thoralf

Direktlänk till inlägg 18 april 2014

DE OPLANERADE LIVSVALEN

Av Thoralf Alfsson - 18 april 2014 20:33

Jag har alltid sagt min mening om jag tyckt att något varit fel! Tyvärr är det inte alla som gör det i vårt samhälle men det kan ju vara både på gott och på ont. Personligen har jag dock svårt att vara tyst om jag tycker något är väldigt fel.


Jag skall inte ge mig in på någon närmare analys varför det är på det sättet men jag kan konstatera att det inneburit många oplanerade ”livsval”.


När jag gjorde lumpen på I12 i Eksjö så hamnade jag i något som jag tror kallades värnpliktsrådet. Varför har jag egentligen inget minne av utan att det var antagligen för att jag hade synpunkter på hur saker och ting fungerade på regementet.


När jag gjorde FN-tjänst kom jag i konflikt med vår gruppchef. Han var fallskärmsjägare från Ystad (inga namn). Det var ingen annan som vågade ta upp problemen. Det slutade med att gruppchefen hamnade på psyket och allt blev frid och fröjd i vår grupp under resterande månader i Sinai.


När jag jobbade på pappersbruket i Silverdalen lyckades jag avancera till en bättre anställning från LO-anställd till att bli tjänsteman. Jag vägrade dock att bli medlem i pappers avdelning 49 då jag ansåg att mina pengar inte skulle gå till det socialdemokratiska partiet, då jag inte delade deras åsikter. De fackliga representanterna hotade mig faktiskt på arbetsplatsen för att jag inte gick med i facket. Jag utsattes till och med för lätt fysiskt våld utav två av fackpamparna inne på förrådet vid ett tillfälle. Hade det hänt idag hade jag inte tvekat att göra en polisanmälan, både för hot och våld. Det fick mig dock än mer övertygad om att inte gå med i LO-facket.


Något år senare fick jag en tjänst som el-tekniker och blev då tjänsteman och därmed var jag heller inte aktuell för LO-facket. Istället blev jag ganska omgående medlem i SIF. Efter drygt 10 år som SIF-medlem klarade jag mig inte längre undan från något fackligt uppdrag. Utan jag hamnade i förhandlingskommittén för de ca 70-80 tjänstemännen som fanns på pappersbruket.


När pappersbruket några år senare hamnade i ekonomiska problem med nedskärningar som följd kom jag att bli talesperson för SIF mot företaget i dessa hårda förhandlingar. Det blev till och med så att jag fick föra talan mot koncernledningen vid flera tillfällen för alla facken, även för Pappers avdelning 49 och Ledarna. Uppenbarligen gjorde jag detta så bra att alla tre facken (Pappers, Ledarna, SIF) valde mig som arbetsplatsrepresentant i MoDo Pappers styrelse lite senare. Lite roligt att de LO-pampar som hotade mig 15 år tidigare, valde mig att representera facken i Modo Pappers styrelse. Trots att jag aldrig varit en person som slickar uppåt och sparkar nedåt, som så många andra! Jag står för mina åsikter oavsett om ”chefen” tycker något annat.


Givetvis innebar detta konflikter med företagsledningen och platschefen Hans Karlsson. Jag kommer speciellt ihåg en dragning på huvudkontoret i Örnsköldsvik, jag tror att den kallades ”muttern” på grund av att byggnaden hade åtta sidor. Vid det tillfället föredrog jag fackens förslag på att lösa en nedskärning på närmare ett hundra anställda och jag sänkte fabrikslednings illa underbyggda förslag fullständigt inför koncernledningen. Jag kan än idag komma ihåg de svarta ögonen från fabriksledningen, trots att det snart är 20-år sedan.


Jag har aldrig strävat efter att komma till dessa positioner utan det har bara blivit så på grund av att jag alltid haft åsikter om mitt jobb eller senare samhället. Det har varit ganska oplanerade val i livet.


Dock gjorde jag valet för ca 10 år sedan att bli Sverigedemokrat. När man engagerar sig i ett parti blir det också ganska naturligt att ställa upp på kommunal nivå till kommunfullmäktige. Men jag insåg ganska snart att det var svårt att verka som sverigedemokrat. Tidningarnas insändar/debattsidor stängdes för sverigedemokrater när det närmade sig valtider. Därför blev nästa val att starta en webbsida under 2005, som något år senare blev en blogg. Min strävan att nå ut med mina och partiets åsikter var verkligen viktiga om vi skulle kunna vinna några val.


I inledningen på Sverigedemokraternas kommunikationsplan finns följande stycke.


”Som politiskt parti är det självfallet vår främsta uppgift att forma hållbara och genomarbetade politiska idéer och visioner – Sverigedemokraternas politik. Det spelar dock ingen roll hur fantastisk vår politik är om ingen utanför vårt parti får kännedom om den.”

 

Min blogg gjorde antagligen så att jag fick ännu ett oplanerat livsval. Nämligen att få företräda Sverigedemokraterna i Sverige riksdag. Under min politiska karriär har det aldrig varit ett mål, det blev bara en bonus. Något som jag verkligen är tacksam för och det har inneburit att jag fått många nya livserfarenheter och kunskaper.


Under 2009 och 2010, innan riksdagsvalet hade jag ca 7000 – 10 000 unika läsare varje månad på min blogg. Något som jag var väldigt nöjd med då jag ändå bara var en företrädare för ett parti som inte var representerat i Sveriges riksdag.


Idag har jag mellan 30 000 – 40 000 unika läsare varje månad på bloggen. Jag hoppas att kunna nå 50 000 – 60 000 unika läsare under en månad med hjälp av mitt infoblad innan valdagen den 14 september.


Det hade varit väldigt roligt att se hur många personkryss jag hade fått om jag funnits med på riksdagsvalsedeln!


Nu kommer snart ännu ett oplanerat livsval!


Vad är det idrottsstjärnor brukar säga?

 

PS

Silverdalens Pappersbruk såldes senare till finska M-Real som beslutade om nedläggning 2002. Då fick jag ett erbjudande om jobb på konsultföretaget Benima i Kalmar. Vilket senare köptes upp av ÅF, Ångpanneföreningen.

 
 
Ingen bild

Edward Ulfertz

18 april 2014 20:48

Idrottsstjärnor brukar säga: "Man ska sluta när man står på topp."
Nu blir jag rädd. Du tänker väl inte kasta in handsken?

 
Ingen bild

Jenny

18 april 2014 21:08

Nä, idrottsstjärnor brukar säga " Det är bara å åk" :-) !!

 
Ingen bild

Edward Ulfertz

18 april 2014 21:41

@Jenny
Hoppas du har rätt!

 
Ingen bild

Joakim

18 april 2014 22:05

Oj..
Vad var detta?
För varje stycke väntade man sig mer som inte kom.
Inget minne..och gruppchefen hamnade på psyk?!
Nog för att jag oftast är en av dina 30-40000 bloggläsare, men vad var egentligen syftet med just detta inlägget?
Dax för paus?

Med vänlig hälsning,
Joakim

 
Ingen bild

Tommy

18 april 2014 22:18

Ett lite annorlunda men som vanligt intressant (!) inlägg. Och med ett avslut som verkligen får en att fundera... :-) Min tolkning är att Thoralf sitter på ett erbjudande som han funderat på ett tag och nu bestämt sig för att anta. En mer central position inom SD kanske ? Eller så något utanför politiken och därmed fullföljs ett SD fiasko. Har själv otroligt svårt att fatta vad SD gjorde när man uteslöt Alfsson från riksdagslistan. Det kanske värsta självmål jag hittills sett SD göra! SD är skyldig att hitta en roll för Thoralf där hans driv, erfarenhet och kompetens kommer till rätta!

 
Ingen bild

kung_och_fosterland

18 april 2014 22:22

När det blåser hårt och sjön vräker in ställer sig Thoralf vid rodret och rider ut stormen och för sedan skutan i säker hamn. Integritet, övertygelse och mod.

Glad Påsk önskar
kung_och_fosterland

 
Ingen bild

Tommy

18 april 2014 22:37

Hmm ... nu vet jag :-) Självklart.

SD storsatsar på SD-kuriren eller någon annan sorts publikation. Och Alfsson blir ledarskribent. Just det!

Ursäkta, men det är just ny Silly Season med Thoralf... :-)

 
Ingen bild

Mats (Malmo)

18 april 2014 22:44

Jag hittade din blogg i och med att jag börjat läsa Kurt Lundgrens blogg. Östra Ölands fria horisont hette den. Jag tror att han hade någon text om dig.

Hur jag hittade hans blogg kommer jag inte ihåg - men jag fastnade för den. Och sedan för din blogg också. Tack för att du håller på och upplyser och informerar. Hoppas du fortsätter ett tag till.
/Mats (Malmo)

 
Ingen bild

Rune

18 april 2014 22:48

Tommy skrev:
"Det kanske värsta självmål jag hittills sett SD göra! SD är skyldig att hitta en roll för Thoralf där hans driv, erfarenhet och kompetens kommer till rätta!"
--------------------------
Ja verkligen! Där snubblade SD på sina egna fötter. Hur tänkte de egentligen?

 
Ingen bild

Hm

19 april 2014 00:31

Det är nu meningslöst att älta SD:s misstag, Thoralf kommer inte att sitta i Sveriges riksdag kommande mandatperiod. Partiledningen har agerat fel och jag tror nog att de skäms en del. De är också väl medvetna om att Thoralf hade fått väldigt många personkryss. Vad som ligger bakom detta märkliga agerande får väl varken Thoralf eller vi andra veta men vi som är förbannade kommer att ha ett mycket långt minne i denna sak. Thoralf vill nog att vi röstar på SD ändå men skulle han ha en annan åsikt så tvekar jag inte att ändra mig.

 
Ingen bild

Magentan

19 april 2014 00:38

Jaha, nu har du satt myror i huvudet på oss Thoralf. Jobbiga myror som gör oss både oroliga och nyfikna. Hoppas att det är något riktigt bra för din del i alla fall.

Thoralf skrev också: "Idag har jag mellan 30 000 – 40 000 unika läsare varje månad på bloggen. Jag hoppas att kunna nå 50 000 – 60 000 unika läsare under en månad med hjälp av mitt infoblad innan valdagen den 14 september."
Vilket måste betyda att Thoralf ska kämpa på med SD minst fram till valet åtminstone.

Thoralfs förslag om vår hjälp till informationsblad (inlägget 8 april) är kanske inte så lätt att genomföra. Det finns liksom för mycket att välja mellan, och man kan inte pracka på folk allt på en gång.

Eftersom SD centralt aldrig genom åren har gjort ett enda rejält info-utskick till hushållen är det ju ENORMA MÄNGDER viktig information som svenska folket inte har den blekaste aning om. Dels om vad SD EGENTLIGEN står för och dels om vad som händer i Sverige och varför. Medierna har ju under flera decennier mörkat verkligheten om invandringens följder och kostnader och hjärntvättat människorna med lögner och demonisering av SD. Det tar tid och är jobbigt för alla indoktrinerade svenskar att vakna upp till den bistra verkligheten. För många är det en så negativ upplevelse att de föredrar att envist blunda så hårt och så länge som möjligt för att slippa konfronteras med denna verklighet.

Man slår ifrån sig varje tanke på att ett parti, som dagligen blir så nedsvärtat av etablissemanget som SD blir, faktiskt kan ha RÄTT. För i och med att man själv inser att SD kan ha rätt, så betyder ju det att man själv också i så fall (o hemska tanke) kan beskyllas för att vara lika "ond" och "rasistisk" som medierna och resten av vårt inflytelserika etablissemang ständigt ljuger om att alla SD:are är.

Det är också väldigt jobbigt att inse att man har blivit blåst under så lång tid, och att det fortfarande finns så många som inte kan eller vill fatta vad som händer i Sverige, trots att det numera är hur tydligt som helst i hela landet, inte minst genom politikernas, mediernas och olika myndigheters alltmer hysteriska åtgärder av olika slag.

Jag tycker det blir bra med Thoralfs tidigare utskick, både det senaste med exempel på olika inlägg från bloggen för att locka fler läsare hit och det förra om jämförelse mellan vad svenska fattigpensionärer får betala för tandläkare- och sjukvård och de illegala invandrarnas 50-lapp för samma sak.

 
Ingen bild

lennart l

19 april 2014 00:39

Jag har alltid sagt min mening om jag tyckt att något varit fel! Tyvärr är det inte alla som gör det i vårt samhälle men det kan ju vara både på gott och på ont. Personligen har jag dock svårt att vara tyst om jag tycker något är väldigt fel....

Här tror jag en del av sanningen ligger i att Thoralf försvann från riksdagslistan. Och som Jimmie uttryckt sig, vi är lagspelare.
Synd för Thoralf gör ett utmärkt arbete för SD:s bästa och är den riksdagsman som har bäst kontakt med vanliga SD-sympatisörer.

 
Ingen bild

Kurtan

19 april 2014 02:09

Meningarna i slutet av artikeln från Thoralf är jag rädd för säger allt! Hoppas jag har fel:

Nu kommer snart ännu ett oplanerat livsval!
Vad är det idrottsstjärnor brukar säga?

Vad jag har erfarit är talessättet: "Man ska sluta när man ligger på topp"!

SD-toppen har klantat till det riktigt ordentligt med sin nolltolerans mot medlemmar istället för att rikta den mot de som kör Sverige i botten!

Som sagt, hoppas jag har fel...

Vi måste alla som kan, trots allt, försöka väcka så många som möjligt för vår avkommas och fosterlands framtid!

Glad Påsk!









 
Ingen bild

Andreas

19 april 2014 02:50

Hatten av, Thoralf. Du är en sann kämpe, det framgår tydligt. Jag är säker på att dina motståndare har en ekonomisk drivkraft, men du... du bara är den du är, du har den drivkraften inom dig, därav övervinner din motivation dina motståndares, och du blir omöjlig att tysta och besvärlig att motarbeta. Stå på dig!

 
Ingen bild

Pelle A

19 april 2014 07:02

Jag skulle själv vägra att representera ett parti som SD som så tydligt visar att man tar avstånd. Du har inget att stå till svars för oavsett ditt val av framtida sysselsättning. Risken om du fortsätter är att man öppnar upp ett ärende för uteslutning eftersom du inte följer kommunikationsplanen. Den risken kan du inte ta. Hoppas dock innerligt att du håller dig kvar inom politiken. Sverige behöver politiker som arbetat också inte bara dagens åsiktsmaskiner som ofta har hela sitt yrkesverksamma liv inom politiken. Som Lars Bern skriver på Antropocene, är det inte representanter för folket eftersom de inte har en aning om hur folket har det och helt enkelt bildat en egen klass politikerklass avskärmade från verkligheten.

 
Stefan K

Stefan K

19 april 2014 07:46

Jag tror på en av två gissningar.

Thoralf hoppar av all politik i besvikelse, vilket strider mot min syn av denne hedervärde man.

Thoralf har fått nya lukrativa uppgifter inom SD, kanske som redaktör för Samtiden (tidningen som utlovats allt för länge), vilket sammanfaller med min syn på Thoralfs kunnande och SD:s strävan att bli en faktor att verkligen räkna med.

http://petterssonsblogg.se

 
Svensson

Svensson

19 april 2014 08:03

Önskar dig en Glad Påsk Thoralf. Önskar en Glad Påsk till er alla som besöker Thoralfs blogg :)

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

Sven Dacke

19 april 2014 08:05

Lycka till Thoralf, vad du än tänker göra i nästa steg. Vi följer fortsättningen på bloggen, och funderar vad det blir av SD

 
Ingen bild

Onkel Sven

19 april 2014 08:34

Tyvärr är jag rädd för att SVP kommer att storma fram vid valet i höst ! Dom har fortfarande kvar på sin agenda att minska invandringen radikalt , många kommer att rösta på SVP för den skull !
Dock tänker inte jag rösta på dem .

 
Ingen bild

Dragan Klaric

19 april 2014 08:57

Hej Thoralf

Jag har sagt tidigare att jag har stor respekt för dig och du är en av de få inom SD som fortfarande har ryggrad och vågar öppet stå för sina åsikter. Men nu är det tyvärr så att du har blivit petad från riksdagen av de som du mest troligt såg som vänner en gång i tiden. Om denna petning beror på samarbetssvårigheter, ditt bloggande eller annat är spelar ingen roll då de med sitt agerande visat att de vill inte ha med dig att göra. Det som mest troligt kommer att hända efter valet är att de väcker ett uteslutningsärende mot dig med någon flummig hittepåhistoria så som de gjorde i fallet med Patrik Ehn. De vill inte ha med dig att göra bara att inse fakta och gå vidare med livet, du har flera alternativ, du kan lämna SD självmant och starta eget i Kalmar där du har ett starkt stöd eller stanna kvar i SD tills de utesluter dig. Men gör det som är bäst för dig och bry dig inte om vad som är bäst för SD toppen de har redan sagt sitt ;)

 
Ingen bild

hejohå

19 april 2014 09:40

@Onkel Sven, SvP fick 681 röster i senaste valet. De är fortfarande öppna nazister. Vem tror du röster på dem? Mindre än tusen i alla fall. De är bara stora på nätet samt truten och ingen annanstans.

 
Ingen bild

Onkel Sven

19 april 2014 09:48

Det hindrar ju inte att dom kommer att storma fram ! Som jag sa i förra inlägget , jag kommer inte att hjälpa dom !

 
Ingen bild

elfyma+

19 april 2014 09:50

Thoralf:s CV imponerar- inte många politiker som kan mäta sig med honom ifråga om arbetslivserfarenhet från produktionen.
Stefan Lövén brukar skryta om sin arbetslivserfarenhet som svetsare.
Men hans fackliga karriär gick så fort att han inte ens hann lära sig lägga en hållbar underupp-svets.
Om Thoralf varit en foglig sosse hade han också kunnat bli en välbetald fackpamp eller t o m partiledare. Men då hade han inte kunnat se sig i spegeln utan att må illa.
Hoppas Thoralf orkar fortsätta kämpa på trots petningen från riksdagslistan.Vi behöver fler,inte färre, som har arbetslivserfarenhet från mervärdeskapande verksamhet.

 
Björn Söderberg

Björn Söderberg

19 april 2014 10:22

Ja du Thoralf de vart många som undra vad som är på gång. Farför inte säga om du tänker lägga av vilket jag tycker vore sorgligt. Mycket fakta har framkommit på denna blogg som många inte haft en aning om och det är sånt som ger förtroende. Denna blogg och Avpixlat samt intenational dispatch finns mycket intressant läsning även om dessa kallas hatsajter av ledande journalister inom dom flesta ledande tidningarna i dag.även media skriker sig hesa om dessa. Oavsett ditt val om de nu kommer nå så önskar jag dig lycka till

http://Barrkis

 
Ingen bild

Lotta

19 april 2014 10:31

Jag är rädd för att de som tror att Thoralf kommer hoppa av eller blir utesluten från SD har rätt. Jag hoppas innerligt att det inte är så men mycket tyder ju på det. Jag anser att det största misstag man gjort från partiledningen var införandet av nolltoleransen. Trodde man på fullt allvar att nolltoleransen och offentliggörandet av den skulle öka SD:s anseende hos 7-klövern, pk-media och gemene man? Tvärt om har den bidragit till att pk-media ytterligare kunnat stigmatisera partiet eftersom det är de som kontrollerar mediaflödet i landet via tidningar, radio och TV. Självklart skall man rensa upp i partiet och plocka bort de personer som inte har i partiet att göra men detta sköts naturligtvis internt i partiet inte inför öppen ridå. PK-etablissemanget skall varken tillåtas vara domare eller bödel. Jag hoppas att någon från partiledningen är här inne och läser till dig eller er vill jag säga: Ett parti är aldrig större än antalet väljare de har, låt inte SD vandra samma väg som Ny Demokrati för då är det definitivt slut med gamla moder Svea.

 
Björn Söderberg

Björn Söderberg

19 april 2014 10:54

Jag läser på Kent Ekeroths blogg att man kan få stå till svars för vad andra skriver på bloggen ???? Låter luddigt. Hur är det med det igentligen ????

http://Barrkis

 
Ingen bild

Ronny

19 april 2014 11:08

Till er i partitoppen som läser detta, och ligger bakom, uteslutandet av Thoralf på riksdagslistan, så har ni gjort bort er totalt. Och skulle ( gud förbjude) nu Thoralf lägga av hos SD, så är det fler än jag som lägger av. Och röstantalet i Kalmar kommer att drastiskt gå ned. Att en partitopp, så fullständigt saknar fotfolkets krav och önskan är förödande. Dom borde skämmas..........

 
Ingen bild

Lotta

19 april 2014 11:21

@Björn Söderberg
Det är väl rätt nyligen klarlagt att man på omodererade bloggar och siter inte har något ansvar för vad andra skriver. Så här står det exempelvis på Avpixlat:

"OBSERVERA!

Kommentarer förhandsgranskas inte av Avpixlat och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Genom att kommentera intygar du att du är införstådd med och lovar att följa Avpixlats kommentarsregler."

 
Ingen bild

ugglan

19 april 2014 11:27

Jag gissar att Thoralf helt lämnar SD, och lägger politiken bakom sig. Efter att ha följt bloggen några år, och läst vad Thoralf skrivit, och har för politisk uppfattning, ses det som helt uteslutet att Thoralf skulle satsa på en karriär i ett annat parti utanför riksdagen. Det tog SD 25 år att komma in i riksdagen.

 
Ingen bild

Hulda mk1

19 april 2014 12:52

Vad Thoralf har i kikaren vet bara han och spekulationer är bara spekulationer.

Ser nu att två flickor med Muslimsk religion och kultur rymt från Wien till Syrien. Sabina och Samra på 15 och 16 år söker döden i det religiösa och våldsamma infernot i Syrien...

Förr var det Nazister och Japanska piloter som offrade sig för galna ideologier.
Nu hjärntvättas tonårsflickor för en sektliknande våldsbejakande religion med maktambitioner över allt och alla...

 
Ingen bild

Hulda mk1

19 april 2014 13:17

Journalisten Tonchi skriver idag på SVT Debatt om att inga journalister skriver kritiskt om Miljöpartiet.
Enligt honom finns det inget kritiskt att skriva om. Alla Miljöpartister är vita som snö.
Seriösa journalister kan kanske granska konsekvenserna av Miljöpartiets politik.
För visst har partiet förslag som radikalt kommer att förändra Sverige, om de för genomslag.
En granskning av dessa förslag och de kostnader som blir följden vore väl en uppgift för någon journalist, eller?
Allt från pålagor för lantbruket, ökade avgifter för lastbilstrafiken, ökade kostnader för privatbilister, ökade miljökrav för företag och givetvis till deras naiva visioner om invandringen, allt detta borde givetvis granskas ordentligt.

Så kom igen nu journalister! Visa att ni sköter ert jobb och är fria från politiska partier och myndigheter. Granska makten, beräkna kostnader och publicera!

 
Ingen bild

Magentan

19 april 2014 13:49

elfyma+ skrev:
"Thoralf:s CV imponerar - inte många politiker som kan mäta sig med honom ifråga om arbetslivserfarenhet från produktionen."

Exakt så är det, vilket jag också skrev i en kommentar under Thoralfs inlägg "Jag blir inte smickrad" av den 16 mars. Mina funderingar är att någon viktig och klok person kan ha läst den kortfattade sammanfattning av Thoralfs meriter som han presenterade i det inlägget, och att Thoralf pga detta plus en del annat kan ha fått ett guldkantat erbjudande.

Jag tror emellertid inte att detta eventuella erbjudande kommer från SD-sfären. Det skulle förvåna mig (men glädja mig) om SD sent omsider har uppfattat sin fadäs och gör en pudel. Tyvärr är det nog så att SD har slösat bort en av sina klokaste och mest erfarna riksdagsmän och därmed många av sina TROGNA supportrar. Visst kommer SD att få våra röster ändå, eftersom det inte finns något annat riksdagsparti att välja på för oss som försöker rädda Sverige. Men den uppriktiga och stora folkrörelse, som SD var fram till den ödesdigra och avgörande nya riksdagslistan, finns nu inte längre.

Precis som LOTTA skriver anser också jag att nolltoleransen var ett stort misstag och att denna ytterligare har eldat på PK-medias stigmatisering av SD. Lotta har helt rätt i att upprensningar i ett parti ska skötas internt och inte inför öppen ridå, och ABSOLUT INTE på grundval av ensidiga beskrivningar och påståenden från SD:s antagonister (PK-media och Expo).

 
Ingen bild

Hulda mk1

19 april 2014 13:58

@Magentan
Helt rätt! Nolltoleransen var absolut fel. Det gav helt gratis EXPO mfl. ett vapen mot SD.

 
Ingen bild

Ghurkan

19 april 2014 14:18

Hejohå - "@Onkel Sven, SvP fick 681 röster i senaste valet. De är fortfarande öppna nazister. Vem tror du röster på dem? Mindre än tusen i alla fall. De är bara stora på nätet samt truten och ingen annanstans."

Vad spelar det för roll att de fick 681 röster i senaste valet? Hur kommer det sig att SD har uppemot 10% av rösterna i dagsläget, om inte folk röstade på dem trots att de vid ett tillfälle haft enbart 681 röster likaså? Man röstar inte på ett parti baserat på hur stor andel av svenska befolkningen som tänkt rösta på det sagda partiet. Man röstar på partiets politik. Populism har inget där att göra.

I övrigt, nej, de är inte öppet nationalsocialistiska, och inte heller nationalsocialistiska alls. Där har du köpt mediaversionen rakt av, och har heller inget intresse av att gräva vidare, kan jag förstå. Det är ett begrepp som är konstruerat för att stöta bort potentiella väljare, inte mer än så.

Vilka röstar då på SvP? Jo, säkerligen en hel del som drabbats av missnöje i och med SD:s liberalisering samt de fyras maktmissbruk i toppstyrningen. SvP är rakt igenom strikt i sin hållning till invandringen, där många väljare känner att SD omvandlas till något man inte fullt ut kan lita på längre. Människor oroar sig då SD alltmer smälter samman med sjuklövern och istället blir en del av den, inte minst låter dessa pk-partier diktera hur SD ska förhålla sig för att få mest antal röster.

Nu kommer troligtvis denna kommentar ogillas och möjligtvis raderas. Poängen var att bemöta dina påståenden, annars hade jag inte fört det partiet på tal då jag vet vad Thoralf anser om detta, och jag respekterar honom för detta. Radera om så behövs.

Glad påsk på dig Thoralf! Du förtjänar ett bättre parti som visar tacksamhet inför ditt slit.

 
Ingen bild

hejohå

19 april 2014 15:50

@Onkel Sven, vad var det jag sade?

 
Ingen bild

Magentan

19 april 2014 16:10

Ett annat fegt och ynkligt sätt av SD att försöka fjäska in sig hos sina fula och lögnaktiga motståndare (PK-media och Expo) är SD:s indikationer till avståndstagande mot t.ex Avpixlat och Fria Tider. Självklart kan man inte instämma helt i allt som dessa "bloggtidningar" skriver, MEN de är framför allt motvikter till fulmedias censur och förfalskningar av verkligheten och på det sättet ett stort skäl till att SD finns i riksdagen.

 
Ingen bild

Magentan

19 april 2014 16:15


GLAD PÅSK TILL ALLA!

 
Björn Söderberg

Björn Söderberg

19 april 2014 16:23

Ok @ LOTTA fick för mig att den som t.e.x Tohoralf vart ansvarig för vad andra skrev på dennes blogg. På Kent Ekeroths sida tyder jag det så. Den är nu mera blockerad för kommentarer

http://Barrkis

 
Ingen bild

Pepparholm

19 april 2014 16:26

Jag trodde att jag hade fått förtroende för SDs ledning. Men när man inte ens tål Thoralf med sitt CV på riksdagslistan så är man lika ynkliga som sju-klövern. SD har nu mycket att förklara om jag ska ställa upp med bidrag och röstsedel. Glad Påsk - Thoralf - det är dig som jag litar på, även om vi skulle ha olika synpunkter i marginalen.

 
Ingen bild

pg

19 april 2014 16:41

Thoralf är den enda politiker som ställer förnuft mot partiprogram!
Men det "kostar på att vara" ärlig människa!
Ser inga tecken på att Thoralf kommer att sluta göra allt för SD!
En uppmaning till alla SD-vänner, ett partimisstag får inte ta över privata känslor och ansvar för ett Sverige! Finns inget vettigt alternativ till SD. Brott lönar sig i Sverige, en person som vistas olagligt i Sverige, betalar 50:- för "akutvård" och bestämmer själv vad som är akut!
Själv är jag inte nöjd med SD:s stöd till religion, försvar och monarki, men ser inte att de sämre än övriga partier i denna fråga!
En felaktig ståndpunkt går att åtgärda!
För mig är monarki och religion en privat fantasi.
Ett uppdrag som Public service har är b.la att ge en saklig information! Men har i början på denna helg, ägnat otrolig energi och resurser i samtliga program och i utsändningar ägnat sig att göra "en förbjuden reklam", men det sker dagligen i kulturens namn! Går alldeles utmärkt att göra reklam för s.k kulturarbetare! Hyckleri på bekostnad av reklam med "licens"-pengar!

 
Lassekolja

Lassekolja

19 april 2014 16:52

Thoralf, ju mer jag lär om Dig, Dina livsval och erfarenheterna dessa har gett Dig, desto mer upprörd blir jag att Du inte finns på Riksdagsvaldeln medan det dräller av "blåbär" och "gröngölingar", som inte ens är torra bakom öronen! Detta bekräftar vilken inkompetent s.k valberedning SD har haft! Beklämmande och på gränsen till sabotage mot SD som parti!
Betr. Siverdalens Pappersbruk, i början av 70-talet körde jag kemikalier i tankbil för en firma i Skarvikshamnen i Göteborg. Då var jag runt på de flesta bl.a pappersbruk runt om i hela Sverige. I Silverdalen lossade jag en sorts latex, som var besvärlig att rengöra från tankarna. Vi släppte allt rakt ut i vattendraget, som går rakt genom bruket. Det såg för dj--gt ut och jag glömmer aldrig hur änder och ejdrar kämpade i "vattnet" mot 5-10cm forsande skum på ytan. Idag hade förmodligen hela ledningen och jag som chaufför hamnat i fängelse för miljöbrott!?! Ortsnamnet Silverdalen var betydligt vackrare än vattendraget genom bruket!!!
Fortsatt GLAD PÅSK Thoralf!!!

http://www.status.st

 
Ingen bild

Tony

19 april 2014 16:57

Anledningen till att fulmedia är så hatiska till
Avpixlat, är inte att dom skulle vara rasister
och högerextrema, det är bara skitprat, nej
huvudanledningen är att Avpixlat tillsammans med
en del andra bloggar synliggör det som fulmedia
förtiger, det är naturligtvis ett problem för dem
att sådant som dom friserar och gömmer undan blir
framlyft av dessa sajter. Dom är inte trovärdiga när
dom skyller dessa förmedlare av verkligheten för
hatsajter osv.

 
Ingen bild

bonnläpp

19 april 2014 17:16

@pg, "En felaktig ståndpunkt går att åtgärda!" Va' bra, fixa då in Thoralf på riksdagslistan pronto.

 
Ingen bild

Hood

19 april 2014 17:34

Frånvaro av dementier från Thoralf underbygger tyvärr sannolikheten att han överväger att "göra något annat" än att bibringa oss sina skarpa och träffsäkra iakttagelser och analyser samt grävande artiklar.Jag blev djupt besviken när den eminente Stefan Torssell helt oväntat tillkännagav att han ämnade upphöra med sina knivskarpa krönikor på Avpixlat.Snälla Thoralf,håll ut vi är såå många som uppskattar din blogg.

 
Björn Söderberg

Björn Söderberg

19 april 2014 18:47

LEDARE: Man kan inte lura alla människor hela tiden
Lars Hedegaard 15 april, 2014

Efter många års nedisning tyder en del på att en upptining är på väg i Sverige. Just nu ser man bara några sprickor i kanten av det frusna havet, men sprickor tenderar att sprida sig. Och man gör klokt i att vara försiktig när man beträder isen, för att inte gå igenom den.


Lars Hedegaard. Foto:Roger Sahlström
Vi talar om det politiskt korrekta Sveriges djupfrysta inställning till yttrandefriheten. Om man kort ska sammanfatta den förhärskande hållningen i mainstream-pressen, så är den att folk med fel synpunkter inte har någon rätt till yttrandefrihet eftersom de har fel åsikter, ställer fel frågor, väljer fel historier och kastar sig över fel människor.
Men så är det ju med yttrandefriheten. Den utnyttjas av människor man inte tycker om, och de använder den till att skriva saker som verkar helt förkastligt, långt ute, sinnessjukt. Man vill inte höra på dem.

Som George Orwell skrev i ett ljust ögonblick: ”Om frihet över huvud taget betyder något, så är det människors rätt att säga sådant folk inte vill höra.” Till och med i de värsta diktaturer har det alltid varit tillåtet att rosa diktatorn. Men när folk säger något som andra inte vill höra, uppstår det oundvikligen problem. Hur vågar de utmana det som alla rättänkande är eniga om? Hur vågar de så tvivel om min och mina vänners världsuppfattning? Vi vet ju att vi har rätt och att människor som tycker något annat därför har orätt, och följaktligen måste vara anfrätta av ren ondska? Vi har ju gång på gång förklarat för dem vad de bör tycka. Ändå envisas de. Det borde förbjudas, och om staten inte ordnar det måste andra täppa till truten på dem.
Denna inställning fick vi på Dispatch International känna av redan innan vi skickade ut vårt första nummer. Den svenska journalistkåren gillar oss inte. Vi är “rasistiska”, vi hatar muslimer, vi är främlingsfientliga. Det vet alla som läser mainstream-medierna.

Intressant nog har vi aldrig ställts inför några påståenden i vår tidning som skulle dokumentera beskyllningarna. Vilket vi förstår mycket väl – de finns ju inte.
Så när Journalistens chefredaktör Helena Giertta 15 april utan minsta lilla belägg karaktäriserar vår tidning som antimuslimsk, främlingsfientlig och rasistisk, blir vi inte förvånade. Så ska man tycka i Sverige om man vill tillhöra de fina kretsarna.
Chefredaktören vet naturligtvis utmärkt väl att om det funnits någon grund för hennes beskyllningar skulle Dispatch International för länge sedan ha åtalats för hets mot folkgrupp. Det har vi inte blivit, för vi är varken rasister, muslimhatare eller främlingsfientliga.
Vi insisterar bara på vår rätt att beskriva de problem som kommer med massinvandring och islam.

Sett från Köpenhamn är det tydligt att Sverige, som Danmark för några år sedan betraktade som en förebild, har fallit tillbaka i provinsiell dumhet.
För 10-15 år sedan var det även i Danmark normalt att beteckna människor som sådde tvivel om massinvandringens och islams välsignelser, som alldeles vansinniga, rasister eller nazister.
Så är det inte längre i Danmark. I det danska folketinget diskuterar man nu regelmässigt om det är en bra idé att öppna landets gränser för obegränsad invandring, och om Danmark ska lyda under internationella konventioner som medför att vi inte själv kan bestämma vilka som får komma in i landet.

Få i Danmark skulle i dag våga kalla dem som är motståndare till massinvandring och islamiska särrättigheter för rasister, nazister och främlingshatare. Det har man naturligtvis rätt att göra för vi har yttrandefrihet, men till och med de mest politiskt korrekta inser att det inte finns något att vinna på att sätta sådana epitetet på sina meningsmotståndare.
Så kommer det att bli även i Sverige. Och det förhållandet att Journalisten över huvud taget offrar spaltplats på Dispatch International är ett uttryck för att redaktören känner isen knaka under sina fötter.

Du kan lura alla människor ibland, du kan till och med lura vissa människor hela tiden, men du kan inte lura alla människor hela tiden, som president Lincoln sa.

Så när vi nu ser svenska medier kalla mina kamrater och kolleger på Dispatch International, fotografen Roger Sahlström och chefredaktören Ingrid Carlqvist, för ”rasister”, måste det tolkas som ett nödrop. Ju mer det går upp för den politiskt korrekta eliten att något är allvarligt fel, desto mera måste man skälla på dem som stör deras nattsömn.
Och ju mera de skräckslagna journalisterna vrider sig och kastar beskyllningar omkring sig, desto säkrare kan vi vara på att deras åsiktstyranni är på väg att rämna.

P.S Roger Sahlström och Ingrid Carlqvist hör till de minst rasistiska människor jag någonsin haft glädjen att samarbeta med. De kan ta det helt lugnt. Det gäller dock inte dem som baktalar dem.

Artikel från dispatche intenational


http://Barrkis

 
Lassekolja

Lassekolja

19 april 2014 19:00

Jag känner att vi kanske närmar oss tidpunkten för SD-partistryrelsen att ställa den grundläggande frågan:
VEM SKALL PARTISTYRELSEN INKL: "VALBEREDNINGEN" (för Riksdagslistan) ARBETA FÖR?
1) PARTISTYRELSENS BÄSTA OCH INBÖRDES BEUNDRAN?
eller
2) PARTIET SVERIGEDEMOKRATERNAS OCH DÄRMED SVERIGES BÄSTA?
Om svaret är JA på 1); Ni sköter Er utmärkt! Fortsätt så!
Om svaret är JA på 2); Se omgående till att återställa ordningen i partiet! Thoralf, Kasselstrand och Therese Borg in på Riksdagslistan! Det börjar bli bråttom! Gör om, gör rätt!!!

http://www.status.st

 
Björn Söderberg

Björn Söderberg

19 april 2014 19:55

Orka att sjuklövern kör samma race som dom försökt enda sedan Sd kom in i riksdagen. Att de är rasister, extremister och till och med nazister. "Här kommer alltså Sd igen och beskyller allt på invandrarna." Nej Reinfeldt och ni andra, de skyller inte på invandrarna. De skyller på ER och eran politik samt er ignorans mot att hålla en normal debatt om ett ämne de flesta andra länder inte har några som helst problem att debattera om! Insnöade politiker är jag trött på. Jag vill se motargument på varför våra förorter brinner, varför folk lever i ett enormt utanförskap, varför illegala invandrare har mer rättigheter än våra äldre, varför våra fängelser är fyllda med människor från andra länder som kostar oss miljontals skattepengar varje år, varför detta fortsätter när det råder bostadsbrist och arbetsbrist och varför i h*****e ni inte kan visa några som helst summor på vad detta extrema expriment kostar vårt land. Det är lätt att snacka bort saker och samtidigt gömma sig i homogena förorter...

Har inte kunnat sagt bättre själv än vad denna kille gjort
Bra skrivet

http://Barrkis

 
Ingen bild

Onkel Sven

20 april 2014 11:46

För några år sedan läste jag någonstans på "nätet" att pensionerna släpar efter med 26 % , hur mycket är det idag ? Nu går sossarna ut och lovar en skattesänkning på hela 50 kr i månaden , det är et jevla stort hån mot oss pensionärer ! Nej det parti som lovar en värdesäkring av pensionerna och därtill en kraftig skattesänkning ska jag tro på !

 
Ingen bild

sarak

21 april 2014 20:20

Varför har partitoppen förstört SD??
Vem ska man nu rösta på?
SD:s värderingar stämde mest med mina, men nolltolerans och övriga galenskaper gör att jag tvekar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards