Min krysskampanj kommer inte lyckas! Det står klart efter att 54 av 161 valdistrikt räknats, därav 15 valdistrikt inom Kalmar kommun. Jag behöver ca 1650-1700 kryss för att uppnå 5 procent och ligger just nu på bara ca 2,7 procent. Min egen prognos tyder på ca 800-900 kryss i bästa fall.
Jag hade hoppats på ett lyft när kryssen från Kalmar kommun började räknas men det visar sig att lyftet inte kommer att räcka till. Alldeles för många kryssar Jimmie Åkesson, något som inte betyder något överhuvudtaget. Bortkastade kryss om man vill förändra något på Sverigedemokraternas riksdagslista.
Jag vill ändå tacka de som bidragit till min kryssvalskampanj. Det räckte inte hela vägen.
ETT STORT TACK!
Nu blir det kommunpolitik till 100 procent! Eller kanske även lite regionpolitik.
Kalle
12 september 2018 13:52
Hur det än gått så är Du fortfarande Mr. SverigeDemokraten för mig och många andra.
Får mest info om SD via dig. Lycka till i ditt fortsatta (hoppas jag) strävsamma abete för oss Sverigevänner.
Ett stort TACK till dig Thoralf.
C Andersson
12 september 2018 13:58
Blir det extra val till riksdagen så måste du in på valbar plats. Det är något som alla sverigedemokrater i Sverige måste se tiil. Jag vill också se Kent Ekroth på en sådan lista.
Sverigevän
12 september 2018 14:05
Kryssar man första namn på listan så bibehåller man väl den ordning som partiet demokratiskt har fastställt.
Anders
12 september 2018 14:26
Hur många mandat skulle SD behöva för att du ska komma in den vägen?
Lena1
12 september 2018 14:34
Tråkigt Thoralf, håller med tidigare inlägg att det är via dig får mest INFO. SD riks är inte bra på det och tror faktiskt att de kunde ha gjort ett bättre val om de kommit ut mer. Ett ex är affischer som togs ner i köpcentret här i stan, och det finns ju så mycket mer sabotage. Varför har de inte tagit upp det?
Niklas R
12 september 2018 14:49
Tråkigt att höra att det inte lyckades.
Sedan blir jag också förvånad över varför man skulle kryssa Åkesson. Han är ju första namn på alla listorna så han kommer ju in oavsett så länge partiet får 4% eller mer i valet.
Hoppalong
12 september 2018 14:59
Är inte det väldigt konstigt att så mycket människor kryssar Jimmie, varför skulle de göra det? Finns ingen anledning eftersom han är garanterad plats ändå.
Kan man inte kontrollera dessa kryss på Jimmie och konstatera att kryssen gjorts av samma personer? Det är någonting som inte stämmer i hela denna cirkus av lögner och taskspelande.
Hacke
12 september 2018 15:09
Jag beklagar. Både för din personliga del och landets väl och ve.
Men om man får vara lite egoistisk i denna stund får vi dina följare förhoppningsvis nu även i fortsättningen följa ditt högintressanta grävande och bloggande i oförminskad omfattning. Misstänker att det inte skulle bli lika mycket tid över för det på riksnivå.
Så tusen tack Thoralf för din enorma insats i den Sverigevänliga folkrörelsen oavsett nivå. Och vem vet, kanske är det snart dags för val igen ;-)
Pim
12 september 2018 15:10
Svensson hade trillat av stolen om SD nationellt gjort rikstäckande samhällsutskick med de diagram du presenterat för läsarna av bloggen, liksom de lokala väljarna.
Har man verkligheten på sin sida tycker jag du är inne på rätt linje med att pedagogiskt visa hur det faktiskt står till med riktiga källhänvisningar till SCB, Migrationsverket och så vidare.
Sverigevän
12 september 2018 15:57
En hederlig människa gör ett hederligt arbete var man än arbetar. Sådana somThoralf behövs varhelst i Sverige.
Bamse
12 september 2018 16:07
Tuffe Uffe fortsätter agera med verklighetsfrånvänt storhetsvansinne. Släkt med Johan Persson????
Carl
12 september 2018 16:11
Trist, lycka till i nyvalet.
Thor
12 september 2018 16:13
Tror tyvärr att alltför många inte förstår hur det fungerar med kryssandet och att det är meningslöst att kryssa Åkesson.
Tomas
12 september 2018 16:17
Tråkigt att folk är så obegåvade att de slösar bort ett kryss på Åkesson, som ändå är garanterad en plats i riksdagen.
Grymt bra jobbat Thor-alf, kör hårt i kommunen och lycka till.
Calle
12 september 2018 16:41
@ Hoppalong
Instämmer. Antingen beror alt 1 på ren okunskap hos väljarna, eller så är det alt 2 som tillämpats.
Cosmik Debris
12 september 2018 17:12
Tråkigt att du inte lyckades med din krysskampanj :-(
Nattvandrande mammor intervjuas i P1. Här har vi en ny Jättebrottar-Lena på gång. Förstår ni ett endaste ord av vad "mammorna" säger? De pratar ju baklänges?
Nordegren & Epstein i P1 (tidskod 21:30)
https://tinyurl.com/ycxw69x
https://sverigesradio.se/avsnitt/1144252
Stackars jävla land :-(
dajevlar
12 september 2018 17:24
Jag roade mig med att räkna ut följande:
Vi det tillfället jag nyss kollade så hade SD totalt 4730 personröster i länet. 4036 av dessa tillhörde Jimmie, och 382 Thoralf. Om ingen hade kryssat för det översta namnet (Jimmie alltså), så hade Thoralf haft 55% av personrösterna här i länet !... och hade bara en del som kryssade Jimmie kryssat Thoralf istället så hade riksdagsplatsen varit i hamn.
(Man kanske tror att den man personröstar på vill man se som partiledare och inget annat…..?)
Att kryssa översta namnet tycker jag själv känns lite onödigt. Är iofs inte helt säker på hur allt hänger ihop… Om ingen någonstans skulle kryssa Jimmie (som står överst på alla listor), och EN person skulle kryssa någon annan, skulle den senare vinna över Jimmie då?
Nåväl, jag har nu insett lite mer att SD-topparna vill bestämma själva vilka de vill ha in, och inte ha en demokratisk geografisk spridning genom att sätta Jimmie överst på alla regionala valsedlar. Kan säkert vara bra i vissa fall, men i andra så måste det kännas lite snopet (som i Thoralfs fall).
Thoralf Alfsson
12 september 2018 18:02
Du räknar fel. Jag hade inte haft större andel om ingen kryssat Jimmie Åkesson.
E
12 september 2018 17:44
Trist tycker jag! Du fick mitt kryss i alla fall. Om man inte har sociala medier är din blogg väldigt informativ dessutom saklig och jag vet du är noga med fakta!
Humanist
12 september 2018 18:22
Jag beklagar att du inte kommer tillbaks till riksdagen denna mandatperiod. Jag är dock övertygad om att du gör en minst lika viktig insats som kommunpolitiker och bloggare/debattör. Keep up the good work!
Tony
12 september 2018 18:28
Nu håller alla dom som ställt till det för landet att jobba för att stänga ute det enda parti som inte varit med 0ch förstört landet
Meningen med det är väl att kunna öka upp flyktingmottagningen till nya höjder!
Henrik
12 september 2018 18:43
Hoppas du orkar ta nya tag inför nästa val.
Afs kanske du haft större möjligheter till plats på riksdagslista?
Thoralf Alfsson
12 september 2018 19:24
AFS fick 0,28 procent.
Att stå på listan utan att partiet når spärren till riksdagen är väl ganska meningslöst.
Dessutom gillar jag definitivt inte hur vissa personer inom AFS har agerat under valrörelsen.
Bert
12 september 2018 18:53
4036 av Kalmar läns SD-väljare kryssar Jimmie, hur fan är de skapta, är de möjligen gjorda i grannhålet.
onkel sven
12 september 2018 18:54
Två X från Onkel Sven .
Medborgaren
12 september 2018 18:59
Ge inte upp ännu Thoralf! 41% räknat och du har redan 2,97%. Bara 2 procent till och du är klar...........
För övrigt stort tack för utmärkt insats i valarbetet, du är en klippa för SD som behövs och trägen vinner...........
Thoralf Alfsson
12 september 2018 19:27
Kalmar kommun är nästan färdig räknat och det blev inget lyft. Min procentandel kommer nu börja sjunka och kommer sannolikt sluta på runt 2 procent.
Medborgaren
12 september 2018 19:31
OK det är så det räknas, jag är sällar mej till övriga och beklagar att du inte lyckades denna gång. Det är politiker med din kaliber o driv som behövs i stora sammanhang.
Robban
12 september 2018 20:06
Beklagar Thoralf!
Du är en mycket duktig politiker! Alltid påläst! Hederlig och noggrann!
Det är en förlust för SD att du inte har en riksdagsplats!
Sven
12 september 2018 20:11
Det är bara Bush-Thor och Åkesson bland partiledarna som förekommer som personkrysssade i Kalmar.
Löfven, Lööf, Björlund, Kristersson har inte fått ett enda kryss.
Jag förstår KDs strategi om de får mkt få röster så ska åtminstone Bush -Thor komma in.
I SDs fall tror jag att det är en strategi för att behålla de utvalda på listan, och inte låta uppstickare (Det är du Thoralf) förstöra de utvaldas chanser.
Thoralf Alfsson
12 september 2018 20:25
Det är bara SD och KD som har sin partiledare på sina länsvalsedlar.
Pim
12 september 2018 20:11
Tror inte du ska ta det personligen, allmänheten är nog tyvärr bara väldigt oinsatta eller ointresserade av hur personval går till.
Man ska tycka mycket i dag, men få som kan något om det de uttalar sig om.
Thoralf Alfsson
12 september 2018 20:26
Jag tar det inte personligt utan kan bara konstatera att okunskapen är betydligt större än vad jag räknat med.
Henrik
12 september 2018 20:32
Kan det vara som så att vissa personer inte vet vem du är? Eller fått dina infoblad?
Dessutom så hade ju en del vallokaler SD lappar utan personval. Kanske det som ställt till det lite.
Erik Jonsson
12 september 2018 21:06
Fast vänta nu.
Om SD har en topp lista på 60 namn (minus en som tvingades lämna sina uppdrag nyligen), alltså 59 namn, så borde det finns plats för minst 4 till namn.
Kan inte du Thoralf vara bland de 4 som kommer in i Riksdagen men som inte fanns med i topplistan?
Thoralf Alfsson
12 september 2018 21:46
Det finns 28 olika valsedlar/riksdagsvalkretsar.
Det innebär att det finns 28st 61:or, 28st 62:or och 28st 63:or o.s.v
Tommy
12 september 2018 21:31
Slicka såren och ladda om - ta nya tag inför valet om 4 år igen.
Hoppas du har drivet och energin kvar tills dess!
Tycker det är tråkigt att du hålls utanför riksdagens finrum när du är så påläst har sådant engagemang som få inom SD verkar ha.
Tommy
12 september 2018 21:51
Det är synd att det inte finns något "seriöst" alternativ till SD som kan växa fram. Afs är ju ett stolleparti utan dess like.
V
12 september 2018 21:58
Jag hyser stor respekt för ditt arbete med din blogg. Du harcdessutom ett gäng kloka människor som kommentatorer.
En viktig sak för en livaktig blogg. Särskilt som msm glömt bort sin roll att kritiskt granska makten.
En fråga angående Afs, du säger att vissa agerat olämpligt under valrörelsen?
Jag för min del har blivit imponerade av deras bildning och engagemang.
Det är dags att rensa i SD toppen
12 september 2018 22:05
Tror fan att SD gör dåliga val!
"Det finns bara två val, seger eller död" – det konstaterar Sverigedemokraternas gruppledare i riksdagen Mattias Karlsson i ett uppmärksammat inlägg på Facebook.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/sd-toppens-utspel-seger-eller-död-1.8220636
Dessutom bör JÅ pensioneras/delat partiledarskap med en kvinna typ Paula Bieler.
Sverigevän
12 september 2018 22:24
Hej toralf
Tycker hur som helst att du gör ett bra jobb, ibland kan jag känna att partiet sviker dig och sätter käpparna i hjulen för ditt arbete. Men som sagt, vi är många som tror på dig, heja!
Erik Jonsson
12 september 2018 22:30
Visst men kan det inte vara så att du får flest kryss av alla dessa 28 namn som fick flest kryss i sina respektive valkrets? (Förutsatt att man räknar bort de namn som redan kommer in pga sin placering?)
Hacke
12 september 2018 22:48
He he!
"Europa tillhör europeerna".
Vi har världens godaste man på vår sida, självaste Dalai Lama.
Det var nog inte riktigt vad det svenska godhetsetablissemanget hade tänkt sig med hans besök.
Peter Lundgren (ej Nalle)
12 september 2018 23:16
Thoralf, mycket bra kämpat!👏🏻👏🏻👏🏻
För Sveriges bästa, fortsätt på den inslagna
vägen......du behövs!!❤️
sarak
13 september 2018 00:25
Tack för allt jobb Thoralf! Du behövs!! Du har bästa kontakten med oss vanliga människor och vi beundrar dej som orkar hålla på trots allt mothugg.
KLM
13 september 2018 02:08
Du borde byta till nordiska motståndsrörelsen sd:s partiledning vill inte ha en rasist där.
Rosenfinken
13 september 2018 02:33
Jag kryssade dig därför att du ville upp till Sthlm och det unnade jag dig efter ALLT ditt slit. Men jag är väldigt glad att du blir kvar i Kalmar. Du behövs så väl här!
Observer
13 september 2018 03:30
Tack för mig!
Kan helt enkelt konstatera efter detta val att okunskapen hos allmänheten är så pass stor att det inte finns någon räddning för landet.
Endast styvt 20 % av befolkningen är fullt insatta.
80% tillgodogör sig inte viktig information trots att vi lever i ett informationssamhälle idag.
Därför är det meningslöst att försöka informera de som inte är mottagliga!
Skulle tro att det enda som "informera" denna 80-procentiga folkmassa är påtaglig svält, fattigdom och svåra fysiska umbäranden så som var på 1800-talet.
Sovjet kunde köra ner samhället till extrem fattigdom i 70 år innan de stora folkmassorna ens började att reagera. I DDR accepterade människor att få vänta i 7 år för att få köpa en bil av pressad papp, Trabant med mopedmotor.
Varför i hela fridens namn ska uppenbart oinsatta få rösta överhuvudtaget? Det är ju som att låta en helt okunnig passagerare få flyga passargerarplan.
Vi har nu därav fått en sandlåderiksdag av dadda-hink & spade kvalite´där man mobbar hejvilt och vägrar samarbeta -Undertiden störtdyker den Svenska kronan av tappat förtroende. Hittills minus 25%. Bara detta gör er nya bil ca 100.000 kr dyrare i inköp. Kommande mandatperiod lär addera ytterligare minus 25% så då kommer en Audi eller Toyota att kosta ca kvartsmiljonen mera i inköp! -Tänk om det hade varit tvärt om?!! Att kronan stärkts av en stabil regering, som samtalar o samarbetar istället!
Nä, Jag ger faktiskt upp!
Folk som inte bergiper sig på ekonomi eller samhällskunskap tillåts rösta -Nej, det är inte ok.
Så tycker jag faktiskt. Precis som jag tycker att en ickig flygkunnig inte skall få flyga ett passargerarplan. Det går åt helvete i bägge fallen. Och det är väl ganska själklart.
Så länge inte något görs åt det här så tänker jag inte längre lägga ner min energi på detta.
Jag önskar er alla allt gott och lycka till i framtiden!
/Observer
Tomas O'maely
13 september 2018 04:11
Tråkigt att höra, men ge inte upp.
Du behövs.
Iceman
13 september 2018 07:43
@Observer
Folket röstar men det är de som räknar rösterna som har makten.
Hacke
13 september 2018 08:19
@Observer (03.30)
Håller med dig till hundra procent.
Men det skulle vara väldigt tråkigt att inte få läsa dina alltid intressanta inlägg här på bloggen.
Hoppas verkligen att du omprövar det beslutet.
Allt gott till dig
Hacke
Friholt
13 september 2018 08:19
Jag noterar i bladet att Björklund sålt sin skjorta trots att björnen ännu inte är skjuten.
Han tycks totalt ha missförstått Ulf Peder Olrogs dänga från 40-talet och gjort den till sin kampsång:
"Se Sundbyberg och sedan Dö
möt våren i Södertälje."
Men vi andra vet att hut går hem
Irene
13 september 2018 08:38
Jättetråkigt resultat, jag menar att jantelagen och svenska avundsjukan fällde dig. Du verkar ha ett kul liv, kör omkring på din 4-hjuling, reser utomlands då och då och så bra så att du kommer till Stockholm vore för mycket. Gå rak i ryggen du är jättebra.
Pepparholm
13 september 2018 08:39
Det är viktigt med kunniga och stabila politiker i kommunerna. Det har man uppenbarligen inte i Stockholm. Där har Moderaterna, som vanligt, redan börjat svika sina vallöften. Således lägger man ner sitt krav på tiggeriförbud för att få samverka med Miljöpartiet (!!! i Reinfeldts anda). Grattis Moderater till ett korkat val. Kom ihåg vad Jimmie sa om original och kopia.
Kalmarborna ska vara tacksamma över att få behålla 100% Thoralf på hemmaplan. Som utombys beklagar jag dock att det inte blev riksdagen.
Nils Gbg
13 september 2018 09:19
Tycker att det finska valsystemet är bättre. Där röstar man för den ledamot som representerar partiet man vill rösta på. Finns inga 5% spärrar utan man räknar personrösterna rakt av. Sen finns det bara EN valsedel så att man slipper strulet och logistiken med alla valsedlar som man har i Sverige.
Gustaf
13 september 2018 09:21
Observer.13/9 03.30
Har lätt för att hålla med dig.
Men nej ompröva ditt beslut.
Viveka
13 september 2018 09:45
Beklagar att du inte kom in i riksdagen. Jag tror att folk vet inte
hur det påverkar valet om man kryssar Jimmie som första namn på listan. Folket vet helt enkelt inte om att det faktiskt är meningslöst. Han kommer ju in ändå. Därför behövs en riktig informationskampanj om detta till nästa val. Kanske kan du köpa lite tv-tid? Vem vet, kanske har vi ett nyval snart igen.
Med ny chans. Jag är övertygad om att din insats har samlat ihop många röster till Riks-SD.
Keep on Thoralf. Vi vill gärna ha din informativa blogg kvar.
Lena1
13 september 2018 10:33
@Observer Ge aldrig upp! Ompröva beslutet! Kom tillbaka! Ge upp gör man endast för en dag eller kortare tid, då man behöver en paus för att komma igen ;)
Anders
13 september 2018 12:50
Det är väl egentligen bara de som röstar afs som är insatta, utan återvandring av immigranter som vägrar sköta sig är svenskarna i minoritet inom några årtionden även om invandringen upphör nu. Som läget är nu är vi dömda att vara ett slavfolk åt politiker och folk från främmande makt, tills vi stupar.
Det är fullkomligt otroligt att ett land för nordeuropéer, där vi lever bland våra egna, i säkerhet från våldtäkter och tjuveri från främmande invaderande folkslag, och verkar för att säkra dessa områdena åt våra barnbarn och barnbarnsbarn har blivit synonymt med vit supremism. Ett folk som inte tar hand om sina egna dör, den rådande politiska makten kan tydligen få folk att tycka att det är fint att låtsas att det inte är så i våra tider, men det kommer inte hindra folket från att försvinna. Det är duktigt oklart för mig varför vi inte skulle se till att överleva och leva vidare.
Mike The Bike
13 september 2018 17:23
Thoralf. Du skulle skippat krysskampanjandet och istället lagt fullt fokus på kommunvalet. Med tanke på turbulensen inom moderaterna i Kalmar så är det ett praktfiasko att SD inte lyckades att bli näst största parti. Det nederlaget får du allt ta på dig. Högmod går före fall.
Analys, kommentar och reflektion, Thoralf?
Thoralf Alfsson
13 september 2018 18:00
Moderaterna tappade 4 mandat i förra valet. De lyckades bara ta igen ett mandat.
Erik Jonsson
13 september 2018 17:54
710 kryss totalt om man slår ihop kryssen i Kalmar Län och på Gotland.
Du måste väl ha slagit de flesta andra utanför topp 60 listan? KAnske Peter Jezevski lyckades slå dig, man knappast någon mer.
Om man räknar bort Stefan Jakobsson, så är det 59 namn som är säkra + 3 från valkretsarna. Du borde få en av dessa med dina 710 kryss.
Styrbord
14 september 2018 19:27
Tråkigt, men vi är många som håller på dig runt om i Sverige. Stort tack för att du orkar!
PL
14 september 2018 20:07
Är somalierna i Hjällbo och Hammarkullen smartare än SD-väljarna i Kalmar län? Miljöpartisten Leila Ali Elmï (med slöja) som drivit kampanj bland väljare med somaliskt ursprung i Angered har lyckats bättre med kryssen Hon verkar från sin 21:a plats ta ett av MP:s mandat i Göteborg. I Kalmar län verkar Thoralf kampanj lett till 4000 kryss för Jimmie Åkesson. Sanslöst korkat.
Thoralf Alfsson
14 september 2018 23:06
Du har fel! 10 000 kryss i Kalmar län.
Egon
14 september 2018 21:55
Hej Thoralf!
Trist att du inte fick en Riksdagsplats.
SD förlorar en utomordentlig debattör där.
För Kalmar är det dock bättre.
Problemet har ju annars för SD varit att tillsätta mandat i kommunerna.
Flera valda har ju hoppat av.
Hoppas det blir bättring där!
Varma Hälsningar!!
Pim
14 september 2018 22:53
En somalisk kvinna på #23 för MP i Göteborg har vunnit personvalet där på att kampanja på somaliska för somalier. Just nu kan MP:s ordförande i GBG missa riksdagsplats på grund av att en somalier lyckats massmobilisera klanrösterna i Angered.
https://www.flashback.org/t2976902p9
Pim
14 september 2018 22:57
#21 var det visst. Kollar du hennes kampanjsida på FB är det på somaliska med hyllningar till Allah. Förutom en svensk videosnutt där hon varnar för nazister, och säger att de i förorten ska ha tolkningsföreträde, och att media ljuger om problembilden i dessa områden.
Detta är ren etnisk separatism som MP banat vägen för.
vmm
15 september 2018 12:14
Jag vet att många kryss underkänns eftersom dom är så slarvigt gjorda att dom råkar komma in i rutan under eller över. Då ska dom underkännas och rösten räknas som en så kallad 90000-röst. Det är som en röst som det står Sverigedemokraterna på men helt utan namn. Den tillfaller partiet men ingen person. Du kan, Thoralf, be att få se valsedlarna på Länsstyrelsen för att se hur bedömningen av kryssen gjorts. Jag lovar att du skulle kunna överklaga vissa valsedlar och säkerligen få rätt eftersom det ibland är gränsfall om kryssen verkligen kommer in i dom andra rutorna. Dom kanske bara "touchar" och då är det bedömningsfråga. Mycket osannolikt att du skulle kunna få så många fler röster att det skulle räcka för dig, men några enstaka stycken till skulle jag gissa... (jag jobbar med det här, men i ett annat län)
Jacob
16 september 2018 06:35
Att du inte kom in i riksdagen var ganska förväntat, förstår inte att du själv är förvånad!:)