thoralf

Alla inlägg under april 2018

Av Thoralf Alfsson - 13 april 2018 20:03

Jag finner det ytterst märkligt att Barometern inte med ett enda ord kommenterar att finansminister Magdalena Andersson under dagens interpellationsdebatt i riksdagen med sverigedemokraternas Mattias Bäckström Johansson kritiserar Kalmarhem och ordförande Roger Holmberg och därmed indirekt också kommunalrådet och kommunstyrelsens ordförande Johan Persson för deras skatteplanering.


Östra Småland var väldigt snabba ut med en artikel efter interpellationsdebatten.

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/finansministern-kritisk-till-kalmarhems-skatteplanering/


Dessutom hade Östra Småland igår en väldigt bra artikel inför den kommande interpellationsdebatten. Något som jag skrev om på Facebook och länkade till artikeln.



Visst är det märkligt att Barometern inte skrivit en enda rad om när Johan Persson och socialdemokraterna i Kalmar kritiseras av till och med finansminister Magdalena Andersson.

 

I Barometern får vi istället veta att kaniner gräver sönder en vall vid parken invid centralstationen. 

http://www.barometern.se/kalmar/kaniner-graver-sonder-vallen-vid-stationen/


Jag ser bara två möjligheter som kan förklara detta.


1. Barometern, som skall vara en borgerlig tidning gör allt för att skydda socialdemokraten Johan Persson från kritik.

2. Sverigedemokraterna skall tigas ihjäl. Inte en enda rad som kan uppfattas positivt av läsarna om Sverigedemokraterna.


Vilken förklaring tror mina läsare är mest trovärdig? 


Av Thoralf Alfsson - 13 april 2018 12:45

Finansminister Magdalena Andersson kritiserade indirekt sin partistyrelseledamot Johan Persson i interpellationsdebatten med Mattias Bäckström Johansson. Lyssna särskilt till Mattias Bäckström Johanssons andra inlägg då han tar upp ett exempel från Kalmar kommun.


Av Thoralf Alfsson - 13 april 2018 02:12

 

Det finns ett och annat där ute!

Av Thoralf Alfsson - 12 april 2018 21:57

Jag blev minst sagt överraskad, för att inte säga chockad när jag lyssnade på första inslaget i dagens Studio Ett i Sverige Radio P1. Men först funderade jag på att stänga av radion när jag hörde hur de påannonserade inslaget om att golfströmmen försvagas. Jag förväntade mig att ett antal klimatalarmister skulle få breda ut sig med sina alarmistiska förutsägelser om golfströmmens påverkan på framtida klimat. Mycket riktigt så började inslaget på det spåret men sedan kom en senior professor från Göteborgs universitet in och sågade allt jämns med fotknölarna.

 

Jag trodde faktiskt inte mina öron!

 

Anders Stigebrandt berättade hur verkligheten såg ut i flera avseenden. Studio Ett:s programledare blev helt tyst men efter en stund försökte hon med ”men om” och återigen ”men om”. Jag hoppas att många lyssnade och förstod vad Anders Stigebrandt berättade. Det innebar att Anders Stigebrandt bara fick ordet en enda gång av programledaren. De övriga som deltog i programmet fick ordet flera gånger.


Jag gissar att det var både första och sista gången som Anders Stigebrandt bjöds in som sakkunnig till Sveriges Radio men även till SVT.

 

Eller har SR tagit till sig av kritiken mot deras ensidighet när det gäller klimatförändringar och börjat bjuda in även sakkunniga med andra uppfattningar.

 

Av Thoralf Alfsson - 12 april 2018 08:10

Peter Wolodarskis anställda lakej Amanda Lindholm försöker bluffa till sig uppgifter från Sverigedemokraternas kommunföreningar genom att låtsas om en begäran av offentlig handling. Det är så jäkla lågt och ynkligt gjort av DN. En tidning som gör anspråk på att vara ledande i landet men som bara sjunker djupare och djupare ner i pk-träsket.


Amanda Lindholm har som journalist på DN ingen rätt att begära ut något från Sverigedemokraternas ideella föreningar! Har man ingen som lämnat kan man ju svara det men annars har Amanda Lindholm inget med det att göra och hon får vända sig till Länsstyrelsen eller landsting/regioner/kommunerna.


 


När jag dessutom får höra att journalister ringt upp sverigedemokrater och varit otrevliga mot de som vägrat lämna ut uppgifter blir jag upprörd.


Sverigedemokraterna består av många hundra ideella föreningar och lyder inte under någon offentlighetsprincip annat än de lagar som gäller för ideella föreningar. Punkt slut!


Alla förstår säkert syftet med hennes mejl. 


Jag föreslår istället att alla skickar ett mejl till Amanda Lindholm och ber att hon och hennes kollegor läser på om offentlighetsprincipen.

Av Thoralf Alfsson - 11 april 2018 13:11

Min och Mattias Bäckström Johanssons debattartikel om hur Kalmar kommuns bostadsbolag, Kalmarhem köpt sig fria från att betala moms, publicerades idag i Barometern.


”Socialdemokraternas Mona Sahlin uttryckte under sina år i politiken att det är häftigt att betala skatt. Det är däremot uppenbarligen något som inte delas av Johan Persson i Kalmar, istället gör han allt för att minimera skattebördan inom kommunkoncernen och är inte främmande för att köpa sig fri från skatt.”

Läs hela debattartikeln.

http://www.barometern.se/debatt/energiskatten-ska-betalas/


I slutet av debattartikeln tar vi upp att Mattias Bäckström kommer lyfta Kalmarhems skatteplanering i en interpellationsdebatt i riksdagen med finansminister Magdalena Andersson.


I interpellationen ställer Mattias Bäckström Johansson följande två frågor till finansminister Magdalena Andersson.


1. Anser ministern att det är rimligt att på ovan nämnda vis kunna köpa sig skattefrihet?
2. Avser ministern att vidta några åtgärder för att förhindra denna typ av skatteplanering?


Interpellationsdebatten kommer att ske nu på fredag strax efter klockan 09:00 och kan ses på webben och kanske SVT Forum. Jag skall i varje fall titta på den.


Skall bli intressant att se hur finansminister Magdalena Andersson skall försvara ren skatteplanering!

 

PS

 

Idag besökte jag Kalmar Tingsrätt för att som åhörare lyssna på rättegången mot två ensamkommande män från Afghanistan som är åtalade för en grov överfallsgruppvåldtäkt i Kalmar på en 40-årig kvinna. Efter den sedvanliga inledningen beslutade domaren om stängda dörrar.


Jag ser det som ett problem, ett demokratiskt problem att hela rättegången hålls bakom stängda dörrar. Jag har full förståelse för att brottsoffrets identitet skall skyddas men eftersom kvinnan skulle medverka från ett annat rum så borde delar av rättegången kunna vara öppen för åhörare och press. I synnerhet i den delen när åklagaren och försvaret ställer frågor till de åtalade och eventuella vittnen.

 

 

Av Thoralf Alfsson - 10 april 2018 17:33

Då har äntligen partistyrelsen fastställt den slutgiltiga riksdagsvalsedlarna för Sverigedemokraterna.

Riksdagsvalsedeln för Kalmar län när det gäller plats 61-72 blev precis som förväntat och som distriktet föreslagit för valberedningen. .


 


Det var givetvis en besvikelse att inte komma med bland de 60 namnen som kommer finnas på alla landets riksdagsvalsedlar för SD. Men med tanke på att jag inte fick förtroendet 2014 på riksdagsvalsedlarna så är det ändå ett fall framåt.


Plats 63 innebär att jag måste kryssas in till riksdagen. Det är med andra ord bara väljarna som röstar i Kalmar län som därmed kan kryssa mig.


Det innebär att jag har 5 månader på mig för att driva lite personvalskampanj.


Det var dock en liten överraskning att jag även fick en plats på Gotlands riksdagsvalsedel. Men chansen att kryssa sig in där är nog obefintlig då SD i så fall sannolikt måste bli större än S eller M, då det bara brukar vara två mandat från Gotland till riksdagen.


Vad tror mina läsare om chansen att kryssa mig in i Kalmar läns riksdagsvalkrets till riksdagen den 9:e september?

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards