Barometern och Gota Media har äntligen hittat sina perfekta ledarskribenter i Martin Thunström och Daniel Braw. Något mer politiskt korrekt går väl knappast att uppbringa i Svea rike.
Idag är det Daniel Braw som i sin ledare menar att inget mörkläggs angående invandringen och de kostnader som invandringspolitiken innebär. Detta med anledning av den annons som var införd i Dagens Nyheter förra helgen.
Daniel Braw har sannolikt bara läst annonsen men inte boken. Det kanske man skall göra innan man skriver sin ledare.
Daniel Braw hänvisar till den pk-rapport som OECD lämnade för en tid sedan och en rapport från SCB, vilka båda försöker bevisa att invandringen är lönsam. Båda rapporterna har dock skjutits i sank av flera kunniga personer men det nämner givetvis inte Daniel Braw.
Daniel Braw menar istället att dessa båda rapporter visar att det inte sker någon mörkläggning av invandringens kostnader och konsekvenser. Det är att vara politisk korrekt ut i fingerspetsarna!
PISA-rapporten är bara en liten fingervisning om vart landet är på väg men de sjunkande skolresultaten har givetvis inget att göra med invandringen till Sverige då det bara är läkare och ingenjörer som kommer till Sverige. Det vet ju alla som lyssnar till Daniel Braw och hans kollegor i media. Det märkliga är att vi ändå har läkarbrist i landet.
Ett annat färskt exempel till hur saker mörkläggs och effekter/konsekvenser inte kommer med i några beräkningar över invandringens kostnader är följande.
Nyligen kunde vi läsa om det stora antalet polisanmälningar från vissa skolor i Kalmar ( 76st). Två skolor låg i en ohotad topposition. Östra Funkaboskolan och Barkestorpsskolan som svarade för ca 90 procent av alla polisanmälningar. Jag behöver väl inte säga att dessa skolor har en stor andel elever med invandrarbakgrund. Däremot fanns det bara en enda anmälan från Kalmarsundsskolan som ligger vid Norrliden, den allra mest invandringstäta skolan i Kalmar kommun gissar jag. Skolan har haft ett väldigt dåligt rykte men det tycks ha blivit bättre enligt mätningar. Frågan måste givetvis ställas om skolledningen genom att inte polisanmäla händelser försöker förbättra skolans rykte och anseende? Eller anser man att misshandel och stölder är bagateller.
”Skolan måste ta tag i problemen, att polisanmäla är ingen lösning. För bagatellartade händelser är det inte alls lämpligt. Det menar undervisningsrådet Annika Hjelm.”
Skall misshandel och stölder som inträffar i skolan mörkläggas och inte polisanmälas enligt Annika Hjelm?
Med anledning av Östrans artiklar om dessa polisanmälningar begärde jag att få ut samtliga polisanmälningar från de aktuella skolorna. Som ledamot av Kalmar kommunfullmäktige men även av Polisstyrelsen i Kalmar län ville jag bilda mig en egen uppfattning om vad som anmäls och vilka gärningsmännen är bakom dessa misstänkta brott och hur dessa anmälningar behandlats av polismyndigheten. Jag begärde därför också att få polisens ärendenummer för att jag skulle kunna följa upp dessa polisanmälningar. En skola har svarat enligt följande.
Mörkläggning med andra ord, med hjälp av sekretesslagen. Dessutom säger sig skolan inte känna till polisens ärendenummer vilket är mycket märkligt. Det tyder på att man överhuvudtaget inte följt upp sina egna polisanmälningar. Polisen skickar alltid ut en bekräftelse på en polisanmälning där ärendenummer framgår i dokumentet.
Ett litet exempel på den mörkläggning som pågår i vårt samhälle med myndigheternas och medias goda minne.
Varg i Veum
14 december 2013 11:53
Jag förstår att de känner sig obehagliga inför ordet "mörkläggning" men ganska uppenbart är att det finns en strukturell ovilja att redovisa kostnader på ett adekvat sätt då man misstänker, precis som kritiker av invandringspolitiken gör, att det inte skulle gynna deras föreställningar om invandringspoltikens förträfflighet.
http://vargiveum.wordpress.com
Hulda mk1
14 december 2013 11:57
Ytterligare ett tecken på att invandrarförespråkarna nu slåss med ryggen mot väggen. Mörka, förvränga, hänga ut, snoka, registrera, attackera, förlöjliga, mm.mm
Damväggen är på väg att brista och alla känsliga fakta sipprar nu ut. Pk-kämparna försöker med alla metoder stoppa läckaget men det blir bara större och större. Snart rämnar allt och de kommer att dras med i flodvågen.
Internet har inte varit någon bra uppfinning för dessa människor. Deras saningsmonopol har upphört...
RobertSt2
14 december 2013 12:04
Be skolan om att de 'avidentifierar' personuppgifterna! Dem bryr du dig väl inte om iallafall. Erbjud ev. någon ersättning för det lilla arbetet som det innebär (att klistra 'gula lappar' över namnen och sedan kopiera rapporten).
Thoralf A
14 december 2013 12:12
RobertSt2
Jag är faktiskt intresserad av vilka gärningsmännen är. Hur stor andel av gärningsmännen som har invandrarbakgrund är inte helt orelevant i mina ögon. Just därför att det handlar om två väldigt invandrartäta skolor.
Men offret är också intressant ur ett annat perspektiv.
hulda mk1
14 december 2013 12:28
RobertSt2...
Det är givetvis viktigt med gärningsmännens ursprung (och medföljande värderingar) om man ska granska detta.
Men vissa fakta och sanningar är känsliga för granskande ögon...
Stefan K
14 december 2013 12:31
Om svensk migrationspolitik debatterades öppet och ärligt, skulle böcker som "Världsmästarna" och den ovan nämnda aldrig behöva skrivas.
Det är högst troligt att boken aldrig lästs av Daniel Braw. Högst troligt är han att byggt recensionen på något han läst andra skriva.
Det känns lite som när media ska recensera SD:s Landsdagar eller Jimmie Åkessons Almedagstal. Det känns som att recensionerna är skrivna på förhand.
http://petterssonsblogg.se
AWSvensson
14 december 2013 12:38
Den som hänvisar till denna OECD rapport visar att vederbörande är fullständigt okunnig eller full av lögn,Tino Sanandaji har vid flera tillfällen slaktat denna rapport ,som DN tolkade som om Sverige skulle tjäna på en invandring, där han visar att den bästa gruppen på det bästa stället Gnosjö inte ens kommer i snittet av svenskens arbetsandel. Man blir lite betänksam när man trots detta fortsätter att generera myter i tron på att folket är fullständigt stupida.

Lotta
14 december 2013 12:43
OT/Två reflektioner efter Expressens vidriga uthängning av privatpersoner. För det första omtalar man alltid Avpixlat, Exponerat, Fria Tider osv som hatsiter där alla näthatarna huserar. Jag skulle vilja påstå att de hatande är i klar minoritet. skriver man inlägg på exempelvis Svt-debatt är det ofta "de goda" som skriver de mest hatfyllda inläggen. Den allra största delen av människor som skriver på dessa sk hatsiter är helt vanliga svenskar som har fått nog av det mångkulturella samhällsexprimentet och dess följder. För det andra kallas siterna för rasistiska. Många av de artiklar som finns är direkt hämtade från gammelmedia. Enda skillnaden som jag ser det är att man i gammelmedia vitpixlar gärningsmän av utländsk härkomst men inte om det är pursvenskar. På bl.a Avpixlat pixlar man ingen, alla behandlas lika. Slutsatsen måste då bli att eftersom artiklarna ofta är hämtade ur Expressen, Aftonbladet m fl är det själva pixlandet som avgör om en artikel är rasistisk eller inte. Min ståndpunkt är i så fall att Avpixlat och övriga siter lever upp till den fina devisen "allas lika värde" det gör inte gammelmedia.
Mats
14 december 2013 13:00
Thoralf,
Ja här skiljer vi oss åt. I mina ögon är en idiot en idiot oavsett om han är blå, brun, vit, gul i ansiktet. Så jag ser det som ointressant, däremot skall brott straffas.
Sven Dacke
14 december 2013 13:09
Den mörklå modera tidningen i Växjö men några av landets mest "blåögda" ledarskribenter rapporterar i dag.
-----------------------------------
Kommunledningen vill föra över 34 miljoner kronor från de kommunala bostadsbolagen till Nämnden för arbete och välfärd.
– Det är ungefär 300 kronor i månaden som varje kommunägd lägenhet skall bekosta kommunal verksamhet, säger
---------------------------------------------------------
Det innebär i klartext att 300 kronor från intäkterna på varja kommunägd lägenhet förs över till dom av politikerna skapade problemområdena som är relaterade till massinvandringen, troligen i Araby omrädet.
Och politikerna som påstår att invandring är så lönsamt!
Läs hela på länken
http://goo.gl/nJPt2x
Karlskronabloggen
14 december 2013 13:12
Precis som AWSvensson skriver har Tino Sanandaji totalt slaktat både den OECD-rapporten och flera andra typer av statistik som läggs fram av det politiskt korrekta etablissemanget för att föra svenska folket bakom ljuset.
När det gäller boken har jag läst den från pärm till pärm två gånger och det är skrämmande läsning, baserad enbart på FAKTA, så jag förstår "journalisternas" desperation när de försöker förklara bort dessa fakta.
Det är väl nästan en kandidat till "Årets Skämt" att påstå att det inte pågår någon mörkläggning!
http://karlskronabloggen.se
Thoralf A
14 december 2013 13:34
Mats
Alla brottslingar skall straffas oavsett ursprung där är vi helt överens. En idiot är en idiot oavsett vilket.
Med ditt resonemang behövs ingen statistik på t.ex män eller kvinnor, unga eller gamla, låg utbildad eller högutbildad, stad eller landsbygd o.s.v Men denna statistik finns om du besöker t.ex SCB.
Jag som politiker behöver adekvata fakta för att kunna analysera ett problem och finna rätt åtgärder. Det gäller givetvis i alla sammanhang. Det går inte att mörklägga det när det gäller just invandring och den invandringspolitik som förs i landet.
Skall vi komma till rätta med de samhällsproblem vi har i landet måste vi vara ärliga annars kommer problemen kvarstå eller förvärras.
robban
14 december 2013 13:45
tja sverige lånar i dagsläget 2 miljader+ om dan, men hittar inte något konkret till vad pengarna går. Anders Borg säger ju att sveriges finanser är goda och invandringen är en vinst totalt sett. man kan inte vara god med lånade/andras pengar,det är ren ondska i mina ögon
Mats
14 december 2013 14:16
Thoralf. sant sant. lite snabb där. Men nu när du tog upp det, Kanske precis är det som är problemet med Sverige i dag, Det skall harvas i dessa jävla SCB undersökningar, statistik och utredningar i dödagar, Dom sitter och ger varenda öre till, 100 personer i näringslivstoppen, Vi betalar ingen skatt längre. Moderaterna kommer inte använda en krona förens i sommar. För att då dumpa hela spargrisen inför valet. ( Detta gäller alla partier, ALLA) Det skall skyllas på allt och alla !! Det svaras inte på några frågor, utan det ställs bara nya motfrågor. Nej det är dags att kavla upp ärmarna, och börja koncentrera sig på vad man håller på med själv, och skita i och vara så upptagna med andra. Och till er som sitter på bloggen, och konstant bara försöker hitta stavfel, sär skrivnings fel, övriga oviktiga hål i texten, för att slippa svara på frågor. Här har ni en Julklapp.
Mats, igen,sorry
14 december 2013 14:38
Thoralf
Jag är inte med i ert parti, men ni skall få en liten tanke av mig. Tror att ni passar bäst för denna sortens idéer. Skulle vilja skicka denna tanke genom dig/regeringen till FN, Hälsa FN att nästa gång USA får för sig att, starta krig på vår kontinent, så kan FN tala om för USA, att dom får betala för återuppbyggnad och alla civilpersoner som tvingas fly från platsen också.
Hulda mk1
14 december 2013 15:15
Mats...
Idioter finns överallt. Men det är intressant var de kommer ifrån. Vi behöver väl knappast fylla på Sverige med fler. Kan man inte uppföra sig på rätt sätt i skolan, bör man självklart granskas fullt ut.
Landets skolor har problem så det räcker ändå...
Hulda mk1
14 december 2013 15:21
Mats...
Med din tankegång kan väl Al-Quida ta fullt ansvar för sina terrorhandlingar,eller? Skadestånd till skadade, efterlevandeersättning till dödades anhöriga, ersättning för skadad egendom osv...
Alt. bör väl de länder som stödjer denna organisation betala.
Eller ska USA betala där också..??
Mats
14 december 2013 15:28
hulda mk1
Jag svarade Thoralf, Vet faktiskt inte hur jag skall kommentera ditt påstående. Det är lite hönan och ägget resonemang. så jag avstår. sorry.
Erko
14 december 2013 15:32
@robban, det vore intressant om du kunde utveckla ditt resonemang om statsskulden. Menar du att vi lånar 2 nya miljarder om dagen? Det blir ju en väldans massa pengar på ett år.
Mats
14 december 2013 15:45
Ja hulda, precis så, Regeringen usa betalar, och Regeringen al_quida betalar. Dom är ju lika enligt dig så då får dom betala.
Vi behöver inte diskutera, Ser i dina kommentarer att du inte är intresserad av det. Du gillar inte muslimer och invandrare, jag har förstått det. (Kan t.om respekterar det, fast jag inte har samma åsikt.) Kompromisser är inget för dig. Utan svart och vitt skall det vara. fine.
Hulda mk1
14 december 2013 15:45
Mats...
Ja, när man ger sig på USA, har man sällan svar på mina motfrågor...
Annat ämne: Jag är INTE Jason.
Det beror på att jag inte gillar hot mot politiker. Varken i skrift eller låttexter.
När sedan hönshjärnor från tokvänstern är inblandade, är jag ännu mindre "Jason"...

Magentan
14 december 2013 15:48
I de medie-debatterna efter den stolta svenska "kunskapsskolans" nya bottenrekord i PISA-undersökningen har man lagt skulden på lärarna, på kommunaliseringen, på friskolereformen, på handlingsförlamning, på för dåliga resurser osv. osv..., men den största och viktigaste orsaken är man mycket noga med att helt och hållet förtiga.
INTE ETT ENDA LITET ORD har släppts fram i medierna om att svenska skolor för varje år tar emot allt större skaror av elever från andra länder som ska hoppa in här i nya klasser, trots att de flesta av dem saknar de förkunskaper som krävs för den nivå de hamnar på, och trots att de inte ens kan språket som undervisningen förs på. Detta har hållit på i decennier och ökat i omfattning för varje år till dagens vansinnesnivå, som dessutom fortsätter att eskalera till nya höjder!
Nedanstående siffror som hämtats från bloggen "Den obekväma sanningen" säger allt om vad som är den största och viktigaste orsaken till dagens skolkris och de dåliga svenska siffrorna. Här ser ni hur stor skillnaden är mellan skolor med lågt respektive högt antal invandrarelever vad beträffar andel elever i årskurs 9 som har uppnått minst godkänt i alla ämnen:
Skolor i Stockholm med nästan enbart svenska elever:
Adolf Fredrik: 97 procent av alla elever har minst godkänt i samtliga ämnen. Enskede skola: 92 procent, Fredrikshov: 100 procent, Gärdesskolan: 91 procent, Mälarhöjdens skola: 97 procent, Äppelviksskolan: 94 procent.
Ca 95% av eleverna, alltså nästan samtliga elever i dessa skolor har uppnått minst godkänt i alla ämnen.
Mångkulturella skolor i Stockholm:
Akallaskolan: endast 33 procent har minst godkänt i samtliga ämnen. Hjulstaskolan: 29 procent, Rinkebyskolan: 38 procent, Rågsvedsskolan: 32 procent, Ärvingeskolan i Kista: 43 procent.
35% av eleverna, alltså endast ca en tredjedel i dessa skolor har uppnått minst godkänt i alla ämnen.
KAN DET BLI TYDLIGARE?
Enligt en rapport från OECD år 2006 saknade hela 40% av första generationens invandrarbarn i Sverige GRUNDLÄGGANDE mattekunskaper, vilket var den sämsta siffran bland alla de 17 studerade OECD-länderna. Tydligen är denna procentsiffra ännu lägre för 2013.
På det här sätter förstörs självklart framtiden för många svenska elever som tvingas gå i dessa mångkulturella klasser. Men framtiden förstörs även för alla de invandrarelever som berövas den specialundervisning de är i så stort behov av. Dessa elever behöver tas omhand och slussas in i den svenska skolan på ett helt annat sätt än vad som görs idag. På grund av de senaste decenniernas vansinniga, okontrollerade MASSinvandringspolitik finns inga som helst möjligheter eller personella resurser att ta hand om dessa elever på rätt sätt, trots att det satsas oerhört mycket skattepengar på de invandrartäta skolorna. Till exempel fick den helsvenska Äppelviksskolan i Bromma endast 1 600 kronor i tilläggsanslag per elev och år, medan den mångkulturella Rinkebyskolan fick hela 47 900 kronor per elev och år.
Hulda mk1
14 december 2013 15:53
Mats...
Tänk hur många människors liv hade sluppit bli ett långt lidande om Al-Quida avhållit sig från terrorism. Tänkvärt, även för dig, kanske..
Har inget mot invandrare. Har sådana runt mig. Från Västeuropa och ordentligt assimilerade.
Muslimer, nej. Deras syn på kvinnor, demokrati, samhälle och djurskydd är tvärt emot mina åsikter. Men du kanske delar dessa åsikter med dem??
Jag är fortfarande INTE Jason...
Nemo saltat sobrius
14 december 2013 15:53
Mats, vilka krig har Usa startat på vår kontinent?
Hulda mk1
14 december 2013 16:02
Nemo saltat sobbius...
"Mats" tror nog att USA startade Första, Andra Världskriget och även Kalla Kriget.
Det första Världskriget är jag inte så kunnig på, men det Andra Världskriget startade pga. främst galenpannan Hitler och med ett tyst stöd av Stalin. (Delningen av Polen hösten 1939 är avslöjande..)
Det Kalla Kriget kan man helt skylla Stalin och hans efterföljare för. Hade inte USA,s upprustning knäckt Sovjet och deras lydländer, hade miljoner människor fortfarande levt under förtryck...

J B Doe
14 december 2013 16:36
Redaktör Braw hävdar att det är befängt att påstå att problemen med invandringen mörkläggs eftersom SCB redan publicerat de fakta som återfinns i boken. Må vara, men vem läser SCB:s siffror och drar slutsatser därav? Och varför bli så upprörd för att dessa fakta publiceras en gång till, nu i bokform? Och varför kommenterar Braw & Co aldrig det statistiska materialet?
Braw lyckas omedvetet bevisa bokens påstående att det inte sker någon rättvis bedömning av massinvandringen i våra media. Han gör detta genom sitt tendentiösa sätt att hävda att det finns 2 miljoner syrier på flykt och att Sverige endast tar emot 14 600 av dessa, medan t ex Jordaniens befolkning har ökat med 9% på grund av de inströmmande syrierna.
För det första: Hur många nödlidande det finns i Syrien, eller för den delen globalt, är totalt ovidkommande när det gäller att beräkna vår kapacitet att ta emot invandrare.
För det andra måste man ta med i ekvationen hur många hundratusen invandrare vi redan har tagit emot och på årsbasis kommer att ta emot utöver de 14 600. (Intill tidens ände, verkar det om man lyssnar till våra politiker).
För det tredje glömde den gode Braw att upplysa om att det just beslutats att de amerikanska trupper som finns i Jordanien tills vidare ska stanna kvar på grund av den instabilitet som inflödet av syrier gett upphov till. Ska vi enligt Barometern-redaktören spä på antalet invandrare tills vi också blir tvungna att be USA om militär hjälp? Vårt eget en-veckas-försvar torde i vilket fall som helst inte förslå.
http://usxb
vmm
14 december 2013 16:36
USA var på intet sätt med och startade Andra världskriget. Men dom hjälpte västeuropa enormt mycket med återuppbyggnaden (östra Europa tillhörde ju Sovjetunionens maktssfär och var inget som USA kunde göra mycket åt).
Googla gärna lite på Marshallplanen och Marshallhjälpen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Marshallplanen
Mats (ateist)
14 december 2013 16:37
Eftersom jag fick proffskillarna på tråden.
Sarah Palin. representerar vad USA är idag.
Usa har ingenting i Afghanistan att göra, inte heller Kuwait och Irak. Jag tänker byta nic från Mats till (Mats ateist) eftersom 90% av inläggen härinne handlar om er tragiska tro, på oavsedd religion. Usa,s regering har de sk. hökarna. som är en grupp personer som är kristnafanatiker, som inte är ett dugg bättre än dess motpol. Deras före president GWB (enligt mig) hamnar uppe på listan med. Hitler, Stalin, Mao, Un, Polpot m.m Han förstörde det landet på 8år.
Janne
14 december 2013 16:41
Vilka "kunniga personer" har skjutit rapporten i sank? Islamofoben Åkesson?
Mats (ateist)
14 december 2013 16:46
Tycker vi kan skita i andra världskriget, eftersom det finns biblioteksmeter skrivet om det. Men jätte enkelt, Usa sålde allt material dom kunde till europa, fick guld i betalning, blev världens rikaste land. Och vägrade gå med i kriget, tills dom vart tvungna.
Lotta
14 december 2013 17:10
@Janne
Denna tillägnar jag dig. Kan du sedan svara på vad man kan kalla journalisten och tidningen Expressen som jobbar på?
http://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=hma1h7I9-J4&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3Dhma1h7I9-J4%26feature%3Dyoutu.be
nadacomprende
14 december 2013 17:24
Många har sagt det förut men jag säger det igen.
Om det nu är så jäkla lönsamt med invandring så
borde Sverige, med tanke på ur många vi genom åren
har tagit emot med öppen famn, ligga etta med tusentals
procent i skillnad ned tvåan i alla tillväxtrankningar.
Om det är så jäkla lönsamt, varför skär vi inom vård, skola, omsorg?
Varför är allt underhåll på vägar, järnvägar och andra infrastruktur områden så eftersatt? m.m m.m m.m
För satan djävlar.
Finns det verkligen inga argument som kan få dessa
dårar att om de inte förstår så i alla fall hålla käften.
Klart slut, för alltid.
Mats (ateist)
14 december 2013 17:30
Mycket enkelt nadacomprende VI HAR INTE BETALT TILLRÄCKLIG SKATT DOM SENASTE 8 ÅREN, Jobbskatteavdrag, Du får mer kvar i plånboken (Skamen). Dom rika är rikare en någonsin, där har du pengarna du söker.
Tomten
14 december 2013 17:38
@ Mats
Dina historiekunskaper är lika bedrövliga som allt annat. Det var faktiskt Hitler som förklarade krig mot USA och vad har man då för val om man inte inser konsekvenserna av detta faktum. Tyska ubåtar började sänka 100-tals handelsfartyg längs USA:s ostkust och inne i Mexikanska Gulfen.
Beträffande tjäna pengar så var Land-Lease avtalet bl.a mellan USA och Sovjet något som blev dyrt för USA. Här förlorades man miljarder dollar och för att få et avslut efterskänkte man så småningom enorma summor utan minsta tecken till tacksamhet från Sovjets sida. Land-lease avtalet var erhört omfattande och dess storlek förnekas intensivt av såväl dåtidens som nutidens kommunister. Uppgifterna i Wikipedia stämmer väl överens med de uppgifter som bl.a redovisats av SMB (Svenskt Miliärhistoriskt Bibliotek).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease_Act
Mats (ateist)
14 december 2013 17:56
Hur ska det gå i jul, när Tomten inte kan läsa.
Var har jag sagt något annat, än vad du inleder första stycket med ??
USA vart grisrik på 2 världskriget, har aldrig nämt hur.
Dom ägde nästan allt GULD i världen efter kriget.
Äkta svensk
14 december 2013 17:57
Nadacomprende... Invandringen har lärt dig spanska

Rickard Andersson
14 december 2013 18:03
SVERIGE ÄR NU EN BANANREPUBLIK!
Så är det.
Men visst är det tråkigt att det ha blivit så? Det blev galet och nu är man rädd för sanningen och för fakta.
Man är så rädd att man vidtar allt galnare åtgärder för att slippa erkänna sina fel att dessa åtgärder defacto har förvandlat Sverige till en ynklig bananrepublik -Ja, det kan vi ju se alla av dokumentet som Thoraf fått här ovan i artikeln!
Expressen ger sig på oliktänkande med hjälp av vänsterextrema patruller som gör hembesök -Achberg står med ett brännbollsträ på affishreklamen för sin nästa tv-serie där oliktänkande skall jagas.
Vad dem dock inte tycks förstå, är att de utlöser ett inbördeskrig -Ett krig som de inte kan vinna!
Därför att dessa vänstergrupper är för få till antalet och har alltid varit. Och därför att de inte står upp för Svenska värden. De slåss för utlänningar som de vill att vi andra skall betala för och sådant är inte populärt bland folk och kommer aldrig att bli.
Blir det allvar så är det knappast en kvalificerad gissning att dessa gör bäst i att hitta sig ett boende i utlandet dit de nog kommer att få fly med svansen mellan sina ben.
Arbetaren
14 december 2013 18:07
Mats.
Är du på riktigt..."vi har inte betalat tillräckligt med skatt"...
När det gäller skattetryck är Sverige nr 2 av samtliga inräknade länder i OECD, bara Danmark har högre skattetryck. "Proffskille" lille..
Hulda mk1
14 december 2013 18:30
Mats (ateist)...
Ditt USA-hat lyser igenom i allt du skriver. Krig är aldrig lönsamt för de inblandade.
Vi minns också Pearl Habor den 7 december 1941. Där startade USA,s Andra Världskrig.
Skatter: Skulle invandringen vara en lysande affär, borde vi i ursprungsbefolkningen vara skattebefriade sedan länge...
Nemo saltat sobrius
14 december 2013 18:41
Så, Mats, kan vi enas om att, tvärtemot vad du påstod, att Usa inte har startat något krig på vår kontinent?
Kanske du nu kan förklara hur Usa tjänade pengar på "lend-lease" och samtidigt upprätthålla konvojverksamhet och förluster som kom i och med detta?
Hulda mk1
14 december 2013 18:45
På Musikhjälpens hemsida kan man bjuda på en golfrunda mm med Jimmie Åkesson. Något för den som gillar golf och har en rejält tilltagen plånbok. Kan säkert bli en trevlig dag!
Men då han säkert har några livvakter med sig, göre sig extremvänstern icke besvär. Golfgästen kollas säkert i SÄPO,s register och på plats...
World Traveller
14 december 2013 18:46
Tack Rickard Andersson för veckans bästa kommentar.
Mats, du verkar antingen lögnaktig eller mycket dåligt påläst eller bara smått förvirrad. Snälla du, ta reda på lite fakta innan du skämmer ut dig mer.
Rune
14 december 2013 19:00
"Barometern och Gota Media har äntligen hittat sina perfekta ledarskribenter i Martin Thunström och Daniel Braw. Något mer politiskt korrekt går väl knappast att uppbringa i Svea rike."
------------------------------
Ja, Martin Thunström är en sorglig figur. Han har skrivit mediokra och tråkiga ledare i perifiera ämnen i SMP i många år. Det jag minns mest av honom är att han hade ingen som helst åsikt när en SD-sammankomst överfölls av ett AFA-gäng i Rottne för några år sedan. Annars om något liknande hände i Vitryssland så var han snar att ha åsikter om det. Men när samma hände 2 mil från redaktionen? Ingen åsikt!
Daniel Braw vet jag inte så mycket om men han är väl Thunströms lärling. De tjänar sina pengar lätt dessa okunniga och ignoranta ledarskribenter genom att fjäska för etablissemanget.
Mats (ateist)
14 december 2013 19:05
Arbetaren.
Om vi betalar 60% skatt, då är vi överens om att vi har VÄRLDENS högsta skattetryck. MEN eftersom vi får tillbaka 59% på skatten så blir det inte mycket pengar i skatt.
Det som pågår idag är att lönerna ökar inte, för att folk tycker de får mer pengar över, pga jobbskatteavdraget. Arbetsgivaren försöker hålla ner löneökningarna allt dom orkar. och det blir faan så mycket enklare när folk får " mer pengar i plånboken"
Så vi får inga riktiga löneökningar att dra skatt på + att vi får tillbaka viss del av de pengar vi redan betalt i skatt (som lön). Klart det fattas pengar. Jag är ingen ekonom, så är jag helt ute och cyklar, så ok. Däremot är jag egenföretagare.
Harry
14 december 2013 19:23
Är Stefan Löfven EXPO-utbildad? Läs själva: http://detopaverkadesinnet.blogspot.se/2013/12/stefan-lofven-inblandad-i-disqus.html
Mats (ateist)
14 december 2013 19:25
Hulda mk1
Som jag sa USA blev världens rikaste lan på att sälja material till de som låg i krig, Sedan vart dom intvingade i kriget, som dom inte ville vara med i.
Jag dansar aldrig nykter
Ja vi kan enas om det, dom har likt förbannat inget på denna sida atlanten att göra, om dom inte skall handla eller sälja saker.
World Traveller
Du kör samma argument till alla, Dum i huvudet, psyksjuk, vänster, förvirrad.Lögnare Har inte sätt dig skriva något vettigt överhuvudtaget, utom att du är kapabel att googla dig till saker
Hulda mk1
14 december 2013 19:27
Mats (ateist)...
Skattetrycket handlar om mycket. Hur mycket ska staten sköta och vad ska våra skattepengar användas till.
Trots vårt höga skattetryck har vi tex. inte råd med ett ordentligt Försvar. Det hade vi under det Kalla Kriget. Nu tar bla. Ullenhags fögderi hand om de pengarna...
Stefan
14 december 2013 19:29
Mats (ateist)
"vi får tillbaka 59% på skatten"? Jag är också företagare och skulle mycket gärna vilja veta genom vilka kanaler jag kan få tillbaka de pengarna.
Men du är ingen ekonom. Det hade du inte behövt skriva, det förstod nog alla.
Mats (ateist)
14 december 2013 19:39
Som jag nämnde förut, vänta tills sommar när Anders B kommer att ösa pengar iför valet. Instämmer att skattetrycket består av många faktorer, men skall vi ha det vi hade förr, måste mer (faktisk) skatt betalas. Tror ingen kommer att anfalla Sverige, där av behövs inget stort försvar, Detta grundar jag på att moderaterna har sålt allt vi äger, Till fransmän tyskar mm. resten sålde dom till kompisarna i näringstoppen
Mats (ateist)
14 december 2013 19:41
Stefan
Jag överdrev, för förståelsens skull. ledsen för det. förstår du resonemanget nu, när du vet det.
Göran
14 december 2013 19:53
@ Hulda mk1, 16.02
Det anses att skotten i Sarajevo Serbien, som ändade Ärkehertig Frans Ferdinands liv 1914 var den tändande gnistan till det som senare kom att kallas Första Världskriget.
Någonstans i inledningen av Andra Världskriget befann sig Hitlers flotta vid USAs ostkust och sänkte där ett hundratal amerikanska handelsfartyg.
Hulda mk1
14 december 2013 19:54
Mats (ateist)...
Vi har USA att tacka för mycket. Utan USA hade tex. knappast Muren rämnat. Räkna på hur många människor som då återfick sin frihet. Fakta som inte kan ifrågasättas.
Hellre Amerikaner här, än Saudi-Prinsar...
Hulda mk1
14 december 2013 19:59
Göran...
Tack! Det vet jag, men kunskapen om vad de skotten tände är jag tyvärr dålig på.
Tänkte läsa på någon gång. Men eftersom det är 100 år sedan dessa skott i sommar blir det säkert några läsvärda artiklar.
Nemo saltat sobrius
14 december 2013 20:10
Menar du att dom har tvingats sig på Europa eller har de snarare varit välkomna allierade?
Spontant tycker jag du skall undvika att dra paralleller till historiska skeenden du helt enkelt inte behärskar eller ens inser hur komplicerade de är.
Jag blir helt besegrad av Usa än befriad av Sovjet.
Nemo saltat sobrius
14 december 2013 20:12
Förresten, det står faktiskt "Nemo", inte "ego".
Sveno
14 december 2013 20:34
"Vi har USA att tacka för mycket" >Hulda
Ok allt smugelgods(folk) från alla krig de startart.
USA gick in i W2 pga Pearl harbour. Trots avlyssning, radar lät USA anfallet startas. Stor del av USAs tyska befolkning kunde då övertygas. Under Tysklands uppbyggnad investerade Usa där. Vem kan hitta en ärlig ledare under 30 talet? Jo vi kan ju påstå att USA var den goda. De räddade oss med atomerna. Och denna kunskap lät Einstein ryssarna få. Å bara USA fick bestäma skulle Hulda må.
Mats (ateist)
14 december 2013 20:38
Hulda och Nemo. jag håller också med om det. bättre med usa. Men som det börjar se ut i dagens usa. Lider jag med denna stora nation, även dom kan skylla allting på invandring, men jag tror att deras problem, (samma i Sverige) ligger i giriga människor, som skor sig på alla andra. Allt kapital till ett fåtal.
I min mening och detta började på slutet av -70 Tyckte alla partier att om vi ger allt kapital till dessa (lite mer begåvade och drivna människorna) så kommer dom att sysselsätta resten av pöbeln dvs. VI. Om ni missat dokumentinifrån / Lönesänkarna. se den. Om den stämmer. (vilket jag tror) så behöver ni inte leta pengar mer, då vet ni var dom finns.
Nemo saltat sobrius
14 december 2013 21:02
Sveno, finns i dagsläget inga som helst bevis för att Usa visste om attacken och lät Japan anfalla. Dom hade lika gärna kunna slå tillbaka attacken och fått i stort sett samma reaktion med tanke på attackens omfattning. Det var inte nog kanonbåtsincident precis?
Hulda mk1
14 december 2013 21:18
Sveno...
Ja, hade bara USA och England haft "Bomben", då hade världen varit säkrare. Fö. verkar dina kunskaper vara mindre än dina konspirationsteorier...
Skånepåg
14 december 2013 21:27
@ Sveno
Något förenklat:
Man hade fått sin första radarstation dagarna innan japanerna anföll. Det fanns inga rutiner för dess användning och även en splittring bland ledande officerare beträffande dess prestanda och nytta.
Samtidigt som japanerna anföll skulle Pearl Harbor förstärkas med ett antal 4-motoriga bombplan typ B-17 influgna från fastlandet. Innan radarn stängdes påtalade operatörerna på morgonen via telefon om kraftiga radarekon till överordnade, som ansåg (utan att kontrollera) att dessa ekon kom från de väntade B-17 planen. Operatörerna stängde därefter ner radarn vid 7-tiden och åkte hem till förläggningen. Sedan bröt h-e loss!
Sveno
14 december 2013 21:41
Ja jag behöver inte förenkla. Klaus Fuchs rekommendrades av Einstein att jobba med atomerna. Och att han sedermera gav informationen till ryssen. Förklarar deras mål. Usa visste genom hacking av Japansk meddelande till ambassaden att Pearl harbour skulle ske.Radar skulle förstås gett en varning om det varit normala människor bakom. Sedan att alla hangarfartyn undkomm och inte var i hamnen är ju väldigt märkligt.
Skånepåg
14 december 2013 21:58
@ Sveno
Den som avslöjade hemlig information till Sovjet var inte Einstein utan makarna Rosenberg.
Japan hade för avsikt att överlämna en krigsförklaring till USA vid en viss tidpunkt, men p.g av antingen ett översättningsfel i det hackade meddelandet från Tokyo till Washington eller någon klocka som gick fel blev detta 1 timma försenat och så gick det som det gick.
Du har mycket dåligt faktaunderlag. Till dess du bättrat på dina kunskaper har jag inte lust att rätta dina tokigheter längre. Min hustru hade en kusin (viceamiral) som var involverad i vad som bl.a skedde i Pearl Harbor och vi har ett faktaunderlag om detta som du bara kan drömma om. Men vi vet att kommunister är inte de skarpaste knivarna i lådan, så varsegod fortsätt i okunskapens värld om detta passar dig bäst.
Einstein
14 december 2013 22:04
@Sveno, ditt Google läsande så här långt har inte varit speciellt lyckat. Om du är en förståndig yngling så lyssnar du på de som vet mycket mer av erfarenhet och stänger dörren till pojkrummet och sover.
Sveno
14 december 2013 22:34
Oj oj oj vad jag blev rädd i mitt pojkrum av den djupa kunskap som mig gavs av översättningsfel och gamla släktingar. Och om jag fortsätter så kanske du kan ge mig vad som hände sekunderna innan? Nämen sluta nu! Goggla själva utan detta drabbel.
Skånepåg
14 december 2013 22:52
@ Sveno
"Nämen sluta nu! Goggla själva utan detta drabbel."
Var finns detta någonstans i Google som du påstår. Jag vill också läsa det.
Så fakta är i din värld drabbel, Jo jag förstår att nu sitter du inmålad i ett hörn och vet inte hur du skall komma därifrån med dina obetydliga/inbillade kunskaper. Så då skall jag vara snäll och låta dig vara i fred så att du kan fortsätta med detta och fortsätta att leva lyckligt i dina dar!
Undrande
14 december 2013 23:25
@thoralf
Vill bara vara lite språkpolis:) det heter irrelevant(inte orelevant, som jag såg i ett svar av dig) och för en tid sedan dök ordet lärjunge upp (inte lärljunge). I övrigt imponerad av ditt engagemang!
Nemo saltat sobrius
15 december 2013 00:56
Jag förstår inte varför dessa människor skall försöka göra dessa historiska kopplingar. För det första har de väldigt lite med nutiden att göra. Speciellt när det knappt finns några kvar i livet som var med och hade något att säga till om.
Sen när de inte ens har grundläggande fakta rätt?
Stefan A
15 december 2013 08:32
Även landsortstidningarna verkar numera begåvas med ledarskribenter skolade på samma expo-kurs, kommer med sina idiotiska jämförelser med grannländerna till oroshärdar, verkar fortfarande inte vara någon rusning från andra länder efter den Svenska lösningen med automatisk put till flyktingar från Syrien(vilket bara var ett sätt att försöka rädda mig-verket från total kollaps) märklig? är det så att alla andra länder har fel och bara Sverige rätt?...eller?...
Karlskronabloggen
15 december 2013 08:39
Någon som vet varför Tradera stängt auktionen på en golfrunda med Jimmie Åkesson till förmån för Musikhjälpen? Högsta bud var 660 kronor igår när jag senast kollade men nu gäller
"Auktionen du försöker visa har stängts ner och är inte längre tillgänglig."
http://karlskronabloggen.se
Gambay
15 december 2013 09:28
@Karlskronabloggen, fråga Expressen de vet säkert.
Hulda mk1
15 december 2013 10:05
Karlskronabloggen...
Gick in på den genom Musikhjälpens hemsida. Den är fungerande.

Tony
15 december 2013 11:11
Vissa är enkelspåriga när dom ska pracka på Sverigedemokrater
om vad vi tycker om invandrare och muslimer, Som till exempel
sign Mats, när han svarar en skribent med att vi "hatar
Muslimer och invandrare". När ska ni få in i era tjocka skallar
att det är inte vare sig Muslimer eller Invandrare som vi
kritiserar, utan den vansinniga invandringspolitiken. Att sen focus läggs på just Muslimer har väl sin förklaring i att merparten av dem som kommer hit är just Muslimer, att dom
kräver en massa särregler, vägrar att inlemma sig
någonstans i det Svenska samhället, krav krav. Sen kan nog
inte heller den mest rabiate invandrarkramare förneka att
många Muslimer är våldsbenägna och många gånger oförskämda
mot sitt värdfolk. Som man beter sig, blir man bemött!
Men dom som är värda all den kritik som förekommer är
dårarna i sjuklövern , som med sin absoluta kravlöshet
sår fröet till att många tror sig om att kunna bete sig
precis som man behagar, man ställer krav på krav, men visar
inte att man själv skall inpassa sig i samhället.
Vi har heller inte blivit tillfrågade om vi vill ta emot
fler människor än hela övriga Europa mäktar med tillsammans,
utan det har setts till av egenmäktiga och självgoda politiker
som tror sig stå på ett högre plan än övriga länders ledare,
där man helt enkelt skuffar undan sin egen befolkning till
förmån för andra! Sen är man fräck nog att benämna den skara
som har kurage att påpeka detta för Rasister Facister och andra
grova tillmälen.
Mats (ateist)
15 december 2013 12:13
Tony
Vart skrev jag det ? Det borde du lätt kunna visa mig ?
Tony
15 december 2013 13:23
Ja i ditt svar till sign Hulda påstår du att hon inte
"gillar Muslimer och invandrare". Hur vet du det??
Det är samma gagg som alltid förekommer så fort någon
är kritisk till den förda politiken. Då blir dom stämplade som Islamofober och andra nedsättande kommentarer. Om man nu är
kritisk till den förda invandringspolitiken innebär väl inte det att man avskyr en viss sorts människor. Och varför just Muslimer råkar ut för kritik, det redogjorde jag för i mitt förra
inlägg!
Mats (ateist)
15 december 2013 14:07
Tony
Läsförståelsen är inte din starka sida.
Det är precis som det står, skrivet till just Hulda, inte till SD.
Sign Mats när han svarar en skribent, med att VI (hatar?)
Skulle jag vilja förolämpa dom som skriver här, Skulle jag förmodligen skriva, att jag tycker Tony representerar SD och er bloggare bra.
Ps. Hur lyckades du gnälla, över att folk ger DIG (Hela sd lade du ditt själv) epitetet muslim och främlingsfientlig, när du cementerar påståendet själv, i raden under?
Hulda mk1
15 december 2013 15:13
Mats (ateist)...
För mig får man gärna vara Muslim.
Men man ska då inte utsätta sina barn för hedersvåld, låta flickor och kvinnor få leva fritt och utan religiösa tvångskläder, de ska tillåtas leva med vem de vill, även med en Kristen västerländsk man, inte äta Halal-mat, och respektera våra seder och traditioner och vår Kristna tro.
Vi jobbar på fredagar och hälsar i hand - givetvis också på kvinnor.
Problem med det??
Inte heller skickar man pengar ut ur landet till terrororganisationer eller till släkt som inte respekterar ovanstående.
Hulda mk1
15 december 2013 15:22
Tydligen vann någon okänd "artist" golfrundan med Jimmie Åkesson.
I hans och hans likars hönshjärnor tror de att han får vara själv med Åkesson under denna runda och få ställa provocerande frågor och tom. kanske "missa" med klubban.
SÄPO har säkert redan noterat detta och kommer säkert att vidta lämpliga förberedelser inför denna dag.
Tex. plocka av honom mobilen innan rundan och ha en annan golfbana än den annonserade färdig och avsynad. Efter tårtattacken är livvakterna på aleten...
Mats (ateist)
15 december 2013 16:44
Kort replik. Inte bara till dig hulda.
Många måste lära sig att skilja på religion och kultur.
Och ni måste förstå skillnaden mellan "halal" kött och "vanligt" kött är NAMNET halal. vilket betyder mycket för en troende, men som inte borde spela någon som helst roll för någon annan.
Hulda mk1
15 december 2013 16:51
Mats (ateist)...
Religion och kultur hör alltid ihop. Religion och lagstiftning hör också alltid ihop.
Tyvärr har Islam sin "Sharia". Ett fördärv för främst kvinnor men även för de ev. Kristna som bor i aktuellt land.
Skillnaden mellan "Halal-kött" och annat kött är betydligt mer än namnet. Betydligt mer.
Läs på om Halalslakt och det djurplågeri som det innebär. NU.
(du är sällsynt okunnig, eller dum med flit..)
Tony
15 december 2013 18:00
Mats: Min läsförståelse? Ja den är i vart fall inte sämre
än din litterära begåvning, det har alla dina många drapor
här vittnat om.
Du påstår att Halal betyder mycket för den troende, men
som inte borde spela någon som helst roll för någon annan??
Jo det är precis vad det gör, det betyder mycket för djuret
om det blir bedövat innan man skär halsen av dem, att framleva
sina sista minuter i livet med blodet sprutande ur halsen,
där djuret vill skrika ut sin smärta, men kan inte det på grund av att halsen nästan är avskuren. Man påstår att det bedövas
här i Sverige, men allt importerat halalkött från länder där
man inte har dessa regler då, det framgår inte.
Mats (ateist)
15 december 2013 18:58
Tony / Hulda
Okunnig? djurplågeri? Dom slaktas i Sverige, enligt Våra föreskrifter, Bland annat används elchocksbedövning, bedövning med sprutor eller rakt av med bultpistol.
Hulda
Religion och kultur.
Ja och alla religiösa är exakt lika religiösa. Då förklarar du snabbt varför det ser ut som det gör på Nordirland. Dom är kristna. Protestanter/katoliker??
( du skriver bara för att provocera eller hittar inte i dina Google sökningar..)
Mats (ateist)
15 december 2013 19:30
Tomten.
Som svar på din film.
Har du någonsin ätit kinesisk mat?
Mat hanteringen där och här. är det en viss skillnad på.
Nu när du vet det antar jag att du slutar äta på kina.
Förövrigt, antar jag att ni som har svårt för halal inte äter kebab heller.
En sak som jag kan relatera till, K1 (kampsport) kom till Sverige runt 2000 , Och vilket jävla liv det blev. Fruktansvärt, misshandel, alla skador, m.m Och titta, det gick hur bra som helst.
Thoralf A
15 december 2013 20:01
Mats (ateist)
Det räcker nu!
Mats (ateist)
15 december 2013 20:14
OK , jag slutar svara på dumma påståenden, inga problem.
Putte
15 december 2013 21:14
Mats ateist en floskelrapande socialist. Ni får lära er en massa lögner och skisnack på partimötena förstår jag. Nästa möte kan du väl fråga hur det hänger ihop att våra framtida pensioner är beroende på livslönen. Hur kan det då komma sig att gamle Ali som inte har jobbat en sekund i Sverige ändå får pension. Nästa fråga du kan ta upp är, hur det ka komma sig att Sverige har råd att betala retroaktiv föräldrapenning till utländska barnfamiljer. För de år då familjen bodde i hemlandet. Om du tycker det är ok, förstår jag varför du vill att vi ska betala mer skatt, trots att vi redan betalar världens näst högsta skatt. Konstigt att andra europeiska länder har bra mycket högre levnadsstandard och förmåner än vi och ändå betalar lägre skatt. Fråga dina politikerkompisar, var fan de gör av pengarna de knycker från oss.
Mats (ateist)
15 december 2013 21:46
.... läs ovan dom sista 2 inläggen
Undrande
16 december 2013 00:39
@Mats ateist
Puttes inlägg kvalificerar sig inte under dumt påstående, läs på om ÄFS och retroaktivt barnbidrag mm Glöm inte illegalas rätt till sjukvård o tandvård för 50 kr!!!!Vanliga människor är upprörda o det med rätta. Försök fly till något annat land som svensk o få pension fast du aldrig arbetet där.
Mats (ateist)
16 december 2013 08:15
Jag respekterar bara Thoralfs önskan, att inte skriva här mer.
Personligen tycker jag att det blir lite diskussions (inavel)
Mitt sista generella svar till dig och Putte blir, jag håller med om mycket av era argument, Tror dock att det är helt andra faktorer som gör att det ser ut som det gör i Sverige. Som person, brukar jag alltid hela tiden, ifråga sätta mig själv, i min uppfattning av min samtid och vad jag tror mig veta. Mycket som är vetenskapligt och politiskt RÄTT ena dagen, kan fara rakt ut genom dörren den nästa. Jag brukar även tycka att det är roligt att driva diskussioner från "fel åsikt" enligt mig själv. Dock är inte detta inte en sådan gång.
Ps jag är inte politiskt aktiv, Opps måste gå nu, pappa skall skjutsa mig till skolan. =)
Sven Dacke
16 december 2013 09:18
LEDARE
När läraren är rädd för stryk
Publicerad 2013-06-05
Det kan vara dödshot. Möbler som kastas mot dig. Brutet finger. Strypförsök med hopprep. Syl i knät. Knytnävsslag i ansiktet. Sparkar och bett. Kotskada med sjukskrivning i år efteråt. Nedknuffad från en idrottsläktare. Sax som kastas mot ansiktet.
Nej, det är inte kravallpolisernas arbetsmiljö det handlar om. Det är lärarnas.
Dagens Nyheter har kartlagt lärarnas största arbetsmiljöproblem (4/6). Det är skräckfylld läsning om våld och hot från elever, och skolledningar som fegt duckar och inte ens vill vidta de tandlösa disciplinåtgärder som skollagen erbjuder.
Läs hel artikeln på länken av "klarögda" Marika
http://goo.gl/p9OcSX
Kalmar
16 december 2013 22:16
Thoralf, är du på riktigt?
Thoralf A
16 december 2013 22:51
Kalmar
Du tycks då inte vara det.
Läs detta
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johanhakelius/article18029121.ab