thoralf

Alla inlägg under september 2018

Av Thoralf Alfsson - 23 september 2018 21:13

Gryning på Öland.


 

Idag har det varit den stora trandagen. En strid ström har under eftermiddage och kvällen passerat söderut. Ca var tionde minut kom det ett fågelsträck med tranor på mellan 40-200 tranor i varje sträck. Mäktigt att se och höra dem.


 

En skarv som sträcker ut vingarna i de första solstrålarna.


 

Vågar inte riktigt gissa vad det är för rovfågel. Men det finns säkert någon av mina läsare som kan det.


 


 

Av Thoralf Alfsson - 22 september 2018 09:37

Vi var nog många som reagerade på när domen kom från hovrätten angående attacken mot en synagoga i Göteborg. Flera palestinska män dömdes för attacken men hovrätten upphävde domen om utvisningen för en 22-årig palestinier. Det som upprört många är motivet till att stoppa utvisningen. Tidningen Världen idag skrev en artikel om domen igår.

 

”Att hovrätten beslutade att en av de palestinska män som attackerade synagogan i Göteborg ska få stanna i Sverige efter avtjänat straff skapar rubriker över hela världen. Nu rapporterar tidningen Inblick att en vänsterpartistisk nämndeman, med engagemang i starkt Israelkritiska grupper, deltog i beslutet.”


Världen idag hämtar sina uppgifter från den kristna tidningen Inblick. När man läser Inblicks artikel så häpnar jag över de fakta som läggs fram i artikeln.


”Hovrätten för Västra Sverige beslutade i onsdags för en vecka sedan att häva utvisningsbeslutet för en av de två palestinier som kastade brandbomber på den judiska synagogan i Göteborg för knappt ett år sedan. Den andre palestiniern, som är 24 år, fick tingsrättens dom på 2 års fängelse utan utvisning fastställd. Den 22-årige palestinier som fick fängelse i två år men tack vare hovrättens beslut slapp utvisning, är inneboende hos en 59-årig palestinsk kvinna som stod på Vänsterpartiets valsedel åren 2010 och 2014.
Den kvinnliga hyresvärden är även aktiv i den den palestinska föreningen Al Salam i Göteborg.
En av nämndemännen som deltog i beslutet, Gert Raiml, har en lång karriär i just Vänsterpartiet och har suttit med i styrelsen för Vänsterns internationella forum, som stöder ett antal marxistiska, starkt israelkritiska, organisationer (PPP, DFLP och FIDA) på de palestinska områdena.”

 

”En nyhetsnotis från Reuters som publicerades den 17 maj 1985 i den singaporianska tidningen Straits Times beskriver hur Gert Raiml hotat att förgifta Nestles produkter om han inte fick 700 000 schweiziska francs. Gert Raiml fick enligt Reuters 18 månader villkorligt fängelsestraff för sina hot.
Gert Raiml förnekar att han fick villkorligt fängelsestraff och att han skulle ha krävt pengar.
– Jag gjorde upp med Nestle, de slutade tillverka modersmjölksersättning och jag slutade hota dem, säger han som förklaring till nyhetsnotisen.


Den andra nämndemannen, Yvonne Persson, representerar Socialdemokraterna. Dessutom deltog tre jurister i beslutet.”

 

Varför är Gert Raiml nämndeman överhuvudtaget?

Av Thoralf Alfsson - 21 september 2018 14:11

Efter valet har ett begrepp synts i media allt oftare ”klanröstning”


I Östra Smålands artikel om Jaafar Al-Jabiris lögner om mig skriver Ulf CArlsson också följande.


”Jaafar Al-Jabiri, var en av centerpartiets mest kryssade politiker i kommunvalet. I vissa distrikt, som Smedby och Norrliden samt Oxhagen var han det i särklass mest populära namnet. I Smedby fick han 30 procent kryss, en rekordnivå i Kalmar.”

 

Jag tror att Ulf Carlsson antyder att det även här handlar om ”klanröstning” man röstar på en kandidat inom den egna gruppen, inte på vilken politik som skall drivas av partiet. Personen är viktigare än politiken. Den egna gruppen skall företrädas och den invalda personen skall givetvis gynna den egna gruppen som tack.


Stefan Torssel skriver följande på Facebook

"Hanif Bali har uppmärksammat att i Borlänge röstade man efter nya principer.


Hur känner sig Elina Brodén, 33 år, i Miljöpartiet som under förra mandatperioden satt i Kommunstyrelsen? Mp fick 2 platser, då som nu, men hon hade fått ett politikerområde och kunde titulera sig för kommunalråd. Men i år kom hon inte ens in i fullmäktige.


Dit kryssades istället Mursal och Ahmed. Hon blev inte ens förste ersättare för där hamnade Omar, också genom kryss. Mursal och Ahmed bestämmer nu vilka miljöpartister som ska sitta i olika nämnder. Elina får fjäska om hon ska få en nämndplats för Mursal och Ahmed bestämmer.


Elina Brodén har utbildat sig till samhällsplanerare, men det här hade hon inte planerat. 
Elina stod först på listan som hade 14 namn. Ahmed stod som nummer 9 och Mursal sist. Omar stod på plats 3. Jag hade gärna vilja ha haft ett samtal med Elina på tu man hand. Det hade varit väldigt spännande. Troligen som att se ett yrvaket barn som sakta börjar förstå något helt okänt.


Jag betraktar Elina 33 år som ett barn. Före valet var hon så glad för hon stod först på listan och tyckte det var viktigt med fler kvinnor i politiken. Elinas kamp för kvinnorna ger mig massor med aha-upplevelser."

 

Det sovande svenska folket fortsätter att sova vidare! Och politikerna inom 7-klövern ägnar all tid åt hur Sverigedemokraterna skall isoleras på alla nivåer.

Av Thoralf Alfsson - 19 september 2018 21:57

Upptäckte sent igår kväll att centerpartiets riksdagskandidat Jaafar Al-Jabiri i Kalmar hade skrivit ett Facebookinlägg som är ren och skär lögn. Här nedan kan du läsa inlägget.

 

 


Problemet för Jaafar Al-Jabiri är bara att jag lämnade Kalmar ca 14:30 i fredags och jag befann mig utanför Värnamo och hälsade på min dotter med sambo och mitt barnbarn som jag inte sett på två månader från fredagen klockan 17:00 fram till söndag förmiddag, innan jag körde hem till Kalmar.


Inlägget ligger fortfarande kvar på Facebook. Något som förvånar mig! Och jag undrar om Centerpartiets ledning i Kalmar står bakom dessa lögner? Jag kan inte tolka det på något annat sätt. Annars hade Centerpartiet uppmanat Jaafar Al-Jabiri att ta bort inlägget på Facebook. Nu medverkar man till att lögnerna fortsätter att spridas på Facebook genom nya delningar.

https://www.facebook.com/jaafar.al.7


Det är en lång rad av centerpartister som läst lögnerna och som uppenbarligen tror på Jaafar Al-Jabiris lögner. Här kommer några namn som jag kan se i listan över de som ”gillat” inlägget.


Ingemar Einarsson, kommunalråd i Kalmar

Leif Larsson, fd regionförbundets ordförande

Anita Wollin, kommunfullmäktigeledamot

Felix Åsa Everbrand, riksdagskandidat

Thomas Björklund, kommunpolitiker

Ingegerd Petersson, kommunpolitiker

Lina Danlid Burke, kommunpolitiker

Karin Helmersson, riksdagskandidat

Jessica Rydell, landstingsråd


Maria Leissner


Sedan finns det även Moderater som varit inne och gillat som Pelle Cederkvist och Alice Sigfridsson som är distriktsordförande för MUF i Kalmar län.


 Allt Jaafar skriver är med andra ord ynkliga lögner!

 

Tidningen Östra Småland har uppmärksammat och genomskådat centerpartisten Jaafar Al-Jabiris lögner efter att jag pratat med tidningen. Läs artikeln.

 

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/alfsson-lognaktiga-pahopp-far-mig-att-fundera-pa-att-sluta-med-politik/

 

 

 

UPPDATERING!

 

Tre okunniga och dumma påståenden från Östra Smålands artikel.


”De kände också igen den systemkamera med ett stort objektiv som han använder.”

Jag har tre olika kameror med totalt 8 olika objektiv. Jaafars kompisar har knappast sett mig med något stort objektiv då jag bara använder de stora vid naturfotografering.


”Det finns inga namn i min text, det är öppet för tolkningar. Du tolkar det på ett sätt. Andra gör andra tolkningar.”

Journalisten borde frågat vem Jaafar Al-Jabiri syftade på om det inte var mig.


”Jag är villig att be om ursäkt om han kan lämna bevis på att det inte var han.” 

Jag skall inte bevisa något. Det är Jaafar som skall bevisa att jag var där. Vilket är fullständigt omöjligt då jag var hos min dotter som bor utanför Värnamo, närmare 20 mil från Kalmar och Smedby.


Om inte Centerpartiet agerar kommer jag prata med en jurist och sedan lämna in en polisanmälan om förtal.

 


 

Av Thoralf Alfsson - 18 september 2018 20:16

Jag hoppas att mina läsare har förståelse för lite låg aktivitet på bloggen. Jag försöker gå ner i varv. Tempot var alldeles för högt under valrörelsen och min stressnivå låg på bristningsgränsen och den brast vid något tillfälle och det ber jag om ursäkt för till de som råkade komma i vägen.


Hade sömnproblem och sov bara ca 3-4 timmar per natt de senaste veckorna i valrörelsen. Inte bra för hälsan. Jag har medicin för bland annat mitt blodtryck. Nu försöker jag ta det lugnt och få ned stressnivåerna och få tillbaka en sömn på i varje fall 6-7 timmar varje natt men där är jag inte ännu.


Försöker komma tillbaka till mina normala rutiner med lite motion och komma ut i naturen några gånger per vecka. Ikväll har jag kört 11km rullskidor. Det var skönt och det märkliga är, vilket säkert många andra kan vittna om. Att man tänker förbannat bra när friskt och syresatt blod pumpar runt i systemet och i hjärnan under ett riktigt träningspass. Kom på flera bra tankar om framtiden och lösningar på uppkomna problem som kan bli riktigt spännande.


Valresultatet är färdigt för Kalmar kommun. Det blev ingen ändring mot det preliminära valresultatet.


 


 


 En del kanske tycker att valresultatet inte är särskilt bra med 12,45 procent. Då skall man komma ihåg att vi har socialdemokraten Johan Persson i Kalmar som i val efter val landar på 42-46 procent för fjärde gången under min tid som politiker. Utvecklingen i Kalmar har dessutom varit exceptionellt bra sedan IKEA beslutade att bygga sitt varuhus i Kalmar 2006. Det blev starten på en väldig expansion i Kalmar som nu leder till att nästan 1 000 bostäder byggs varje år.


Imorgon kommer vi ge bygglov till 625 nya lägenheter vid Samhällsbyggnadsnämndens möte.


Dessutom har Kalmar som residensstad flera myndigheter som Länsstyrelsen och den nya e-hälsomyndigheten. Lägger man sedan till Länssjukhuset och Linnéuniversitetet med väldigt många tjänstemän som sannolikt har lite svårare för att rösta SD. Jag anser att man måste betrakta valresultatet mot den bakgrunden men det har vissa uppenbarligen väldigt svårt för. Det går inte att jämföra Kalmar kommun med en landsbygdskommun.


Här nedan kommer en jämförelse med liknande kommuner. Men jag anser att det är svårt att jämföra med kommuner i Skåne och Blekinge då man brukar säga att de ligger en eller två mandatperioder före oss.


 


Personkryssen är också räknade för Kalmar kommun. Här är tio i topp listan för de mest kryssade politikerna i Kalmar. Socialdemokraten Johan Persson är helt ohotad i toppen, vilket visar hur populär Johan Persson är. Jag kommer dock på en hedrande andra plats. Jag skulle säga att Johan Persson och jag själv står i en klass för oss själva. Efter oss kommer inget sedan kommer inget och sedan kommer resten av partiernas toppkandidater. Kommunen är uppdelad på två valkretsar.


 


Så här ser du ut för bara Sverigedemokraternas personkryss i de båda valkretsarna Norra och Södra.

  

 



Av Thoralf Alfsson - 16 september 2018 23:33

Läser i Barometern att jag blev tredje ersättare för SD i Kalmar län till riksdagen enligt valmyndigheten.


Eftersom det slutgiltiga valresultatet nu presenterats och alla personkryss är räknade i riksdagsvalet gjorde jag en liten sammanställning. Den enda Sverigedemokraten som kryssade sig in i riksdagen var Jimmie Åkesson. Han gjorde det i samtliga riksdagsvalkretsar.


Jag tittade därför efter vem det var som fick näst mest kryss i respektive riksdagsvalkrets. Här kommer samtliga namn med vilken plats de hade på riksdagsvalsedeln och hur många kryss de fick men även vilken andel det utgjorde av totala antalet röster som SD fick i den riksdagsvalkretsen. Jag har även satt dit (RD) efter namnet för de som idag är riksdagsledamöter.


 

Som ni ser var det väldigt dåligt med kryss på andra kandidater. Jag hamnade dock i topp med Thomas Morell som för inte så länge sedan värvades till SD och presenterades på en presskonferens i riksdagen. En hedrande andra plats i det avseendet. Det visar också att min kampanj hade effekt men inte tillräckligt.


Det kan också vara intressant att se hur många kryss Jimmie Åkesson fick i varje riksdagsvalkrets. Störst andel var Jönköping, precis som i valet 2014. Det var alltså de enda kryssen som hade någon betydelse. Alla övriga kryss hade ingen som helst funktion vare sig det var Jimmie eller någon annan kandidat som fick dem.


 


Frågan är om de i storstaden är mer medvetna om hur det fungerar att kryssa någon än de som bor på landet. Minst andel kryss i storstäderna. Eller om benägenheten och lusten att kryssa helt enkelt är lägre i storstäderna.

Av Thoralf Alfsson - 15 september 2018 14:35

 


Under valdagen hade jag ansvar för att våra namnvalsedlar fanns i tre vallokaler i centrala Kalmar. Allt fungerade väldigt bra i dessa vallokaler under hela dagen. Jag besökte dock flera andra vallokaler efter att jag fått samtal/sms/mess om att våra namnvalsedlar saknas. Det var i samtliga fall falsklarm. Vid kontroll visade det sig att alla valsedlar fanns på plats.


Däremot såg jag en del annat som inte såg bra ut i vallokalerna. Som fotot ovan.


Jag besökte också vallokalerna i Norrliden. Sporthallen var delad i tre sektioner med en vallokal i varje sektion. Alltså tre vallokaler tillsammans. Norrliden är en stadsdel som kanske kan betecknas som ett utanförskapsområde med hög andel befolkning med utländsk bakgrund. Jag ser att S,V och MP har ca 70 procent i två av dessa valdistrikt.


Jag skulle säga att det var lite av kaos i dessa vallokaler om jag jämför med andra vallokaler som jag besökte. Hur mycket folk som helst i vallokalen. Runt borden med valsedlar stod det hela klungor med personer som skulle rösta. Barn och ungdomar sprang ut och in i vallokalerna utan att valförrättarna ingrep på något sätt. Frågan är om alla röstade eller om en del bara var med och hjälpte till.


I korridoren fanns flera kända personer som säkert gjorde sitt för att de röstande skulle rösta rätt. Jag kan väl säga att jag kände mig inte särskilt välkommen när jag kollade att våra namnvalsedlar fanns på plats i dessa tre vallokaler. Inget problem med valförrättarna, de gjorde säkert vad de kunde men jag tror att det hade behövts ordningsvakter vid varje ingång för att ordningen skulle kunnat upprätthållas.  


Jag tror att vi måste ändra systemet med valsedlar efter allt jag hört och alla samtal jag fått under förtidsröstningen och på valdagen. Med en gemensam valsedel för de partier som uppnått minst en procent och sedan en valsedel för övriga partier till riksdagen. Men även samma system för landstingsval och kommunvalet.

Det skulle innebära en stor besparing och även miljövinster. Behovet att skicka ut en massa valsedlar skulle upphöra mer eller mindre.


Av Thoralf Alfsson - 13 september 2018 15:46

 


I lördags var det Prideparad i Kalmar. Miljöpartiets Max Troendlé kunde inte dölja sin glädje i våras när tillståndet för Prideparaden kom och att den skulle gå av stapeln dagen innan valdagen. Han såg uppenbarligen möjligheter till att dra nytta av paraden inför valet den 9 september.


Nu blev det inte riktigt så. Miljöpartiet klarade inte spärren till landstingsfullmäktige och i Kalmar kommunfullmäktige så halverades partiet, från 4 mandat till 2 mandat. Så det hjälpte inte med en Prideparad.


Under lördagen blev vi i vår valstuga verbalt påhoppade ett antal gånger under dagen och framåt eftermiddagen kom det flera ganska obstinata tjejer men även några killar som deklarerade att de röstade på Vänsterpartiet. Stämning blev rätt otrevlig och vi stängde valstugan tidigare än vad vi tänkt oss. Tänk om vi Sverigedemokrater skulle uppträda på samma sätt. Det är olika måttstockar.


Jag hade ju deklarerat på bloggen att jag skulle räkna hur många som deltog på Prideparaden. Tidigare år har media grovt överdrivit antalet som går i paraden. Förra året räknade jag också och kom fram till ca 30-50 procent av vad som uppgavs i media, något som jag skrev om på bloggen.


Efter att jag läst medias artiklar om årets Prideparad så finns det knappast en enda siffra om hur många som gick i paraden. Däremot skriver en tidning att det var ca 5 000 som rörde sig på Kvarnholmen i samband med paraden. Men det pågick också Kalmar Horse Show alldeles i närheten vid Fredriksskans.


Jag räknade till ca 1 450 deltagare! Om man lägger till 10 procent så var det inte mer än max 1 600 personer som deltog i paraden. Att det utöver det skulle varit 3 400 personer till, håller jag för mycket osannolikt.


 Intresset för denna Prideparad i Kalmar håller på att svalna rejält.

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards