thoralf

Alla inlägg den 7 mars 2018

Av Thoralf Alfsson - 7 mars 2018 22:00

Vid senaste kommunfullmäktige fick jag ett svar på min fråga om hur många ensamkommande som fått sin ålder uppskriven av de som är skrivna inom Kalmar kommun. Svaret var inte riktigt den redovisning som jag förväntat mig.


 


Av svaret framgår att ca 30 ensamkommande fått sin ålder uppskriven men det framgår inte hur många som utfört åldersbedömning eller hur många som ännu inte fått svar på testerna. Roger Holmberg menade att Kalmar kommun inte hade dessa uppgifter utan att jag skulle vända mig till Migrationsverket.


Nu har jag gjort det och fått svar från Migrationsverket som idag inte kan bryta ned det på kommunnivå utan bara för region Syd (Skåne, Blekinge, Kronoberg och Kalmar län) i svaret skriver man följande.


”Den statistik du kan ta del av är i region Syd har Migrationsverket, till dagens datum, beställt 2160 åldersbedömningar, vi har fått svar på 1788 och 1233 har skrivits upp i ålder efter en åldersbedömning.”

 

Det innebär att ca 70 procent har skrivits upp i ålder efter att åldersbestämning utförts. Vilket gigantiskt fusk och bedrägeri dessa ensamkommande ungdomar bedrivit mot naiva politiker och tjänstemän på myndigheter och kommuner. Det är minst sagt skrämmande när man också betänker vilka enorma kostnader det bedrägeri kostat svenska skattebetalare.


Vi var många som varnade för detta bedrägeri när vi såg foton på dessa ensamkommande under perioden 2010-2016 men ingen lyssnade på oss då vi kallade dem för "skäggbarn". Media framställde oss istället som främlingsfientliga och rasister. Det gör mig idag riktigt förbannad på dessa pk-journalister som inte vågade söka sanningen, utan istället riktade in sig på budbäraren.


Jag ställde i juni 2016 en fråga till förvaltningschefen på Socialen i Kalmar om de misstänkte att några av de drygt 200 ensamkommande som fanns i Kalmar var äldre än 18 år. Jag fick följande svar på mejl.


”För närvarande har vi ett fall där det framkommit misstankar om att en person är över 18 år. Migrationsverket känner till misstankarna så frågan att avgöra ligger på dem.”

 

Det säger allt om vilket klimat som rått på alla dessa hvb-hem, familjhem och andra boenden där uppenbarligen ingen vågat larma om åldern på dessa ensamkommande.


Vem har ansvaret för att detta bedrägeri har kunnat pågå år efter år? 

 

PS

 

Missa inte den danska sketchen!


https://nyheter24.se/nyheter/politik/904670-taet-pa-sandheden-sverige-peter-springare



Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards