thoralf

Direktlänk till inlägg 19 februari 2016

PÅ SPÅRET VINNAREN FÖR EGEN MORDSTATISTIK

Av Thoralf Alfsson - 19 februari 2016 18:27

Journalisten Elisabet Höglund som förra fredagen vann På Spåret för andra gången skriver på sin blogg att hon under lång tid tvivlat på den offentliga statistiken när det gäller mord i Sverige. Jag har missat detta blogginlägg som tydligen skrevs redan den 5 februari.


”När landets kriminologer uttalar sig talar de ständigt om att det "bara" begås cirka 100 mord om året i Sverige, ibland till och med färre och att det dödliga våldet inte ökar. Jag har alltid tyckt att den siffran har varit för låg, i synnerhet om man jämför den med polisens årliga statistik över anmälda mord och dråp, d v s dödligt våld, där siffrorna ibland kan vara de tredubbla.”

 

Hon säger sig också tvivla på kriminologernas uttalanden.

 

”Varje gång jag har skrivit om antalet anmälda mord (polisen och Brottsförebyggandet Rådet har ju aldrig haft någon annan statistik att erbjuda) och hävdat att denna siffra varit betydligt högre än de 100 mord per år som kriminologerna talar om, har jag blivit utskälld. Kriminologerna har anklagat mig för att lämna vilseledande uppgifter och grovt övertolkat polisens statistik.”

 

Nu har Elisabet Höglund börjat föra sin egen statistik över antalet mord och mordförsök vilket hon  redovisar på sin blogg. Hennes sammanfattning och redovisning pekar på 18 mord och 2 mordförsök under januari.


http://elisabethoglund.se/blogg/18_mord_och_2_mordforsok_i_sverige_under_januari_2016/


 
 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

19 februari 2016 18:48

Bra initiativ skall bli intressant och se hur tillförlitliga våra kriminologer är. Det finns en hel del tveksamma uttalande genom tiden, framför allt från Jerzy.

Men man skall ha i åtanke att bättre läkarvård räddar många offer som bara för tio år sedan skulle ha dött. Det i kombination med mobiltelefoner som gör det lätt att snabbt larma ambulans har bidragit till stor del att hålla siffrorna nere.

 
Ingen bild

Hacke

19 februari 2016 19:54

Att inte lita på organisationer och myndigheter som exempelvis Brå borde ligga i varje journalists DNA. Men bland svenska "journalister" är dessa egenskaper som bekant sällsynta.
Elisabeth Höglund har vid flera tillfällen visat att hon går utanför mallarna för den svenska journalistkåren vilket hon fått såväl skit som sparken för. Hon passar med sin rättframhet och ryggrad naturligtvis bättre hos de fria bloggarna och alternativmedierna. Vi får väl se hur länge hon får vara med och leka i pk-ismens högborg SVT också i dessa lekfulla sammanhang. Skulle gissa att hon snart är bortkvoterad till förmån för någon med rätt hudfärg och samma politiska hemvist som nyinkvoterade polishaterskan Kakan Hermansson.

http://nyheter24.se/debatt/819030-kakan-i-pa-sparet-ar-ett-han-mot-alla-poliser-som-mordats-i-tjanst

Thoralf Alfsson

19 februari 2016 20:04

Höglund skriver på sin blogg att hon och sin partner inte kommer att få vara med på På Spåret nästa säsong.

"Jag har förståelse för de här synpunkterna även om jag naturligtvis känner stort vemod och stor sorg över att inte få vara med och kämpa nästa år. Men andra måste naturligtvis få chansen. Man ska inte vara för duktig. Då blir man utsparkad. Så beskriver jag det något bittert."

 
Ingen bild

C Andersson

19 februari 2016 20:11

Jag gillar Elisabet. Och det hon skriver. Men varför har hon illusterat med en bild från Karlskrona?

 
Ingen bild

Ibbe

19 februari 2016 20:18

SVT och SR är en beklagansvärd politisk sörja. Indoktrineringen omfattar numera även Melodifestivalen. Rasifierng är offentlig att döma av signaler från UR

 
Ingen bild

Hacke

19 februari 2016 20:30

@Thoralf
Hoppsan. Ja, public service är något av det mest förutsägbara som finns idag. Det finns alltid tusen anledningar att sparka ut oönskade ur rutan; För gammal, för vit, för duktig etc.
På spåret lär väl utvecklas i samma takt som svenska skolan med frågor som en invandrad analfabet kan hänga med på.
Jag tycker redan denna omgången att man hade gått ner ett snäpp ytterligare i svårighetsgrad. Det visar om inte annat de rekordhöga poängen jämfört med tidigare. Nu är det väl dags för nästa steg i kunskapstrappan utför och nya frågeställningar och fler resor till MENA-land. Allt för att anpassas till det nya dysfunktionella Sverige.
Kolla bara denna platsannons till public service UR som borde bli föremål för rättslig prövning:

https://web103.reachmee.com/ext/I010/664/job?site=14&lang=SE&validator=1e072cd932c6dd39b4b57eda86a0c3da&ref=https%3A%2F%2Favpixlat.info%2Fcsc%2Fadmin%2Fcsc_admin.php%3Fedit%3D1%26sid%3D8ad9c92140ab3529b6d01f02ea61d3f5%26tid%3Db8a690129877a16fc7be5ea712aceae6&job_id=214

 
Ingen bild

Jan Eriksson

19 februari 2016 20:51

Elisabeth skrev verkligen mot strömmen i juli. Jag var absolut ingen beundrare av henne tidigare, och är det väl inte nu heller. Men det här som hon skrev väckte respekt plus gav en hel del kunskap. Rekommenderas verkligheten! Och läs kommentatorerna. En bra bild av vad folk tycker. Mycket lärorikt.

http://elisabethoglund.se/blogg/de_romska_tiggarna_upptrader_alltmer_hotfullt/

 
Ingen bild

Observer

19 februari 2016 21:02

Att vilja undanhålla sådana här fakta o bli glad över att det inte särredovisas kostnaderv för området invandring, SPECIELLT när de får bo i lyxhotell, Lyxbåtar mm kommer ofelbart till att man kommer att vilja stinga upp ansvariga i närmaste lyktstolpe här framöver. Vi får bara hoppas på att de är medvetna om det. Men troligtvis är de så att säga lyckligt ovetande om vad som troligen kommer hända dem om detta tillåts escalera. Det låter så på deras lättjesamma sätt. Vad de glömmer är de andra som mot sin vilja tvingas att betala för deras sinnessjuka fantasier och som inte är speciellt roade av detta kommer att börja a g e r a.
-Jag är rädd att de kommer att erhålla ett bryskt uppvaknande.

Och jag tycker faktiskt att det skall instiftas lagar omkring sådant här för transperens. -Varör? Jo, för allas bästa. Därför då slipper vi att det går till pöbelnivå och vi sparar besvär.

Men jag är rädd att de sittande pösmunkarna som illa förstått allvaret kommer att sitta löst om det nu escallerar. Och det tror jag är ca 1-4r bort.

 
Ingen bild

Hacke

19 februari 2016 21:08

En bättre länk än den groteskt långa och ej klickbara till mitt tidigare inlägg:

http://www.friatider.se/ur-s-ker-rasifierad-afrosvensk-kan-bryta-mot-lagen

 
Ingen bild

Lena

19 februari 2016 23:56

Mycket bra inlägg. Vi är många som håller ögonen på vad myndigheterna håller på med, dessa lögner de serverar folket med är något så motbjudande att man kommer att tänka på en viss rikspolischef o hans sätt att uttrycka sig om ett särskilt parti. Hur har dom mage med dessa hitte-på-siffror?

Här ytterligare en bloggerska som intresserar sig hur många det egentligen är som blir mördade i detta land.

http://annhelenarudberg2.blogspot.se/2016/02/mord-pa-asylboende.html

 
Ingen bild

Tony

20 februari 2016 08:44

Ja det är bra att hon för statistik över sådant som
dom flesta kan se, om man vill, att Mord och Mordförsök
har ökat drastiskt, precis som att våldtäkter och
gruppvåldtäkter har en brant stigande kurva.
Desinformationscentralen med Jerzy i spetsen har det svettigt
att gömma undan den verkliga utvecklingen i Sverige!
Ett verkligt scoop hade varit om hon kunnat avslöja
alla landsförrädare som göms i Stasi arkiven!

 
Ingen bild

Katinka Glahd

20 februari 2016 13:02

EH har rätt om vad den verkliga sanningen om hur många offer det egentligen är i Sverige per år,som får bära bördan av den sk,massinvandringen!
Själv försökte jag ett år följa upp det hela ,med en nyinköpt stor noteringsbok,men fick ge upp eftersom detta var en uppift för en stab,bestående av minst 5-6 personer som behövdes ,för att ta tag i detta,enorma brottshaveri som sköljer över de oskyddade svenskarna.
När året hade gått gjorde jag ett överslag på att minst 280 personer fallit för knivar,pistoler och påkar och förlorat sina liv.När Brå,s rapport för året kom ut hade denna löngnarmyndihget en siffra på 81 personer!!!Är det konstigt att man ger upp!!!

 
Ingen bild

Demokratur

20 februari 2016 13:56

Vad gnäller Höglundskan om? Hon är väl PK-it och borde älska det nya, "spännande", Sverigestan...

Thoralf Alfsson

20 februari 2016 14:33

Där har du fel! Varför tror du hon räknar mord?

 
Ingen bild

Demokratur

20 februari 2016 17:39

Ingen blir gladare än jag om hon har kommit till insikt...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards