thoralf

Direktlänk till inlägg 28 november 2017

NÅGRA REFLEKTIONER FRÅN MÅNDAGENS BUDGETDEBATT

Av Thoralf Alfsson - 28 november 2017 16:41

Det var följande text och yrkande som retade upp de rödgröna i kommunfullmäktige.


”Förskolor inom Kalmar kommun skall inte delta i Prideveckan eller ha Pridetema. Syftet med dessa ”projekt” är att på sikt bryta ”förlegade och stereotypa könsroller och mönster. Det är i synnerhet heterosexualiteten och den heterosexuella normen som barnen uppmanas att bryta emot. SD anser att detta inte hör hemma inom förskolorna.

 

SD anser att barn ska vara fria att utvecklas till självständiga och jämlika individer och slippa religiösa och sexualiserande påtryckningar. Därför motsätter vi oss också slöja på barn som är i grundskoleåldern och under skoltid.”

 

Yrkande 16

”-Att i Kalmars förskolor skall inte barn utsättas för HBTQ-propaganda eller ”pridetema” under t.ex den så kallade Prideveckan. Barn skall få vara barn i Kalmar kommuns förskolor och inte utsättas för den typen av propaganda. Förskolan är ingen arena för HBTQ-frågor.”

 

 

Marianne Dahlberg (till höger) på Prideparad.


Socialdemokraten Marianne Dahlberg som är Kultur o fritidsnämndens ordförande fick igår ett utbrott i kommunfullmäktige. Jag var igår osäker på om jag hörde rätt under den heta debatten. Men idag skriver Östra Småland i en artikel att hon sa så här.


”HBTQ-frågorna ledde också till en het debatt efter att Sverigedemokraternas Thoralf Alfsson ville förbjuda pride-teman på förskolorna.

Förslaget från Sverigedemokraterna fick kultur- och fritidsnämndens ordförande Marianne Dahlberg att surna till rejält.

Ni kanske inte är några elaka människor, men i det här fallet undrar jag om ni inte är riktigt jävla korkade, svarade Dahlberg.”


Det är förvånade att ordförande Roger Kaliff tillät detta uttalande men Roger Kaliff är ju förstås socialdemokrat.


Marianne Dahlberg sa också under debatten att HBTQ-frågor inte handlar om sex/sexualitet. Utan att det handlar om mänskliga rättigheter. Jag blir minst sagt förundrad.

Uppenbarligen menar Marianne Dahlberg att man skall prata mänskliga rättigheter för HBTQ-personer med 2-3 åringar i förskolan, utan att förklara vad en HBTQ-person är! Enligt mig handlar HBTQ-frågor i allra högsta grad om sexualitet och sexuell läggning.


Vem som är korkad låter jag mina läsare avgöra själva!

 

Kommunalrådet Johan Persson var dock helt tyst under debatten om pridetema på förskolan. Liksom de nio moderaterna och de två kristdemokraterna.

 

Nu har jag dessutom tröttnat på ordförande Roger Kaliff som låter vänsterpartisten Bertil, Dahl komma med både det ena och andra påhoppet utan att han stoppas av ordföranden. Igår kunde Bertil Dahl inte avhålla sig från att ta upp Martin Strid i ett av sina inlägg och därmed kasta skit på alla Sverigedemokrater.


Jag tog då tillfället i akt att påminna Bertil Dahl att jag helgen läst en artikel om vänsterpartiets före detta partiledare som anklagades för sextrakasserier men då avbröt ordförande innan jag hann prata färdigt. Det är inte första gången som det händer.


Att Bertil Dahl inte kunde hålla sig inom ramarna berodde på att jag i ett inlägg tidigare sagt att Kalmar kommun var det enda kommunen i Sverige som styrs av Socialdemokraterna och Vänsterpartiet som vill försämra anställningsvillkoren för de kommunanställda. De vill nämligen privatisera de ca 130 personliga assistenterna som kommunen har anställda. Hos en privat arbetsgivare blir anställningsvillkoren sämre och en utredning som socialförvaltningen gjort visar på att kommunen då skulle kunna spara några miljoner kronor. De är givetvis de anställda som är förlorarna.


Om Vänsterpartisterna hade tyckt något annat skulle de hoppat av från samarbetat med Socialdemokraterna men då hade ju Bertil Dahl förlorat sin kommunalrådslön och andra vänsterpartister sina arvoden och därför accepterade man privatiseringen av de personliga assistenterna trots att Jonas Sjöstedt gång på gång gapar om att förbjuda vinster i välfärden!


Sverigedemokraterna yrkade på att beslutet om att privatisera de personliga assistenterna skulle rivas upp. Vi drog det till en votering och tvingade därmed Bertil Dahl och hans två partikamrater att stödja SD i voteringen. Allt annat hade varit pinsamt för V.


Jag tror det sved ordentligt hos Vänsterpartisterna att rösta på Sverigedemokraternas yrkande 😉 Givetvis omnämns det inte i de lokala tidningarna.

 
 
Ingen bild

Pepparholm

28 november 2017 17:18

Intressant med ett exempel i klartext där vänsterpartister som kommit upp sig i hierarkin prioriterar den egna lönen och välfärden före dem som de i talarstolen påstår sig jobba för. Hur tusan törs t ex en personlig assistent eller annan kommunanställd rösta på Vänsterpartiet?

 
Ingen bild

MT

28 november 2017 17:34

Om jag hann skulle jag mer än gärna sitta som åhörare.... vet visserligen inte om man får, men det skulle vara intressant :-)

Verkar vara samma sandlåda sosse lokalt som i regeringen där MP tvingar igenom ett katastrofalt förslag med hjälp av hot om att hoppa av regeringen....

Jag är så j*vla trött på lekstugan lokalt som nationellt där S MP och V härjar

Tack för mig

Du gör ett kanon jobb Thoralf ! Sluta aldrig!

 
Ingen bild

Dennis Slotteborn

28 november 2017 17:45

Angående budgetdebatten så närmar det sig nu tiden då vi alla ska på heder och samvete lämna in vår deklaration Thoralf. Du får inte glömma att lägga ut "avdraget". Tänkt på det halva året. förra gg fick jag ej något avdrag men vet att några fick. ska bara prova med 8363 kr bara för att. för vi måste få igång ett skatteuppror! Tack för mig!

 
Ingen bild

Hacke

28 november 2017 18:17

Starkt Thoralf att du orkar hålla stilen och stången mot dessa ouppfostrade motståndare i fullmäktige.
Det verkar som de bara har två lägen. Okvädningsord (som brukar vara främsta tecken på bristfälligheter i ord- och argumentförrådet) eller tystnad (i bästa fall skammens).

 
Ingen bild

Pepparholm

28 november 2017 18:21

Ann Heberlein censureras i Göteborgs Posten, Fria Tider censureras på Bokmässan, den gamla läsvärda riktiga journalisten Staffan Heimersson stoppas på Aftonbladet. Den svenska modellen. Den svenska yttrandefriheten.

 
Ingen bild

S-E Karlsson

28 november 2017 18:26

Försöker få in en insändare om Situation Högsby alltså om den stora mängden av asylsökande med uppehållstillstånd och som troligen aldrig kommer i arbete ! Få se hur det går med mitt snälla påpekande !

 
Ingen bild

Bajen666

28 november 2017 19:08

Anmäl tanten för förtal, för tittar en Sverigedemokrat för länge på en sosse så kommer en anmälan på posten.
Egentligen så ska vi inte hoppa ner i deras sandlåda men nån gång måste man sätta ner foten med dessa "galningar".

 
Ingen bild

Observer

28 november 2017 21:02

Lövén & Co Böjde sig för lilla MP som har ca 3%!
-Vad för skadligt hinner han mer med innan veckan är slut?

-Införa det omtalade och enl tunga ekonomer o industrin onödiga amorteringskravet?

A MAN MADE LÅGKONJUNKTUR!

 
Ingen bild

Observer

28 november 2017 21:04

Att ingen har gjort en statskupp ännu i Sverige är en formidabel gåta.

 
Ingen bild

Nisse

29 november 2017 08:05

Bra sak ni tog upp.
Sen kan man ju undra om hon Marianne Dahlberg har alla hästar hemma.
Är det nån som är " riktigt jävla kokad ", så verkar det vara hon.
Barn är barn tills de blir myndiga.
Bedrövligt att packa på dom detta redan i förskolan.

 
Ingen bild

Helmer

29 november 2017 15:11

Staffan Heimerson får sparken från Aftonhoran efter uttalande om att Me too-kampanjen är att jämföra med Stalins utrensning och häxjakt på vita män.

 
Ingen bild

Lasse

30 november 2017 19:02

Av Marianne Dahlberg går det inte att förvänta sej mer, hon är befordrad långt över sin kompetens vilket hon har visat vid ett flertal tillfällen. Bertil Dahl är ett sorgligt kapitel som ALLTID går upp i falsett så fort han ifrågasätts. Hans IQ är knappast mätbart. Att han får sitta kvar som kommunalråd är är ett underbetyg till människosläktet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21
22
23 24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards