!

Thoralf Alfsson

29 januari 2018 12:43

Naiv och okunnig!

 
Ingen bild

Lennart

29 januari 2018 11:41

Enligt unga människor som rör sej i staden så ska ensamkommande vara inblandad vet inte om de är gärningsmän eller offer. Tydligen har det varit mycket ofredande av den gruppen nu ett tag men det är naturligtvis inget som man kan läsa om. Polisen kanske lever i symbios med Barometern och Socialförvaltningen när det gäller ensamkommande, de ska ju skyddas till varje pris?

 
Ingen bild

pmurT

29 januari 2018 12:15

Inte för att göra reklam för ett annat politiskt parti. Men polisen är mycket modigare, och har väldigt gott om resurser när ett litet, litet nazistiskt parti delar ut flygblad. Jag såg en video från Nyköping där flygbladsutdelarna möttes av 3 polisbussar och 2 hundpatruller. Detta parti ådrar sig också, har jag hört, eskort av polishelikopter när de delar ut flygblad i Göteborg. Märkligt, att det finns både resurser och vilja från polisens sida vid vissa tillfällen.

 
Ingen bild

Calle

29 januari 2018 12:18

Detta skyddande av gärningsmän är sjukare än sjukt.
Är man så förblindad av sin egen politiska uppfattning, så man skyddar gm:s signalement för att det inte passar den egna agendan.

 
Ingen bild

vmm

29 januari 2018 12:24

Om polisen får uppgift om att det kan finnas skjutvapen inblandat så tror jag dom backar tills dom får fler personer med skyddsvästar och MP5. Annars borde polisen inte tveka att gå in i en misshandelssituation. Apropå inget så hörde jag att efter terrordådet på Drottninggatan i Stockholm så fick polisen larm om "pågående dödligt våld" inne på Åhléns. Sex poliser valde då själva att gå in, enbart beväpnade med tjänstepistoler och utan skyddsväst. Det var inte helt orimligt att tänka sig att det fanns terrorister inne på Åhléns med automatvapen och dessa poliser tycker jag förtjänar någon slags medalj för sitt mod. Dom satte verkligen sitt eget liv på spel för att skydda andras liv. Samtidigt kan man ju säga att det var dumt för dom riskerade livet, man får välja hur man tolkar det. Jag tolkar det som mod. Medalj till dom.

 
Ingen bild

C Andersson

29 januari 2018 12:36

Såssarna i Karlskrona har en lokal trollfabrik:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/internt-storbrak-infor-kvallens-s-mote

 
Ingen bild

BJ

29 januari 2018 13:22

Har sett sånt också att poliserna inte vågar köra fram , utan vänder och kör därifrån istället. Klandrar ingen människa för att dom är rädda. Det rår dom inte för , men kanske borde dom se sej om efter ett riskfriare jobb då.

 
Ingen bild

Ibbe

29 januari 2018 13:39

Maria Alåsen är djupt okunnig i sin artikel i dagens Barometer. Hon bör läsa dagens inlägg på sajten Ledarsidorna så får hon lite fakta att ta del av. Kan man så lite basfakta ska man inte skriva om det.

 
Ingen bild

N. Roheda

29 januari 2018 14:57

Allt som gynnar SD är det sekretess på. Polisen vill inte lämna ut signalement, då fyller de på statistiken om utländsk härkomst, nej just det den statistiken har vi tagit bort!

 
Ingen bild

Ölandsbonde

29 januari 2018 17:49

Det är svårt att gripa någon som inte vill bli gripen.
https://www.youtube.com/watch?v=1F0JtjWcNuc

3-1 räcker inte alltid.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards