thoralf

Alla inlägg under april 2018

Av Thoralf Alfsson - 19 april 2018 14:02

I högermarginalen på bloggen hittar man nu en avdelning med länkar till mina granskningar av vissa kostnader för nyanlända i samtliga kommuner inom Kalmar län. 


Granskningarna kommer även uppdateras om nya uppgifter tillkommer fram till valet 9 september 2018.

Av Thoralf Alfsson - 18 april 2018 15:45

Ni som följt min blogg under våren vet att jag har granskat invandringens kostnader i samtliga kommuner i Kalmar län och redovisat det i ett blogginlägg för varje kommun. När jag kom till Kalmar kommun blev det också lite skriverier i Barometern. Länk till dessa grnaskningar finns sist i blogginlägget.


Nu har jag summerat ihop alla siffrorna för samtliga kommuner i Kalmar län och gjort samma presentation med grafer för hela Kalmar län. Men innan jag visar dessa grafer har vi också Kalmar läns landsting som också får stora ersättningar från Migrationsverket. Under 2017 betalades det ut ca 111 miljoner kronor till landstinget. Utvecklingen ser ut enligt nedanstående graf.


 

Kostnaderna för landstinget handlar i första hand om hälsokontroller och det innebar att kostnaderna började sjunka under 2017 på grund av minskat antal asylsökande. 


 


När det gäller arbetslösheten för Kalmar län så ser utvecklingen ut enligt nedan.


 

Det blir många trappstädare de kommande åren, där staten kommer betala mer eller mindre hela lönekostnaden.

https://www.svt.se/nyheter/val2018/hennes-livs-forsta-arbetsdag-efter-16-ar-i-sverige


Försäkringskassans kostnader för Etableringsersättningar har givetvis utvecklats minst sagt dramatiskt sedan etableringsreformen infördes i slutet av 2011. Kostnaden under 2017 blev närmare 240 miljoner kronor enbart i Kalmar län för Försäkringskassan.


 


När jag summerar de totala ersättningarna till kommunerna i Kalmar län blir man minst sagt mörkrädd när man ser hur totalsumman växer för varje kommun som jag lägger till. Det handlar om drygt 1,5 miljarder kronor under 2017 till de 12 kommunerna.


 


Sedan måste man ju också lägga till det som regeringen kallar för välfärdsmiljarderna som delades ut under 2017. För Kalmar läns kommuner innebar det närmare 320 miljoner kronor.


Totalt handlar det alltså om drygt 2,1 miljarder kronor för de 12 kommunerna i Kalmar län. Eller om jag skriver på det här sättet istället 2 100 000 000 kronor. 


Inte underligt att vi har en av världens högsta skatter i Sverige!


Då skall man komma ihåg att det egentligen bara handlar om de nyanlända. Inte de som varit bosatta i Sverige några år. Kommunernas kostnad för dessa ersätts inte från Migrationsverket eller någon annan statlig myndighet. Utan den kostnaden belastar kommunernas skattebetalare direkt genom kommunalskatten.


Vilken tur S och Mp regeringen haft att det råder högkonjunktur.


Tidigare granskade kommuner med länkar till dessa blogginlägg.


Kalmar kommun

Oskarshmns kommun

Västerviks kommun

Emmaboda kommun 

Mörbylånga kommun

Borgholms kommun

Torsås kommun

Vimmerby kommun

Högsby kommun

Hultsfred kommun

Nybro kommun

Mönsterås kommun


Av Thoralf Alfsson - 17 april 2018 16:30

 

 

I en TV-debatt i valrörelsen 2014 försäkrade finansminister Magdalena Andersson inför väljarna att S inte ville höja bensinskatten eftersom det var "jättedyrt att tanka".

https://www.svd.se/s-bryter-lofte-och-hojer-bensinskatt

 


”Sedan regeringen tillträdde 2014 har skatten på bensin och diesel höjts fyra gånger, med totalt 1,40 kronor per liter bensin inklusive moms. Men det stannar inte där. Den indexering som trädde i kraft 2017 innebär att skatten per automatik höjs varje år. Inom ett par år kan bensinskatten därför ha stigit till 10 kronor per liter.”

 


Fakta är att idag är bensinskatt + moms nästan 10 kronor per liter.


Igår lovade finansminister återigen att inga skatter behöver höjas under kommande mandatperiod.

 

Ännu ett lögnaktigt vallöfte från Socialdemokraterna om de tänker bilda regering med Miljöpartiet och med stöd av Vänsterpartiet!

Av Thoralf Alfsson - 16 april 2018 22:46

 

Håller Svenska kyrkan ställningarna?        Foto Thoralf Alfsson


För någon vecka sedan fick boendet för ensamkommande ungdomar som överklagat sina utvisningsbeslut eller inte accepterar Migrationsverkets åldersuppskrivningar och som av någon lustig anledning kallas för Drömhotellet i Mörbylånga nej från Mörbylånga kommun om mer pengar.


Nu har tydligen kommunen kommit till insikt att Drömhotellet inte är någon bra verksamhet. Att stödja den verksamheten är i princip ett uttryck för att man misstror det svenska rättssystemet när det för en gångs skull fungerar på ett riktigt sätt.


Nu har de ansvariga kvinnorna för Drömhotellet istället vänt sig till Svenska Kyrkan med en begäran om ett bidrag på 100 000 kronor. Skall bli intressant att se hur Södra Ölands pastorat hanterar denna begäran.


Kommer Södra Ölands pastorat skicka 100 000 kronor från den insamlade kollekten till Drömhotellet?

 

http://www.barometern.se/oland/inga-pengar-for-att-stoppa-utflyttning/

 

http://www.barometern.se/kalmar/razzia-mot-dromhotellet-kammade-noll/

 


Av Thoralf Alfsson - 14 april 2018 19:26

 


Östra Småland upprättar varje år en "maktlista" för Kalmar län. Jag har funnits med på den listan under flera år, trots att jag lämnade riksdagen 2014. Anledningen är givetvis min blogg. Östran förutspådde i januari att jag skulle "satsa stenhårt på en krysskampanj".


Hur ser då förutsättningarna ut?


För att kunna bli inkryssad i riksdagen gäller detta.

1. Sverigedemokraterna måste ta mandat i Kalmar län. I valet 2014 tog vi två mandat i riksdagsvalkretsen för Kalmar län. Så det bör inte vara något problem.
2. För att bli inkryssad/personvald måste jag vara kryssad på minst 5 procent av rösterna som lagts på Sverigedemokraterna.
3. Om flera har mer än 5 procent kryss väljs den/de som har fått flest kryss (turordning).


I riksdagsvalet 2014 fick SD i Kalmar län 24 260 röster. Det innebär att det hade behövts 1 213 kryss för att nå upp till 5 procent. Jag fanns inte på riksdagsvalsedeln så det går inte att jämföra med, men jag fanns på kommunvalsedeln. I kommunvalet i Kalmar fick SD 4 325 röster och jag var kryssad på 787 valsedlar, vilket motsvarar 18,2 procent.


Om vi spekulerar i att samma andel hade kryssat mig om jag funnits på riksdagslistan utav de som röstade i Kalmar kommun där SD fick 5 744 röster i riksdagsvalet så hade jag fått ca 1 045 kryss. Sedan skulle då kryss tillkomma från övriga 11 kommuner i Kalmar län.


Om vi fortsätter med spekulationerna om att SD gör ett fantastiskt bra val i Kalmar län och skulle få ca 25 procent av rösterna, vilket i så fall innebära ca 40 000 röster. Då behövs minst 2 000 kryss för att bli personvald om övrigt är uppfyllt.


Jag tror personligen att det är fullt möjligt och i synnerhet om jag får mina läsares stöd!

 

Min planering ser ut ungefär så här idag.


Under de kommande månaderna fram till ungefär månadsskiftet juli/augusti kommer jag i första hand rikta in mig på att marknadsföra min blogg. Därefter mer rikta in informationen till att handla om hur man gör för att kryssa mig på riksdagsvalsedeln. 22 augusti startar förtidsröstningen.


Hur får man ut information?  Förutom min blogg, som givetvis kommer vara viktig.


Köpa Facebookannonser som riktar sig mot Facebookanvändare i Kalmar län.

Köpa annonser i lokala dagstidningar/gratistidningar.

Köpa annonser på digitala webbplatser.

Trycka upp flygblad för att marknadsföra min blogg och sedan närmare valet flygblad med information hur man kan kryssa mig på riksdagsvalsedeln.


Detta kostar givetvis en del pengar. Framförallt om jag skall köpa annonser/webbannonser i dagstidningar/gratistidningar. Men det får bli plånboken som avgör det.


Är någon intresserad av att stödja min krysskampanj så finns information i högermarginalen på bloggen (för konto, klicka på ”Visa presentation”)


Ett stort tack till de som under vintern/våren eller tidigare gett ett stöd till bloggen! Jag har en liten grundplåt som jag kan köra igång på.


Jag har redan börjat på Facebook med att marknadsföra min blogg med nedanstående annons som i skrivande stund nått ut till drygt 2 000 personer. Nu får vi se om jag lyckas få in fler läsare till min blogg.


  


Någon kanske redan sett den på Facebook. Bara att klicka på bilden om du vill kommentera eller dela på din Facebooksida ;-)


Alla goda idéer från min läsare hur jag kan bedriva en krysskampanj kommer beaktas.


Så här ser då riksdagsvalsedeln ut för Kalmar län. Där jag återfinns på plats nummer 63. Vid första anblicken kan det ses som väldigt långt ner men eftersom de första 60 namnen är gemensamma för hela landet blir de sannolikt att plats nummer 63 kan likställas med plats nummer 5 i praktiken. Men att vi skulle få 5 mandat i Kalmar län är mycket osannolikt och därför måsta jag kryssa mig förbi fram till första eller andra plats.


   


Jimmie Åkesson kommer sannolikt väljas i någon annan riksdagsvalkrets och nummer två Mattias Bäckström Johansson kommer sannolikt väljas för Kalmar län. Troligtvis också Anne Oskarsson men där kan jag kanske förändra det genom att jag kryssar mig fram. Men får vi tre mandat i Kalmar län kan det innebära att även Bo Karlsson från Västervik kan bli riksdagsledamot. Om Jimmie Åkesson blir invald i någon annan riksdagsvalkrets är det inte omöjligt att SD kan få tre eller fyra riksdagsledamöter från Kalmar län om jag kryssas fram. Då Anne Oskarsson mycket väl även kan röstas in för någon annan riksdagsvalkrets om jag skulle kryssa mig förbi och att vi går kraftigt framåt.


Jimmie Åkesson kommer bli invald i den riksdagsvalkrets där han får störst antal personkryss.


Av Thoralf Alfsson - 14 april 2018 11:56

För en tid sedan dömdes en litauisk man till två månaders fängelse och utvisning från Sverige under fem år. Han hade gjort sig skyldig till butikstöld till ett värde av ca 7 000 kronor i en butik i Kalmar, bland annat vitaminer och tvättmedel som sannolikt skulle försäljas i hemlandet. Han har dömts till fängelsestraff vid ett stort antal tillfällen sedan 1995 i hemlandet, som längst till 4år och 4 månader. Senaste gången var 2016 till 2 år och 6 månader.


Domen överklagades till hovrätten. Göta hovrätt upphäver dock utvisningen.


”Utvisning

Som tingsrätten har konstaterat är de allmänna förutsättningarna för utvisning

uppfyllda i fråga om Andrius Reméza. Eftersom han är EES-medborgare får dock

utvisning ske endast om det sker av hänsyn till allmän ordning och säkerhet.”

 

 ”Andrius Reméza döms nu för stöld vid ett tillfälle. Tillgreppsbrottet har inte avsett

varor till något högre värde. Andrius Remézas beteende framstår, mot bakgrund av vad

som anförts ovan, inte som ett verkligt och allvarligt hot som påverkar ett av

samhällets intressen och som går utöver den störning av ordningen som varje

lagöverträdelse innebär. Det skulle inte heller vara en i förhållande till brottsligheten

och till Andrius Remézas personliga beteende proportionerlig åtgärd att utvisa honom.

Enligt hovrättens mening finns det därmed inte förutsättningar för att utvisa Andrius

Reméza ur riket och tingsrättens beslut härom ska därför upphävas.”

 

 Grattis Sverige!


När den överklagade domen kom från hovrätten var redan fängelsestraffet mer eller mindre avtjänat. Hur lång tid tror mina läsare det dröjer innan samma person begår nya brott i Sverige?


 Hög tid att ändra lagstiftningen!

 

PS

Vad jag kan se har vare sig Barometern eller Östra Småland nämnt någon av dessa domar.


Det är också uppbart att lika inför lagen inte gäller i detta fall. Jag anser att när det gäller brottslighet skall det inte finnas några kryphål för att undvika utvisning.


Eftersom hovrätten lutar sin dom mot ett tidigare fall från 2014 där en person dömts till en månads fängelse efter en stöld av varor för 2 000 kronor där man upphävde ett utvisningsbeslut. Nu dömdes mannen vid Kalmar tingsrätt till två månaders fängelse och utvisning efter en stöld av varor som var tre gånger högre hade det varit intressant om åklagarkammaren i Kalmar överklagat hovrättens dom en den del som rör utvisningen till Högsta domstolen.

 


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards