thoralf

Direktlänk till inlägg 3 juli 2014

MUSLIMER FÖR FRED

Av Thoralf Alfsson - 3 juli 2014 12:01

 

Jag läser idag en artikel på nätet där Mehmet Kaplan (MP) skall ha jämförd de jihadister som reser till Syrien och ansluter sig till mördarbandet ISIS med de svenskar som reste till Finland och deltog i finska vinterkriget.


Det är en skrämmande jämförelse och jag undrar vad som egentligen finns för tankar i Mehmet Kaplans huvud. En skrämmande tanke kommer upp i mitt huvud! Mehmet Kaplan kan mycket väl efterträda Erik ”Bagdad Bob” Ullenhag som integrationsminister vid en rödgrön valseger. Kaplan har utan tvekan talanger som desinformationsminister i en rödgrön regering med stöd av F!


Vilken värld vill du leva i?

 

Den frågan finns på T-shirts som bärs av en organisation som kallar sig för ”Muslimer för fred”.


 


Mitt raka och konkreta svar är att jag vill aldrig leva i en muslimsk värld! Jag kommer alltid motarbeta en utveckling där islam får mer inflytande i Sverige. När jag betraktar världen och de länder där islam härskar ser jag mycket ondska och hat mot oliktänkande oavsett om det rör sig om ursprung, ideologi, religion eller kön. Iran, Saudi-Arabien, Pakistan, Syrien, Egypten o.s.v samma sak i alla dessa länder. Vi skall heller inte glömma bort Turkiet, ett land som de flesta partier inom 7-klövern vill ansluta som medlemsland av EU.


Hur arbetar då organisationen Muslimer för fred i sin verksamhet. En ideell förening som med stor sannolikhet delvis finansieras med bidrag från skattebetalarna och troligen även av Arvsfonden.


Följande kan läsas på Wikipedia.


”SMFR anger att de har ca 1 500 medlemmar fördelade på ett 10-tal lokalavdelningar över hela Sverige och uppger att de är en självständig fredsorganisation som skall vara öppen för alla som vill arbeta för fred i enlighet med islams budskap. Svenska muslimer för fred och rättvisa arbetar för att bli en av de främsta organisationerna i Sverige och Europa inom freds- och säkerhetsfrämjande. Visionen är grundad på rättvisa, islamiska principer och mänskliga rättigheter samt att islam ska fortsätta vara en naturlig del av Europas kulturarv.”

 

Inte helt förvånande var Mehmet Kaplan (MP) en av grundarna och initiativtagarna till organisationen. Dessutom verkar organisationen står Miljöpartiet mycket nära då även deras ordförande Yasri Khan står högt upp på Miljöpartiets riksdagslista i Stockholm.


Ett besök på deras hemsida och FB-sida ger en inblick i vad ”fredsarbetet” i grunden handlar om!


”Freds- och säkerhetsfrämjandet” tycks i första hand gå ut på att lyfta fram frågor som rasism, diskriminering och islamofobi.


           



Jag hade utan tvekan förväntat mig saker som handlade om situationen i Syrien, Egypten och andra länder med oroligheter. Jag hade förväntat mig att kunna läsa om de terroristgrupper som härjar i värden som ISIS, al-Quaida, al-Shabab och Boko haram och hur man skall motverka deras terror.


Men framförallt hade jag räknat med att kunna läsa om hur Muslimer för fred jobbade för att hindra unga muslimer i Sverige från att åka och kriga för dessa terrorgrupper.


Tyvärr finns det inte en enda stavelse om detta på deras hemsida eller Facebook-sida.


Är detta frågor som man inom Muslimer för fred inte anser vara så viktiga? Det verkar vara mest fokus på rättvisa, inte på fred.


Nej, uppenbarlige inte! Istället verkar det mest handla om vilka offer muslimer är i det svenska samhället. Detta uppfattar jag som rent hyckleri!

 
 
Ingen bild

Hulda mk1

3 juli 2014 12:17

"Muslimer för fred". Lika trovärdigt som "Nazister/Kommunister för mänskliga rättigheter"...

 
Ingen bild

Gute

3 juli 2014 12:22

Mehmet Kaplans vidriga uttalande om hjältarna från Sverige som offrade sina liv för kampen mot kommunismen borde ha väckt ett ramaskri bland befolkningen, om media inte hade valt att lägga locket på.

Han är invandrare, muslim och miljöpartist, då får du säga vad som helst utan att konfronteras av svensk media!

 
Ingen bild

Gute

3 juli 2014 12:29

Muslimer FÖR fred.....märkligt sätt att marknadsföra sig på, budskapet får verkligen många att undra!?

 
Ingen bild

AKA humbug.

3 juli 2014 12:30

Angående hur de olika muslimska organisationerna snablar pengar ur Allmänna arvsfonden, ungdomsstyrelsen, LO och andra penningainrättningar.

https://www.flashback.org/t2202762

Tråden har ett konstigt namn och är väldigt lång, men här finns allt dokumenterat. Om det funnes journalister i Sverige skulle dessa ha grävt djupt och avslöjat allt skumt som händer bakom de stängda dörrarna i moskéerna.

Här finns också geschäftet om de sk. "svenska" jihadisterna avslöjat flera gånger om.

Kort och koncist, svenska folket är lurat. Hoppas några vaknar före september.

 
Ingen bild

Hulda mk1

3 juli 2014 12:31

@Gute:
Ja, det är stor skillnad på det som händer idag och händelserna på 40-talet.
De som var Finlandsfrivilliga, var verkligen svenskar. De kämpade mot diktatur, för ett litet folks frihet och att förhindra Sovjet att ockupera Finland och då hota Sverige.

De som lämnar Sverige för att kriga idag, gör det inte mot någon diktatur, inte för att skydda Sverige, och svenskar..nja...

 
Ingen bild

Stefan

3 juli 2014 12:35

Muslimer för fred... Ungefär lika motsägelsefullt som "militanta pacifister". Fred på muslimers villkor känns inte särskilt lockande...

 
Ingen bild

jonte bergström

3 juli 2014 12:37

Alla som får för sig att påstå att Islam är "fredens religion" bör titta på organisationen intelligence-squared's debatt om just detta, med bla Douglas Murray och Ayan Hirsi Ali:

http://youtu.be/zUGmv5TGaTc


Jag är så innerligt trött på att konstant matas av svensk förljugen media med hur "förträffligt" det är med muslimer och islam. Så innerligt less.. Allt detta skedmatande har då rakt motsatt verkan på mig, jag blir allt mer radikal och anser att vi måste deportera alla muslimer som inte skriver under ett kontrakt om att de accepterar demokratin som statsskick och minsta prat/predikan om att "sharia står över demokrati" bestraffas med livstids utvisning. Direkt. Packa väskan och åk till Saudiarabien. Raus!

 
Ingen bild

Lena

3 juli 2014 12:40

Det var stor skillnad på de som åkte för att kämpa mot kommunist- sovjet som ville tvinga ett litet grannland till lydnad och underkastelse, och de jihadister som falskeligen presenterat sig (i alla fall deras föräldrar) som flyktigar och sedan åker iväg "hem" för att kriga!!! Det är milsvid skillnad! Mehmet Kaplan är historielös, han säkert aldrig öppnat en historiebok. Dessutom förringar han dessa jihadisternas brott mot mänskligheten, de som nu spär på och förlänger kriget i Syrien. Märkligt också att håller han på "de sina", för inte skulle han väl kunna hålla på Sverige inte. Detta är KLOCKRENT bevis på hur lite han skulle vara lojal mot Sverige i en nödvärnssituation. Också därför vill man inte ha alltför många invandrare i ett land. DE ÄR INTE LOJALA MOT LANDET!

 
Ingen bild

OH

3 juli 2014 13:40

Finland blev anfallna av en kommunistisk stormakt.
Varken Iran,Irak eller Somalia är i krig mot anfallande nationer. Dom krigar mellan olika klaner vilket troligen betyder att det icke blir någon fred inom överskådlig tid.
Jämföra Finlands frihetskrig , ett enat land med dessa klankrig visar på en total okunskap.

 
Ingen bild

Sven-Sune

3 juli 2014 13:55

Jag anser att det är högst troligt att Mehmet Kaplan blir ny migrationsminister efter valet.

Ofta verkar det som om folk inte förstår vad demokrati innebär och medför. En valseger, som på papperet medför förändringar, medför även förändringar i praktiken.

 
Ingen bild

Erik

3 juli 2014 14:37

Varför inte fråga Kaplan vilket som står högst, beslut fattade av människan eller regler givna i Koranen?

 
Ingen bild

hans

3 juli 2014 14:49

Kaplan försökte pudla redan igår om detta (kolla hans twitter), han var tydligen missuppfattad. Det var inte detta han menade. Vad det var han menade vill han däremot inte svara på. Tror knappast det finns några bra svar ur hans perspektiv. Gropen han grävt kommer bara bli djupare.

Hur man kan vara så otroligt korkad att tro, tänka och tycka, att kriga för demokrati i ett broderland som överfölls av en kommunistisk militärdiktatur är ungefär samma sak som att kriga för införandet och skapandet av en teokrati det kommer vi nog aldrig få något svar på.

 
Stefan K

Stefan K

3 juli 2014 15:02

Vad gör Muslimer för fred i Sverige och övriga Europa?
Borde de inte resa till de muslimska länder där ständiga oroligheter råder?

http://petterssonsblogg.se

 
Ingen bild

Sven Dacke

3 juli 2014 15:35

Det är en myt att Sverige Islamiseras.

Förmodligen är detta en myt med enligt Ullenhag med flera

Terrorgrupper försöker nu rekrytera muslimer från Jönköping för att strida i Syrien och Irak. Man gör det via sociala medier.
– En mardrömssituation för säkerhetspolisen, säger terrorismforskaren Magnus Ranstorp.

Publicerat kl 04:45
DELA
Muhammad, i Jönköping, blev uppraggad via Skype i ett försök att övertala honom att resa till Irak för att strida enligt Jihad - att offra sig för Gud.
– Han frågade mig om jag var muslim. Jag sa ja. Varifrån? frågade han. Jag sa Irak. Sedan han pratade om islam, jihad och sådana saker.

http://goo.gl/KNkzcD

 
Ingen bild

TonyNKP

3 juli 2014 15:47

"Mitt raka och konkreta svar är att jag vill aldrig leva i en muslimsk värld! Jag kommer alltid motarbeta en utveckling där muslimer får mer inflytande i Sverige" Maken till tydligt och ärligt svar har jag nog aldrig hört från en politiker. Stor tumme upp för en bra artikel och för tydliga åsikter. Väldigt tråkigt att jag inte kan personkryssa dig för att visa övriga SD hur värdefull du är för oss väljare.

 
Ingen bild

Maja Dacke

3 juli 2014 16:15

Muslimer för fred ... enligt sharia ...

Detta säger allt. Allt! Tänk till! Nu vet vi vad vi har att vänta ... om inte ... ...

 
Ingen bild

SM811

3 juli 2014 16:26

"Mitt raka och konkreta svar är att jag vill aldrig leva i en muslimsk värld! Jag kommer alltid motarbeta en utveckling där muslimer får mer inflytande i Sverige."
Mycket bra. Håller helt med.

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

3 juli 2014 17:23

Thoralf / sm811

citat
"Mitt raka och konkreta svar är att jag vill aldrig leva i en muslimsk (troende) värld! Jag kommer alltid motarbeta en utveckling där muslimer (troende) får mer inflytande i Sverige."

Håller med även jag, men måste tillägga inom parantes.

Ställde en fråga för ett tag sedan.
När och var har muslimer konverterat ett land till islam, de senaste 1000 åren, och varför skulle dom börja med ett av världens mest sekulariserade befolkning?

Min åsikt är att dom (de troende) är för indoktrinerade och ignoranta, att dom inte skulle kunna ta över en öde ö.

 
Ingen bild

Sven Dacke

3 juli 2014 17:26

Nytt Kalifat till Mats

På kartor räknar dom även in Spanien
http://goo.gl/DXroKc

 
Ingen bild

Sven Dacke

3 juli 2014 17:28

Mera "godis" till Mats

http://goo.gl/aF5AcS

 
Ingen bild

Hacke

3 juli 2014 17:35

Medan pk-journalisterna under Almedalsveckan frotterar sig i ännu högre grad med sina politiska vänner gräver och levererar folkpolitikern och medborgarjournalisten Thoralf oavsett var han står och går.
Stort tack Thoralf, det är ett privilegium att ha en sådan som dig på rätta sidan. För varje blogginlägg förstärker du bara din särställning både som politiker och grävande journalist.

 
Ingen bild

jonte bergström

3 juli 2014 17:43

Mats "proffs"trollet:

Har du aldrig hört talas om den religiösa konflikten mellan muslimer och hinduer i Indien? Är det för hinduerna är hemska rasister, f.d slavhandlare eller vad ligger bakom denna konflikt?

http://en.wikipedia.org/wiki/Religious_conflicts_in_India

Sen har vi ju som Sven Dacke påpekar också expansionen av ISIS-kalifat, vi har talibanernas övertagande av det tidigare buddistiska området Afghanistan. Vi har de religiösa ayatollornas övertagande av Iran och utropandet av islamisk stat i Iran 1979.

http://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_Revolution

Slutligen skulle jag vilja rekommendera Mats att titta på en norsk dokumentär om det Muslimska Brödraskapet (av en iranier boendes i Norge, han flydde islamiseringen i Iran så han är välbekant med islamiseringens taktik) och deras strävan att utropa ett kalifat i Europa genom immigration och höga födslotal (även våld, det har ju redan förekommit i stor utsträckning). Här är del 1 på 14min, det finns ytterligare tre delar på youtube:

http://youtu.be/8m2wjj_zJXY

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

3 juli 2014 17:45

Sven

=) hehe.

Tror inte herr Adolf hade fixat det med sina miljoner soldater och "någorlunda nyskapande krigsstrategi"

Då kan vi vara ganska överens om att det bara är löjliga idéer dom har, men de kostar säker några människoliv likt förbannat.

Dom har nog större chans att resa till månen, och det menar jag på riktigt.

Kommer att bli riktigt kul att se dom knäcka Indien.

Är ni orolig för detta?

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

3 juli 2014 18:00

Jonte

Jo, men frågan är helt tagen ur luften. ingen har kommenterat detta

Islam är från 1503 officiell religion och efter iranska revolutionen 1979 reglerar den även statsskicket

Nja 1503 inte riktigt 1000år, men eftersom det verkar gå så lätt att konvertera länder, så låt gå.

Du menar att det finns terrorister i Norge och Sverige,
Stämmer nog,

Men om bytoken skriker konstiga saker på torget, tror du på honom också?

 
Ingen bild

Putte

3 juli 2014 18:01

Mats
"När och var har muslimer konverterat ett land till islam, de senaste 1000 åren"
Svar: Indonesien på 1100-talet och delar av Filippinerna på 1500-talet.

 
Ingen bild

jonte bergström

3 juli 2014 18:05

Mats "proffs"trollet:

Kollade du på den norska dokumentären om MB? Om persiska killen som flytt islamiseringen av Iran 1979, varnar för att han ser de mönstren återupprepas här i Europa (och då särskilt i skandinavien) 2014 så är det ju åtminstone fog för en mer djupgående granskning av olika religiösa sällskap, organisationer och mötesplatser. Tycker du inte det?

http://youtu.be/8m2wjj_zJXY

T.o.m Uppdrag Granskning har ju konstaterat att rekryteringen till jihad sker bl.a i moskéer. Vi har flera fall av hatpredikanter som bjudits in av muslimska organisationer och moskéer i Sverige. Det finns ingen debatt om detta då alla är rädda att trampa de stackars muslimerna på tårna. Det finns betydligt fler muslimer i världen än vad det finns svenskar. Så de är ingen stackars minoritet vi talar om. Islam har ett våldskapital som får HA och alla andra knuttar att framstå som svärmorsdrömmar.

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

3 juli 2014 18:09

Putte / Jonte

Ok, på faktan har ni helt rätt, men vi snackar trots det, 500år.
Det har hänt lite sedan dess, misstänker att det är svårare i dag. Kan ha fel, men tvivlar

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

3 juli 2014 18:19

Jonte

jo det tycker jag, antar att du inte vet vad ateist är, ej troende.

Jag har inte argumenterat emot dig, på dessa "fakta" som du lägger upp.

Jag är inte ett dugg orolig, finns viktigare saker man kan oroa sig för.

Eftersom jag är ateist, skall jag helt rakt erkänna, att om Sverige är whatever om 500 år, så är jag död, mina barn, är död, deras osv. så vem bryr sig. alla vi är döda.

 
Ingen bild

Eric H

3 juli 2014 18:30

När Sverige som land och befolkning sjunker på alla sorters listor, då kan vi i alla fall glädja oss med att inom ETT område är vi sannolikt mer än världsbäst: På hyckleri!

 
Ingen bild

M&E

3 juli 2014 18:34

Om vi håller oss till historiska fakta så var många finlandsfrivilliga speciellt i fortsättningskriget 1941-44 nazister.

 
Ingen bild

Janne

3 juli 2014 18:51

Jag får en dålig känsla när jag läser om den här "fredsrörelsen". Det påminner precis om den av DDR finansierade "fredsrörelse" jag träffade representanter för under andra halvan av 80-talet. En "fredsrörelse" som ägnade sig åt demonisering av USA och västeuropeiska institutioner och som syftade till ensidig nedrustning i dessa länder. Jag mår fortfarande illa när jag tänker på diskussioner jag hade i dessa dogmatiska kretsar.

 
Ingen bild

Stundtahl

3 juli 2014 18:52

Almedalen!?..så mycket pretentiöst svammel som gammelmedia och politiker åstadkommer, på så kort tid, är väl närmast att betrakta som världsrekord kollektivt strunt.

 
Ingen bild

kung_och_fosterland

3 juli 2014 19:02

Visar SMFR det minsta intresse av att vilja förstå hur "islamofobin" har uppkommit och varför den är i ständigt växande? Speciellt då den var obefintlig i Sverige för några årtionden sedan. Vad har hänt? När hörde vi "moderata" muslimer fördöma jihadism?

AKUT ISLAMOFOBI
Akut islamofobi är en dödlig sjukdom med ett oftast mycket snabbt förlopp. Lokala utbrott av islamofobi som t.ex 9/11 skördade 2996 offer på mycket kort tid. Ett ännu snabbare förlopp uppvisade islamofobin i Madrid med ca. 200 döda inom någon sekund. På Bali var utbrottet också momentant samma vid Boston Marathon. I Beslan tog det relativt lång tid innan de många skolbarnen utvecklade akut islamofobi, samma med teatern i Moskva. Även Londons tunnelbana och bussar har drabbats, men de absolut flesta dödsfallen i akut islamofobi inträffar i muslimska länder. Där dör tusentals varje år.

Akut islamofobi drabbar bl.a kollektivtrafiksresenärer, marknadsbesökare, bröllopsgäster, moskébesökare, Röda Korset och FN. Olika grundläggande former av islamofobi kan observeras nära nog dagligen t.ex shia- ,sunni- och shariafobi. Där vissa sunnimuslimer lider av så svår shiafobi att de måste spränga otrogna shiahundar i fredsreligionens namn och vice versa. Båda grenarna spränger dock med gemensam glädje otroga västerländska hundar. Leve mångkulturen eller - tvåkulturen!

Vilka ger Islam ett dåligt rykte?

Shariafobi kan delas upp i olika undergrupper, där t.ex mobilkransfobi är vanlig i HBTQ-miljön i Iran, svärdsfobi i Saudi, automatkarbins- och stenfobi i Afghanistan.


NÅGRA FRÅGOR TILL SMFR ANGÅENDE ISLAMISERINGEN
* Vad är bra med Islam?
* Har Sverige något att ta efter från de 56 muslimska länder som finns?
* Blir det sekulära Sverige bättre med ännu fler troende muslimer? Räcker inte 500.000?
* Tänker ni någonsin säga STOPP?
* Vad är er långsiktiga plan?



KRONISK ISLAMOFOBI
Personer som lider av kronisk islamofobi brukar få förebyggande vård av - Säkerhetspolisen.

Ayan Hirsi Ali
Geert Vilders
Jörg Haider RIP
Lars Hedegaard
Lars Vilks
Marine Le Pen
Oriana Fallaci RIP
Pamela Geller
Robert Spencer
Salman Rushdie
Theo van Gogh RIP
Tommy Robinson (får ofta kriminalvård för islamofobi)
Wafa Sultan

 
Ingen bild

Mahmoud

3 juli 2014 19:13

@M&E
Jamen då var ju Mehmet Kaplands liknelse ganska träffande egentligen, med tanke på hur mycket islamister historiskt har frotterat sig med just nazister.

 
Ingen bild

jonte bergström

3 juli 2014 20:25

Mats "proffs"trollet:

Jag är själv ateist och ser absolut inget rogivande i den exponentiella expansion av extrema tolkningar av islam som sker över hela världen. Europeiska moskéer dryper av fanatism och wahabbistiska strömningar.

Visst oroar jag mig för andra saker också, men detta ligger ganska högt upp på prio-listan då detta kan spåra ur rejält om vi inte kväver den religiösa extremismen i sin linda. Till att börja med borde alla nytillkomna svenska medborgare skriva på ett kontrakt där de förbinder sig att inte propagera för det demokratiska samhällets nedmontering i favör för islamsk sharia, m.a.o religiös lagstiftning från medeltiden. Den som gör det ändå skickas hem då den brutit mot vår verkliga värdegrund.

 
Ingen bild

kalle

3 juli 2014 20:57

tror att svenska bolag fick kontraktenatt bygga vapenfabriken i Saudiarabien under villkor på motköp i form av att i Sverige skulle det bygga muskeer och låta muslimer få bosätta sig i Sverige.
ministrar fick nog pengar under bordet att gå med på detta.
hur kan annars persson och Rosengren ha råd med att köpa gods eller ens få bostadslån med en fd inkomst på ca 1 miljon ?

sen är det ju garanterat att svenska tillgångar måste säljas ut för att försöja en befolkning som aldrig kommer arbeta för sitt uppehälle.

LKAB
Sveaskog
fortifikationsverket
uranfyndigheter
mm allt kommer tvingas säljas

 
Ingen bild

Bernt

3 juli 2014 21:08

Vad vi inte skall glömma är att dom verkligen tror på muslimer för fred.
Problemet är att det gäller när islams hus (kalifatet) är det styrande skicket.
Vi otrogna kommer att få valet att betala skatt och vara andra klassens medborgare eller att konvertera. Fred enligt sharia är inte ett demokratiskt system utan underkastelse av icketrogna. Freden dom talar om är fred mellan Sunni och Shia och den kommer inte att ske så länge västerländska normer råder i Europa. Därför kopierar dom våra freds,religions och jämlikhets organisationers sätt att arbeta. Det låter trovärdigt i våra naiva öron och vi ger stöd till dessa organisationer utan att förstå det underliggande motivet.
Det finns inga moderata muslimer, antingen så tror man på koranen och accepterar sharia som rättesnöre eller så är man kuffar.
Olikheterna mellan muslimska grupper gäller inte koranens budskap utan vem som har tolkningsföreträde, därför menar jag att termen "moderat muslim" är felvisande eftersom koranens budskap inte är öppen för reformer från någon sida. Slutmålet för varje muslim är kalifatet, Guds hus, där inga nationalstater existerar, hmm har jag inte hört detta i Svensk politik av vänsterpartierna, och detta är inte förhandlingsbart så hur kan någon kallas moderat muslim?
Islam ÄR det största hotet mot vårt sätt att leva och utvecklas.

 
Ingen bild

Göran

3 juli 2014 21:17

Ja, man kan inte låta bli, och med rätta, att undra om Sverige åter kan bli svenskt utan väpnad kamp.

 
Ingen bild

igor

3 juli 2014 21:32

Muslimer för fred? Det låter ungefär som Satanister för Jesus. Mycket skall man höra innan öronen faller av (eller kanske huggs av ...)

 
Ingen bild

OT

3 juli 2014 22:23

Bara för att klargöra ett och annat för kaplan: "Sabaton-The Carolean's prayer": http://www.youtube.com/watch?v=JzL4h1qveLU

 
Ingen bild

Mats

3 juli 2014 22:38

Mats,
På Filippinerna och i exempelvis Thailand pågår fortfarande försök till islamisering. I Thailand än så länge i mindre skala.

 
Ingen bild

OT

3 juli 2014 22:38

Endast för kaplan...

If you looking for trouble - "Elvis Presley - Trouble": http://www.youtube.com/watch?v=zfkLnZhhoTY

P.S För sossarna i tiden "These Boots Are Made for Walkin'": http://www.youtube.com/watch?v=SbyAZQ45uww

 
Ingen bild

jonte bergström

4 juli 2014 00:26

Bernt:

Precis. En moderat muslim är moderat i den bemärkelsen att den vill införa sharia med fredliga/moderata metoder, dock verkar smygspel och ränker, som i Hägg/Omar-affären där S ville byta införandet av delar av sharia i svenska samhället i utbyte mot muslimska röster, vara accepterat. Slutmålet är som sagt införandet av sharia och islamiskt kalifat. Precis som hos terroristerna.

Däremot finns det också det som jag kallar sekulariserade muslimer eller personer med ett muslimskt arv om man så vill. Personer som aldrig besökt en moské eller läst koranen men kanske kommer från en muslimsk bakgrund. De personerna är jag inte ett dugg oroliga för, då de tagit till sig upplysningen och den yttrandefrihet som det moderna västerländska samhället har som ledstjärna.

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

4 juli 2014 01:14

Mats

Verkar det funka?

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

4 juli 2014 01:30

Jonte
vad enligt dig skiljer tro från en sak från tro på en annan, vem kan ha rätt,
Jag bygger en "halmgubbe" bara så ni vet.

Sedan Jonte är vi nog fantastiskt överens,

Ps Jonte uppskattar att få diskutera med dig.

 
Ingen bild

Bernt

4 juli 2014 08:53

Jonte:
Håller med dig i stort men inte när det gäller sekulariserade muslimer.
Det är en motsägelse, om du inte uppfyller islams fem grundpelare:
Trosbekännelsen, tidsbönen,allmosan, fastan och vallfärden till Mecka så är du per automatik inte muslim.
Därför reagerar jag mot begreppen sekulariserade/moderata muslimer.
Det finns inte utrymme att välja bort obehagliga delar av islam så något islam light kommer vi aldrig att få se. Vi kommer däremot att få höra att det finns från valfri representant av sjuklövern men det är bara blå rök upp i våra naiva aktrar.

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

4 juli 2014 13:11

Bernt

Islam är en "ung religion" med många barnsjukdomar, kolla kristendomen, där man åtminstone i Sverige valt bort, och "Cherry picks" dom bra delarna till sin fördel, av den enkla anledningen att dom inte kan försvara den andra delen med massmord, slaveri, barnamord m.m

Varför skulle det vara omöjligt för islam att göra dessamma under en längre tid, när dom ser att det inte gynnar deras samhälle, att ha en medeltida livssyn.

Sedan tror jag att även i dessa länder som andra, är mer än hälften bara född och på slagen etiketten muslim, fast dom inte är troende överhuvudtaget.

 
Ingen bild

Bernt

4 juli 2014 14:57

Mats.

Allt är ju relativt men att kalla 1400 års oförändrad religiös dogma och barnsjukdomar som blivit dödliga för "ung religion" är nonsens.

Det du kallar "cherry picks" kallas av andra för reformering.
Just den biten är viktig eftersom kristendomen har reformeras och det kommer inte att ske inom islam med mindre att en ny profet kommer och upphäver Muhammeds tolkning.
Det är fastslaget inom islam att Muhammed var den sista profeten utsänd av gud så eventuell tronföljare får nog ett tufft jobb att övertyga 1.5 miljarder muslimer att dom skall ändra på sin livssyn och levnadssätt.
Däremot håller jag med dig att många muslimer bekänner sig falskeligen till islam i mellanöstern men det beror ju på att inom islam så blir du i bästa fall utesluten ur gemenskapen och i värsta fall dödad om du erkänner dig som ateist eller konvertit. Grupptrycket inom islam är en kraft att räkna med så förvänta dig inga mirakler.

Det fanns en period på 1200 talet då islam, genom sina erövringkrig, kom i kontakt med den Grekiska filosofin.
Detta ledde till att 2 skolor inom islam utvecklades, den ena menade att för att förstå gud så måste man förstå begreppet orsak och verkan och logik.
Den andra skolan, som utvecklades till Wahhabismen, förespråkade att försöka förstå gud var förmätet och inte lät sig göras.
Muslimer skall underkasta sig koranens budskap och följa islams fem pelare utan ifrågasättande.
Resultatet av att den skolan vann striden om islams principer kan du ju se genom århundranden, inga islamistiska länder har utvecklats utan hjälp från väst.

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

4 juli 2014 15:34

Bernt

Tack för svaret.
Satt bara och spekulerade lite.

citat
Däremot håller jag med dig att många muslimer bekänner sig falskeligen till islam i mellanöstern men det beror ju på att inom islam så blir du i bästa fall utesluten ur gemenskapen och i värsta fall dödad om du erkänner dig som ateist eller konvertit. Grupptrycket inom islam är en kraft att räkna med så förvänta dig inga mirakler.

Fantastiskt likt kristendomen i usa, men den ateistiska rörelsen jobbar stenhårt, för att folk skall kunna komma ur "garderoben" skillnaden är väl att man inte blir dödad, men det finns gränsfall.

Mig veterligen har dom inte kastat ut 10 gudsorden med sin reformering, och då blir det enligt mig "Cherry picks" kalla de vad man vill.

Den kommer dock att dö ut, tillsammans med alla andra tusentals religions former, Och nya kommer att skapas, men det tar tid.

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

4 juli 2014 15:43

Bernt

Missade sista kommentaren

Citat
Resultatet av att den skolan vann striden om islams principer kan du ju se genom århundranden, inga islamistiska länder har utvecklats utan hjälp från väst.

Detta tror jag kommer att vara anledningen till att islam, kommer att falla sönder, Dom har gått från enorm kunskap, vetenskap. m.m till en sk. mörkperiod, och dom tappar hela tiden mot "väst" Utveklingen i världen springer ifrån dom, och jag misstänker att dom kommer att vakna upp, och åtminstone skilja kyrka och stat.

 
Ingen bild

jonte bergström

4 juli 2014 18:48

Bernt:

Vad jag menar med sekulära muslimer är alltså personer som inte anser sig tro på Allah eller ens läst koranen och aldrig besökt en moské. Snarare en person som försöker passa in i Sverige genom att ställa fram en julgran vid jul istället för att fira eid al fitr, en person som sanknar religiösa vanföreställningar men som kommer från ett hem, en släkt där de kanske varit mer troende. Lite som mitt eget förhållande till kristendomen, jag är döpt och konfirmerad, men har sedermera lämnat svenska kyrkan och någon egentlig tro på jesus eller gud har jag nog aldrig haft heller. Det var mycket press från föräldrar och deras föräldrar. Plus att man ju fick presenter sen... Vi kan väl kalla det en f.d muslim, då personen mycket riktigt skulle anses ute ur islam av mer rättrogna och inbitna muslimer?

 
Ingen bild

jonte bergström

4 juli 2014 18:55

Mats ateisten:

Jo man får väl hoppas på att islam "faller sönder", men jag tycker inte det är något som man ska ta för givet. Inte som det ser ut nu iaf...

Sen angående vilken tro som har rätt? Den som kan vederlägga falsifierbara bevis för att deras tro är korrekt kan jag intressera mig för. Kan man göra det går det ju från att vara en hypotes till en seriös vetenskaplig teori.

Annars är ju alla religioner knasiga, dock varierar ju knasigheten (och farligheten) beroende på religion OCH region. Men hypotesen om att muslimer från Somalia, Irak eller Syrien t.ex skulle förvandlas, som genom ett trollslag, till fredliga medborgare i västvärlden enbart pga av att de passerar en nationsgräns är ju smått naivt om man säger så.

 
Ingen bild

Bernt

4 juli 2014 20:33

Mats.

Mig veterligen har inte kristna slutit upp i tusental och stöttat släpandet av muslimska lik efter bilar genom staden eller jublat på gatorna i valfri Amerikansk stad när guds arme i Uganda har massakrerat oliktänkande. Jag är som du ateist men kan se att dom tio budorden har en enklare förklaring än att dom skulle vara sända av gud. Läs igenom dom och du kommer att se att det är enkla regler för att ett samhälle skall kunna fungera. Innan vi fick lagar som var grundade på lika rätt inför lagen så var religionen det enda sättet att styra massorna. En gud som kommer att bedöma dig efter dina handlingar i livet är svårslagen när du tror att du kommer att möta honom efter döden.

Den gyllene perioden som islam hade var grundad på erövringen av dom tidigare stora rikena som följde den Hellenistiska filosofin.
Ingen förnekar att det har funnits stora muslimska tänkare och läkare men den perioden, som jag tidigare har påpekat, tog slut på slutet av 1200 talet och början på 1300 talet.

Jonte.

Varför envisas du med att kalla personer f.d eller sekulariserade muslimer om dom aldrig har bekänt sig till islam?
Jag har en far som har invandrat från ett katolskt land, det gör mig varken sekulariserad eller f.d katolik. Min mor har invandrat från ett protestantiskt land och samma sak gäller där.

Jag är medlem av "the church of the flying spagetti monster".
Om ni inte känner till den så googla och lär.

Basic är: att om ni inte kan empiriskt bevisa att er gud existerar eller likaså bevisa att vår gud inte existerar så förtjänar vår gud och tro samma skydd av lagen och respekt från er som andra religioner!
Skillnaden mot andra religioner är att våra anhängare har både humor och insikt!
Ha en trevlig helg önskar
Bernt.

 
Ingen bild

Leading Lady

4 juli 2014 21:44


Vilken värld vill jag leva i?

Jag vill leva i en värld där jag som kvinna kan visa mitt hår utan att bli utsatt för bestraffning för det. Jag vill leva i en värld där jag kan spela musik, dansa, sjunga, sola, bada i det fria, idrotta, umgås med män, dejta, hångla, ha roligt mm utan att riskera liver för det.

Med andra ord, jag vill leva i en värld där tidernas mest kvinnofientliga lära islam med alla dess anhängare och kramare är förpassad till historiens sophög.

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

4 juli 2014 21:58

Bernt

Ger dig 1/2 rätt på första stycket =)
Är man kristen så är dom 10 budorden skriven direkt av gud genom en människa. Sedan att du och jag anser oss ha rätt i, att dom har fel, gör inte att dom kan väljas bort.

Kolla även in Blackwater som är en kristen privat arme, som agerar i krigszoner, och som övrigt precis har hotat en regeringsman med döden om han la sig i deras affärer, Det hela slutade med att han fick åka hem och BW fick 1miljard i bidrag, typ. https://www.youtube.com/watch?v=NA42mBciW9o

Min egen åsikt är, att Kristna Svenskar har slaktat den religionen till en annan religion, dom hade nästan kunnat hitta på en ny.

Någonstans mellan 40-50% av Amerikanarna har kreationistiska tankar, med det menas att jorden är högst 10 000år gammal och evolution är ett påhitt. Detta skrämmer mig mer, än muslimer, med tanke på att dom årligen budgeterar lika mycket som de 12 största vapen nationerna tillsammans, och det är i händerna på bibeltroende fundamentalister, som väntar på messias, och då dör alla, så planering för framtiden borde vara ganska meningslöst.

Ra`men =)

 
Ingen bild

jonte bergström

5 juli 2014 01:51

Bernt:

Har man identifierat sig som muslim pga av föräldrars tro men senare anammat västerländska värderingar tycker jag det är relevant att prata om sekulariserade eller f.d muslimer. Det finns en del sådana i Sverige, vad jag ville säga med det är att jag inte är orolig för araber generellt, bara de som blint tror på sagoböcker eller har andra kulturella värderingar som inte fungerar i ett modernt sekulariserat samhälle.

Sen kan jag tycka att araber ofta är väldigt högljudda och kaxiga, särskilt på tåg och bussar o dyl. Men jag oroas inte särskilt av det, snarare är det störande.

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

5 juli 2014 11:14

Jonte

+1

Det är en störande biten som får folk att titta snett, kanske inte just vad dom har för religion, lite svårt att se det.

 
Ingen bild

jonte bergström

5 juli 2014 15:39

Mats ateisten:

Nja, kombinera den arabiska "kax och erövringskulturen" med de religiösa vanföreställningarna inom islam så har du en kulturell molotowcocktail man ska se upp med och som måste hållas kort om vi vill ha lugn och ro i vårt närområde även i framtiden..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards