thoralf

Direktlänk till inlägg 7 februari 2018

ÅTERTRÄFF FN-BAT 70M

Av Thoralf Alfsson - 7 februari 2018 18:31

Fick för ett par veckor sedan en inbjudan till en återträff med alla som gjorde FN-tjänst i Sinai på bataljon 70M, juni-december 1978. I slutet av maj är det med andra ord exakt 40 år sedan vi ryckte in i Strängnäs för vår grundutbildning. Jag muckade i Eksjö på fredagen efter 10 månaders värnplikt och ryckte sedan in för FN-tjänst på måndagen. En del av mina lumparkompisar tyckte att man var knäpp ;-)


Men det blev en fantastisk upplevelse under 6 månader i Sinai med både besök och rundresor i Israel och Egypten. Jag har knappast träffat en enda av dessa personer på 40 år.


Nu har jag i varje fall anmält mig till återträffen i Strängnäs. Regementet är väl nerlagt som så många andra regementen men nu hoppas jag att det kommer så många som möjligt från min egen grupp och pluton. Jag blev tvungen att plocka fram min minnesutgåva av Sandpappret, bataljonens månadstidning och hittade detta foto på mig själv med AK4:an.


På den tiden fanns det inte många självmordsbombare. Det kanske inte ens var uppfunnet av islamisterna.


 

 
 
Ingen bild

Jag

7 februari 2018 19:43

Jaså, Du är en FN-yxa! Vad trevligt! Jag också :) Då är vi FN-bröder! Har gjort ett gäng under 90-talet med start i Libanon!
Ha det så skoj. Hälsa med dig

 
Ingen bild

Hacke

7 februari 2018 20:36

Åkesson i fin form hos överraskande anständige Sven Melander.

Första tolv minuterna innan tekniskt avbrott:
https://www.facebook.com/jimmieakesson/posts/10156250879046108

Resterande intervju:
https://www.facebook.com/jimmieakesson/posts/10156250902531108

 
Ingen bild

Egon

7 februari 2018 20:44

Att du var en grabb i basker blå!!
Bra jobbat Thoralf!
På den tiden FN verkligen betydde någonting.
I dag en organisation som käkar pengar och vuxit sig för stor.
Tack för din insats!

 
Ingen bild

Knaster

7 februari 2018 20:54

Jag var vaktchef på P10 när jag gjorde lumpen! Gamla goda tider ( runt 1990 )!

 
Ingen bild

Observer

7 februari 2018 21:01

Nä! Det fanns inga självmordsbombare då.
Då, Speciellt kunde man i typiskt muslimska länder leva sida vid sida i byarna, kristna som muslimer o araber -Utan minsta tjafs.
-Tro´t eller ej, men så är det ännu i inlandet av dessa länder.
Men något har hänt med de stora regionerna sedan dess. De extrema har getts ökat utrymme. Frågan är: -Hur & Varför?

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

7 februari 2018 21:22

Den som väntar på nått bra väntar inte för länge, heter det så käckt.

Jag har väntat länge och är rädd för att det kommer att bli länge länge igen.
Jag kommer antagligen att dö innan förändringen kommer.
Jag känner som Thoralf att man blir bara så j...a trött på att det inte blir någon förståndig förändring och förbättring.
I Danmark t.ex verkar det som att dom börjar fatta att landet måste räddas.

Här i Sverige är det bara en massa snack som dör ut några dagar senare.
Tiggarna t.ex Det poppar upp någon förståndig tanke ibland att dom ska förbjudas men det dör ut.
Jag väntar och väntar på att tiggarna ska skickas hem,olaglig härvarande låses in och skickas iväg.
Gruppvåldsverkare fångas in och skickas iväg.
Gränserna stängs och polisen och straffen skärper sig.
Men det är bara bla bla bla från kvinnoröster,lika lika varje dag.

 
Ingen bild

Joho

7 februari 2018 22:08

Hacke
Finns det något annat ställe men kan se detta för oss som inte har den där PK skiten facebook

 
Ingen bild

Affe Giraff

8 februari 2018 00:32

Beslutsamheten fanns I Thoralfs blick redan då.

Nu krigar vi verbalt och gemensamt för ett bättre Sverige!

 
Ingen bild

BAHCO

8 februari 2018 00:45

Hej Thoralf!
Det var jag som tillverkade parerstången till din Ak4. För det fick jag 8.71 kr per 100. Andra kamrater la också ned arbete på den men det var jag som fräste skårorna.

 
Ingen bild

World Traveller

8 februari 2018 03:08

Vad kul. Alltid roligt att prata gamla minnen. En kompis till mig kanske var med pa samma bataljon. Han tillhorde styrkan som fick rycka in i Libanon det aret.

 
Ingen bild

Hacke

8 februari 2018 08:27

@Joho

Jag har heller ingen facebook. Det är bara att klicka in på på länkarna och köra.

 
Ingen bild

Harald

8 februari 2018 17:21

Gjorde en vända i Sinaiöknen, 64M hundgruppen...härliga tider.

 
Ingen bild

Hasse

8 februari 2018 18:47

Har varit på bataljon 12,14 i Kongo 1961-62 och 34,36 på Cypern 1964. Vi har haft återträffar i många år på signalregementet i Enköping, alltid lika trevligt att träffa riktiga kamrater från tiden då det begav sej

 
Ingen bild

Stampe

9 februari 2018 00:33

Men enligt Löfven eller valfritt 7-klöver parti så har det ALLTID funnits självmordsbombare, gängvåldtäkter men att allt beror på väder, vind och framförallt anmälningsbenägenheten som gör att det ser ut att vara mera vanligt idag än för 30 år sedan.

 
Ingen bild

Observer

9 februari 2018 14:57

100% AVSKED för dessa kommunledare!
Det är vad jag tycker.
De uppvisar grov oaktsamhet med skattebetalarnas medel. Är öppet arroganta gentemot sina uppdragsgivare. Folket. Försätter dem i osäkerhet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7
8
9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards