thoralf

Direktlänk till inlägg 7 december 2017

SVENSKA KYRKAN PÅ ARABISKA

Av Thoralf Alfsson - 7 december 2017 14:37

En person hörde av sig till mig efter att han hittat nedanstående papper på en förskola i Smedby utanför Kalmar. Nu börjar uppenbarligen församlingar i Kalmar dela ut sina inbjudningar även på arabiska. Är andelen arabisktalande nu så stort i Smedby, så att Svenska kyrkan i Dörby-Hossmo måste vara tvåspråkig.


Är det då fortfarande Svenska kyrkan? Men det är väl det som kallas för integration!

 

 

 

Tänk om Svenska kyrkan just kunde ägna sig åt att vara just den Svenska kyrkan. Hur många tror att arabisk talande och troende muslimer besöker den Svenska kyrkans arrangemang? Jag tror inte det kommer så många från den kategorin.


Nej, imorgon kommer de säkert istället protestera emot att USA erkänt Jerusalem som huvudstad i Israel i samband med fredagsbönen i källarmoskén.


Skulle vara intressant om de lokala tidningarna frågade Nasim Malik vad han tycker om Donald Trumps beslut?

 
 
Ingen bild

Brun utan tvål

7 december 2017 14:46

Thoralf vad är problemet, är du rädd gör att alla muslimer i Kalmarlän skall besöka hossmo kyrka och att du inte skall få plats, eller att det kristna budskapet om att älska sin nästa även skall gälla araber?
Du ser inget problem i Trumps beslut, eller förstår du inte komplexiteten i konflikten?

Thoralf Alfsson

7 december 2017 15:39

Nej, jag förstår inte komplexiteten i att USA vill flytta sin ambassad till Jerusalem!

Nej, jag tror inga troende muslimer kommer besöka vare sig Hossmo eller Dörby kyrka! De besöker sina moskéer!

 
Ingen bild

P.G

7 december 2017 14:59

@ Thoralf. Vad tycker du om beslutet att erkänna Jerusalem som huvudstad i Israel?

Thoralf Alfsson

7 december 2017 15:36

Jerusalem har varit huvudstad i Israel under väldigt många år. Även om inte alla länder erkänt Jerusalem som huvudstad.

 
Ingen bild

Lasse

7 december 2017 15:31

En våt dröm Thoralf! Du tror väl inte på fullt allvar att media i Kalmar skulle våga ställa en sådan fråga till sossen Malik. De vågar inte på något sätt stöta sej med sossarna eller V.

 
Ingen bild

Kalle

7 december 2017 16:07

""År 1995 godkände Congress, Jerusalem Embassy Act som krävde att amerikanska ambassaden flyttades från Tel Aviv till Jerusalem. Jerusalem skulle vara odelat och erkännas som Israels huvudstad. Lagen passerade 93-5 i senaten och 374-37 i representanthuset.

Ingen av efterföljande presidenter genomdrev lagen. De motiverade det med att det skulle hota nationell säkerhet.

Det senaste klausulen upphörde att gälla vid midnatt. President Trump förlängde inte undantaget. ""

http://everykindapeople.blogspot.se/2017/12/huvudstaden-jerusalem.html

I 22 år har Presidenter för Trump vägrat genomföra detta. Trump följer de lagstiftandes önskningar och det får han skiiit för. Är det den muslimska lobbyn som regerar i USA???

 
Ingen bild

SM811

7 december 2017 16:24

Mer och mer kommer fram om Svenska kyrkans fjäskande för islam.
Känns skönt att jag har gått ur kyrkan.

 
Ingen bild

Hasse Pannband

7 december 2017 16:46

I dessa metoo hysterins tider kan Svenska Kyrkan ta
upp det åttonde budordet. Det om falsk vittnesbörd.

Ett nytt "rekord" för aktiva utträden har redan nåtts
för år 2017 trots att statistiken bara gäller t o m
oktober månad. 87 823 aktiva utträden.
Svenska Kyrkan är i kris, men man får väl kalla in Helle Klein
så blir det säkert bättre.
https://www.svenskakyrkan.se/statistik

 
Ingen bild

bow

7 december 2017 16:51

Börjar käringarna i kyrkan misströsta att inte få nått, läs barometern 16 årig tjej blev nedslagen av en man med skägg o talade språk hon ej förstod. Emmaboda ville ej vara sämre dom man behöver nog bara en gissning.

 
Ingen bild

Frasse Spännband

7 december 2017 17:18

#Thoralf
Ta med dig kameran och besök gemenskapscaféet nästa torsdag. Rapportera sedan till oss.

 
Ingen bild

Ludvig

7 december 2017 17:21

Konstigt att muslimer inte vill låta Israel ha sin huvudstad, själva vill dom ju ha tre: Jerusalem, Mekka, Medina.

 
Ingen bild

Antabus

7 december 2017 17:23

Arabisk skrift... Jag vet inte, mycket skulle
kunna sägas. Jag nöjer mej med att konstatera
hur otroligt fult det är.
Jämför med den vackra runskriften.
https://kulturbilder.wordpress.com/2013/07/27/runstenar-uppland-u-160/

 
Ingen bild

O´ Hyra

7 december 2017 17:34

Synd att man inte kan gå ur kyrkan två gånger.
Dom är på väg mot en tillvaro son sekt.

 
Ingen bild

O´ Hyra

7 december 2017 17:43

Om det finns en skärseld så
hamnar Reinfeldt där.

 
Ingen bild

Tony

7 december 2017 17:49

Märkligt att bara för att Donald Trump vill godkänna
Jerusalem som Israels huvudstad ,då går utrikesministern
och övriga vänstern Bananas, att Ryssland redan gjort det
tycks inte ha någon betydelse.

 
Ingen bild

Jonte

7 december 2017 19:52

@Antabus
Tycker du även att de arabiska siffrorna är fula?

 
Ingen bild

World Traveller

7 december 2017 20:34

Titta de på Svt2 i eftermiddags. Muslimsk bön och ett reportage om hur fantastiskt bra Islam är. Sinnessjukt.

Thoralf Alfsson

7 december 2017 20:53

Instämmer!

 
Ingen bild

Cosmik Debris

7 december 2017 21:05

@World Traveller Torsdag 7 dec 20:34

Om SVT i framtiden ska finansieras via skatten är detta bara början. Det kommer att bli fullständigt outhärdligt. Muslimer ska också ha sin representation i SVT. Eller?

Inte kan man vägra betala heller.

Eller som Bachman Turner Overdrive skulle ha sagt:You ain't seen nothing yet

Thoralf Alfsson

7 december 2017 22:07

Ännu värre är att vi idag tvingas betala för invandringen genom skatter på alla nivåer.

 
Ingen bild

Nirvana

7 december 2017 22:22

Varför ska det informeras på arabiska? Mussar besöker inte kyrkor.

 
Ingen bild

Björn

7 december 2017 22:41

Hasse pannband. Tack för statistiken.

Kraftigt utträde ur kyrkan under 2016 som sen har ökat under 2017.
Undrar om man I kyrkan kan förstå vad det kan bero på. Jag är ganska säker på att alla på detta forum förstår varför det ser ut som det gör.
Själv tycker jag, trots allt, att det är dystra siffror. Trots att jag själv tillhör dem som lämnade kyrkan för flera år sedan och heller inte är speciellt religiös av mig. Men kyrkan har alltid funnits och den är trots allt en kulturhistorisk institution. Där har jag, föräldrarna, deras föräldrar mm döpts, konfirmerats gift sig och begravts. Som knatte gick jag dessutom I kyrkans söndagsskola. Enda anledningen till att jag lämnade kyrkan var att jag ansåg att den hade blivit alltför politiserad.
För flera år sen åkte jag mycket motorcykel runt I landet och ibland besökte jag de lokala kyrkorna, där man kunde läsa om bygdens historia. Då var de flesta kyrkorna olåsta på dagarna. Numer gissar jag att de är låsta efter alla stölder som skett.
Undrar hur många år det tar innan vi har fler moskeèr än kyrkor I detta land.

 
Ingen bild

Lena1

7 december 2017 23:11

Konvertera till Islam, svenska kyrkans präster, ni är förrädare och inget annat! Ert arbete ska gå ut på att förvara kristendomen, inte islam!

 
Ingen bild

Lennart

8 december 2017 06:03

Men de arabisktalande/skrivande kristna då? Som det ibland brukar skrivas om här, har ni inte glömt dessa i ivern? Eller är dessa på något automagiskt sätt svenskspråkiga?

Thoralf Alfsson

8 december 2017 07:49

Hur stor andel tror du dessa är i Smedby?

 
Ingen bild

Lennart

8 december 2017 08:41

Ingen aning, men de som finns ska väl inte missgynnas för den skull
Att visa förakt för kristna bara för att de är arabisktalande och "bunta ihop" ďem med andra "araber" är fördomsfullt.

Thoralf Alfsson

8 december 2017 11:47

Du har nog missuppfattat en del. Frågan är om Svenska kyrkan skall göra utskick på arabiska?

 
Ingen bild

x orginalet.

8 december 2017 10:49

Den sida som har den starkaste armèn har alltid rätt!

 
Ingen bild

Lennart

8 december 2017 13:43

Om fråga är huruvida Svenska kyrkan ska göra utskick på arabiska så är mitt svar...ja definitivt. På samma sätt som utskick på andra språk ska ske.
Ingen grupp ska gynnas eller för den delen missgynnas.

Thoralf Alfsson

8 december 2017 20:10

Du menar att Svenska kyrkan i Kalmar skall skicka ut information och inbjudningar på ca 100 språk.

 
Ingen bild

Bo Hofvander

8 december 2017 14:07

Har de senaste månaderna tvingats resa med lokalbussarna i min hemstad, med ursprungligen runt 75 000 invånare. Men utan att överdriva består passagerarna på dagtid av runt 70 - 90 procent muslimska kvinnor med huvudduk av olika slag - och barnvagnar. Ett inte alltför blygsamt antal är också yngre män från Mellanöstern och Afrika. I övrigt är det svenska pensionärer, många med rollatorer.
Visst, vårt samhälle har markant förändrats, både etniskt och konfessionellt och det etniskt svenska inslaget har tunnats ut på ett synnerligen skrämmande sätt.
Jag kan verkligen se att det håller på att ske ett uppenbart folkombyte - - ut med svenskarna och in med folk från MENA-länderna.

 
Ingen bild

Bo Hofvander

8 december 2017 14:13

... glömde tala om att det också kommer byggas en stor moské i vårt bostadsområde för runt 1000 bedjande. Det kommer också att byggas en syrisk ortodox kyrka bara en bit härifrån (med endast en kvartersbutik emellan). Men ett väl behövt äldreboende har man inte resurser till.
Så med den lilla kvarterskyrka vi redan har som byggdes på 70-talet kommer det att bildas ett "religiöst centrum" i vårt annars helt svenska bostadsområde. Det räcker alltså inte att man fyllt på med både muslimer och syrier. Det ska nu byggas förutsättningar för att dessa allt större grupper ska visa att de fått slå ned sina bopålar i vårt land och det genom att tränga undan oss svenskar - för det är vad som kommer ske.

 
Ingen bild

DuGamlaDuFria

8 december 2017 16:24

Hur går islam ihop med den kristna tron och hur går det ihop med den Feministiska regeringen? Är de så aningslösa och naiva eller vad ligger bakom? Har sökt svaret i många år nu men ändå aldrig funnit ett tillfredsställande svar...

 
Ingen bild

C Andersson

8 december 2017 19:00

@x orginalet. Fredag 8 dec 10:49

Menar du högerarmen?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards