thoralf

Alla inlägg den 14 april 2017

Av Thoralf Alfsson - 14 april 2017 21:26

Skall vår lokala ordningsstadga respekteras av alla? Ja, det är ju en självklarhet att alla skall respektera det regelverk som Kalmar kommunfullmäktige beslutat om. Ingen särordningsstadga skall gälla för nysvenskar!


Skall våra kristna helgdagar respekteras? Ja, i synnerhet om man befinner sig i närheten av våra gemensamma kyrkobyggnader och områden. Även om man är ateist eller utövar en annan religion skall man vissa respekt för de kristna högtiderna.


Eftersom jag inte är i Kalmar idag bad jag några vänner kolla om den muslimska torghandeln pågick som vanligt på Stortorget vid domkyrkan under långfredagen. Den lokala ordningsstadgan tillåter inte torghandel under långfredagen.


 


Så här såg det ut utanför domkyrkan på Stortorget i Kalmar under långfredagen.


 

Klockan 11:55


 


Klockan 13:00


Det var precis detta som jag hade förväntat mig också, annars hade jag inte bett några vänner kolla upp det. Uppenbarlige struntar de muslimska torghandlarna i att det är en kristen högtid och en röd dag då det inte är tillåtet med torghandel. Jag tror knappast att de sökt en dispens och fått den beviljad av Kalmar kommun. Ansvarig för torghandeln på Kalmar kommun har inte svarat mig under dagen.


Jag anser att det är respektlöst av dessa handlare! Samtidigt tycker jag att det är bedrövligt att Kalmar kommun och de som är satta att bevaka torghandeln inte reagerar.


Att Svenska kyrkan och de ansvariga vid Kalmar domkyrka skulle protestera mot detta finns troligen inte på kartan. Undrar hur besökarna till domkyrkan reagerar på denna torghandel under långfredagen? 

Av Thoralf Alfsson - 14 april 2017 09:53

Länsstyrelsen i Kalmar län betalar 70 000 kronor för en porträttavla av före detta landshövdingen som sparkades av regeringen förra sommaren.

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/stefan-carlssons-portratt-avtacktes/


Egentligen är det pinsamt att den telfonsexsamtalande landshövdingen Stefan Carlsson medverkar vid en officiell avtäckning av tavlan. Självinsikten verkar vara minst sagt begränsad. Lokalmedia ställer givetvis upp med både fotograf och journalister.


"Stefan Carlsson själv säger sig vara väldigt hedrad av att bli historiskt ihågkommen genom avporträtteringen.

– Det känns väldigt bra."


Tillförordnade landshövdingen Malin Almqvist i Östra Småland.


”Malin Almqvist håller ett kort tal och säger att Carlsson kommer att minnas "för sitt otroliga engagemang för de gröna näringarna".”

 

Jag tror att en majoritet av befolkning kommer ihåg Stefan Carlsson för hans telefonsexsamtal och hans plumpa uttalanden som ofta gjordes i ett onyktert tillstånd. Inte minst hans uppträdande i Kalmars vänort Wismar i Tyskland.


http://www.barometern.se/kalmar/stefan-carlsson-forevigad/


Barometern nämner inte heller ett ord om vare sig avsättningen, telefonsexsamtal eller alkoholproblemen i sin artikel. Det gäller att hålla sig väl med Malin Almqvist och hennes sambo Johan Persson.

http://www.barometern.se/kalmar/min-sambo-och-jag-vet-att-vi-synas/


Skattebetalarna får än en gång stå för notan!

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards