thoralf

Direktlänk till inlägg 18 juli 2018

INGA BRANDFLYGPLAN

Av Thoralf Alfsson - 18 juli 2018 09:24

 

Brandflyg på Mallorca                                                                Foto Thoralf Alfsson


När man läser hur regeringen, ministrar och myndigheter hanterat frågan om helikoptrar och flyg för brandbekämpning blir man minst sagt beklämd.


”I mitten av 1990-talet lyckades dåvarande Räddningsverket och Kustbevakningen enas om ett försöksprojekt med ett flygplan som enkelt kunde tanka vatten på sjöar och vattenbomba skogsbränder. Det kunde också användas av Kustbevakningen för att exempelvis rädda nödställda till sjöss.

Flygplanet döptes till ”Skopan” och sattes in vid elva skogsbränder under några veckor sommaren 1995. Det var mycket effektivt tack vare att det lastade drygt fem kubikmeter vatten på fem-tio sekunder i en sjö. En vanlig helikopter som vattenbombar kan bara ta med sig en dryg kubikmeter vatten och försvarets senaste helikoptrar kan komma upp i två kubik vatten.”

 

”Förutom all räddad skog sparades tusentals arbetstimmar för räddningstjänstens personal under de elva bränderna. Försöket pekade på att besparingen skulle bli 16 till 27 miljoner kronor under ett år med vattenbombare i full drift som kunde användas vid omkring 300 bränder, enligt Räddningsverkets rapport om ”Skopan”. 

Men flygplanet skickades hem till Kanada.”

 

 Jag har sett vad jag tror är samma flygplan träna på Mallorca vid Alcudia. Det är säkert många som varit i Alcudia sett hur man tränar piloter i att fylla upp med vatten genom att bara stryka vattenytan för att sedan lyfta för att släppa vattnet en stund senare och sedan göra om proceduren flera gånger.


 Ställ kostnaden för dessa flygplan mot bara kostnaden för invandringen i vilken liten kommun som helst så förstår man att något är sjukt i Sverige. Eller rättare sagt de regeringar som styrt under de senaste 30-40 åren varit odugliga.


SD-NYTT


Den klarade sig inte i 24 timmar innan den revs ned av vandaler på Nässjö tågstation. Det borde finnas kameraövervakning annars kommer det säkerligen hända många gånger innan den 9 september.

 

 





 
 
Ingen bild

Pepparholm

18 juli 2018 09:41

De kanske även skulle kunna vattenbomba åkrar i extrem torka. Den enskilde bonden skulle nog inte ha råd att betala verklig kostnad, men bra för samhället.

 
Ingen bild

SM811

18 juli 2018 09:46

"Eller rättare sagt de regeringar som styrt under de senaste 30-40 åren varit odugliga."
Instämmer till fullo. Dessa odugliga politiker måste bytas ut.
Samtidigt åker Margot till Somalia och lovar dom 3 miljarder.
http://soldatmamma.blogspot.com/2018/07/ge-mig-en-cementvagg-som-jag-kan-dunka.html
SD 2018 för ett fungerande Sverige.

 
Ingen bild

Lotta_1

18 juli 2018 09:54

Precis vad jag försökt framhäva i tidigare inlägg. Tack Thoralf.

 
Ingen bild

Italy

18 juli 2018 10:07

Fast det här inte varit så mycket skogsbränder förr om åren eller i denna omfattning. Att använda vattenbombningsplan var tionde år skulle inte motivera den kostnad för flygplanen. 2018 är det annat läge. Det var Fredrik Reinfeldts regering som monterade ned hela försvaret, så Beatrice Ask borde nog hålla tyst. I övrigt håller jag med.

Thoralf Alfsson

18 juli 2018 10:22

Det är faktiskt stora skogsbränder oftare än vart tionde år! Dessutom går det skriva avtal med våra nordiska grannar om gemensamma plan om det intresset finns för att få ner kostnaderna.

I Kalmar kostade invandringen minst 300 miljoner kronor under enbart 2017.

 
Ingen bild

Kalle

18 juli 2018 10:46

EN italiensk vattenbombare klarar av sex kubik vatten. Jämför det för helikoptrars kapacitet. För samma mängd vatten att bomba med behövs sex helikoptrar och sex piloter.

Dessa vattenbombare går att använda till annat också som spaning och landa på vattnet. Det finns fler uppgifter för dem.

Olika Vattenbombare på wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenbombare

Det finns flera modeller av vattenbombare att välja på OM svenska politiker VILL det!!! Politik är också en fråga att vilja göra nåhot gott för sina medmänniskor (väljare)!!!

 
Ingen bild

en småländska

18 juli 2018 10:51

Så illa skött så man baxnar, kan de inte räkna som är ansvariga! Handlar ju också om effektiviteten vad gäller brandbekämpning, och att de som drabbas får all hjälp som är möjlig.

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

18 juli 2018 10:55

Dom tre sista raderna, är bara att skriva under på.

Dessutom får vi reda på att försvarets helikoptrar står på marken pga av semester, och Överste Fredrich von Qvickrot berättar att släcka bränder är inte försvaret sak, tur att dom stackarna som fortfarande ställer upp på att försvara ett mångkulturellt land inom hemvärnet inte känner till detta....

 
Ingen bild

Tommy

18 juli 2018 11:08

Sjöfartsverkets beryktade helikopterinköp innebär att denna myndighet nu har nya fina helikoptrar som saknar (!) krokar för att t.ex kunns bära vattenkorgar. "Det ingår inte i deras uppdrag" som någon på Sjöfartsverket sa.

 
Ingen bild

Kurtan

18 juli 2018 11:49

Skamligt av politikernas vanstyre. Försvarets gamla 'Banan' helikoptrar, som de gjorde sig av med, kunde ta ca 10 kubikmeter vatten... Bra artikel om detta på: petterssonsblogg.se
Mvh

 
Ingen bild

C Andersson

18 juli 2018 11:58

Något som iallafall funger är gränskontrollen. Det känns tryggt:

Winnie, 47, drack cola – och fastnade i tullen

https://www.expressen.se/kvallsposten/winnie-47-drack-cola-och-fastnade-i-tullen-/

 
Ingen bild

Stig

18 juli 2018 12:06

Vi kommer ihåg alliansregeringens "nej tack" till rysk hjälp när det brann i Västmanland. Hyckleri.
Hur skulle SD ställa sig?

 
Ingen bild

Bajen666

18 juli 2018 12:31

Man undrar ju hur många plan man fått för pengarna som 9000 vuxna män ifrån Iran/Afghanistan kostar...Sveriges regering prioiterar helt galet enligt mig

 
Ingen bild

Adam

18 juli 2018 12:31

Beatrice Ask bör nog hålla igen gapet om hur brandarbetet förlöper. Hur bra skötte sig hennes regering i beredskapsfrågorna, värnplikt m.m.?

Nu har vi mycket mer bränder pga klimatet och frågan om brandflyg aktualiseras. Vi får se vart det landar.

 
Ingen bild

BJ

18 juli 2018 12:33

Kan inte låta bli att undra vad historiker kommer att säga om hundratals år om denna tid i Sveriges historia. Kommer kanske kallas flummtiden.Vi får till varje pris inte bli avtrubbade av galenskaperna , men det är svårt

 
Ingen bild

?Sanningen

18 juli 2018 12:43

@Lotta_1, inte alls, utan du skulle bara köpa in. Att etablera ett samarbete med de Nordiska länderna är inte samma sak. Förutom att de astronomiska kostnaderna delas av flera länder gör det ekonomiskt försvarbart att ha en sådan tjänst.

Bättre då att skriva ett avtal med Ryssland om deras tjänst med kort inställningstid. De har riktiga vattenbombare som tar stora mängder vatten. Vilket innebär att de statiska kostnaderna är låga, men när de behövs så finns de där.

Vid tidigare skogsbränder har vår galningar till myndigheter tackat nej till ryssarnas tjänster.

Thoralf Alfsson

18 juli 2018 13:08

Det är inte bara storleken som är viktig. Det handlar om hur många m3/timma du kan få ut över en brand.

 
Ingen bild

Lena1

18 juli 2018 12:43

Men sammanfaller inte det här med att "Sverige ska ligga i framkant"? Får mig att tänka på Reinfeldt 2014 som hatade svenska landsbygden så mycket att han tackade nej till hjälp från Ryssland när den stora branden norr om Hallstahammar och upp mot Virsbo 2014 blossade upp. Då såg man hur liten den mannen (Reinfeldt) egentligen är och vilket dåligt omdöme han besitter.

 
Ingen bild

Stefan A

18 juli 2018 13:11

Man kunde förvänta sig att man lärt sig någonting
efter branden i västmanland för 4 år sedan,
men tydligen inte. Brandbekämpning går inte att
överlåta till byråkraterna i Bryssel utan det
får varje land sköta själva, det har tydligen
inte setts till några Italienska plan än i brandområdena,
hade vi haft egna kunde de varit i farten redan på
söndagen, spelar ingen roll om det kostar 100, 200 eller
300 miljoner man får se det som en försäkring, försäkring
skaffar man sig inte för att användas utan för trygghet.
Ett annat problem är att förr fanns tiotusentals skogsarbetare
i byar runt om i Sverige som man kunde få hjälp av vid
skogsbrand, de finns inte i dag, och då blir det ont om
personalresurser som flyget delvis kan ersätta.
Bor tre mil från Ängra, norr om älven fick branden
härja mer eller mindre fritt, i Ängra och Kårböle är
det tydligen något bättre för tillfället, mycket beroende
på om det blåser upp eller inte, 5 helikoptrar är i farten
och det är bra men de tar bara ca en kubik mot flygets
6 kubik.

 
Ingen bild

Eric H

18 juli 2018 13:25

Det är mycket vi inte har numera..
Brandplan från Italien, inlånade helkoptrar från Norge..
Sjöfartverkets 7 st mer än svindyra helikoptrar går inte att använda..
Försvarets personal lär ha semester(?)
VAD I H-E ÄR DET SOM PÅGÅR I LANDET?
Som det numera alltför ofta heter "vad f-n får jag för (skatte)pengarna?"

 
Ingen bild

vmm

18 juli 2018 13:31

I begreppet trygghet och att Sverige ska vara ett tryggt land så ingår också sådana här saker som att vi ska ha kapacitet att bekämpa skogsbränder.

 
Ingen bild

Riffi

18 juli 2018 13:35

Jag vill minnas att försvaret hade helikoptrar (vtol) som kunde ta mycket större last än de myggor som nu flyger fram och tillbaka.?

 
Ingen bild

?Sanningen

18 juli 2018 13:38

@Thoralf Alfsson, men snälla Thoralf, desto större volym på en kärra dedikerad för vattenbombning, desto större mängd vatten kan den bära och sprida. Det är vad ryssarna har.

Thoralf Alfsson

18 juli 2018 15:04

En helikopter kan hämta vatten i närmaste göl/.tjärn De italienska flygplanen kräver en sjö med skulle jag gissa minst 1500 meters längd och minst 250 meters bredd. De ryska stora planen måste landa gissar jag får att fylla sina vattentankar. Fundera över hur många gånger respektive farkost kan göra en insats och svara sedan!

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

18 juli 2018 13:46

Den sittande regeringen bryr sig inte om sådant som inte berör invandrarna.
Att skogarna i Sverige brinner bedömmer dom vara oviktigt enär det bara berör simpla svenska bönder.
Vad finns i skallarna hos våra lattjo politiker. Inte är det förstånd iallafall.

 
Ingen bild

Skalman

18 juli 2018 14:26

Varför köpte inte Reinfeldt in något plan under alla 8 år vid makten?

 
Ingen bild

Tony

18 juli 2018 14:39

Om vi inte har råd att använda Flygplan när det blir skogsbränder är som att lägga ner alla Brandstationer där det inte brinner?

Det är väldigt mycket som Sverige inte har råd med idag, Men vi har råd att hjälpa andra länder med astronomiska summor, och sen ovanpå allt, så har ju Löfven lovat all världens fattiga att bistå med rent vatten o avlopp?

 
Ingen bild

Cosmik Debris

18 juli 2018 14:40

Expressen
JUST NU: Löfven om bränderna: ”Allvarligt läge”

Fråga: Är Stefan Löfven normalbegåvad?

 
Ingen bild

Hulda mk1

18 juli 2018 15:18

Morgan Johanssons svammel i tv igår var endast pinsamt. Pågående utredning, ska göra, ska satsa, i framtiden, de närmaste åren.
Men ur detta tragiska kommer säkert något gott. Socialdemokraternas väljarstöd kommer att minska ännu mera. Brandflyg är sååå otroligt dyrbart, men miljarder till Migrationsverket, det är tydligen inte dyrt...
OCH, var är Löfven..??? Borde inte han stå längst fram med en brandslang..?? Eller förhandlar han med Försvarets semesterlediga piloter..?? Skandal..

 
Ingen bild

?Sanningen

18 juli 2018 15:18

@Thoralf Alfsson, Storsjön ligger några mil bort. Tror inte du riktigt begriper vad det handlar om. Är det så här politiker tänker, så arma Sverige.

Thoralf Alfsson

18 juli 2018 15:54

Det brinner på många platser och alla ligger inte vid Storsjön. Var brinner det imorgon? Vet du set? Som politiker för SD försöker jag vara logisk och tänka efter före, innan jag vräker ur mig saker och ting. Jag brukar säga att det är erfarenhet man fått genom ett långt yrkesliv.

 
Ingen bild

MT

18 juli 2018 15:23

@thoralf
jag kan säkert googla detta men bäst att få svaret från säker källa

Hur kommer SD agera gällande BonusMalus systemet som MP så snällt drev igenom..
Jag var på väg att byta bil men backade då skatten skulle hamna på ca 12 000kr/år och detta för en vanlig arbetare pickup modell renault...

 
Ingen bild

Lotta_1

18 juli 2018 15:40

@Sanning

Du som tycks vara så upplyst kan ju tala om för mig vart i Thoralfs artikel det står något om samarbete? Han skriver om samarbete med de nordiska länderna i ett svar på signaturen Italys inlägg som är publicerat EFTER mitt. 0

 
Ingen bild

Friholt

18 juli 2018 15:59

MSB-chefen Dan Eliasson!
Ring Putin! Runda regeringen! Putin kommer på direkten utan u-båt och på ett helt annat positivt sätt än vad hela 7-klövern och alla andra globalister tramsar om.

 
Ingen bild

Stefan

18 juli 2018 16:02

Självklart ska vi i Sverige ha både flygplan och helikoptrar som kan hämta vatten ur småsjöar och vattenbomba. Är myndigheterna kanske rädda att det ska bli för dyrt med flyg med MP’s nya flygskatt?

Thoralf Alfsson

18 juli 2018 16:34

Haha... MP är ju väldigt tysta i ämnet!

 
Ingen bild

Stefan

18 juli 2018 16:09

Den saknade släckningskapaciteten beror på samma kortsiktighet som för bl.a livsmedelsförsörjningen. Hade vi haft kvar systemet bed beredskapslager så hade den minskade skörden i år inte varit ett stort problem, då hade vi haft lager att ta lite av.

Det är även skandal att beredskapslagren för olja och drivmedel avvecklats, stor kapitalförstöring av de bergrumsanläggningar som finns.

 
Ingen bild

Ölänning

18 juli 2018 16:15

Lantbrukare med flytgödseltunnor är effektiva. Rymmer ofta 20 kubik och lastar på några minuter. Att be lantbrukarna vara beredda mot jourersättning kan vara en dellösning.

 
Ingen bild

?Sanningen

18 juli 2018 16:34

@Thoralf, tyvärr är du inte speciellt logisk här och det beklagar jag. Trodde att du kunde lyssna på de som vet bättre. Arma Sverige.

Thoralf Alfsson

18 juli 2018 16:37

Jag har inte uppfattat att du vet bättre eller att du lyft fram några fakta.

 
Ingen bild

Robban

18 juli 2018 16:35

@Thoralf
Det heter ju att kostnaderna för ett sådant system som vattenbombning med plan kostar, inte går att motivera med tanke på inköp, service och underhåll!
Nu är det ju så att vi ex redan har Hercules plan i Sverige och en rimlig kompromiss därför skulle kunna vara!
Något för dig att ta upp med SD-riks kanske!?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Modular_Airborne_FireFighting_System

@Skalman Reinfeldt gav bort våra sikorsky vertol helikoptrar(de tog mångdubbelt mer vatten än dagens motsvarigheter), som användes för ubåtsjakt, transporter och brandbekämpning till Kanada, som skulle använda de till brandbekämpning! :)

 
Ingen bild

O´ Hyra

18 juli 2018 16:38

Kulturberikare tror jag inte ens tagit till sig informationen om eldningsförbud, än mindre respekterar den.

 
Ingen bild

Skatt

18 juli 2018 17:04

Tyvär ger dom bort hela Sverige i stället för rädda vår natur. Det är så att sänka sverige först sedan kan muslimska brödraskapet bygga upp detta land.
För då är allt nerbrunnet så det är bara sand kvar,sedan kommer kamelerna tälten,ja sen kan vi titta på när det finns tusentals moskéer i landet alla har skägg vita kalsonger med kläningar inga kvinnor på gatan osv osv osv osv.

SNÄLLA RÖSTA PÅ SVERIGEDEMOKRATERNA.

 
Ingen bild

Björn

18 juli 2018 17:23

Som sagt, man kan ju ställa kostnaderna mot varandra och se vad som är viktigast.
http://pbs.twimg.com/media/DiYuvBFW4AE3c7s.jpg

 
Ingen bild

Ölandsbonde

18 juli 2018 17:37

Strålande tag i en utmaning av Annie Lööf! Köpa vattenbombare! Att hon inte tänkte på det 2014 när hon satt i regeringen under Sveriges värsta skogsbrand i modern tid. Och kollegan Fredrik ville inte ta emot hjälp av ryssarna som kunde skicka Beriev Be-200 som fyller 12.000 liter på 14 sekunder. Bara ner till sjöytan, köra en bit och upp igen.
https://www.youtube.com/watch?v=YJ-Iw_6tW40

Nej, det kunde väl ha gynnat SD. Förstås. Man undrar om något erbjudande kommit den här gången. Förmodligen inte. Har man nobbats så..

 
Ingen bild

?Sanningen

18 juli 2018 17:37

"Thoralf Alfsson Jag har inte uppfattat att du vet bättre eller att du lyft fram några fakta."

Just det är ditt stora problem. Kanske det var därför du inte kom med på riksdagslistan?

Thoralf Alfsson

18 juli 2018 21:00

Lätt att sitta där anonym och kritisera!

Du klarar inte av att argumentera för din sak! Då tar du till andra fula trick.

 
Ingen bild

Kurtan

18 juli 2018 17:56

Vad som är mycket viktigt vid brandbekämpning i skog och mark förutom kapacitet på flygplan och helikoptrar är tidsaspekten.

Kan man börja vattenbomba snabbt innan elden fått stor spridning så är detta att föredra. Men då behöver vi maskiner och besättning i Sverige som kan sättas in med mycket kort varsel...

Har vi det? Naturligtvis inte, men vi är ju en 'humanitär stormakt' som är mycket bättre...
Man baxnar... Rösta bort den menlösa vid nästa val eller gilla läget...


 
Ingen bild

Tobbe S

18 juli 2018 18:03

Finland har proportionellt mer lättantändlig skog än Sverige men inte lika många skogsbränder. I Finland utnyttjas civilförsvar och värnpliktiga för att släcka skogsbränder. Vi som gjorde lumpen, på riktigt, hade en veckas utbildning på motorsprutor, slangdragning och brandförsvar (eller hur Thoralf?). Bara i min lilla stad skrotades 15 st Albin motorsprutor när Reinfeldt slaktade civilförsvaret. Sedan är det så att, nuförtiden, får inte frivilliga delta i släckningsarbetet. Är huvudet dumt får kroppen lida.

 
Ingen bild

Italy

18 juli 2018 18:17

Var 10:e år var mest som ett exempel. Det jag ville säga är att kostnaden för planen måste uppfylla nyttan. Vi hade inte så här omfattande bränder förr om åren. Bränder, stormar, översvämningar o.s.v har ju blivit enorma. Vad det nu beror på?

Thoralf Alfsson

18 juli 2018 20:59

Nej, inget har blivit enorma. Utom möjligen vår beredskap mot extrema händelser. Vi har mindre stormar och översvämningar.

 
Ingen bild

Staffan Sundqvist

18 juli 2018 19:05

@Sanningen, antingen är du ett troll, eller så är du dum i huvudet på riktigt. Du ska inte utgå ifrån att du står på en skyhög intelligensnivå gentemot vanliga människor. Tvärtom, du verkar vara i stort behov av vård. Sluta nu jävlas, du befäster bara intrycket du gett: Politisk haverist.

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

18 juli 2018 20:18

SMHI varnar för höga temperaturer.
Då undrar jag vad jag ska göra för att skydda mej ?
Jag kan ju gå runt på Coop tills jag blir utkörd.Det är svalare där.
Ställa tillbaka smöret i kylskåpet direkt.
Åka ut med bilen och njuta av AC:n.
Ligga i sjön större delen av dagen,eller duscha i timmar.
Vad ska jag göra ?
Jag har också funderat på vad göra när det är varning för stenras,gäller främst Norge.
Ska man köra sakta eller fort ?
Eller ska man vända ?
Tacksam för tips.

 
Ingen bild

Lotta_1

18 juli 2018 20:21

Frankrike skickar 2 av sina plan imorgon, hur många har de? Den så säkre signaturen @?Sanningen har vad jag kunnat se inte svarat på hur det kan komma sig att både Italien och Frankrike har råd med dessa plan men inte Sverige? Verkar mer som om skribenten tycks tro att kostnaden för dessa plan och allt däromkring skulle tas från vederbörandes egna plånbok. Så är ju inte fallet.

 
Ingen bild

Hacke

18 juli 2018 20:34

Världens mest horribla och kostsamma invandringspolitik skördar nu offer över hela registret av samhällsfunktioner. Denna 100-miljardersrullning till lycksökare och bedragare får inte ens diskuteras medan hundra miljoner på basalt samhällsskydd får kalla handen.
Reinfeldt- och Löfvenregeringarna har på bara några decennier förvandlat landet till en bananrepublik - utan bananer.
Och nu gottar sig såväl regimmedia som klimatalarmisterna och tror att denna katastrof kan utnyttjas och ge boost för deras galenskap i valet.
Jag tror faktiskt, trots alla bakslag, väljarna om bättre än så. Det är alltför uppenbart nu för de flesta vilket enormt vanstyre landet utsatts för av dessa landsförrädarregeringar.

 
Ingen bild

Klas

18 juli 2018 20:45

Klimatförändringar?

Thoralf Alfsson

18 juli 2018 21:02

Väder!

 
Ingen bild

Lars Lille

18 juli 2018 21:35

Vi kan skicka iväg 9 000 unga män (Annie Lööf kan följa med som frivillig Lotta) upp till skogarna i norr för brandbekämpning så får dessa individer göra lite nytta istället för att glassa runt och spana på tjejer i varje liten stad i Sverige.
Annars kan de åka hem! Och hemmet finns inte i Europa!

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

18 juli 2018 21:41

Ölänning : Det stadiet med lantbrukarna skitvagnar är tyvärr passerat i den annalkande brandkatastrofen i Sverige, fast din tanke var god

 
Ingen bild

Lotta_1

18 juli 2018 22:21

Sjöfartsverkets 7 relativt nyinköpta helikoptrar saknar samtliga krokar för att kunna böra vatten. 3 av dem levererades under 2013 och de sista 4 i slutet av 2014, alltså efter den stora branden i Västmanland. Man brydde sig inte om att montera krokarna. Helt sanslöst. Lyssnade på en dam som företräder bilkåren. Hon var beredsskapshandläggare under branden och stabschef vid efterarbetet efter branden 2014 men det enda hon pratade om var frivilliga insatser av bla hemvärnet. Både Peter Hultqvist och ”ska”Dan Eliasson pratade om att utvärdera och se över regelverken efter branden. Det skulle man väl ha gjort efter 2014 eller trodde man att det aldrig skulle bli fler skogsbränder?Herre Gud vilka inkompetenta politiker och höga chefer det finns i vårt land. Alltid detta idiotiska ”det ingår inte i uppdraget”. Vid katastrofer borde naturligtvis alla som har förmåga att snabbt kunna hjälpa till mobiliseras som försvarsmakten, sjöräddningen, kustbevakningen osv vad deras normala uppdrag ön säger.

 
Ingen bild

Hero

18 juli 2018 22:39

Torsås kommun stoppar städning i hemtjänsten p.g.a värmen. Lena Hallengren kallar till krismöte om värmeböljan enligt Aftonbladet.

 
Ingen bild

C Andersson

19 juli 2018 08:05

@Hero 18 juli 22:39

Lite skit i hörnorna är är väl inte hela världen när de gamla håller på att förgås i värmen. Jag anser att Torsås handlar helt rätt när de sätter människan först. Det gäller att använda resurserna på ett klokt sätt.

Att kommunerna inte kan erbjuda de som vill av gamla plats på ett boende är en annan sak.

 
Ingen bild

onkel sven

19 juli 2018 09:36

Vad gäller bränderna så tror jag på terrorism ,det har ju brunnit på massor av platser på samma gång det kan väl inte vara tillfälligheter ?

 
Ingen bild

jotte

19 juli 2018 15:12

Trist att se oförmågan av dig och en hel del av de som kommenterar här att diskutera en sak i taget.

Givetvis bör vi ha egen ganska stor kapacitet för vattenbombning (vi är ett skogs-land), och ett civilförsvar värt namnet som kan kallas in. Det blir direkt löjligt när mer eller mindre ogrundade påståenden om invandring blandas in i den diskussionen. Så blir man inte tagen på allvar...

Thoralf Alfsson

19 juli 2018 18:05

Att ställa kostnad mot kostnad är inte att blanda in invandringen.

 
Ingen bild

Lotta_1

19 juli 2018 19:07

@jotte
Den som visar total oförmåga att fatta någonting tycks vara du. Begriper du inte att våra skattepengar inte är oändliga? Det innebär att de inte räcker till allt som är gott och fint. Vad händer då? Jo man måste prioritera vilket innebär att ställa grupp mot grupp. De 9000 åldersljugande afghanerna som trots överklagande i 2-3 instanser befunnits helt sakna asylskäl tillåts stanna kvar i landet till en kostnad av nästan 3 miljarder det första året. Det innebär att nästan 3 miljarder saknas till vår gemensamma välfärd. Vad skall du hitta dem? Hade de 9000 fått åka hem hade nästan 3 miljarder gott och väl räckt till 2 brandflyg för ca 100 miljoner plus andra nödvändiga förbättringar i välfärden.

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

19 juli 2018 19:40

jotte (liten bokstav ?) : Det blir inte kebabteknikerna heller

 
Ingen bild

Lotta_1

19 juli 2018 20:43

Signaturen ?Sanningen försvann som ev avlöning. Hade varit intressant att få läsa vederbörandes inställning till att Italien tydligen har 19 brandflygplan mot den humana stormakten Sveriges 0. Var det inte Italien som med nöd och näppe klarade sig utan nödlån från EU? Hur kan de har råd med 19 plan där 17 används i Italien och 2 lånas ut till Europas länder? Nu vill regeringen Lövén ge skaDan Eliasson ytterligare befogenheter, bäva månde svenska folket.

 
Ingen bild

Lotta_1

19 juli 2018 21:23

Humanitär stormakt skall det vara.

 
Ingen bild

Vax

19 juli 2018 23:01

Men försvarsminister Hultqvist ryckte ut idag,
NMR hade delat ut reklamblad utanför en ICA butik.
Tala om prioriteringar!
Man baxnar.

 
Ingen bild

Pecka

19 juli 2018 23:58

Hkp4 aka bananen kunde ta 2,5 kbm vatten ej 10 som någon påstår, iallafall ett stort oansvar av Reinfeldts ryggdunkare att sälja av dessa 16 fullt flygdugliga och driftsäkra mångsysslare till USA/Kanada för en spottstyver. Skandal är bara förnamnet!

 
Ingen bild

Ludvig

20 juli 2018 07:23

Otroligt korkat om det stämmer att vi haft flygplan som kan vattna på bränder och vi sedan gjort oss av med dessa.

 
Ingen bild

Marco

20 juli 2018 14:39

Det var ett test med ett kanadensiskt plan. Den modellen har slutat tillverkas men uppföljaren, Canadair CL-415, finns att köpa för 250 miljoner SEK. Per styck.

 
Ingen bild

Gustaf

20 juli 2018 18:06

Aftonbladet: Anlagda bränder drabbar oss också.

 
Ingen bild

Lars-Erik Molin

21 juli 2018 01:59

Vad gäller flygplan är det inte viktigast hur stor volym vatten de han bära. Det som är viktigt är mängden vatten de han omsätta per tidsenhet. Den DC10 som tar 45 ton vatten måste landas på en flygbas och fyllas och varje resa tar tid. Som jämförelse omsatte en CL-415 vid en brand i Ontario år 2002 6,12 ton vatten på varje 2,5 minuters resa. Man gjorde där 100 vändor på ett flygpass. Med detta plan krävs en sträcka på 1340 m från och till 15 m höjd att fylla tankarna.
Nu finns också det jetdrivna ryska planet Beriev Be-200 som lastar 12 ton. Det behöver minimum 2,3 km sjö eller 1,8 km landningsbana. För att vara bättre än CL-415 måste man då hinna varje vända på kortare tid än fem minuter. En DC10 behöver göra tre resor per timme för att konkurrera.
En Hercules kan förses med tankar för 18,4 ton vatten men måste fyllas när planet är landat.

Helikoptrar är dyra i drift då de underhålls efter schemalagt antal flygtimmar. De tar inte heller stora mängder vatten så per tidsenhet så där blir det inte så mycket vatten fällt.

Jag har inte sett någon kostnadsanalys men jag misstänker att det är bättre att låta helikoptrarna stå och hyra in flyg.

Fördelen med att ha egna flygplan är att de kan sättas in snabbt innan bränderna blir omfattande.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenbegjutning_fr%C3%A5n_luften

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenbombare

https://en.wikipedia.org/wiki/Aerial_firefighting

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bombardier_415

https://en.wikipedia.org/wiki/Beriev_Be-200

Thoralf Alfsson

21 juli 2018 06:55

Tack för informationen och länkarna.

 
Ingen bild

Carl

27 juli 2018 09:21

Har SD haft brandflygplan eller Hercules ombyggnad med i sina budgetar de senaste 30 åren? Inte? Ok. Kamsle inte gapa alltför mkt? Just saying...

Invandringen ställer man inte mot brandbekämpning . Det är bara material som brinner upp, träd och hus. Och värden går upp i rök, Det andra handlar om människor. Hoppas SD inte tycker det är en sämre prioritering?

Thoralf Alfsson

27 juli 2018 11:40

I Grekland har över 80 personer dörr av bräderna. Socialdemokraterna av skaffade brandflyget 2002.

Vem var det som sålde ut helikoptrarna som kunde användas för brandbekämpning. Det var först därefter som behovet av ny kapacitet blev stor.

Jag tror att du inte skall gapa!

 
Ingen bild

Carl

28 juli 2018 20:06

Det är i Grekland.

Svara på frågan, har SD haft brandflygplan i budget sen 1990-talet?
Ställer SD träd, hus mot invandringen?

Nu tror jag du inser att även om vi haft en skopan eller två hade det inte gjort bränderna inte tagit fart
. Om nu det var så viktigt ha brandflygplan hade man gjort den prioriteringen, och när hade SD det som fråga?. Vi har även haft jordskred i är. Rätt stort 3.3 på R. Det tror man har samband med klimatförändringar. Kan säkert komma igen.
Är vi förberedda? Har SD en jordskredsplan också, drivs frågan? Menar lätt t vara efterklok


What. Jag gapar inte. Det lämnar jag till er...jag har ärligt aldrig hört något positivt från SD om Sverige, allt är mörker...lätt vara missnöjd när ni aldrig tagit ansvar för nånting. Och när ni ska göra det är det nu som ni säger är det med tomma stolar och politiska vildar samt dras med gamla nazister som ständigt är synliga. Lycka till. Hur kan du gå med att parti skapat av gamla nazister? Jimmie gick med 1994?, det partiprogrammet då var då inte så ”fint” och varför söktes Jimmie till ett parti som öppet hyste nazister? Liksom varför?

Du får gärna svara på en fråga, i Almedalen så gick 4000 personer i manifestation mot rasism och nazism. SD-folk stod antingen och tittade flinandes eller såg mkt obekväma ut. Varför gick inte SD med i tåget och pratade bredvid de andra rikdsdagspartierna ?
Står inte SD med och mot det? Ska jag svara eller vill du försöka? Väldigt märkligt ni inte gick med de andra?!
Jag var där och bevittnade tåget så det är inte fake news.



Thoralf Alfsson

29 juli 2018 07:01

"Vi har även haft jordskred i är. Rätt stort 3.3 på R. Det tror man har samband med klimatförändringar. Kan säkert komma igen.
Är vi förberedda? Har SD en jordskredsplan också, drivs frågan?"

Det finns många tokigheter i din kommentar som faktiskt är för dumma att ena lägga energi på.

Men en sak skulle vara intressant att få reda på och det är vilken källa du har på att jordbävningen i Västra Götaland skulle bero på klimatförändringar? Är det Miljöpartiet igen?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards