thoralf

Direktlänk till inlägg 20 mars 2018

BILDER FRÅN JIMMIE ÅKESSONS BESÖK I KALMAR

Av Thoralf Alfsson - 20 mars 2018 00:29

 

Vi började med ett möte i gamla rådhuset vid Stortorget. Där vår distriktsstyrelse fick ett samtal med Jimmie Åkesson och vår ordförande Mattias Bäckström Johansson drog lite information om utvecklingen för SD i Kalmar län. 

 

Sedan förflyttade vi oss till Kalmarsalen för kvällens stors medlemsmöte som lockade ca 300 medlemmar. Där fick också alla medlemmar information av Mattias B Johansson.

 

Innan Mattias lämnade över till sin namne Mattias Karlsson, gruppledare i riksdagen som värmde upp publiken.

 

 

 

Innan det var dags för Jimmie Åkesson att äntra scenen till stort jubel.


 

 

 

Som tack för besöket fick Jimmie Åkesson en tavla målad av vår egen konstnär Ellen Andersson.


 

Som avslutning blev det även en möjlighet för medlemmar att köpa någon av Jimmie Åkessons böcker och att få den signerad. Kön blev omgående väldigt lång.

 

 






 
 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

20 mars 2018 06:45

Meetoo-rörelsen har lyckats med ett känt fall med maximal utdelning.
Benny Fredriksson tog sitt liv.
Det blir säkert fler bara dom jobbar på idogt.
"Kvinnor kan bara vi håller ihop"!

 
Ingen bild

Bo

20 mars 2018 08:28

Bra med en professionell pressfotograf!

 
Ingen bild

Hacke

20 mars 2018 09:57

Grattis till finbesöket och den lika fina medlemsutvecklingen i Kalmar.
Bra signaler uppåt ;)

Hakar på Pretty Boy Floyd kring det första? dödsoffret för de moderna tiders mediala häxjaktsrörelser. Mörkertalet kan man bara gissa sig till.

 
Ingen bild

Observer

20 mars 2018 10:21

Vi lever i en tid där ord tillåts (av vem?) väga tyngre än verkligheten, fakta och vetenskapen.

 
Ingen bild

Ölandsbonde

20 mars 2018 12:53

Thoralf!
Jag tycker att du har behandlats mycket illa av SD.

När du satt i riksdagen och samtidigt drev din blogg så skrev jag flera gånger om att SD borde anlita dig för att lära riksdagsmän i andra regioner att också skapa sina bloggar för bevakning av närområdena.
Detta skedde väl aldrig? Blev du tillfrågad?

När du sedan ströks från rikslistan 2010 så accepterade du det utan gnäll. Starkt gjort! Inte många har den styrkan i sin karaktär.

Då skrev jag om att SD, då du nu inte längre var riksdagsman, borde ge dig utrymme att driva din blogg, eller en SD-blogg, på deras hemsida. SD´s hemsida vid den här tiden ännu tråkigare än idag.
Så blev det inte heller antar jag. Partiet verkar inte förstå vilken genomslagskraft det finns i bloggar och på internet.

Inför valet i september behåller SD 30 riksdagsledamöter av 56. Egentligen 59 men tre har väl lämnat/uteslutits. 26 st höll alltså inte för valberedningens krav och kom ej med på rikslistan. Där fyllde man på med 30 nya namn. Jag har ingen åsikt om någon av dessa men nog måste det kännas att inte ens få en plats bland de 30 nya?

Ändå jobbar du vidare med stoiskt lugn för partiet och dess värderingar och för Sverige.
Stark!

Hur pass valbar du nu är kan jag inte bedöma.

SD fick 24.000 röster i Kalmar län 2014.
Ex Om 5% (1.200) av dessa kryssar dig innebär det att du hamnar på första plats och petar bort den som står på 60:e plats? Förutsatt att inte de på plats 1-61 får fler kryss än du.
Tänker jag rätt i detta?

Thoralf Alfsson

20 mars 2018 13:06

Några rättelser.

Det var 2014 som jag inte fick en plats på riksdagslistan.

SD behåller ca 30 riksdagsledamöter av 49 valda men 4-5 av dessa är borta, några vill inte kandidera för ännu en mandatperiod. Så jag skulle säga att ca 10 ställs vid sidan om av olika orsaker.

Sannolikt kommer vi få fler röster i detta val än 24 000, jag gissar att vi kommer få mellan 35 000 - 40 000 röster. Om vi utgår från 40 000 så innebär 5% att den som skall kryssa sig förbi andra på listan måste ha 2 000 personkryss. Om bara en personkryssas så innebär det att den personen kryssar sig fram till plats nr 1 på listan och tar därmed det första mandatet. Men som sagt 2 000 kryss kräver en hel del.

 
Ingen bild

Ölandsbonde

20 mars 2018 13:23

Javisst var det 2014, blandade ihop valen. 5% ligger väl klart inom räckhåll. Du borde känna dig rätt säker.

Thoralf Alfsson

20 mars 2018 13:49

Nej, jag känner mig absolut inte säker.

I valet kryssades det på ca 33 procent (8 200) av valsedlarna.

Jimmie Åkesson fick 7300 kryss, det vill säga 90 procent av alla kryssade valsedlar till SD.

Då blir det inte många kvar för andra om man inte kan få en större andel att personkryssa någon kandidat.

Dessutom tror jag att många kommer kryssa riksdagsledamot Mattias Bäckström Johansson också.

 
Ingen bild

Pepparholm

20 mars 2018 17:18

En partiledare måste givetvis vara försiktig med att uttala sig om partikamrater på fältet. Vad han säger i den inre kretsen får media och vi inte veta. Det borde en "journalist" begripa.

Vad som irriterar mig är att tydligen så har några medlemmar i valberedningen nominerat sig själva och sitter nu på rikslistan. Om det är sant, så har jag redan tappat allt förtroende för dem. Så beter man sig inte om det inte är brist på kandidater. Och det är det inte!

Thoralf Alfsson

20 mars 2018 17:34

Några som sitter i valberedningen sitter redan i riksdagen och i deras fall tycker jag att det är helt ok. Det kan vara bra att ha med några med erfarenhet från riksdagen.
Däremot finns det andra i valberedningen som uppenbarligen har satt jaget före laget!

 
Ingen bild

Lars

20 mars 2018 22:45

Riktigt fina bilder Thoralf! Fint porträtt som Ellen gjorde också!
Jag tycker du har helt rätt Thoralf, gäller att rösta på SD i valet i höst och inte AfS. AfS är en bortkastad röst.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards