thoralf

Direktlänk till inlägg 9 februari 2018

CENTERPARTIETS KOMMUNALRÅD SVARAR

Av Thoralf Alfsson - 9 februari 2018 18:05

Mönsterås centerpartistiska kommunalråd Anders Johansson ville inte svara på mina enkla frågor innan jag publicerade mitt blogginlägg.


När sedan blogginlägget började spridas på Facebook blev han uppenbarligen upphetsad och kallade det för ”Kalle Anka-beräkningar” och att han brydde sig lika lite om siffrorna från Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Migrationsverket som han brydde sig om Iraks statsskuld och tyngdaccelerationen på Kilimanjaro. Det är häpnadsväckande!


Det säger en hel del om centerpartiets kommunalråd Anders Johansson i Mönsterås!

 

Mina tre frågor handlade inte om mina beräkningar utan om framtiden i Mönsterås kommun enligt nedan.


Var du medveten om dessa siffror tidigare?

Hur ser du på den utveckling som framgår av statistiken?

Är du oroad inför framtiden?


Dessa frågor ville inte Anders Johansson svara på!


Här kan du läsa hur Anders Johansson reagerat på Facebook.


 


Lika bra att jag även redovisar mitt första svar till Anders Johansson


 

 
 
Ingen bild

Fredde

9 februari 2018 18:20

Visst är det så att fler invånare ger med intäkter.

Under förutsättning att de arbetar....

Att ta skattepengar och ge som bidrag, och få skatt från en del av bidraget - det är Ebberöds bank!

Han undviker för övrigt att svara på några enkla frågor, men jag tar det som att han inte kan/får/vill....

 
Ingen bild

Pepparholm

9 februari 2018 18:26

Där du Annie Lööf får du något att suga på. En lycka att inte bo i Mönsterås, men jag tycker synd om dem som av hävd inte har något val.

 
Ingen bild

onkel sven

9 februari 2018 18:29

Åter en kommunaltjänsteman som inte ser skogen för bara trän ! Faen vad trött man blir !

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

9 februari 2018 18:44

Fredde : Han har för hög lön för att vilja förstå det mest uppenbara....

 
Ingen bild

Hacke

9 februari 2018 18:45

Som vanligt. Sd lägger fram fakta och debatterar i seriös ton men bemöts av otrevligheter, floskler och epitet.
Att ett kommunalråd agerar på detta närmast pubertala vis är bedrövligt men dessvärre regel snarare än undantag.

 
Ingen bild

Tobbe L

9 februari 2018 18:47

Anders Johansson, vilket stolpskott om vi nu ska fortsätta med sporttermerna.

 
Ingen bild

Tony

9 februari 2018 19:08

Han tror uppenbarligen att Sveriges Kassakista är lika full som Centerpartiets välfyllda kassakista?

Hade inflyttningen bestått i människor som kom i arbete så förstår ju dom flesta att det hade varit en bra affär, men i kommun efter kommun visar ju att det är tvärtemot, merparten blir bidragstagare!

Sen kör han en obehaglig ton, han verkar inte förstå att han är till för folket i denna kommun?

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

9 februari 2018 19:38

Tullen får inte stoppa bilar med stöldgods.
Löfven får väl fråga EU hur han ska göra.
Ett värre dårhus går aldrig att hitta.

 
Ingen bild

Göta

9 februari 2018 20:56

Cosmic Debris skrev 14:21 i föregående inlägg: "Wroom... Så låter det när SD blir omkörda av Moderaterna".

...efter att M nu har snott SD:s politik" skulle man kunna tillägga.

Och så här ser jag det:
Många av de Moderatväljare som svarade "SD" på opinionsundersökningarna medan Anna Kinberg Batra var partiledare gjorde detta endast för att skrämma sina partitoppar. När den nye partiledaren Kristersson nu låtsas gå med på väljarnas krav och dessa tror att de kommer att få som de vill, vänder de tillbaka till M. Dock inte alla. En del har blivit klokare och stannar kvar hos SD.

Jag skulle absolut inte vilja överta styret för ett Sverige som befinner sig i det snabbt tilltagande kaos som de vansinniga 7-klöverpartierna tillsammans har åstadkommit. För att SD skulle lyckas få någorlunda hyfs på vårt sargade land och dess hjärntvättade befolkning krävs en absolut egen majoritet, och det kommer inte SD att få i årets val. Men de bör åtminstone kunna få drygt 20 procent och därmed bli så stora att de som maktfaktor inte längre helt kan ignoreras av 7-klöverdårarna.

Kampen med att rätta till sina absurda, gigantiska misstag tycker jag 7-klöver-dårarna kan få utkämpa själva de närmaste åren, då det dessutom är dags för en konjunkturvändning nedåt och resultatet av deras förstörelselusta då kommer att bli ännu tydligare, även för de hjärntvättade svenska väljarna.

Det har i alla fall blivit för sent nu att få Sverige på fötter igen inom det närmaste decenniet. Eftersom vansinnet har gått alldeles för långt kommer det att krävas många omfattande, djupa och svårgenomförda förändringar. Detta kommer att bli ett helvetiskt och otacksamt slit för de då aktuella makthavarna.

 
Ingen bild

Laglydig

9 februari 2018 21:51

Är Anders Johansson påverkad av alkohol (eller något annat) när han skriver sitt Facebook inlägg?

Jag är ju ingen vän av Facebook och anser att man inte skall använda det mediet i politiska sammanhang.

Men låt oss prenetrera Anders Johanssons "argument"!

1) "Kalle Anka-beräkningar"
När blev SCB, Arbetsförmedlingen och Migrationsverket "Kalle-Anka" institutioner (viss reservation för den sistnämnda dock).

2) Om en kommuns invånare dräneras på skattebetalare och ersätts med bidragstagare, ökar inte kostnaderna då Anders Johansson???

3) Skattesatsen i Mönsterås kommun.
Om man inte får statliga bidrag motsvarande 6 skattekronor per hundralapp (eller i värsta fall mer under den kommande mandatperioden) vad skall Mönsterås kommun göra då, Anders Johansson???

4) "Jag har inte brytt mig om att kontrollera Thoralfs siffror i detalj.."
Vad fan är din skyldighet som kommunalråd Anders Johansson? Du borde ha stenhård koll på de här siffrorna och inte låta någon annan skriva dig på näsan!

5) Övrigt svammel om statliga ersättningar (som snart upphör) som att etableringsersättningen inte har med kommunen att göra eller att ansvaret för ensamkommande inte skulle övergå till Mönsterås kommun etc.
Vet hut Anders Johansson och läs på!!!

Sammantaget är ju Anders Johansson ett huvudexempel på hur oansvariga 7K-"politiker" är och att de måste röstas bort i valet 2018!

Avgå självmant Anders Johansson, du är ju helt inkompetent!

 
Ingen bild

Wilmer

9 februari 2018 23:14

Ja, Anders Johansson, sanningen svider alltid. Att dom inte svarar förvånar mig inte, Dom är för viktiga för det. Men att gnälla i efterhand och hänga ut folk, det går visst.

 
Ingen bild

Jan-Olov

10 februari 2018 09:29

”Ingen höjning av kommunalskatten” är något kommunerna stoltserar med nu i valtider (endast 5 kommuner höjde skatten 2018).
Vad man inte berättar är att den kommunala upplåningen överskrider 600 miljarder och ytterligare 400 miljarder förväntas lånas upp de närmaste 6 åren.
I stället för att beskatta oss som faktiskt arbetar sätter man oss i skuld i stället!
Vid nästa lågkonjunktur sticker räntorna och kommunernas ekonomi havererar (en kommun kan inte gå i konkurs), i dag lånar de till negativ ränta och får betalt för att låna.

 
Ingen bild

Lena1

10 februari 2018 11:50

Som Anders Johansson resonerar så skulle det ju vara ett lyft för skatteinkomster om staten genast höjer pensionärernas pensioner till t ex minst 15 000/mån för ALLA, ja varför inte höja ännu mer, då skulle ju kommunen få in ännu mer skatteinkomster.
Men skatteinkomster på kommunskatten är ju inte något som kommunen får behålla odelat. Pengarna går ju först in till Stockholm, sedan delas det ut till kommunerna igen, baserat på antalet invånare.

 
Ingen bild

Thord

10 februari 2018 13:49

Jävla pajas är han!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7
8
9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards