Har lyssnat på lördagsintervjun där Monica Saarinen intervjuar Jimmie Åkesson om abortfrågan. Ja, i varje fall 16 minuter av 30 används till abortfrågan. När Monica Saarinen lägger upp ett litet hånskratt under intervjun när hon tragglat abortfrågan under ca 11-12 minuter inser jag att hon har en dold agenda som inte riktigt fungerar utan hon försöker få Jimmie ur balans med sitt hånskratt.
Det misslyckas dock! Resultatet blir istället att Monica Saarinen upplevs som helt misslyckad och obalanserad.
Lördagsintervjun får med andra ord inte godkännt. Inte ens ansvariga på SR kan väl tycka att intervjun var lyckad.
Hulda mk1
19 maj 2013 00:39
Kände möjligen Saarinen till Sverigedemokraternas JO-anmälan av Trollhättans kommun. (Se mitt inlägg i föregående bloggpost och Avpixlat),
Allt om aborter var nog till för att blockera bla. detta...
Kalle
19 maj 2013 01:38
Monica Saarinen hölls sig krampaktigt kvar i abortfrågan. Hon vågade inte släppa fram Åkessons svar med frågor om invandringspolitiken.
I invandringsfrågor skulle hon stå sig helt slätt motb Åkesson.
Monica Saarinen var helt enkelt inte vuxen sin uppgift. Hon blev en tjatig tjafsmoster i abortfrågan istället.
Anders
19 maj 2013 07:34
SD har skjutit sig själv i foten i och med inskränkningarna i aborträtten. Hur tänkte man? Detta har väldigt lite stöd hos svenskarna och de som stöder uppfattas som inskränkta bakåtsträvare, religiösa extremister eller bara bonniga.
Snacket om att det ser annorlunda ut i världen och att svenskarena måste göra som alla andra går inte hem. Det finns många frågor (ex. barnaga) där vi avviker från omvärlden, men det innebär inte vi måste ändra oss - eller att det skulle finnas något större stöd för ändring bland oss. Argumentet att Sverige måste göra som resten av Europa är dåligt.
Usch, både inskränkningarna i aborträtten och sambeskattningen får mig att överväga överge SD. Sån unken, inskränkt och bakåtsträvande politik vet jag inte om jag vill ge mitt stöd.
Anders
19 maj 2013 08:09
...en sak till: Det jag har reagerat kraftigast på är att Åkesson alltid tillsammans med inskränkningarna i aborträtten tar upp att det utförs alldeles för många aborter i Sverige.
Sista abortveckan och antalet aborter är två helt skilda frågor!
Att Åkesson alltid tar upp dem samtidigt uppfattas som att han egentligen ifrågasätter aborträtten helt och hållet. Antalet aborter bör man minska med utbildning och information, inte genom förbud. SD börjar likna den amerikanska "Pro Life"-rörelsen. Usch.
Tompa
19 maj 2013 08:18
Anders
Söndag 19 maj 07:34
Och vad är ditt alternativ? Vilket parti passar dig i ALLA frågor.
Skärp dig och sluta med dessa barnsliga uttalanden.
Nu gäller det att rädda Sverige vilket jag hoppas att du förstår någonstans.
Sverige är som Titanic och kör snart på isberget. Efter valet 2014 kan vi förhoppningsvis börja räta upp skutan.
En blankröst eller en röst på 7 klövern är totalt bortkastad.
Läckan
19 maj 2013 08:27
Hoppas att du och SD lärde er något av detta. Skippa abortfrågan och syssla med viktigare saker, annars kommer hela valrörelsen handla om abortfrågan.
Svensson
19 maj 2013 08:36
Problemet är varför invandrarna har så många barn,medans svenskarna inte har det.Tips till svenskarna är,klistra upp en plansch på Victoria Silvstedt i taket,sen kan killen gubben glo på den om motivationen sviktar i sängkammaren :p
http://svenssonsfunderingar.wordpress.com
Thoralf A
19 maj 2013 08:52
Sitter man i riksdagen kan man inte skippa vissa frågor av bekvämlighet. Kommer en fråga upp i något utskott måste man ta ställning för eller emot. Vissa tycks tro att det bara går att välja läckerheterna på "smörgåsbordet".
När det gäller sambeskattning finns det en enskild motion från en ledamot. Jag har inte yrkat på denna motion i skatteutskottet vid något tillfälle. Den har alltså inte fått något stöd av sd och därför aldrig behandlats i något betänkande. Det är media som uppmärksammat den och gör en stor sak av det hela. Givetvis tror de att detta kan vara negativt för sd.
Om media lyfte fram mp-motioner på samma sätt skulle partiet utraderas från den politiska kartan men det sker givetvis inte i media.
Stefan A.
19 maj 2013 08:54
Trodde att sådana som du Anders skulle välkomna att kvinnor får delad pensionsrätt av oavlönat hemarbete genom sambeskattningen då det är mest kvinnor som arbetar deltid när barnen är små, men nej, samt att man lättare kan ta ut skatt efter verklig bärkraft
och inte efter individen.Man borde byta ut veckor mot månader,tre månader borde räcka, en tredjedel av graviditeten, för att bestämma sig om man vill föda ungen eller inte,18 veckor 4,5 månad, halva graviditeten är ett barn.
SM811
19 maj 2013 09:03
Den intervjun som av någon miljökommunist skulle bli godkänd kan man se i stjärnorna efter.
Läckan
19 maj 2013 09:47
@Thoralf A, "Om media lyfte fram mp-motioner på samma sätt skulle partiet utraderas från den politiska kartan men det sker givetvis inte i media."
Se då till att skaffa oss en seriös mediakanal som utlovats minst de två senaste åren. Där kan detta tuggas dagligen. Ingen idé att du ber mig göra det, har varken pengar eller resurser. En miljon gick vad jag vet till startandet av denna vad har hänt?
Angående abortfrågan så måste ni komma till vägs ände med denne, annars kommer hela valrörelsen att förstöras. Inse taktiken som PK kommer att driva.
Säg då istället, vi tänkte fel, vi är inte sämre än att vi ändrar oss.

Maja Dacke
19 maj 2013 09:57
Jag har ofta undrat över varför Sverige absolut måste vara ett extremland i så många frågor. När det gäller viss kriminalitet och låga straffsatser vet alla det redan. Men ta detta med abortgränsen och mobilanvändningen under bilkörning. Övriga Europa har en 12-veckorsgräns för den förstnämnda och totalförbud för den sista. Ändå framhärdar man i RD m fl ställen att Sverige inte ska följa det övriga EU. Tydligen måste EU göra dessa gränser till lag innan Sverige följer efter.
Sedan har jag aldrig förstått hur en kvinna kan gå en halv graviditet och fundera över 'Ska jag, ska jag inte ...' innan hon beslutar sig för abort. Det vet man väl genast om det är lämpligt att föda ett barn eller inte. Svensk mjäkighet - kan det vara orsaken till villrådigheten?
För mig har det alltid varit en självklarhet att kör man bil så kör man bil och inget annat. Och är mobilen på så kan den också ringa utan att man svarar. Man måste faktiskt inte svara och vara tillgänglig - än mindre själv ringa någon under bilkörning.
En makaber händelse: Vid en kistbegravning började en mobil att ringa, alla kollade sina mobiler, nej, ingen av dem, ljudet kom från kistan där någon lagt med den dödes käraste leksak ... påslagen ... ifall att ...
Lotta
19 maj 2013 10:09
@Maja Dacke
Suveränt inlägg. Det du skriver är helt enkelt sunt förnuft. Mycket bra. Jimmie sa också vid ett par tillfällen att en lagändring inte är ett tvång, syftet är i första hand att få till en diskussion/debatt i frågan. Preventivmedel finns det ett olika varianter av, abort borde inte vara ett av dem.
Skånepåg
19 maj 2013 10:33
@ Maja Dacke
Håller helt med Lotta. Kort och gott, en saklig och mycket bra kommentar.
Lärare
19 maj 2013 10:41
Så pinsamt för SR!
Vilket "stolpskott" till journalist Monica Saarinen är.
Uppenbart att hon inte vågade ta upp SD:s profilfrågor, för då hade Åkesson klätt av henne helt.
Många undrade nog varför inte Åkesson påpekade att det finns andra frågor att diskutera och att abortfrågan inte är ngn viktig för partiet. Men nu är ju Åkesson så proffsig och bildad, så därför avstod han. Han vinner mark på sitt lugn och sin saklighet.
Apropå SIFO, ingen fara! Är undersökningen att lita på ...Nja...
Hulda mk1
19 maj 2013 10:43
Anders 07:34...
Jag vänder mig med kraft mot ett av de ord du använde i detta inlägg.
"Bonnigt".
Som boende på den svenska landsbygden ser jag detta ord som ett påhopp och ett nedvärderande omdöme. PUNKT
rksmrgs
19 maj 2013 10:48
Alla tycks ha missat att SD's förslag om sambeskattning är frivilligt! Dvs de par som skulle ha fördel av sambeskattning ska ha rätt att använda det.
Vad gäller abort ska man naturligtvis inte säga att man haft fel och att man ångrar sig, det vore förödande. (Jaha, ni ångar er. Så, vad har ni mer fel i? Kan man överhuvudtaget ta någonting på allvar som ni säger?) Istället ska man säga att man kommer att hänskjuta frågan till en utredning, och att man inte vill föregripa resultatet.
sarak
19 maj 2013 10:57
Bra Maja Dacke och Lotta
Lundabo58
19 maj 2013 11:10
@Lärare
Ang Sifo.
För telefonbaserade undersökningar finns det en hel del tricks för att hålla tillbaka oönskade åsikter. Ett är att man helt enkelt använder en större andel personer som bryter på svenska (dvs nysvenskar), som ringer upp och sköter utfrågningarna ...det får en garanterad effekt eftersom många intervjuoffer avstår att uppge SD, pga risk för bl a social stigmatisering.
Jenny K
19 maj 2013 11:59
Jimmie måste bli tydligare. Ang ytterligare ett jobbskatteavdrag måste han TYDLIGT MARKERA att det i första hand gäller låg- och mellaninkomster. Likaså sambeskattningen. Jag visste inte tex att den var frivillig. Vet man inte det framstår sd som mossiga.
Sedan saknar jag mer klartext om våra problem med massinvandringen. Konkreta beskrivningar och åter igen tydlighet och att inte be om ursäkt. Alldeles för mycket tjat om splittring och andra beskrivningar som mest är teoretiska byggen och svåra att känna engagemang för.
Det finns så ofantligt mycket att ta upp. Nu är det dags för Jimmie att lägga i en högre växel och TA ordet och beskriva vad som sker i Sverige och inte bara svara på idiotfrågor från journalisterna

Lassekolja
19 maj 2013 12:19
Thoralf! Varken Du eller jag eller någon annan Sverigedemokrat kan rimligen ge Monica Saarinen och hennes lördagsintervju godkänt. Just detta tror jag att hela PK-etablissemanget, tvärtom tolkar som "Med beröm godkänt"!
Själv reagerade jag så kraftigt att jag igår skrev följande mail till Monica Saarinen:
Hej Monica Saarinen!
Jag är en samhällsintresserad pensionär och som sådan en mycket trogen P1-lyssnare, Ring P1, Medierna, Lunchekot, Studio 1, o.s.v
Som Sverigedemokrat är jag mycket besviken på dagens lördagsintervju med Jimmie Åkesson. Min besvikelse har inget med J.Å att göra utan den grundar sig på Ditt ämnesval. Att lägga 20 av drygt 30 minuter på en fråga, som är förhållandevis lågprioriterad hos SD betraktar jag som näst intill oseriöst. Om det var ett sätt att hålla intervjun borta från betydligt viktigare samhällsfrågor och som därigenom berör betydligt större väljargrupper, lär jag aldrig få svar på men någon av SD´s huvudfrågor, invandringspolitiken, kriminaliteten eller äldreomsorgen borde väl åtminstone ha berörts. Jag vet att Jimmie är en ödmjuk och finkänslig person men han borde redan efter 10 minuters traglande med abortfrågan, påtalat att SD prioriterar andra viktiga frågor.
Att leva upp till Tomas Rambergs skickliga intervjuteknik inser även jag, är inte lätt men fortsätter detta kvalitétstapp, vilket jag inte hoppas, kommer åtminstone jag att framledes nedprioritera Ekot´s lördagsintervju!
(Vore tacksam för kort kommentar!)
(Undertecknat med namn+bostadsort+tel.-nr)
Har ännu inte fått något svar men det kanske kommer!? En och annan journalist är faktiskt seriös, åtminstone i det avseendet!
Om SD på Riksårsmöten/Landsdagar beslutat om abortpolitiken bör givetvis Jimmie stå upp för detta. Att i varje fråga sätta upp ett finger och känna vartåt det tillfälligt råkar blåsa och likt ex.-vis KD, enbart följa folkopinionen är göra SD till det, som SD ofta anklagas för att vara men inte är, nämligen ett "populistparti" och själv anser jag att SD är betydligt mer än så!
http://www.status.st
S.Småland
19 maj 2013 12:21
Abort är helt enkelt ett lagligt mord på ca 40000 liv per år !
Jag är helt emot att abort ska vara ett preventivmedel .
400000 mord på tio år , säger väl allt ?
Lärare
19 maj 2013 12:37
Lassekolja, om du inte får ngt svar, efterlys det! Intressant få höra hur det går. Vi vet ju alla hur media arbetar, egentligen är det ju inget vi ska bry oss om.
Journalisterna (nästan alla) har ju gång på gång bevisat sin oduglighet att rapportera nyheter på ett objektivt sätt som de är satta att göra. De förnekar att Sverige och svenskar finns, efter UG:s gransknig är dom "avklädda" helt.
T o m gamla sossar säger nu att media är tredje statsmakten.
Vi sverigedemokrater, måste nu på allvar hjälpa till med spridning av partiets program, dela ut info m m.
Varje sverigedemokrat borde klara av att "omvända" 2--3 ännu sovande svenskar.
Qvinna
19 maj 2013 12:58
Reflektion om förra inlägget ang polisanmälan mot Nilsson & Co..
Dessa två satte sig nog på för höga hästar och då blir fallet hårt.
Att stå i rampljuset och ta emot beundran och nå framgång kan ha sitt pris. . Baksidan av medaljen är att man lätt vänjer sig vid framgångens frukter och har svårt att släppa taget om dem. Ungefär som historien om grodan. " Sätter man en groda i kallt vatten som långsamt värms upp, njuter den så av den stigande värmen att den inte kommer sig för att ta sig upp, även om vattnet blir för hett och är på väg att koka. Hjälplöst sitter grodan fast och vill hoppa ur men kan inte släppa upplevelsen av den angenäma stigande värmen."
Martin kokte nog både sig själv och BG till mos i sin egna gryta .
Framgång kan mao kosta mer än det smakar.

Magentan
19 maj 2013 13:23
Om den senaste Sifo-mätningen.
"Endast MP:s resultat är statistiskt säkert i den här mätningen" enligt Sifo.
Vad skulle ha hänt för dramatiskt den här månaden som gör att MP plötsligt skulle skjuta i höjden så kraftigt? Jag kan inte påminna mig något speciellt, särskilt inte som V samtidigt hamnar på en 4:e plats, t.o.m högre än SD. Visserligen inte statistiskt säkert för vare sig SD eller V, men ändå mycket märkligt med tanke på att MP och V i princip har samma illröda väljargrupp att slåss om.
Nåja, för SD:s del blir nog inte maj någon höjdarmånad tyvärr. Det är nämligen inte mindre än 5 st opinionsinstitut kvar och av dessa är 4 st telefonbaserade och brukar ge SD låga siffror. En av de 4 "telefonundersökningarna" är dessutom SCB:s s.k."stora mätning", som endast presenteras 2 gånger per år (maj och november).
SCB var ett av de mätinstitut som hade de allra STÖRSTA MISSARNA för SD inför valet 2010. SCB:s "telefonsäljare" lyckades nämligen få ihop en siffra på 3,9% för SD i den senaste undersökningen före valet. En mycket lämplig siffra om man vill slippa ett nytt riksdagsparti, eftersom man kan tänka sig att många inte skulle våga "slösa bort" sin röst på ett parti som kanske ändå inte skulle komma in i riksdagen. Att missa så grovt som ca en tredjedels fel (skillnaden mellan 3,9% och 5,7%) borde vara OERHÖRT PINSAMT för ett så stort och institut som SCB. Men icke, SCB strävar ihärdigt vidare i sin strävan att ge låga siffror för SD.
Räkna alltså med en låg medelsiffra för SD denna månad.
Essendon
19 maj 2013 14:17
Om tanten Monica Saarinen ägnar hälften av tiden i intervjun till
att försöka dribbla bort Åkesson, så säger det att Monkan inte är speciellt begåvad...
Skånepåg
19 maj 2013 14:43
Ryktesvägen fik hon sparken från SVTV 2000 som nyhetsankare och har sedan dess lyckats klamra sig fast i SR. Kanske dags att återvända till Finland, så får hon kanske känna av andra "vindar" om hon fortsätter att "köra" i samma stil även där!
Hulda mk1
19 maj 2013 19:17
Kan någon som är insatt i kommunal verksamhet exemplifiera vad Trollhättans kommun kunde ha tillfört sina innevånare istället för att ge ut 30 000:- till den "krängte" Muslimen?
Sen tillkommer säkert div. "utbildning" möten och annan information till kommunens anställda för att inte en liknande händelse ska uppstå.
Det nya Sverige växer fram...
B-E Johansson
19 maj 2013 22:30
Saarinens agenda var inte speciellt dold: Det gällde att skrämma så många kvinnor som möjligt från att rösta på SD. Det är ju där partiet för närvarande har sin största potential
Johan
20 maj 2013 00:43
Borde inte SD:s medlemmar vara lite besvikna på det svävande svar som Åkesson avgav i frågan varför dessa inte (som i andra partier) ska ha rätten att fritt utse lokalt förankrade personer på sina riksdagslistor ute i valkretsarna?
Johan
20 maj 2013 00:47
Dock kan jag hålla med om att den förra JÅ-intervjun var bättre, den där JÅ påstod att Saudiarabien var världens värsta diktatur och att han därför ville fortsätta sälja vapen till den diktaturen.
Andreas
20 maj 2013 18:33
Är ingen SD sympatisör men håller med om att Monica gjorde bort sig helt. Imponerande av Jimmie Åkesson att hålla sig lugn och saklig.