thoralf

Direktlänk till inlägg 22 december 2017

LITE NATTMYSTIK

Av Thoralf Alfsson - 22 december 2017 23:58

Ikväll var det stjärnklart och bra väder för lite nattfotografering på Öland. Jag fortsätter med att testa nattfotografering. Spännande effekter som går att uppnå med relativt enkla medel.


Hur många har besökt Odens flisor på natten?


 


Odens flisor består av två mäktiga kalkstensflisor, 2,5-3,0 meter höga. Enligt sägnen var det ursprungligen en enda sten men den sprack när Oden stack sitt svärd genom stenen för att tjudra sin häst, Sleipner.


Varför människor lät uppföra Odens flisor är oklart. Lokalhistorikern Folke Svensson menar att de tre resta stenarna skulle kunna symbolisera de tre högsta asagudarna, OdenTor och Frej.[1] Om så skulle vara fallet är det tänkbart att Odens flisor uppfördes som en offerplats och/eller en plats för rituella ceremonier. Det finns också teorier där var och en av stenarna symboliserade en stupad kung. En myt om hur namnet Odens flisor kom till handlar om Oden som gärna använde stenarna/flisorna som rastplats för sin häst Sleipner[


Har du besökt Kapelludden nattetid?


 


Under 1200-talets första hälft uppfördes ett kapell på platsen, S:ta Britas kapell,[2] stort nog att kunna hysa en större församling under de tider på året då handeln var som mest aktiv.[3] Idag är kapellet en ruin. Förutom kapellets norra gavel har de flesta ytterväggarna förfallit till endast någon meters höjd. Stenkorset med treklöverbladsutformning på de övre armarna är troligen samtida eller äldre än kapellet.

 
 
Ingen bild

calle

23 december 2017 00:27

när man kollar upp i stjärnhimmeln, brukar kolla på månen och dess olika färgmönster omkring, lite kusligt och spöklikt. sedan undrar man om man kunde se nån strålkastare på rymdstationen ISS som cirkulerar 40 mil ovanför jordklotet. det är bra att det satsas nåt vettigt. alla länder samsas i detta rymdskepp, både usa och ryssland. så medias fejk att ryssland och usa är hot till varandra. gäller inte inom iss i alla fall, hoppas de lyckas bygga en rymdbas på månen för vidare resor i rymden

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

23 december 2017 00:52

Vackra bilder.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

23 december 2017 01:26

Läs först vad Karl-Olov Arnstberg skriver:

”Det goda samhällets nödvändiga våldsmonopol är ett bra exempel. Genom att bekämpa alla slag av våld öppnar ”det kvinnliga” dörren för det oreglerade våldet, vilket är något som sker i Sverige just nu. Antalet ”utanförskapsområden” växer och starka kriminella män tar makten i ett feministiskt Sverige”

https://tinyurl.com/yc6wbhz7
https://morklaggning.wordpress.com/2017/12/23/min-samhallssyn/#more-17135

Läs sedan detta desperata rop på hjälp från en livrädd kvinna i Oskarshamn. Hennes berättelse beskriver vad som händer när kvinnors känslor är inblandade i viktiga beslut och samhällsplanering. Om inte kvinnor snart inser det eller stoppas, går vi mot samhällets undergång. Det är jag helt övertygad om. Frågan är om det inte är för sent?

Katerina Janouch : Ung kvinna från Oskarshamn berättar: ”Det är de asylsökande männen som gör staden otrygg

https://tinyurl.com/y98l37j4
http://katerinamagasin.se/ung-kvinna-fran-oskarshamn-berattar-det-ar-de-asylsokande-mannen-som-gor-staden-otrygg/

 
Ingen bild

Cosmik Debris

23 december 2017 01:35

Tillägg till min tidigare kommentar.

Arnstberg om feminister:

"Inte heller svenska feminister vill förstå detta utan de trappar upp sin kritik av män i allmänhet och det patriarkala samhället. Med andra ord, de arbetar hårt med att förverkliga ett samhälle där de inte själva kommer att vilja leva. Är det inte dumhet, så vet jag inte vad som är det."

"ett samhälle där de inte själva kommer att vilja leva."

Så sant, så sant!

 
Ingen bild

vmm

23 december 2017 01:39

Jag är en "rymdnörd" och vill att vi lägger mer skattepengar på utforskning av rymden. Jag drömmer våta drömmar om att Sverige ska bli en stor rymdnation. Och jag vill att SD blir det parti som drömmer stort om rymden. Jag vill att SD skaffar sig i ett rymdprogram att tala om.

 
Ingen bild

SM811

23 december 2017 08:55

Fina bilder och lite om Nordisk mytologi.
http://nordiskmytologi.se/asagudar-asgard/

 
Ingen bild

SM811

23 december 2017 09:10

OT:
Thomas Mattsson och skadeglädjen
Att tvåla till och trycka ner vanliga medborgare med andra åsikter än Mattssons egna så grundligt att de helst aldrig reser sig igen – då mår Thomas Mattsson bra. Då får han fart på endorfinerna och njuter av sin makt och de miljoner som Expressens ägare, familjen Bonnier, ständigt fyller hans plånbok med.
https://juliacaesar.blog/2017/12/22/thomas-mattsson-och-skadegladjen/#more-2760

 
Ingen bild

Hulda mk1

23 december 2017 11:10

Vackra bilder! Själv brukar jag gå ut i trädgården innan jag lägger mig och titta på väder och stjärnhimlen. Många tankar dyker upp. Är vi själva i universum? Vart slutar universum och fler funderingar.

Såg lite på SVT,s Bye bye Sverige i veckan. Vänsterextrema "Kakan" Hermansson har nu tjänat en hacka istället för reklampengar från bla. AUDI. Ingen inom SVT ifrågasätter självklart henne och hennes åsikter, utan hon är bland vänner...

 
Ingen bild

Lena1

23 december 2017 12:16

Fina bilder, som väcker mystiken över existensen, en sjärnklar natt står jag ofta ute och förundras, vinkar också till Pleaderna (de sju systrarna) för de ar de varelser där ute som står på människornas sida. (Lite galenskap ska väl få finnas), och vem vet, det är kanske sant, för det finns många slags "varelser" därute, det är jag säker på.

Önskar dig Thoralf och alla andra Sverigevänner en underbar och skön God Jul!

 
Ingen bild

Tony

23 december 2017 12:22

Svensk reklam är underlig, som till exempel Systembolagets,
" I Sverige kan man inte köpa sprit i alla affärer" Därför
dricks det mindre"? Men man kunde ju lagt till att däremot
kan man köpa knark i vart enda gathörn!

 
Ingen bild

Lena1

23 december 2017 12:22

Hörde på P1:an idag på förmiddagen, det var något feministprogram som låtsas att de är helt vetenskapliga, de förmedlar ju SANNINGEN. Det handlade om "fake news" och rykten, denna gång om de RYKTEN som spridits på olika sociala medier vad gäller gruppvåldtäkterna i Malmö och Fittja. t o m Aschberg fick uttala sig om alla "falska rykten".

Det märks att sociala medier gör stor verkan och påverkar MSM väsentligt. Tänk om de bara kunde beskriva mer ingående vad de menar med falska rykten, det var t o m morden på IKEA i V-ås.

 
Ingen bild

Lena1

23 december 2017 12:27

forts.
Dessa "falska rykten" kan denna redaktion inte berätta om, endast att DET ÄR FALSKA RYKTEN, och det måste vi tro på för DE känner ju hela sanningen....
Man blir så trött

Men som sagt med den rapportering som skett på sociala medierna bl.a Lamottes Facebook livesändning från Malmö, där han mötte medborgare som bor där och de fick tala fritt om vad de varit med om och deras erfarenheter i denna stad.
Då sätter SVT igång med räfst och rättarting med poliser om dessa våldtäkter. Programledare frågar polisen om de har rätt kompetens etc. Man häpnar....

 
Ingen bild

Ölandsbonde

23 december 2017 13:17

Fantastiska bilder!

Kanske inte början på en omsvängning men möjligen slutet på att alla kallas "flyktingar".

" 110 SVT Text Lördag 23 dec 2017
INRIKES PUBLICERAD 23 DECEMBER

Rekordhög asylinvandring till Sverige "

Det var ett tag sedan man såg benämningen "nyanlända svenskar" också.

Och "ensamkommande flyktingbarn" krävs det mod/stor dumhet att använda idag.

 
Ingen bild

oveg

23 december 2017 13:20

OFF TOPIC:
Tydligen inte mycket till tvärvändning

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rekordhog-asylinvandring-trots-ny-flyktingpolitik

 
Ingen bild

Odalbonde

23 december 2017 23:41

Jag ser fram mot en bilderbok om vårt kulturarv!

 
Ingen bild

Tor

24 december 2017 01:59

Mäktigt!
Kan du inte sälja bilder till Kalmar kommuns hemsida? Deras bilder är ju rent bedrövliga.

 
Ingen bild

Christian

25 december 2017 17:12

Hej!
Väldigt fina bilder. Skulle vara kul om du delade med dig om hur man uppnår dessa effekter. Vad krävs för att ta fina nattbilder på stjärnhimlen etc.
MHV/ Amatörfotograf

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards