thoralf

Direktlänk till inlägg 11 januari 2018

FAKE NEWS FRÅN SVT OCH ARBETSFÖRMEDLINGEN

Av Thoralf Alfsson - 11 januari 2018 23:13

 

Jan Helin                   Foto Thoralf Alfsson


Jan Helin har stor erfarenhet av Fake news från sin tid som chefredaktör på Aftonbladet. Frågan är om han tar med sig dessa erfarenheter även till SVT.


I kvällens Opinion live diskuterades fake news och Jan Helin som är programdirektör på SVT fick rejält med kritik för hans projekt med Vinnova om att försöka motverka falska nyheter eller nyheter som inte berättar hela sanningen. Jag gjorde omgående reflektionen att är det inte det som just kvällspressen ägnat sig åt i decennier. Inte minst Aftonbladet där just Jan Helin varit chefredaktör och ansvarig utgivare.


Nu fick Jan Helin kritik från flera håll i studion av bland annat Dick Erixon, Janne Josefsson och Håkan Boström. Dick Erixon drog ett bra exempel på hur SVT:s korrespondenter lägger in sina egna nyhetsvärderingar istället för att hålla sig till fakta. Janne Josefssons slutord till Jan Helin var något i stil med att SVT istället skulle höja sin kvalitet på Nyheterna så att folk litade på det som presenteras i Aktuellt och Rapport. Det är ett trovärdighetsproblem!


Idag läste jag en artikel skriven av SVT om att antalet så kallade ”extra tjänster” ökat dramatiskt under andra halvåret 2017 eller med ca 7 000 jobb. Dessa extra tjänster går till nyanlända och långtidsarbetslösa och betalas helt och hållet av staten. Men dessa extra tjänster finns bara inom offentlig verksamhet. Så långt är allt ok, förutom att detta sannolikt kostar svenska skattebetalare ca 3,5 miljarder kronor per år med dagens drygt 11 000 extra tjänster.


Det som är Fake i artikeln är att Arbetsförmedlingens generaldirektör Mikael Sjöberg säger följande.


”Av de här 11 000 tjänsterna har hälften har gått till inrikes födda och hälften till utrikes födda. Grupper som står lite längre bort från den svensk arbetsmarknaden.”

 

Enligt Arbetsförmedlingens egen statistik som också uppdaterats idag har 7 867 extra tjänster gått till utrikes födda medan endast 3 301 extra tjänster gått till födda i Sverige.


Det innebär en fördelning i procent till 70/30 vilket är långt ifrån hälften till varje grupp. Vem som helst kan dessutom kontrollera att SVT och generaldirektören kommer med fake news. Den troliga anledningen är att man inte vill peka ut utrikes födda som den grupp som har störst behov av stöd.


Här har Jan Helin något att jobba med på SVT och Stefan Löfven borde ta generaldirektör Mikael Sjöberg i örat eftersom han sprider falska uppgifter till public service.


Fakta

En extratjänst är en anställningsform som är subventionerad av staten och är riktad till nyanlända och långtidsarbetslösa. Anställningsformen bekostas helt av staten och kan maximalt sträcka sig över två år.


En person som får en extratjänst kan arbeta inom till exempel sjukvård, skola, äldrevård, barn- och funktionshindersomsorg. Det måste vara en offentligt finansierad verksamhet och kan innefatta arbete hos kommunala och statliga myndigheter som inte bedriver någon affärsverksamhet.


 
 
Ingen bild

Helvetet

11 januari 2018 23:36

Begreppet fake news, är inte det ganska urvattnat i och med Trumps ständiga påtalande om detta så fort någon inte håller med honom i hans egna lögner? Kul att det finns statistik på hur ofta han ljuger i media, inte lite....

Thoralf Alfsson

12 januari 2018 06:10

Vem avgör om det är lögn? Vem har den statistiken?

Finns det statistik på hur ofta Löfven ljuger eller SVT?

Tycker du inte att det borde vara mer aktuellt i Sverige att föra den statistiken?

 
Ingen bild

Kurtan

12 januari 2018 00:06

Hmmm undrar hur stor del av de "födda i Sverige" är etniska svenskar och hur stor del är födda av utländska föräldrar s.k andra eller tredje generationen "svenskar"...

En kvalificerad gissning misstänker jag att förhållanden i verkligheten ligger i storleksordningen 98/2... Kanske något att titta närmare på...

 
Ingen bild

Cosmik Debris

12 januari 2018 00:36

"Det innebär en fördelning i procent till 70/30"

Hur stor andel av de 30% "inrikes födda" har utomeuropeisk bakgrund? Jag litar inte på ett endaste ord som kommer från desinformatörerna på SVT, SR, DN, AB, Exp och SvD.

Katerina Magasin
"–Vet du, jag börjar bli rädd för mig själv. Jag som är liberal, jag är humanist, en fredsälskande individ. Men nu känner jag hur hatet i mig växer. Jag som struntar i andra människors hudfärg eller vilken Gud de tror på, jag märker att jag börjar bli intolerant! Jag börjar radikaliseras förstår du, och det skrämmer mig som fan. Jag som aldrig gjort skillnad på folk och folk börjar känna avsky… "

Det gäller mig också.

Jag börjar också bli något så in i helvete intolerant. Jag orkar inte se fler rökande och gapiga araber/muslimer i grupp. Hatar dessa horder av överviktiga muslimska sju-småbarnsmammor draperade i stora tygstycken, skjutandes barnvagnar framför sig. Jag vill aldrig mer se en nyfriserad, överåldrig, nyekiperad och arrogant ensamkommande lögnhals. Jag tål inte se dem!

Och jag är inte ensam!

https://tinyurl.com/ya6j4wxx
http://katerinamagasin.se/sa-radikaliseras-en-liberal/

Thoralf Alfsson

12 januari 2018 04:23

Jag skulle gissa att 50 procent av som är födda i Sverige i detta fall har utländsk bakgrund.

 
Ingen bild

Ulla

12 januari 2018 01:02

Ringer man Arbetsförmedlingen då får man klara besked att dom i första hand måste hjälpa Muhammed, Ibrahim och Ashmed för dom har konstiga namn. Har man svenskt namn ska man klara sig själv.

 
Ingen bild

OT

12 januari 2018 01:55

Kan vi någonsin lära oss från historien?

Helt apropå Moscow declaration - ”Criminals: "Guilty Men" 1945”: https://www.youtube.com/watch?v=wNo7X8hNTik

Undrar om den gäller idag?

Undrar fortfarande om de sålde oss billigt, ”Reinfeldt’s Heroes - Burning Bridges”: https://www.youtube.com/watch?v=kgeIINs1TrQ

Våra ledarskapspräster leder oss med goda föresatser till helvetet! - ”Highway To Hell”: https://www.youtube.com/watch?v=hC7bvKbF0nA

P.S: ”Karl Gerhard - Den ökända hästen från Troja”: https://www.youtube.com/watch?v=Z1jhZQyc9cw

 
Ingen bild

OT

12 januari 2018 01:58

Ber om ursäkt för föregående posting ty - ”Karl Gerhard - Nu ska vi vara snälla”: https://www.youtube.com/watch?v=z12Y7dtLOeo

 
Ingen bild

Cosmik Debris

12 januari 2018 02:06

Här har ni historien om gruppvåldtäkten på Gotland.

https://tinyurl.com/y8k9hlsx
http://www.informationskriget.se/2018/01/06/metoo-visby/

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

12 januari 2018 06:33

Det faktum att medier undanhåller fakta är minst lika allvarligt som lögner.
Värre ändå är att det hela tiden bedöms av medierna att det inte är relevant för oss att informeras om alla fakta.
Diktatur !!!!!!

 
Ingen bild

S-E Karlsson

12 januari 2018 08:32

Det sägs oh skrivs om att många asylsökande med uppehållstillstånd har fått arbete ,hur kan. då Högsby kommun ändå ha mellan 4 och fem hundra av dessa som inte gör ett handtag om dagarna ? Allt enligt Ratsit Personfakta .

 
Ingen bild

C Andersson

12 januari 2018 09:01

FAKE NEWS

http://www.blt.se/kristianstad/installda-avgangar-efter-signalfel/
Inställda avgångar efter signalfel

Signalfel betyder att det är fel på signalen. Är det något annat så visar signalen att det är något fel. Till exempel att det har försvunnit kopparledning längs banan.

 
Ingen bild

Pepparholm

12 januari 2018 09:35

Även Rikspolischefen ljuger om den statistik som han nyligen redovisade. Det visar Peter Springare i Nyheter Idag - klicka på länken i högermarginalen.

Den falska nyheten får vi inte veta av MSB, SVT, SR, Bonniers eller Schibstedt.

 
Ingen bild

Lena1

12 januari 2018 09:42

Enligt Af,s egna papper så står det att tre rutor ifyllda för att uppfylla kraven på extratjänst: 1) Har deltagit i jobb- och utvecklingsgarantin i 450 ersättningsdagar. 2) Är nyanländ och har eller har haft en etableringsplan. 3) Är nyanländ och inom de senaste 36 månaderna har fått uppehållstillstånd eller uppehållskort i egenskap av familjemedlem till en EU/EES-medborgare.

 
Ingen bild

Lena1

12 januari 2018 09:45

forts. om extratjänster:
"Behöver du en extra resurs på din arbetsplats? Om du anställer en person som har deltagit i jobb- och utvecklingsgarantin eller som är nyanländ får du samtidigt ekonomisk ersättning. Stödet kallas extratjänst."

 
Ingen bild

Lena1

12 januari 2018 09:52

forts. Extratjänst
"Extratjänster kan beviljas inom följande verksamheter:
-Sjukvården, skolan, barnomsorgen, äldrevården och funktionshindersomsorgen som är offentligt finansierade.

-Kommunala och statliga myndigheter.

-Kulturell verksamhet och verksamhet för att bevara kulturarvet (även det svenska kulturarvet?), ideella idrottsföreningar riktade till barn och ungdomar, registrerade trossamfund samt ideella föreningar med verksamhet som främjar social hjälpverksamhet eller omsorg av barn och ungdom."

 
Ingen bild

Lena1

12 januari 2018 09:56

forts. Extratjänster

"Hur mycket får jag i ersättning?" (gäller den som anställer)

"Du får 100 procent av lönekostnaden när den anställde jobbar heltid. Som mest kan du få 1 140 per arbetad dag. Du får även ett handledarbidrag på 150 kronor per arbetsdag de första tre månaderna."

 
Ingen bild

Lena1

12 januari 2018 10:05

forts. Extratjänst


"Hur länge kan jag få ersättning?"

"Den arbetslöse kan ha en extratjänst i tolv månader. Arbetsförmedlingen kan sedan förlänga extratjänsten med tolv månader om vi bedömer att det skulle vara bra för den arbetssökande."

"Vilken lön och vilka förmåner ska den anställda få?"

"Personen som har en extratjänst har rätt till lön och andra anställningsförmåner enligt kollektivavtalet i branschen."


Jag har hört att en sådan tjänst kan generera en lön på 18 000 per månad för heltid.

 
Ingen bild

Niklas R

12 januari 2018 10:12

@Pretty Boy Floyd
"Det faktum att medier undanhåller fakta är minst lika allvarligt som lögner."

Media och stat jobbar efter följande princip: Fullständig information lämnas ut vid behov. Allmänheten behöver inte veta.

 
Ingen bild

Lena1

12 januari 2018 10:22

Jag har efterfrågat Extratjänst då jag sökt arbete länge nu och utan resultat. Det hjälper inte att ha ett bra CV, jag är ju 63+ och har en kronisk sjukdom. Företagare vill inte ta på sig det ansvaret att anställa då. Så enkelt är det.
Men AF är inte intresserade av att ge mig en Extratjänst, trots att jag skulle kunna få komma tillbaka till ett ställe där jag arbetstränat. Man undrar varför? Kanske är det en alldeles för dyr anställningsform för helgjuten svenne som mig??? Dessa anställningar är nog till 90% upplagda för nyanlända (hur länge ska dessa människor få kallas nyanlända? De vistas ju här hur många år som helst men kallas ändå nyanlända)

 
Ingen bild

Pepparholm

12 januari 2018 10:30

Det blir värre och värre inför helgen. Nu läser jag på Bloggen I Otakt, att Reinfeldt är ordförande i Trygghetskommissionen. Tydligen ett organ som försäkringsbolagen står för. Jag förmodar även mitt bolag.

Hur kan försäkringsbolaget vara så hånfull mot mig som kund och dessutom använda mina avgifter till att avlöna den mannen som svikit mig så djupt med lögnaktiga vallöften.
http://iotakt.se/blogg-2/

 
Ingen bild

Christer

12 januari 2018 10:54

Jag är i första hand intresserad av bakomliggande faktorer i ett samhällsproblem än enbart de uppenbart sjukliga symptomen. Alltså svaret på frågan hur fan vi kunnat hamna där vi är. I fråga om den senaste dödsskjutningen av en ung gängkriminell på en pizzeria i Rinkeby i måndags. Media har rapporterat en hel del, och SVT gjorde ett reportage på plats. Där intervjuades en förtvivlad mamma av somaliskt härkomst. 5 av de 6 mördade gängkriminella det senaste året hade somalisk bakgrund. Den upprörda modern trodde att polisen skulle göra ett helt annat arbete om de mördade unga männen skulle varit "svenskar", samtidigt som hon viftade lite med rasistkortet.
Reportern frågade om hon skulle kunna tänka sig att medverka och vittna om det kom till en rättegång? Då sa hon att det var uteslutet eftersom hon hade en man och flera söner som då skulle råka illa ut. Alltså, hon hade inget emot om polisen skulle klara upp morden, men hon skulle inte medverka.
Denna hennes slutsats måste få alla som tror på den svenska modellen att börja undra hur fan vi kunnat hamna där vi är. Detta om klan och stamkulturers mentalitet, samt deras förmåga att integreras i ett myndighetsstyrt samhälle måste varit väl känt redan för 20 - 30 år sedan, ändå lät man invandringen av dessa grupper bara fortsätta. Vi skulle ha ett mångkulturellt samhälle, men inte ett parallellsamhälle med egna lagar var budskapet från vårt etablissemang. Tror inte dom trodde på det själva!
Donald Trump har idag kallat dessa länder för "shitholecountrys". Ordvalet är hans, men det finns onekligen en del substans i påståendet. De flesta från typ Somalia/Sudan har mycket svårt att skapa ett värdigt liv baserat på eget arbete både här och där. I Sverige kommer ytterst få att kunna försörja sig lagligt på en öppen arbetsmarknad, då återstår bara "hittepå" jobb, bidragsförsörjning eller kriminalitet. Hur hamnade vi så snett? Varför såg inte våra makthavare vartåt det barkade? Jo man hade häcken full med att rasiststämpla de som hade blicken klar över vad som hände med vårt land.

 
Ingen bild

Klas

12 januari 2018 11:18

Tror inte folk förstår innebörden av "fake news" i ett vidare perspektiv. Den värsta formen av "fake news" är nämligen inte rapportering av uppenbart felaktig fakta. Sådan förekommer visserligen men i ärlighetens namn inte alltför frekvent.

Svenskar älskar att göra sig lustiga över när Trump motbevisas efter påståenden om fake news. Man slår sig för bröstet över korrektheten i svensk media och inser inte hur fruktansvärt indoktrinerade man blivit av enahanda rapportering och konstant vinkling av nyheter i MSM-flödet. Enskilda faktauppgifter är väl oftast korrekt återgivna (även om undantag förekommer) men i ett större perspektiv ger rapportering som endast visar upp en sida av myntet en väldigt skev bild av verkligheten. Detta är inte så uppenbart som rena lögner och är inte lika tacksamt att skämta om i fikarummen.

Exempel på just vinkling och ensidig rapportering i svensk media råder det sannerligen ingen brist på. Det pågår 24/7. Tittade på SVT nyheter igår kväll och reagerade då över att man i samband med rapportering om våld och skjutningar i våra städer noggrant väljer ut intervjuobjekten i rädsla över att tittaren efter självständigt tänkande eventuellt skulle få för sig att den massiva invandringen skulle ha något samband med problem vi ser i samhället idag. Närmast uteslutande är det nämligen vettiga invandrare som kommer till tals och uttrycker sin sorg över den framväxande otryggheten. Snabbt vaggas man in i sympati för dessa människor istället för att ifrågasätta politiken som har lett oss dit vi är idag.

 
Ingen bild

Fredrik

12 januari 2018 12:26

Även i Dagens Industri idag kan man läsa vilseledande krönikörer som hämtat material från Vänsterdemokratiska tankesmedjor, ang att Trump och Republikanerna kommer förlora sina platser i kongressen o senaten det här mellanvalet i november.

Är det personligt hat som ligger bakaom, eller tror man verkligen att nu när det går superbra för ekonomin i USA så vill folket välja bort det?

 
Ingen bild

Uppströms

12 januari 2018 12:46

Fake news är även en omskrivning för när man lyfter fram en sakfråga som motparten inte vill ska diskuteras alls. Att det skulle finnas möjlighet att finansiera 15 000 kr/mån netto för pensionärer, trots vår höga invandring, vill inte ens oppositionen höra talas om.

 
Ingen bild

Ölandsbonde

12 januari 2018 13:38

Till Helvetet.
Du skriver "Kul att det finns statistik på hur ofta han ljuger i media, inte lite...."
Kan du ge ett exempel på att Trump ljugit? Trots att jag följer mycken media (dock ej svenska) har jag inte sett något sådant.

Tacksam för svar!

 
Ingen bild

Hacke

12 januari 2018 13:39

Cosmic Debris (00:36)
Känner igen mig till hundra procent i din beskrivning. Jag skulle kunna lägga till att jag mår lika illa vid minsta syn av företrädare för msm och då inte minst en sådan som hycklaren Jan Hellin.
Nu handplockar han sina likasinnade från slask- och förföljelsepressen i rask takt varav pöbel”journalisten” och hemfridstöraren Diamant Salihu är den senaste i raden. Och efter de inledande reportagen från honom vet vi exakt vad han har för uppgift. Att med alla medel dölja mångkulturens katastrofala härjningar i förorterna och istället leta fram och sätta fokus på de undantag av etniska svenskar som förekommer i dessa sammanhang med traditionell medias självklara utgångspunkt; invandraren som offer – svensken som gärningsman/rasist.
Det hjälper inte att välja bort kvällsblaskorna och annan medieohyra. De värsta avarterna där hamnar ändå så småningom hos ”oberoende och sakliga” SVT/SR och därmed på skattesedeln. Det vidriga medielandskapet i Sverige torde sakna motstycke i den s k fria världen.

 
Ingen bild

Bo

12 januari 2018 13:57

När media skriver "svensk medborgare" brukar det inte vara någon som vi upfattar som svensk medborgare.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

12 januari 2018 14:21

Fredrik Reinfeldt:
"–De beslut som fattades gjordes på bästa underlag där och då. Jag försöker att inte agera efterklokt. Nu har jag en ny roll och jag har en trygghetskommission som jag leder.”


"Att utse Reinfeldt till ordförande i en trygghetskommission är som att be gryningspyromanen utreda brandskydd och räddningstjänst i Ystad."

http://iotakt.se/trygghetsskaparen/

Det är mycket provocerande. Jag kommer inte att skriva vad jag skulle vilja göra med Reinfeldt.

 
Ingen bild

Helvetet

12 januari 2018 19:36

Senaste jag läste om Trumps fakenews/lögner var i morse då karln påstod att kört USA sålt superstridsplan F-52 till Norge.. problemet är bara att de inte existerar, bara i Dataspelsvärlden...:)

Annars kan man läsa
https://www.svd.se/lista-trumps-logner-avslojas-av-amerikanska-medier

Thoralf Alfsson

12 januari 2018 20:25

Var det en felsägning F-52 som skulle varit F-35?

Hur många gånger har Löfven sagt fel? Kan du ge mig en länk till en artikel med statistik om alla Löfvens felsägningar/lögner.

Tycker du inte det är viktigare vad vår egen statsminister säger än vad Donald Trump säger?

 
Ingen bild

Helvetet

12 januari 2018 20:58

Trump sa att han sålt både F-35 och F-52 till Norge. Alltså Vår statsminister skrävlar inte om vem som har störst röda knapp att trycka på, det tycker jag Känns mer betryggande, även om politiker alltid likt hästhandlare Har ett speciellt förhållande till sanningen. Eller vad säger du;)

Thoralf Alfsson

12 januari 2018 21:03

F-22

 
Ingen bild

Helvetet

12 januari 2018 23:49

Bra att du har humor, det verkar Trump inte ha..

 
Ingen bild

S-E Karlsson

13 januari 2018 10:23

Reel news, Trump

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards