thoralf

Direktlänk till inlägg 5 april 2017

SALTKRÅKAN AB

Av Thoralf Alfsson - 5 april 2017 22:52

Är en VD seriös om han först skickar ett brev till en privatperson (mig) men samtidigt också skickar det till kvällspressen, en journalist på Expressen, innan jag ens tagit emot mejlet och brevet kommer fyra dagar senare? Vilket syfte har man då med sitt brev och handlande?


Som mina läsare av bloggen vet har jag tagit fram ett antal infoblad gällande fakta som berör invandringen med statistik från Migrationsverket, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och SCB. För en tid sedan tog jag fram ett infoblad för Vimmerby kommun och då hittade jag ett citat på nätet som tillskrivs Astrid Lindgren och som jag ansåg vara passande.


”När människor med makt, slutar lyssna på folket. Då är det dags att byta ut dem.”

 

Att citatet tillskrevs Astrid Lindgren fick VD, Olof Nyman från Saltkråkan AB att reagera. Han skickade då ett mejl och postade samtidigt samma text i ett brev till mig. Här nedan kommer ett utdrag från mejlet.


”Citatet är vidare enligt vår bestämda uppfattning falskt. Vi har sedan tidigare noggrant undersökt saken och det finns inga belägg för att Astrid Lindgren någonsin sagt eller skrivit så som anges i foldern.”

 


”Vi utgår från att ni respekterar detta och förutsätter därför att hela upplagan av foldern omedelbart dras in och kasseras samt att Sverigedemokraterna helt upphör med att använda Astrid Lindgren i sin kommunikation. Om så ej sker får vi överväga att vidta rättsliga åtgärder.”

 

Hälsningar,

Olle Nyman, VD


Nu fanns det i stort sett inget kvar av den lilla upplagan att dra in. Vilket jag meddelade Olof Nyman omgående. Enligt en artikel i Expressen är det dock oklart om det är ett citat från Astrid Lindgren.


Expressen nappade givetvis på detta mejl/brev som Olof Nyman skickade till dem. När mejlet skickades till mig och Expressen satt jag på flyget hem till Kalmar från en semestervecka i Spanien. Jag hann precis komma hem till Kalmar innan en journalist ringde från Expressen och började ställa frågor. Jag hade då inte ens hunnit kolla min privata mailbox sedan jag kom av flyget i Kalmar. Ännu mindre svara på mejlet!


Det dröjde sedan bara ca en timme efter att journalisten ringt innan Expressen hade en artikel på sin webbsida där man försökte hänga ut mig!

 

Att Expressen handlar på det sättet förvånar mig inte det minsta, då de alltid tar minsta chans att hänga ut en Sverigedemokrat.


Det som förvånar mig allra mest är hur VD, Olof Nyman agerade genom att direkt skicka en kopia av brevet till Expressen. Vad var syftet med det? Jag har sedan den 24 mars frågat Olof Nyman i flera mejl varför han skickade en kopia till Expressen och vilket syfte han hade med det. Olof Nyman vägrar att svara på mejl trots flera påminnelser.


Den enda anledningen jag kan se är att Olof Nyman i första hand ville hänga ut mig, en sverigedemokrat i kvällspressen. Inget annat!


Olof Nyman gjorde på exakt samma sätt när Jimmie Åkesson i en lång intervju för Niklas Svensson från Expressen i december 2016 svarade att han inspirerats av Astrid Lindgren och andra typer av nationalromantiska skildringar.


Detta svar fick även då också VD, Olof Nyman att gå i taket. Han fick omgående plats i Expressen för sin debattartikel.


”Nej, Jimmie Åkesson - Astrid Lindgren var inte en nationalromantisk författare. Hon var inte heller en nationalromantisk människa - varken nationalist eller romantiker.”

 

 

Olof Nyman tycks vara politiskt korrekt ut i fingerspetsarna men inte karl nog att svara på frågan varför han skickade en kopia på ett personligt brev till mig även till en journalist på Expressen.

 

Pinsamt fegt och ynkligt!

 

Nu finns det ju andra citat av Astrid Lindgren som mycket väl skulle kunna användas. Som t.ex detta citat från Saltkråkans facebooksida.

  

"Den mest framträdande känslan inför julen här i Sverige är nog i år en brinnande innerlig tacksamhet över att vi ännu kan få fira julen som vi gör."

(Ur Astrid Lindgren Krigsdagböcker 1939-1945)


 
 
Ingen bild

C Andersson

5 april 2017 23:24

Jag ser inga problem. Det torde vara svårt att bevisa att en avliden person inte har sagt något. Det är inte du som har bevisbördan, det är den som anklagar som har det. Gå helst inte in och käbbla med den självutnämnde åklagaren. Det räcker att du ritar upp tidslinjen för det här spektaklet. Tidslinjer är ju populärt.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

6 april 2017 00:03

Nu ger jag mig ut på tunn is.

Tänk om t.ex F!, RSFL eller någon valfri militant attackflata skulle påstå att Astrid Lindgren egentligen var lesbisk. Tror ni att denne Olof Nyman skulle ha vågat gjort stor sak av det då och fördömt uttalandet? Nej, jag tror han skulle ha varit tyst som en liten mus. Om det är sant eller falskt är helt ointressant i vissa frågor.

Så fungerar PK-ismen i DDR 2.0

 
Ingen bild

Bosse

6 april 2017 00:14

Varför är Saltkråkan så petiga med citaten?Vi har en
bok i bokhyllan där det står
att Efraim Långstrump var n-kung,i en väldigt tidig upplaga alltså långt innan vi blev så jävla PK!

 
Ingen bild

Molle

6 april 2017 00:17

Det blir många Olof Nyman får skriva till expressen om.....
https://www.hallandsposten.se/%C3%A5sikter/hp-l%C3%A4saren/det-%C3%A4r-dags-att-byta-ut-dem-1.3501892

https://www.skrivunder.com/forum/post/3300515

https://www.facebook.com/eva.armstrand/posts/1038264196214025

http://www.allehanda.se/opinion/insandare/visdomsord-fran-astrid-lindgren-nar-maktens-manniskor-slutar-lyssna-byt-ut-dem

Det blir svettigt för tönten...

 
Ingen bild

Observer

6 april 2017 01:48

Så här Kafka-snurrigt blir samhället utan äkta yttrandefrihet!

 
Ingen bild

Observer

6 april 2017 01:50

PK-ismen är som en lustgas människor drar i sig och blir helt tokiga.

 
Ingen bild

Observer

6 april 2017 01:54

Tyskland med Merkel i spetsen inför skyhöga böter mot "Fake News" (D.v.s sanningssägare)

http://www.friatider.se/merkel-inf-r-b-ter-f-r-fake-news

Bli inte förvånad om kvarvarande kaviarkommunister också förbjuder allmänna val i sin tydliga desperation.

 
Ingen bild

B Johansson

6 april 2017 03:24

Det är mycket möjligt att Astrid Lindgren om hon levat idag varit Sverigedemokrat. Hon reagerade på tokigheter och orättvisor i samhället då hon levde, tänk bara på Pomporipossadebatten. Vad hade hon tyckt om behandlingen av våra pensionärer? Hur hade hon reagerat på den snabba nedmonteringen av välfärden och sammanhållningen i samhället som det tagit generationer att bygga upp? Föraktet för svensk kultur och traditioner o.s.v
Jag tror Saltkråkans VD underskattar den goda Astrid.

 
Ingen bild

stig

6 april 2017 04:36

Olof Nyman är Astrids barnbarn och vet att Astrid bekämpade fascismen i hela sitt liv.

Thoralf Alfsson

6 april 2017 08:30

Ja, hon fick bort sosseregeringen och Olof Palme!

 
Ingen bild

X

6 april 2017 06:07

En fördel med att lämna DDR-Sverige är att man slipper att vistas i samma land som landsförrädare likt Olof Nyman samt är långt borta från motbjudande slaskmedier.
Jag ser fram emot befrielsen.

 
Ingen bild

Tobbe S

6 april 2017 06:29

Astrid Lindgren var djupt involverad i norsk och dansk motståndsrörelse, under kriget. Hon var, som Harry Södermans personliga sekreterare, delaktig i smuggling av vapen, sprängämnen, motståndsmän, atentatsmän till Norge Danmark. Inte direkt den lilla sagotanten som MSM vill göra gällande.

”När människor med makt, slutar lyssna på folket. Då är det dags att byta ut dem.”
Citatet kommer antagligen från en intervjuv eller debatt på TV. Med lite tur finns just den debatten/intervjuven arkiverad hos svt eller så finns den på youtube.

 
Ingen bild

Fredde

6 april 2017 06:54

Astrid Lindgren fick en massa skit för att hon skrev om Pippis pappa som var negerkung i Söderhavet, det var rasistiskt och allt möjligt.

Undrar vad Saltkråkan AB har att säga om det?

Att skittidningen Expressen på alla sätt försöker kasta skit på en Sveriedemokrat förvånar inte.
Pressen är ett sjunkande skepp, och de tar till alla knep.

Men, efter valet -18 lär de få skärpa sig och börja följa reglerna de själva satt upp.
SD -18!!

 
Ingen bild

SM811

6 april 2017 08:02

Ytterligare en PK ynkrygg som visat sitt fula tryne.

 
Ingen bild

Lars Cornell

6 april 2017 08:02

"När maktens människor slutar lyssna – byt ut dem"
Bra ord och det saknar betydelse om Astrid Lindgren sagt dem eller ej.

 
Ingen bild

Hacke

6 april 2017 08:45

@Cosmic Debris
Det var en kärnfullt beskriven (”militant attackflata” ;)) och precis iakttagelse du gjorde med det inlägget. Det är ingen tvekan om vart kultureliten riktar sitt gift. Det är minst sagt vidrigt att se hur pk-isterna och inte minst just radikalfeministerna tillåts ha tolkningsrätten över vårt kulturarv, inte minst när det gäller våra bortgångna storheter inom författarskapet.
Skön avrundning också Thoralf när du tog tabbe(ras) på denne representant för samma genomfalska kulturelit.

 
Ingen bild

C Anderson

6 april 2017 08:59

Som jag skrev. Det är inget att käbbla om. Det är bäst att låta det passera med största möjliga tystnad.

 
Ingen bild

Ludvig

6 april 2017 10:28

Det har väl ingen betydelse om Astrid Lindgren sagt så eller inte, en VD har väl annat att göra tycker man.

 
Ingen bild

Gubben Svensk

6 april 2017 10:45

Motbjudande när Saltkråkan stoppade en dödsannons för en liten treårings död!
Visserligen ändrade man sig, men då var för sent och skadan var skedd.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15450312.ab

 
Ingen bild

Göran

6 april 2017 11:01

Man kan ju kanske tänka sig att Nyman vet lite mer om vad Astrid tyckte, tänkte och sa eftersom hon var hans mormor.
Hade Astrid skrivit om Pippi idag hade hon garanterat valt en annan titel på Pippis pappa. Och jag kan garantera att hon aldrig, aldrig, aldrig blivit Sverigedemokrat om hon hade levat nu. Hennes hjärta hade gråtit bittert över alla dessa flyktingbarn som far illa i Syrien och här i Sverige också.
På 40-talet användes t.ex ordet neger utan att någon såg något kränkande i det. Men tiderna förändras liksom språket.

Thoralf Alfsson

6 april 2017 11:08

Göran

Men du tycks visst veta bättre än Olle Nyman! Ingen vet hur Astrid Lindgren uttryckt sig över hur det ser ut i Sverige och i världen idag.

På vilket sätt far flyktingbarn i Sverige illa?

 
Ingen bild

Thor

6 april 2017 11:28

@Göran
Jaså minsann, Astrid hade gråtit över flyktingbarnen. Javisst, nästan all överklass gråter över flyktingbarnen, gärna i media så att det ska synas hur fina människor de är. Men betala de nödvändiga skatterna gråter de också över, Astrid skrev en hel saga om sin skattejämmerdal, Pomperipossa.

 
Ingen bild

Mutter

6 april 2017 11:38

Nu har Sverige inga flyktingbarn som kan fara illa som denne "Göran" påstår.

 
Ingen bild

Acke

6 april 2017 12:18

Skitblaskan Expressen har viktigare saker att skriva om t ex idag stora rubriker om Läckbergs katt som ligger för döden.

 
Ingen bild

Onkel Sven

6 april 2017 12:59

He,he,he, atackflata kan stämma in på många kvinnliga SD hatare !

 
Ingen bild

Björn

6 april 2017 13:08

Jag störs av den ensidiga hatjournalistiken riktad mot SD och skrev till den som författat Expressen artikeln. Till svar fick jag ”…VARFÖR han skriver om det här nu – när artikeln som jag skrev om Astrid, skrevs i november 2015, dvs för 1,5 år sedan.
Ska du inte testa och fråga honom?”

 
Ingen bild

Sam

6 april 2017 13:38

Påminner lite om kommunens inkompetenta medarbetare!

 
Ingen bild

Hm

6 april 2017 15:01

"På 40-talet användes t.ex ordet neger utan att någon såg något kränkande i det."
Jag ser fortfarande inget kränkande med det ordet. Däremot ser jag diverse kulturmarxister som vill ta makten över språket genom att 'förbjuda' vissa ord i svenskan. Ett land, ett folk och ett språk är grunden för nationen. Dessa hörnstenar vill man nu undergräva på olika sätt och att censurera Astrid Lindgren är bara en del i detta.

 
Ingen bild

PGreen

6 april 2017 17:01

På ålderns höst får du äta vad som "bjuds"!

http://avpixlat.info/2015/12/31/de-gamla-pa-aldreboendet-serverades-svart-vidbrant-flask-som-nyarsmiddag/

Gott nytt år, medans du lever!

 
Ingen bild

Mojo

6 april 2017 17:58

Du söker ständigt konflikter med dina motståndare och jag kan bara hoppas att du en dag får en stämning på dig så art du lär dig att knipa när du ska knipa! Kan du inte lära dig det på något annat sätt så hoppas jag du blir stämd en dag.Du är ju så duktig själv på att stämma folk och hota med stämning.

Thoralf Alfsson

6 april 2017 20:12

Mojo

Det roar mig att jag får dig att bli på dåligt humör när jag utnyttjar min yttrandefrihet genom att framföra mina åsikter. Vi har ju inte bara yttrandefrihet, utan även åsiktsfrihet.

Jag förstår att du helst vill inskränka dessa friheter som finns inskrivna i våra grundlagar!

 
Ingen bild

X

6 april 2017 22:29

Kommunister som "Mojo" förnekar sig aldrig.
De vill ha lydiga och tysta medborgare och kräver total underkastelse av de samma.
Tänk om man fick leva i ett fritt land...

 
Ingen bild

Truthfighter

7 april 2017 02:14

Löven: "Nu tar vi taberaset av det sista äktsvenska och gamla samhället".

Äktsvenska folket: "Löööööööveeeeen!"

Löven: "Nu får jag tälja en ny invandrargubbe, här i snickarboa."

 
Ingen bild

Truthfighter

7 april 2017 02:23

Gräv en varggrop för PK-folket, och sätt en korrekt åsikt om invandrare, på en pinne över. Alltid lockar det nån vänsterfundamentalist.

 
Ingen bild

Tony

7 april 2017 09:39

Men så fungerar det fega PK släktet, oaktat vem det
handlar om, Ynkedom tycks vara deras drivkraft, och
när det börjar att ställas frågor till dem är det tyst,
fegisar är vad dom är!

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

7 april 2017 11:15

@Mojo

Hur är det med läsförståelsen? Thoralf sökte inte konflikt i det här fallet. Det var Olle Nyman på Saltkråkan.

Thoralf visste inte ens att han var meningsmotståndare innan.

Sen kan man ju fråga sig hur ett företag som förvaltar en författares dödsbo har rätt att neka någon att citera samme författare? Det skulle kunna vara intressant om det inte var ett citat från Astrid men själva citatet som sådant är väl inte konstigt oavsett vem det används av?

Sen var det inte heller Thoralf som hittade på det själv utan det finns en gängse uppfattning att det härstammar från Astrid oavsett om det stämmer eller ej.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards