thoralf

Alla inlägg den 24 augusti 2018

Av Thoralf Alfsson - 24 augusti 2018 18:39

Imorgon blir jag och riksdagsledamot Mattias B Johansson och vår regionsrådskandidat Martin Kirchberg utfrågade på Larmtorgets scen av vår egen moderator Mika Kotanen.


Det börjar klockan 15:00


Av Thoralf Alfsson - 24 augusti 2018 07:27

Har ägnat en del av min tid denna vecka till min personvalskampanj i Kalmar. Har riktat in mig på att dela ut min folder i lägenhetsområden där det går ganska fort att dela ut. Det har blivit några tusen utdelade.


En sak har dock överraskat mig väldigt mycket. För det första så tycks alla känna igen mig, oavsett om det är pensionärer, brevbärare, taxichaufförer, byggjobbare, affärsidkare, kommunanställda, fastighetsskötare eller de boende i området och de vill prata om valet.


Det som överraskar mest är det enorma positiva bemötande jag får av alla. Det är tummen upp mest hela tiden. Det ropas lyckönskningar från balkonger och det görs tummen upp. För att inte tala om alla trevliga samtal jag haft under denna vecka. Det är nästen lite chockartat om man jämför med tidigare valrörelser men väldigt roligt.


Jag tror att valresultatet kan bli en stor överraskning för andra partier.

 

Av alla trevliga samtal jag haft så drar jag slutsatsen att väldigt många anser att samhället har passerat en punkt där man tagit emot för många människor från främmande kulturer och med en religion som man inte gillar.


De boende i dessa områden har under de senaste åren fått pröva på det mångkulturella samhället på sin egen bakgård och det har nog varit en annan erfarenhet än den som flera av 7-klöverns politiker haft visioner om. Ett betydligt otryggare samhälle. Områden med högre andel utrikes födda växer nu fram i en rask takt och svenskar som bott i dessa områden i decennier känner att trivseln sakta men säkert tas ifrån dem.


Skillnaden är också markant mellan områden med bostadsrätter och områden med uteslutande hyresrätter. Uppenbarligen lämnar många svenskar områden med hyresrätter för att istället köpa en bostadsrätt i ett tryggare område.


Ett nytt fenomen som jag sett är att människor slänger sin post på golvet vid postfacken i entrén till fastigheten. Det handlar enbart om fastigheter med hyresrätter. Det kan röra sig om reklam eller samhällsinformation eller tidningen Kalmarposten som bara slängs. Uppenbarligen anser dessa hyresgäster att fastighetsskötaren skall ta hand om deras post. Hur är man funtat om man gör så?


 


Kalmarhem Funkabo. 


Jag har lyssnat på många boenden som öppnat sina hjärtan under denna vecka och det kommer sannolikt bli fler under de kommande veckorna.


Det stående och genomgående budskapet från dem har varit det måste bli en förändring!

 

Efter denna vecka börjar jag faktiskt tro att socialdemokraten Johan Perssons starka ställning i kommunpolitiken börjar vika. Ett valresultat ännu en gång på runt 45 procent för socialdemokraterna i Kalmar känns ganska avlägset om jag bedömer det efter de samtal jag haft den senaste veckan.


Not in my backyard har kommit till Kalmar på allvar.


Känslan är att Socialdemokraterna kommer tappa flera mandat i Kalmar kommunfullmäktige!

 

Jag träffar också andra i dessa områden. De blickar jag fick från sunnimuslimer var allt annat än trevlig. Om blickar kunde döda.


PS

Efter ca 2 månaders väntan fick jag igår en pdf-file med en annons/affisch skapad av Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning för min personvalskampanj. Jag hade faktiskt gett upp hoppet att jag skulle få något som är godkänt av partiet. Tråkigt att jag inte fått den tidigare då kunde jag tryckt upp affischer. Nu får jag istället köpa annonsplats i media så långt de ekonomiska resurserna räcker. 


Ännu en gång ett stort tack till de som gett ett bidrag till min personvalskampanj. Om jag skall bedöma efter det bemötande jag fått när jag delat ut foldrar så kommer det gå bra.


 

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9
10
11 12
13 14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards