thoralf

Direktlänk till inlägg 27 september 2017

DATAINTRÅNG

Av Thoralf Alfsson - 27 september 2017 19:19

Under måndagen utsattes jag för ett dataintrång i min dator. Min dator fick helt plötsligt ett eget liv och fjärrstyrdes av någon helt annan person. Först blir man bara helt häpen, sedan undrar man om det är någon bugg eller något annat datorfel, sedan inser man att det är ett dataintrång. Det tog mig några sekunder att inse vad som pågick innan jag drog ut stickan med det mobila bredbandet från datorn och stängde av datorn.

Jag blev chockad över detta. Att se ”musen” fara omkring på bildskärmen och öppna mappar och dokument i en mycket snabb takt var minst sagt skrämmande.


Sedan dess har jag funderat på vem/vilka som utförde dataintrånget och i vilket syfte. Jag hann uppfatta vilka mappar som öppnades i rasande fart i min dator och kan givetvis dra vissa slutsatser om vad den som gjorde dataintrånget var ute efter. Jag har några olika alternativ som jag funderar över.

  • Var det någon kriminell som försökte komma åt lösenord eller annan information för att kunna komma åt pengar?
  • Var det politiska motståndare på vänsterkanten som enligt på sociala medier anlitats av journalister för att hitta information som kan var värdefull. Det finns ju uppgifter som tyder på att det hänt förr enligt vad vissa påstår.
  • Var det Säpo?
  • Var det svensk militär? Det vill säga FRA.
  • Var det utländsk militär? NSA.

Jag kan dock inte komma ifrån att tänka på en händelse som inträffade under förra veckan. I förra veckan kom ett amerikanskt förband med patriotrobotar till Öland. Eftersom jag råkade vara på Öland och mötte flera av dessa fordon så tänkte jag kolla upp var dessa skulle placeras på norra Öland.

http://www.barometern.se/oland/amerikanska-soldater-pa-oland/


Jag hämtade min kamera och satte på mitt 400mm tele och kollade efter var dessa hade tagit vägen. Min slutledningsförmåga förde mig på rätt spår och snart såg jag en vägspärr på en mindre grusväg vid den lilla flygplatsen mellan Byxelkrok och Grankullavik. Jag stannade till och tittade lite men det skulle jag uppenbarligen inte gjort för det kom omgående ett fordon farande och som snabbt spärrade vägen för mig i min gamla Volvo. Jag blev förhörd och fick lämna mina personuppgifter till dessa svenska militärer. Min kamerautrustning låg i passagerarsätet och jag noterade att man uppmärksammade den.  Jag undrar dessutom om mina personuppgifter lämnades vidare till ansvariga för det amerikanska förbandet eller om svensk militär behöll uppgifterna för sig själva.


Några dagar senare drabbas jag av ett dataintrång. En tillfällighet eller?

 

Jag är i varje fall väldigt oroad av detta och har vidtagit diverse åtgärder och givetvis har jag pratat med datakunniga och säkerhetsansvariga idag. En polisanmälan kommer givetvis också göras.

 
 
Ingen bild

dajevlar

27 september 2017 19:41

Väldigt intressant (och oroande också förstår jag). Utesluter inget, men har ändå svårt att tro att militärmakten kan ta sig in i en specifik dator närhelst de vill. (Har du köpt en egen privat dator, eller har du fått den tilldelad via kommunen eller partiet?)

Någon har uppenbarligen hackat sig in i din dator så att den kunnat fjärrstyras. Detta kan ha skett på olika vis (ett program ("trojan") som planterats på din dator t.ex via ett oskyldigt mail, ett program du laddat ner i god tro etc etc).

Hoppas någon kollat upp din dator och ev. hittat orsaken och fått bort det (och försökt täppa till också så gott det går).

Byt sedan lösenord till alla dina viktigaste ställen!

 
Ingen bild

Hasse Pannband

27 september 2017 19:53

Även min dator är drabbad, mycket konstig
sedan några dagar. Den har alltid varit helt
OK tidigare men sedan i måndags som du skriver
har min dator fått ett eget kusligt liv.
"Jag blev chockad över detta. Att se ”musen” fara omkring på bildskärmen och öppna mappar och dokument i en mycket snabb takt var minst sagt skrämmande." Precis så var det för mej också. Råder
ingen tvekan om annat än att det är någon form av spionage/intrång.
Kan vara SÄPO men också andra. Alla är vi registrerade och kontrollerade
som skriver här, det är nog bara så.
Hela min dator beter sej konstigt och "musen" fastnar, någon
har manipulerat min dator.

Prova att högerklicka på Windows 10 symbolen längst ner till
vänster i aktivitetsfältet. Välj System. Hitta systemåterställning
och välj ett datum innan intrånget skedde. Det brukar fixa datorn
till sitt "forna jag". OBS kan ta några timmar innan systemet
har återställts men är det mest effektiva medlet att få bukt
med problemen. Jag har kört det flera gånger tidigare, det är ofarligt
och effektivt. Härligt här i nordens DDR.

 
Ingen bild

Hasse Pannband

27 september 2017 20:21

Om fler rapporter problem med sina datorer
ska jag ge en mer detaljerad information om
hur man återställer sin dator, om man inte
klarar det på den information som jag gav tidigare.
Vore intressant att veta om flera märkt något
konstigt med sina datorer senaste veckan?

 
Ingen bild

bow

27 september 2017 21:17

Tror nog att vi är övervakade frågan är vad gör vi när dom här sidorna slocknar?

 
Ingen bild

Cosmik Debris

27 september 2017 21:25

Min rekommendation är VPN. Med statisk/fast IP kommer mycket elände.

Så skyddar du din integritet på nätet – och slipper bli övervakad
http://tinyurl.com/ybrwhoq6
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.675327/bli-anonym-skydda-din-identitet-pa-natet/sida/2/10-tips-for-sakrare-surf

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

27 september 2017 21:50

Hehe Thor-alf om om du är mitt i smeten med kameran och tittar på Uncle Sams rååbootar, så får du nog räkna med att datorn får påhälsning
:=)(=:

 
Ingen bild

Patrik

27 september 2017 22:02

Nja
Jag tror inte att vare sig USA eller FRA är intresserade av din dator.
Du skrev att du drog ut stickan med det mobila bredbandet.
Jag tror att det var så att någon i närheten scannat av vilka uppkopplingar som låg inom räckhåll och sedan roat sig med att hacka sig in. Vet man hur så går det snabbt.
Så troligast är att det var en finnig datanörd som roade sig.
Men i ditt fall så kan man inte utesluta en finnig datanörd från vänsterkanten som hade dig som måltavla.

 
Ingen bild

mutter

27 september 2017 22:06

För några år sedan var en våra datorer inblandade i en Ddos reflection attack.

 
Ingen bild

World Traveller

27 september 2017 23:22

Välkommen i klubben. Ibland när jag loggar in på min mail så är nya mail redan markerade som lästa eller ligger i skräpposten. Hur många mail som helt försvunnit vet jag inte men det är säkert några stycken. Tidigare när jag ringde så kunde samtalet plötsligt brytas och spelas upp igen i luren. Det har inte skett på två år nu så de har väl fått bättre teknologi nu kanske ;-)

 
Ingen bild

Niklas R

27 september 2017 23:25

Med tanke på vad jag fått höra från initierade källor som jobbar inom försvaret så kan de med lätthet gå in i en privat dator, oavsett lösenord med mera som du använder. Har du ett 16 teckens lösenord så knäcker de det på några sekunder med dagens program.

 
Ingen bild

Tomasplz

28 september 2017 01:37

Borde inte antivirus program varna för trojaner och data intrång?

 
Ingen bild

Anders

28 september 2017 03:45

SD:s partistyrelse utesluter Susanne Larsen för att hon spridit islamfientliga inlägg på Facebook. Stina Isaksson i Hylte slipper dock undan med en varning för att ha ”gillat” en bild med nazistflaggor och raljerat över ensamkommande flyktingbarn.

 
Ingen bild

World Traveller

28 september 2017 04:53

O.T I massmedia framstalls ju nationalism som nagonting fult och avskyvart men det var ju nationalister som vann kriget mot nazismen (och kommunismen). Finska soldater slogs for sitt land och for sitt folk mot ryssen, saa med andra ord var de nationalister. Norska och danska motstandsmaen slogs for sitt land mot nazisterna, saa de var ocksa nationalister. Britterna slogs for sitt land mot nazisterna, saa de var ocksa nationalister. Saa aer nationalism nagonting fult egentligen? Var aer alternativet? Att man inte bryr sig om sitt land, sitt eget folk och sina naera och kaera utan bara taenker pa sig sjalv? Att man ger bort sitt land till inkraektare som valdfor sig pa ursprungsbefolkningen och forintar vaart lands historia och odelagger det som generationer av svenskar byggt upp? Att det finns svenskar (inom massmedia och 7-klovern) som villigt bidrar till forintandet av vaart land och Europa aer for ofoerstaeligt.

 
Ingen bild

Tobbe S

28 september 2017 04:56

Skrämmande med en krigsmakt fylld av Quislingar.

 
Ingen bild

Michael E

28 september 2017 06:49

Antagligen någon som har kopierat alla dina filer och tagit skärmdumpar. Högst obehagligt. Men det behöver ju inte vara mer än just så ifall man har hållit sig inom lagens ramar. Så du borde ta din dator och lämna in den till polisen, upprätta en anmälan så får polisen gå igenom din dator och leta efter spår. Är nog enda sättet. Eller blåsa datorn ren. Annars kan det mycket väl ligga kvar spionprogram som loggar all din aktivitet.

 
Ingen bild

Hacke Hackspett

28 september 2017 07:39

Låter som ett amatörmässigt hack. Inte skulle väl FRA/MUST/NSA eller liknande visa för dig att du blivit hackad? Känns spontant mer sannolikt att någon vänstermupp/alt. vanlig kriminell hacker installerat ett Netbus-liknande program på din dator för att komma åt information.

 
Ingen bild

Michael E

28 september 2017 08:14

@Tomaspiz: "Borde inte antivirus program varna för trojaner och data intrång?" Njä, de hittar bara kända/registrerade virus och trojaner. Är det någon som vet vad den gör har denne självklart skrivit ny kod. Detta talar emot att det bara är amatörer eller lekande tonåringar. Eftersom det även har drabbat flera har antagligen ännu fler drabbats som ännu inte har märkt det. Kan ju även ligga i en blid, en textfil eller på en webbsida man länkat till. Detta är nog bra mycket mer allvarligt än vad vissa verkar tro.

 
Ingen bild

World Traveller

28 september 2017 08:29

Ja du Tobbe S, forsvaret anstaller nastan enbart folk med "raett vardegrund". Obehagligt. Det aer endast ett faatal gamla gubbar kvar som inte ar PK.

 
Ingen bild

peter andersson

28 september 2017 09:23

Blir du hackad av Militär underrätelse tjänst eller FRA eller liknande kommer du inte att märka det , såtillvida att du ser det! Stäng nu av möjligheten till fjärrhjälp i din dator och återställ den till en tidigare tidpunkt , Virussök även online.

 
Ingen bild

X orginalet

28 september 2017 10:16

Ett sätt att minska detta problem är att ha flera datorer. Saker som man verkligen vill behålla för sig själv skall finnas på en dator som aldrig är internetuppkopplad. Sedan kan man ha en arbetsdator som används i det dagliga arbetet. I denna dator skall det inte finnas något som är riktigt viktigt!

Thoralf Alfsson

28 september 2017 10:19

Det funkar inte rent praktiskt att ha det på det sättet!

 
Ingen bild

Tony

28 september 2017 11:39

<Tobbe S.
Om det bara varit krigsmakten, men det finns Quisslingar i
både 7 klövern och merparten av Media .

 
Ingen bild

Waterbug

28 september 2017 11:47


Har du öppnat någon som helst fil den senaste månaden som du själv inte aktivt hämtat hem?
Man kan nog hitta loggar i datorn eller modemet för att avgöra om det verkligen var ett intrång, men det låter ju faktiskt så.
Det låter lite amatörmässigt (i relativa termer) så jag lutar åt Expressen/Expo/Researchgänget snarare än vår egen eller främmande makts underrättelsetjänst.

Det bästa sättet att skydda sig om man inte är tekniskt bevandrad är egentligen att ha en riktigt gammal dator med lagom långsam uppkoppling när man är på nätet och arbeta på en annan dator när man behöver kraft.

Känsliga saker sparar man aldrig någonsin i 'mina dokument' eller 'mina bilder' eller liknande, det är de första mapparna en bot är inställd på att leta i/hämta hem eftersom det är default plats för många. En extern krypterad hårddisk är säkrare.

Systemåterställning hjälper inte
Någon sade att 16 teckens krypterat lösenord kan knäckas på sekunder, det är också ren science fiction.

 
Ingen bild

mutter

28 september 2017 12:05

Hacke Hackspett

Torsdag 28 sept 07:39

Alla som har en dator är hackade, hur skulle det annars bli några program? Du menar crackade.

 
Ingen bild

Lulu

28 september 2017 12:24

Man undrar ju varför 7-klövern är så villiga att låta Sverige bli ockuperat av NATO.

 
Ingen bild

Trumps bryskhet tycks fungera

28 september 2017 12:37

All North Korean companies have been ordered to stop doing business in China, AFP reports citing an unnamed Chinese official.

 
Ingen bild

Stefan A

28 september 2017 12:40

Ja att journalister kan bedriva brottslig verksamhet eller använda sig av uppgifter som framkommit genom brottslig verksamhet och gömma sig bakom källskyddet är ingen hemlighet...

 
Ingen bild

Friholt

28 september 2017 12:53

Tja, det behöver kanske inte vara någon utländsk eller svensk underrättelsetjänst som härjat i datorn. Det kan var en ung militär stridis, vem som helst, som var i närheten av platsen och noterade det aktuella bilnumret i en för honom avvikande situation.
Gefindenes fressen för en datornörd som nyss kommit i värnpliktsåldern och som dessutom har mängder av alldeles öppna register att tillgå. Då låter han minsann inte en slapp kontroll bara passera! Han blir en modern Blomkvistare som är övertygad om att han kommit en brottsling på spåren och börjar pussla och knåpa när han kommit hem till datorn.

 
Ingen bild

mutter

28 september 2017 14:44

"

Lulu

Torsdag 28 sept 12:24

Man undrar ju varför 7-klövern är så villiga att låta Sverige bli ockuperat av NATO"

Sverige är ockuperat av andra än NATO. Ockupationen har pågått i 40 år.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

28 september 2017 15:11

Joakim Lamotte: PERSONAL SLÅR LARM: ”VI TVINGAS JOBBA MED VUXNA VÅLDTÄKTSMÄN”

http://tinyurl.com/ycm493wt
https://www.facebook.com/joakim.lamotte/posts/1502844439810142

 
sunken

sunken

28 september 2017 15:24

Utan att veta, men skurkstaten USA och NATO är säkert alerta.

http://http:s

 
Ingen bild

s29

28 september 2017 19:58

Idag Dataintrång,imorron chips i skallen.Det Orwellska slavsamhället är på G.Nästa steg är att ta bort kontanterna,och fjantSverige kommer vara först ut.

 
Ingen bild

ire ren

29 september 2017 05:04

Du är säkert övervakad av Afa och EXPO. Dom har stor koll på Facebook bland annat. De ringde en vän till mig. Hon svarade att hon inte ville tala med dem.

 
Ingen bild

Martinsson

2 oktober 2017 22:43

Polisen har du ingen större nytta av ingen större kunskap inom detta specialområde. Det finns kanske ett 400-600 tal datanördar i Svedala med tid ork och kunskap som kan göra sånt här ofta inget jobb och saknar flickvän. Tror FRA är ovilliga til hjälp om det inte är nåt väldigt stort.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards