thoralf

Alla inlägg under december 2017

Av Thoralf Alfsson - 17 december 2017 10:17

Jag hoppas att du vill vara med i min lilla opinionsundersökning om hur allvarliga du tycker att klimatförändringarna är. 


Undersökningen finns i högermarginalen på bloggen.


Skriv också gärna en kommentar till detta blogginlägg om varför du tycker som du gör.


Jag hoppas att alla deltar i denna lilla undersökning som har exekt samma frågeställning som ett av opinionsinstituten nyligen genomförde.

Av Thoralf Alfsson - 16 december 2017 20:47

I torsdags fick jag flera tips om att lyssna på programmet Vetandets värld i Sveriges Radio. Efter att jag lyssnat på programmet blir jag beklämd och undrar varför man ägnar sig åt klimatalarmism och skrämmer lyssnarna med att havet skall stiga minst en meter eller kanske till och med 2 eller 3 meter. När programmet egentligen handlar om erodering av stränder. Något som är en helt naturlig process som sker oavsett vilken havsnivå.



I programmet slår man helt säkert fast att dagens stränder kommer vara borta om ett hundra år!

 

De ansvariga för programmet utgår då ifrån det värsta scenario som IPCC har tagit fram och gör det till en sanning. Bara att man utelämnar detta i programmet visar vilken agenda som man har. Man till och med låter flera personer gå ännu längre i programmet. Det är sorgligt att man inte redovisar det fakta som finns och inte minst de mätdata om havsnivån som finns tillgängliga.


Det tog mig några minuter av letande i SMHI:s open data för att ladda hem alla observationer av havsnivåståndet vid Klagshamn utanför Malmö sedan 1929. Jag hittade också en sida där Malmö kommun hade räknat fram årsmedelvärdet för varje år sedan 1930. Jag kollade att den stämde med uppgifterna hos SMHI, vilket det gjorde. Så här såg siffrorna ut i ett diagram.


 

Jag har låtit Excel räkna ut och lägga in en trendlinje i diagrammet, den streckade linjen. Det visar sig att havsnivån har ökat med ca 62mm sedan 1930, det vill säga 0,72mm/år.


Med den höjningstakten av havsnivån kommer det ta 1 389 år för havet att stiga 1 meter! Inte 100 år eller som de säger i programmet år 2100.

 

Men då har ingen hänsyn tagits till landhöjning/landsänkning. I programmet säger man faktiskt att i södra Skåne så finns det ingen landhöjning utan det rör sig istället om en landsänkning. Det förekommer uppgifter att den skall vara ca 0,4mm/år vid Skånes sydkust.


 

Om 0,4mm/år skulle vara en riktig siffra innebär det en landsänkning på 0,4mm * 87 år = 34,8mm sedan 1930. Det vill säga den verkliga havsnivåhöjningen skulle i så fall vara 62mm-35mm = 27mm. Eller ca 0,3mm/år istället för 0,72mm/år.


Det innebär att en stor del av havsnivåhöjningen vid Skånes sydkust beror på landsänkningen och inte enbart av klimatförändringar men det talar klimatalarmisterna tyst om!

 

PS

 

Har delat ut lite av mina foldrar igen i Nybro. Så det kommer säkert de som vill kunna läsa svaren på frågorna i foldern. Gå in på nedanstående länk.

 

http://thoralf.bloggplatsen.se/2017/11/14/11493725-svar-pa-fragorna-i-foldern/

 

Av Thoralf Alfsson - 15 december 2017 16:51

Överläkaren Jörg Carlsson brukar skriva väldigt bra krönikor där han på ett raffinerat sätt brukar såga landstingspolitikerna i den rödgröna majoriteten. Jag har vid flera tillfällen uppmärksammat hans krönikor på bloggen och länkat till krönikorna.


Igår publicerades en ny krönika där han återigen riktar udden mot politikerna. Denna gång handlar krönikan om placebo-effekten och hur stor den psykologiska effekten kan vara. Jag citerar ett stycke ur krönikan.


”Att politiken nästan uteslutet jobbar med bluffåtgärder, det vet vi utan att studier är nödvändiga. Jag och några kollegor designar just nu en studie där vi vill undersöka ­styrningen av sjukvården med hjälp av ­placebo. Första steget är den politiska ­styrningen, andra den administrativa styrningen och tredje själva sjukvårdspersonalen. Mot tredje steget har man redan yttrat etiska betänkligheter.

Hur som helst, vi startar med att den politiska ledningen under tre månader blir ersatt av en placebostyrning. Resultaten kommer att ligga till grund för beslutet om vi verkligen behöver 13 regionråd i stället för 8 landstingsråd. Min hypotes är att placebostyrning fungerar bättre (sämre går ju inte), i så fall kan pengarna till 13 regionråd användas till cirka 30 sjukskötersketjänster.”

 

Det som är minst sagt märkligt eller rent ut sagt sjukligt är hur Barometern rubriksätter krönikan.


 


Till detta har Barometern även en bild på webben med Jimmie Åkesson och en fruktansvärt dålig dålig photoshop med Jörg Carlsson. Jag kan tyvärr inte publicera bilden för då skulle jag sannolikt få en faktura på minst 6 000 kronor från Barometern på grund av upphovsrätten!


Och Jörg Carlsson, jag har köpt pizza väldigt många gånger som säkert tillagats av flyktingar. Det är väl bara bra om de jobbar. Har du fördomar Jörg Carlsson?


Är det klick Barometern är ute efter? Eller vad sysslar ansvariga personer med på tidningen. Läs krönikan så förstår ni varför jag undrar.


http://www.barometern.se/baksidan/jorg-carlsson-tank-er-ett-gang-fran-sd-som-%C2%ADserveras-mat-som-sags-vara-tillagad-av-flyktingar/


PS

 

Har delat ut lite av mina foldrar igen i Nybro. Så det kommer säkert de som vill kunna läsa svaren på frågorna i foldern. Gå in på nedanstående länk.

 

http://thoralf.bloggplatsen.se/2017/11/14/11493725-svar-pa-fragorna-i-foldern/

 

Av Thoralf Alfsson - 15 december 2017 00:07

Jag blir bara så trött när jag hör skolpersonal, psykologer, rättsväsendet och elever uttala sig om knivmordet på en gymnasieskola i Stockholm. Det tycks vara en väldigt stor andel elever med utländsk bakgrund. Om bara hälften av det som jag läst och hört om skolan idag är sant, så är det nog.


Varför importerar vi konflikter mellan olika etniska grupper till Sverige? Där till och med svenskar inte är en av parterna! Att invandrargrupper nu agerar rasistiskt och till och med mördar varandra är ta mig faan helt sjukt. Tack Fredrik Reinfeldt, tack Stefan Löfven, tack alla andra ministrar som lagt grundet till detta sjuka och otrygga samhälle.


När skall ni börja tala ur skägget och inse vilket elände ni skapat i vårt fosterland?

 

Det skall bli minst sagt intressant att få reda på hur Centerpartiet kommer rösta när det gäller förslaget om att afghanska ensamkommande skall få stanna i Sverige för gymnasiestudier, trots att de ljugit om sin ålder och sina asylskäl. Hur kommer Centerpartiet rösta i denna fråga? Kommer de spräcka Alliansen och förstöra all trovärdighet inför valrörelsen 2018 eller kommer de sänka förslaget från regeringen?

 

Jag riktigt njuter över det dilemma som Annie Lööf har att hantera.

 

I Stockholm knivmördar man varandra. I Göteborg kastar invandrare brandbomber mot en synagoga. En handling gjord av ren antisemitism. Det handlar om judehatande muslimer.


Vilka är det som det svenska skolväsendet skall skicka på utbildningsresor till förintelseläger i Polen och Tyskland. Det är inte etniskt svenska elever. Det är muslimska ungdomar i första hand och speciellt de muslimska skolelever som bor i utanförskapsområden med många moskéer! Där frodas antisemitismen.


Det är muslimska antisemiter som skall skickas på studieresor till förintelselägren! Skicka hela Rosengård med Ilmar Reepalu som guide!

 

PS

 

Har delat ut lite av mina foldrar igen i Nybro. Så det kommer säkert de som vill kunna läsa svaren på frågorna i foldern. Gå in på nedanstående länk.

 

http://thoralf.bloggplatsen.se/2017/11/14/11493725-svar-pa-fragorna-i-foldern/

 

 

Av Thoralf Alfsson - 13 december 2017 23:28

 


Har varit på studiebesök i Linköping med Samhällsbyggnadsnämnden och tittat på Vallastaden.


Det var verkligen inget som imponerade på mig. Eftersom jag själv ägnat mig åt några byggprojekt så tittar jag på detaljer och hur t.ex fasader är konstruerade. Det skulle vara intressant att se hur flera av dessa fasader klarar regn, snö och fukt. Det gick redan idag att se kommande problem. Hur kommer det vara om 10 år?


 



Gå gärna in på arkitektupprorets sida och titta på exempel från Tyskland där man klarar av att bygga med både stil och kvalitet.


 


Alex Bengtsson          Foto Thoralf Alfsson 


Metoo-rörelsen skördar ny offer. Ser att fd. Expos Alex Bengtsson nu anklagas för att inte kunnat hålla sig på mattan enligt en artikel i Samhällsnytt. De får kliva ner från sina höga hästar den ena efter den andra. Inte minst ett antal av de som varit de värsta förtalarna av oss inom Sverigedemokraterna.

De gamla ordspråken håller även idag. Man skall inte kasta sten när man sitter i glashus eller den som är ännu mer passande.


Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv där i!


Av Thoralf Alfsson - 12 december 2017 18:34

 


Idag tittade jag på TV4 för ovanlighetens skull. Malou efter tio där Tobias Billström (M), Heléne Fritzon (S) och Jan Björklund (L) medverkade. Vilket hyckleri! Det som ändå är det mest beklämmande är att Malou och så många andra programledare inte ställer en enda kritisk fråga om deras tvärvändning i politik. Malou frågade inte ens varför de ändrat sin politik inom t.ex integrationsområdet eller migrationsområdet.


Alla vet att den typen av frågor blir besvärliga för alla 7-klöverns företrädare och att det skulle kunna gynna Sverigedemokraterna. Det är ett sånt fruktansvärt äckligt hyckleri så det är svårt att inte må illa. Symbiosen mellan journalisterna och 7-klöverns politiker är glasklar. Ynkligt fegt av Malou!


Sedan läste jag en text på sociala medier som var väldigt välformulerad, välskriven och dessutom mycket bra. När jag läste texten kom jag att tänka på vad författaren Anders Johansson skrev för många år sedan i en debattartikel i Barometern.


”I dag har invandringen nått sådan omfattning att man med en lätt glidning i begreppen kan påstå att Sverige är det enda land i världen som frivilligt bekostar sin egen kolonisering." 

 

Jag har fått tillåtelse att publicera den texten som jag läste på Facebook tidigare idag.


"Då svenska Public service idag i princip är helt “unwatchable” (det är ju som vi vet ideologisk propaganda dygnet runt), roar jag mig ibland med att se på Axess TV. Tidigare idag sändes en repris som fick stå på i bakgrunden i hemmakontoret, den handlade om arkeologen Pat Sutherlands utgrävningar på Nordamerikas norra östkust, där hon och hennes team med idogt arbete och ett avsevärt antal artefakter lyckats bevisa att det var Nordmän (vikingar), från Europa och Skandinavien som långt före Columbus satte sin fot på den nordamerikanska kontinenten.

 

Det är ett välgjort, vetenskapligt och sanningssökande dokumentärprogram som följer arbetet med öppenhet och intresserar sig för de fakta som framkommer. Vid något tillfälle säger den ödmjuka Sutherland att “Vi är bara i början av dessa efterforskningar och jag är säker på att vi kommer att lära oss mycket mer längre fram”.

 

Orden hänger kvar ett tag och jag kan inte hjälpa att jag tänker… Om hon bara visste.

 

Om det finns något land i världen som inte bara kommer att vara helt ointresserad av dessa efterforskningar utan sannolikt fientligt inställd till vad de kan komma att lära oss (till exempel att vikingar med nordiska namn var först i Amerika), så är det Sverige.

 

Om hon bara visste något om vidden av den närmast totala vetenskapsfientlighet som spritt sig i dagens största skandinaviska land, Sverige, så skulle hon förmodligen ramla baklänges. Om hon kände till det förakt och den missaktning för Sveriges historia och kulturarv som dagens politiska elit sprider. Om hon visste om hur svenska myndigheter idag försöker göra om våra museer till megafoner för sin egen extrema ideologi (och ambitiöst plockar bort sådant som inte passar den), om hur man sysslar med medveten historierevisionism och aktivt försöker sprida falsarier om att till exempel vikingar var muslimer. Om hur en svensk statsminister föraktfullt kallar svenskar och den svenska historien för ett barbarbi (underförstått ingenting som något har ett intresse av). Om hur svenskar påstås inte existera (och att de aldrig har existerat – och om de har det så är antagandet ändå både fult och ointressant).

 

Om hon visste, skulle även hon få andnöd?

 

Om hon kände till att skolor, folkhögskolor och universitet, tillsammans med statlig media, betydelsefulla myndigheter och de etablerade politiska partierna i decennier har gjort allt för att klippa bandet mellan folket – och dess historia. Hur alla dessa har samordnat sina krafter för att göra det svenska folket historielöst. Tomt på erfarenheter bakåt. Frikopplade från sina förfäder och helt betydelselösa i ett historiskt perspektiv. Bortkopplade från sitt arv. Ensamma och utan kultur. Lika betydelselösa som ett dött höstlöv från ett namnlöst träd som försvinner med vinden utan att någon varken lägger märke till det eller bryr sig. Att tänka sig tanken att svensken har en historia och ett kulturarv har konsekvent stämplats som misstänksamt och oönskat – ja, rent av rasistiskt och fascistiskt. Kring detta har man ljugit, ljugit igen och fortsätter idag att ljuga än mer intensivt.

 

Det tomma och historielösa folket. Det döda folket. Folket som inte finns – och aldrig funnits.

 

Som motvikt till identitetslösheten har svensken uppmuntrats att köpa nya diskmaskiner och bilar, renovera sina kök, ta dyrbara lån och skilja sig. Den avskyvärda kärnfamiljen – och den förhatliga mannen – har spottats på så många gånger nu i detta land att människor har ställt sig vid sidan om, blivit ängsliga och slutligen känt sig tvingade att tro på doktrinerna. Överhögheterna måste ju vilja vårt bästa? Väl? Vi har det ju fortfarande ganska bra, i våra lådor där vi lever, mestadels ensamma?

 

På samma gång hyllas andra folk och länder. Det finns till exempel ingen gräns för hur mycket sympati, pengar och kärlek de svenska politiska eliterna vill slänga över det som beskrivs som “det palestinska folket”. Och den djupa förståelsen för “det kurdiska folket” talas det om på praktiskt taget varje svensk medial nöjesplattform.

 

Vad är det som hänt? Hur kan detta vara möjligt? Detta självhat. Detta självskärande. Denna vilja att gå under – och riva hela samhället ner med sig i undergången.

 

Hur kan ett välfungerande välfärdsland – med en av de äldsta och mest väldokumenterade historiska arven – vilja förinta sig själv med sådan effektivitet och aldrig tidigare skådad fermitet?

 

Jag vet inte om vi någonsin kommer att få svar på dessa frågor Jag hoppas det. Jag hoppas att det skrivs kilometervis med litteratur och forskning i framtiden om det lilla nordiska landet som beslöt sig för att begå kollektivt självmord. Ungefär som dokumentationerna om sektledaren Jim Jones självmordssekt i den latinamerikanska djungeln.

 

Samtidigt. Jag vet var jag kommer ifrån. Och att jag lyckades lämna sekten gör mig stolt. Jag känner idag den djupa tillhörigheten. Jag önskar att vi kunde bli flera. Och jag kommer inte att ge upp.

Vi har fortfarande några tiotal år på oss att stoppa vårdslösheten, kulturfientligheten och vanvettet. Kanske kan vi lyckas, vi som är svenskar och vi som vill vara svenskar?

 

Jag väljer att tro det."

 

En vän Jonas

 

En fatastiskt bra skriven text!

 

Av Thoralf Alfsson - 11 december 2017 23:29

”Enligt flera medier är de tre anhållna utländska män som är 18, 20 och 21 år gamla. Tidningen Expo skriver att männen kommit till Sverige under 2017 från länder i Mellanöstern. De är misstänkta för försök till mordbrand. 18- och 21-åringen är anhållna på sannolika skäl, 20-åringen är skäligen misstänkt. Det kan eventuellt bli fråga om att skärpa rubriceringen.”

TT-artikel i Östra Småland

 

Nu är det tydligen även dags för en ny tvärvändning. Ni missade väl inte att se dokumentären ”Tvärvändningen” i så fall rekommenderar jag att ni ser den. Då kommer ni bättre förstå vad jag menar med blogginlägget.


Nu kommer uppenbarligen en ny tvärvändning. Helt plötsligt och helt oförklarligt tycks nu ledarskribenter, politiker, journalister och debattörer vara helt överens om att muslimska män, män från muslimska länder, män som har islam som sin religion är ansvariga för mycket av den antisemitism som finns i Sverige idag. Nu flyttas fokus från nazister/högerextremister till män och kvinnor med invandrarbakgrund och som framförallt har islam som sin religion.


Jag har idag läst ett flertal ledarartiklar, nyhetsartiklar, hört radioinslag och sett reportage i TV där muslimska företrädare till och med erkänner och beskyller sina egna grupper för antisemitism. Vi kan verkligen prata om en tvärvändning. Ingen såg den komma.


Till och med Martin Tunström på Barometern gör en tvärvändning i en ledarartikel.


”Det är dags att de högtidstal som hålls varje år i samband med uppmärksammandet av Kristallnatten och på Förintelsens minnesdag omsätts i ord. Det är också dags för självrannsakan.

Länge var det politiskt känsligt att tala om den antisemitism som växer bland unga med rötterna i Mellanöstern. Brottsförebyggande rådets hatbrottsstatistik omfattade under lång tid inte brott mot en minoritet som utfördes av medlemmar från en annan minoritet. Hatpredikningar i moskéer möttes med överslätande reaktioner och rekryteringen av IS-krigare i de förorter där hatet mot Israel frodas skulle mötas med lägenheter och bidrag.

Traditionella verktyg mot antisemitismen har också urholkats. Forum för levande historia som inrättades på grund av skolan inte lyckats med att ge elever grundläggande kunskaper om Förintelsen har fått allt fler uppgifter - som att informera om ”rasism mot samer”. Så blir det när postkolonial teori och och tankar om den vite mannens skuld avgör prioriteringar. Den islamistiska antisemitismen passar helt enkelt inte in det antirasistiska berättelse om främlingsfientlighet som vuxit sig så stark i Sverige.”

 

Jag tror att det framförallt är den tredje statsmakten som skall ägna sig åt självrannsakan. Det är chefredaktörer, ledarskribenter, journalister, krönikörer och debattörer som skall stå i första ledet. Det är vi som påtalat att de antisemitiska stämningarna i väldigt stor utsträckning kommer från invandrade muslimska grupper som fått utstå spott och spe från etablissemanget och anklagats för både det ena och det andra för att vi vågat säga sanningen. Nu får vi rätt även i detta.


Vilket trauma upplever inte den politiskt korrekta mediekåren idag! Frågan är om tillnyktringen bara är tillfällig.

 

Skall vi tacka Donald Trump för tillnyktringen i svensk media?

 

Hur många tror att det kommer bli bättre i Sverige med följande framtidsutsikter? Här finns de verkligt mörka krafterna i vårt samhälle.

 

 

Av Thoralf Alfsson - 10 december 2017 23:22

Tittat lite på Dokument utifrån om köttindustrin. Egentligen ingen överraskning men intressant att det finns ett företag i Danmark som producerar köttprodukter utan nitrit.


När skall man granska klimatforskningen?

 

Jag är fullständigt övertygad om att där skulle man hitta väldigt mycket. Inte minst forskare som har manövrerats bort från sina tjänster och forskningsprojekt på grund av att de inte varit ”politiskt korrekta”. Jag tror att det är betydligt värre inom klimatforskningen än inom köttindustrin. Just på grund av att både politiker, klimatalarmisterna och delar av industrin drar åt samma håll.


Dieselbilar är väl ett slående exempel på hur fel det kan bli när alla springer åt samma håll!

 

Jag hörde ett inslag i Sverige Radios nyhetssändningar idag om att klimatförändringarna kommer påverka dricksvattenproduktionen från Mälarens vatten.


Poängen tycks vara att dricksvatten i kranen kommer bli dyrare för konsumenterna. Enligt min mening är det pinsamt låg nivå på inslaget i SR. Men om det dröjer 20, 50 eller 75 år framgår inte av inslaget. Det hela handlar bara om klimatalarmism! Inget annat. Det gäller att skrämma upp de dumma svenskarna som inte klarar av att tänka själva.


När kommer Sveriges Radio med inslag/artiklar där man berättar om andra effekter av klimatförändringarna som är positiva för befolkningen. Effekter som innebär att kostnaderna minskar för svenskarna, för företag, för myndigheter, för kommuner o.s.v


Dessa inslag och artiklar kommer inte produceras av de som är anställda på public service idag. Det kommer först när morgondagens anställda tagit över public service.

 

Läs gärna denna bloggpost från Lars Bern som i princip rör samma ämne.

https://anthropocene.live/2017/12/04/morgan-johansson-pa-villovagar/

 

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards