thoralf

Direktlänk till inlägg 25 juli 2018

ÄR PERSONVALET VIKTIGT?

Av Thoralf Alfsson - 25 juli 2018 00:58

Idag har namnvalsedlarna kommit till Kalmar för samtliga tre valen. Alltid roligt att se de nya valsedlarna för första gången. Skönt att valsedlarna kom så att vi har dem till Kalmar marknad på fredag och lördag. De kommer säkert bli efterfrågade under dessa dagar.


Ibland blir man dock väldigt fundersam över hur saker och ting fungerar inom det egna partiet. I de allmänna valen och i EU-valet är det möjligt att personrösta på en kandidat som du gillar på valsedeln.


Riksdagen beslutade 2011 om vissa ändringar i vallagen. En viktig sak var att man sänkte gränsen för att bli personvald till Sveriges riksdag från 8 procent till 5 procent av rösterna i valkretsen. Vad jag förstår och kommer ihåg så stod samtliga partier bakom detta beslut i riksdagen, även Sverigedemokraterna. Anledningen till denna sänkning var att riksdagen ville höja statusen på personvalen men också få samma procentgräns i samtliga val. Frågan är om partierna höjt statusen på personvalen till riksdagen? Finns det en potential i personvalen som inte utnyttjas av partierna?


Idag har samtliga partier namnvalsedlar med möjlighet för väljarna att kryssa en kandidat som de anser skall få en plats i det aktuella valet. Men vilka partier vill att sina kandidater driver en personvalskampanj?


Jag vet att det är ganska vanligt inom 7-klöverns partier att kandidaterna driver en personvalskampanj med det egna partiets goda minne och att man använder partiets logga och material för sin personvalskampanj. Partierna anser säkert att det bara kan gagna det egna partiet. Jag har sett ett flertal exempel på personvalskampanjer inom 7-klövern de senaste veckorna och det lär komma fler exempel de närmaste veckorna.


Men vad gäller inom mitt eget parti? Ser partiet positivt på personvalskampanjer?

 

I kommunikationsplanen nämns inget om personvalskampanjer och hur dessa lämpligast bedrivs.


Så här kommer min riksdagsvalsedel se ut som jag lägger kuvertet.


 

 
 
Ingen bild

Mattias Renhorn

25 juli 2018 07:38

@Thoralf
Är det helt tyst och inte finns någon kommunikation känns det väl inte som ett högprioriterat område. Känns lite konstigt. Är ni många som har egna kampanjer? De som väljer att satsa på en egen kampanj sprider ju många gånger mer information om partiets politik och gör ett större jobb än alla andra. Att inte ta vara på det, peppa och visa någon form av tacksamhet är inte precis uppmuntrande eller snyggt.
För din del tror jag inte det spelar någon roll, du kommer nog lyckas ändå. Men förstår dina funderingar.

 
Ingen bild

tony1

25 juli 2018 07:49

hej thoralf jag kryssar dig, hoppas många gör likaså, du behövs i riksdagen

 
Ingen bild

Stefan

25 juli 2018 07:53

Du får min röst vilket som

 
Ingen bild

Nisse

25 juli 2018 08:35

Min med.

 
Ingen bild

Karl

25 juli 2018 08:44

Röstar på dig, fortsatt trevlig sommar.

 
Ingen bild

Jimmy

25 juli 2018 09:29

Problemet med personval är att det inte fungerar utom i för mig veterligen i 2 fall, Finn Bengtsson (M) och Staffan Danielsson (C), de är det enda 2 som öppet röstat emot och kritiserat partilinjen för att de har mandat från sina väljare att hålla den linjen de blev invalda på.
Partipiskan och uteslutningar/avstängningar gör att personvalen inte fungerar som tänkt.

En fråga till dig Thoralf, om jag röstar på dig och du kommer i riksdagen, SD ändrar sin linje om EU eller om att fler ska dömas till utvisning samt ökad återvandring, röstar du enligt partilinjen eller enligt den hållning som du har idag och som du fått min röst på?

Thoralf Alfsson

25 juli 2018 09:52

Frågan kan låta väldigt enkel men den är komplex. Om SD skulle ändra sin linje i för partiet grundläggande värderingar skulle jag sannolikt rösta emot partilinjen.
Jag kommer framförallt stå upp för de frågor som jag drivit på min blogg under ca 10 år. I stort sett sammanfaller det också med SD:s politik och det är anledningen till att jag är SD-politiker idag.
Samtidigt är jag så gammal att jag inte skulle riskera min ekonomi om jag i någon fråga inte skulle dela partiets uppfattning och gå emot partiet.

Idag ser jag dock inte vilken fråga det skulle vara!

 
Ingen bild

Pär

25 juli 2018 09:42

http://www.barometern.se/kalmar/adolfsson-s-kalmar-ar-inget-museum/

Parkeringshus i Kalmar? Hybrisen har inga gränser. Förstöra så mycket som förstöras kan.

 
Ingen bild

Ölandsbonde

25 juli 2018 10:19

Som jag begriper det så finns det tre listor med SD-kandidater som jag, boende i Kalmar län, kan använda för att rösta på SD-i riksdagsvalet. Källa: https://data.val.se/val/val2018/valsedlar/R/rvalkrets/02/valsedlar.html#id0110


Dels den rikslista med 60 namn som partiets kongress röstat för.
HELA LANDET
0110-15563

Dels den lista för Kalmar län där Alfsson står på 63:e plats.
Kalmar län
0110-15043

Men det ser ut som det även finns en tredje lista, för de som gillar värmlänningar som också kan användas. I de fem län jag kollat så finns "värmlandslistan" med.
HELA LANDET
0110-15553

Är det sista riktigt så blir frågan varför inte alla regionala listor kan användas i hela landet?

Thoralf Alfsson

25 juli 2018 15:12

Jag tror inte att namnlistan "Hela Landet" kommer finnas i några vallokaler eller någon annanstans i Kalmar län

Vi har bara den "rätta listan" i vårt utskick och som vi kommer lägga ut i vallokalerna.

 
Ingen bild

hebbe

25 juli 2018 10:53

Lägger du i dem förkryssade? Kolla upp lagligheten i det...
Kan tyckas löjligt men om jag minns rätt så finns det något som säger att man måste kryssa själv. Din gode vän Nassim Malik gjorde liknande i Norrliden och fick skit för det för många år sen, nu kan det bli du.

Thoralf Alfsson

25 juli 2018 15:06

Inga valsedlar är kryssade i förväg. Det är inte tillåtet att dela ut förkryssade valsedlar.

 
Ingen bild

Edward

25 juli 2018 11:23

Vad betyder meningen: "Samtidigt är jag så gammal att jag inte skulle riskera min ekonomi om jag i någon fråga inte skulle dela partiets uppfattning och gå emot partiet."?

1. Du är så gammal att du inte skulle våga riskera din ekonomi med att gå emot partiet.

2. Du är så gammal och har så trygg ekonomi att du det inte hindrar dig att gå emot partiet.

Jag hoppas och tror att det är alternativ 2.

Thoralf Alfsson

25 juli 2018 15:08

Alternativ 2

Synd om någon skulle missuppfatta!

 
Ingen bild

C Andersson

25 juli 2018 12:13

Thoralf Alfsson 25 juli 09:52

Personvalet är ett slags skendemokrati. Det krävs ett stort stöd bland väljarna för att ta sig in i riksdagen om man står långt ned på listan. Och då bara på några få regionala listor.

Mycket talar för att du kommer att lyckas. Men hur kommer du att lyckas i riksdagen om du har riksadagsgruppen emot dig?

P.S Jag skickade ett förslag till dig om en personlig valaffisch?



Thoralf Alfsson

25 juli 2018 15:13

Varför skulle jag ha riksdagsgruppen emot mig?

 
Ingen bild

S-E Karlsson

25 juli 2018 12:30

Enligt: rikdagsval2018.se så har SD 72.81% 80,502 röster !

 
Ingen bild

Eric H

25 juli 2018 13:33

Inget snack, Du har min röst!

 
Ingen bild

Jimmy

25 juli 2018 13:55

Thoralf// ditt svar bekräftar min tes om att personval är meningslöst som systemet ser ut idag, likaså att vi har 349 ledamöter i riksdagen är meningslöst när allt handlar om att stå upp för partilinjen, vi kan lika gärna ändra till 49 ledamöter, utfallet vid omröstningar i riksdagen skulle bli densamma

Partiledningens möjligheter att styra enskilda ledamöters val och framtid ställer till det för mycket att personvalet ska göra något väsentligt med utfallet av politiken, viktigare att få in sin representant i partiledning än i riksdag

 
Ingen bild

Lars Josefsson

25 juli 2018 13:58

Vad händer om partiet får fler än 72 mandat?

Thoralf Alfsson

25 juli 2018 15:17

Det hoppas vi givetvis på! Det finns listor i varje riksdagsvalkrets med 72 namn.

Det innebär att SD kan få 200 mandat eller fler och att vi har kandidater till det.

 
Ingen bild

Ölandsbonde

25 juli 2018 15:38

Riksdagslistor.
Enligt valmyndigheten finns det tre listor för Kalmar län.
HELA LANDET 0110-15563 (partiets)
HELA LANDET 0110-15553 ("värmland")
Kalmar län 0110-15043

Detta måste väl betyda att alla tre listorna är godkända att använda för röstande bosatta i Kalmar län?

Vad som ligger i vallokalen, eller inte, har väl ingen betydelse avseende om röst är riktig eller inte.

Varför har inte Kalmar län sett till att deras lista gäller HELA LANDET?

Thoralf Alfsson

25 juli 2018 16:13

Du menar att varje lista skall gälla i hela landet? Det skulle innebära ca 25 valsedlar i Kalmar län.

Till vilken nytta? Snarare precis tvärtom det skulle göra det väldigt svårt att kryssa in någon i riksdagen om alla använder 25 olika listor.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

25 juli 2018 15:45

18-årige Håvard Pedersen mördades av ett muslimskt skäggbarn.

https://samnytt.se/18-aring-norrman-hoggs-ihjal-pa-jobbet-av-ensamkommande-flyktingbarn/

Vilka garantier har vi för att Elin Erssons 18-årige skäggbarn inte kommer att mörda någon?

https://nyheteridag.se/kandisar-hyllar-aktivist-som-stoppade-utvisning-av-afghan/

 
Ingen bild

C Andersson

25 juli 2018 15:53

Thoralf Alfsson 25 juli 15:13

"Varför skulle jag ha riksdagsgruppen emot mig?"

Jag skrev inte 'tror'. Jag skrev 'om'. Men du kom inte med på listan till förra riksdagsvalet. Och hamnade långt ned på en regional lista. Varför det har blivit på detta viset vet jag givetvis inte. Men jag tycker att du borde hamnat på 'rikslistan' så alla hade kunnat kryssa dig. Nu får vi bara reda på hur populär du är bland sd-väljarna i Kalmar län och Gotlands län. Inte i resten av riket.

Jag önskar dig självklart lycka till.

Thoralf Alfsson

25 juli 2018 16:16

JAg hade givetvis önskat att stå högre upp men så blev inte fallet. I en så stor grupp som SD är och kommer bli, då kommer det också finnas lite olika uppfattningar

 
Ingen bild

malle

25 juli 2018 17:09

Mitt X har du redan Thoralf :)

NU till en fråga med min foliehatt på :D

Vem kontrollerar/räknar rösterna? Tänkte på detta SD drev som pågått i många år, vem säger att rösträknaren räknar rätt? och är politiskt neutral....

Thoralf Alfsson

25 juli 2018 20:03

Ju större parti vi blir desto mindre risk.

Idag är många rösträknarna även Sverigedemokrater. Kanske fler än vi anar och fler än Liberalerna eller KD och definitivt MP.

Jag tror knappast vågar "räkna fel" med flit då allt senare kontrollräknas av Länsstyrelsen valarbetare.

 
Ingen bild

Dennis Slotteborn

25 juli 2018 19:20

Kommer att rösta på dig Toralf då jag anser att du verkligen behös i kammaren.

 
Ingen bild

Tony

25 juli 2018 20:50

SVT gaggar just nu om bränderna i skog och mark,det vanliga
gamla gängen inbjudna att uttala sig, dom som är ansvariga
för nedrustningarna på snart sagt alla områden, och så
klimat experten från SMHI som skyller allt på Klimatförändringarna försökte komma fram på linjen för att fråga ifall alla dom tusentals
bilar som brinner ifall det också är på grund av klimatförändringarna, jag skulle också frågat om varför skogarna inte brinner i Norge o Finland? Ja och som vanligt finns inte SD
på SVT s karta.??

 
Ingen bild

Waterbug

25 juli 2018 22:36

Det kan väl knappast komma som en chockerande överraskning att ett av de mest toppstyrda partierna inte direkt främjar eller uppmuntrar personvalskampanjer. All respekt till de som försöker då partiet i någon mån får gratis ideell reklam men att tro att jomshof, Karlsson o resten av gänget skulle göra vågen av glädje..njaaa :)

 
Ingen bild

Molle

25 juli 2018 22:55

Självklart ska du ha min röst. Allt annat vore en dödssynd. :-)

 
Ingen bild

Mia K

25 juli 2018 23:10

Hej Thoralf! Tyvärr är det mycket svårt att bli personvald till riksdagen, med SD:s goda minne om jag förstår saken rätt. Man har petat många andra kompetenta lokalpolitiker till förmån för helt okända förmågor, trots att tidigare styrelseerfarenhet sagts vara ett krav på riksdagskandidater, Men idag är det ju EU som bestämmer det mesta i Sverige, hursom!

 
Ingen bild

malle

25 juli 2018 23:23

@ Thoralf
Du skriver Länsstyrelsen, vem kontrollerar kontrollanterna? Valfusk har ju funnits/finns än idag i olika diktaturer, när SD vinner som Sveriges största parti, men tyvärr inte blir styrande så kommer sjuk klövern att skrika Putins fel, Trumps fel osv osv....så jag vill ha en fullt insyns valräkning via en oberoende media utsändning.....Är detta möjligt att genomföra?

Thoralf Alfsson

25 juli 2018 23:40

Nej, det finns drygt 6 000 vallokaler.

 
Ingen bild

vmm

26 juli 2018 00:37

malle: rösterna räknas först i vallokalerna men resultatet där är bara preliminärt. Dom struntar också i personkryss. Sedan kontrollräknas rösterna på Länsstyrelserna och där räknas också personkryssen. Allmänheten är välkommen att vara med och titta på räkningen i både vallokalen och på Länsstyrelsen.

 
Ingen bild

Skatt

26 juli 2018 04:20

Det är ta mej fan så lustigt att det inte finns några brandmän som kommit hit från ja just det?

Är det bara ingejörerna tandläkare
Osv som kommit hit.

SUCK INGA BRANDMÄN SOM KAN HJÄLPA.

 
Ingen bild

malle

26 juli 2018 10:16

@ vmm, aha det visste jag faen inte, ska kollas upp.
@ Skatt, där har du lite fel, det finns gott om brand(män) i det stora kompetensregn som pågår i Sverige, titta bara på alla bilbränder och även andra konstiga bränder som bara uppstår, så jodå! brand( möss ) väller det bara in i landet ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards