thoralf

Direktlänk till inlägg 29 oktober 2017

SD SÄGER JA TILL KÖP AV ARENAN

Av Thoralf Alfsson - Söndag 29 okt 10:18

Frågan handlar om att välja mellan pest eller kolera. Inget av de alternativ som finns är attraktivt. Det handlar istället om att minimera de skador som kan uppkomma för Kalmar kommuns invånare/skattebetalare och för Kalmar FF. Vilka konsekvenser ett beslut kan få.

Om man kokar ner alternativen så kvarstår egentligen bara två alternativ eller möjligen tre alternativ.


Alternativ 1. Kalmar kommun ökar föreningsbidraget till Kalmar FF från ca 7 miljoner kronor till 18 miljoner kronor/år. En ökad kostnad på 11 miljoner kronor/år.



Alternativ 2. Kalmar kommun köper arenan från Kalmar FF:s arenabolag för 244,5 miljoner kronor. Befintliga lån löses och Kalmar kommun tar nya lån till dagens mycket låga ränta på ca 0,7-0,8 procent. Föreningsbidraget på ca 7 miljoner kronor slopas från 2018. Kostnadsmässigt innebär det att kommunens kapitalkostnad blir ca 7 miljoner kronor/år. Det vill säga Kalmar kommuns kostnad blir den samma som tidigare. Kalmar kommun äger dock arenan och får därmed rådighet över fastigheten.



Alternativ 3. Kalmar kommun säger nej till köp av arenan. Swedbank säger upp lånen till Kalmar FF som då sannolikt går i konkurs under 2018 och därmed utlöses Kalmar kommuns borgensåtagande på ca 120 miljoner kronor. Kalmar FF flyttas ner till botten i seriesystemet och ägandet av arenan tas över av ett bolag som Swedbank äger. Kalmar kommuns kostnad blir 120 miljoner kronor som måste tas från kärnverksamheten under 2018. Avtalet med Kalmar FF kvarstår och kostnaden på 7 miljoner kronor/år kvarstår under hela avtalstiden om ca 15 år.


SD har heller inte vid de tidigare besluten om borgensåtagande först 2008 med 100 miljoner kronor och sedan det utökande borgensåtagandet på ca 25 miljoner kronor 2015 sagt ja till dessa. I de voteringar som varit har samtliga ledamöter från SD röstat Nej, för att inte framtiden utsätta kommunens skattebetalare för skada.


Efter att vår kommunfullmäktigegrupp tagit in alla uppgifter, läst avtalsförslag och dessutom gjort försök att få ut t.ex sponsoravtal med Guldfågeln men nekats detta på grund av affärssekretess har vi efter många och långa diskussioner kommit till följande slutsats.


Vi kan inte slänga 120 miljoner kronor ”i sjön” genom att låta borgensåtagandet lösas ut och dessutom inte få något som helst för dessa 120 miljoner kronor.


Ett utökat föreningsbidrag till ca 18 miljoner kronor ökar Kalmar kommuns årliga kostnader med ca 11 miljoner kronor. Dessutom är det ingen garanti för att Swedbank inte skall stå fast vid sitt beslut att säga upp lånen då det handlar om ett principbeslut från Swedbank enligt de uppgifter jag erhållit. Om Kalmar FF skulle hitta en ny långivare är sannolikheten att en stor del av det utökade föreningsbidraget istället skulle hamna i fickorna hos en ny långivare.


Därmed återstår endast alternativ nummer 2. Att Kalmar kommun köper arenan och att kostnaden för arenan från 2018 inte ökar för Kalmar kommun. Om kommunen sedan agerar på ett förnuftigt sätt kommer sannolikt inte kostnaden öka under de närmaste 6-7 åren. Vad som händer därefter med ränteläget och inflationen vet ingen idag.


SD har dock lite synpunkter på hyresnivån för Kalmar FF och att Kalmar FF får behålla alla intäkter för de lokaler som finns i arenan men även namnet på arenan. När Kalmar kommun tar över arenan borde namnet ändras till Kalmar arena. Om inte Guldfågeln går in med en stor påse pengar för att behålla arenanamnet till Guldfågeln arena.

 
 
Ingen bild

Peter

Söndag 29 okt 11:34

Vad menar du nu om kalmar ff går i konkurs kan ju inte kommunen ha några åtagande mot KFF. Sen köpa något för 240 milj.....vad Tror du arenan är värd på öppna marknaden...

Thoralf Alfsson

Söndag 29 okt 13:34

Borgensåtagande på 120 miljoner kronor!

 
Ingen bild

Jimmy

Söndag 29 okt 13:05

Detta fattade alla klarsynta att det skulle hända redan när arenan byggdes...

Jag tror att alternativ 3 blir det billigaste för skattebetalarna, om FF går i konkurs så faller även avtalet med kommunen.

Thoralf Alfsson

Söndag 29 okt 13:37

Du har kanske rätt. Men då har vi inte längre någon fotbollsklubb i allsvenskan och arenan ägs av Swedbank. Vilket värde sätter du på det?

 
Ingen bild

Lik i garderoben hos Moderaterna

Söndag 29 okt 13:07

Har dom någon nolltolerans?

"M-politikern Pontus Båth klädde på lördagskvällen ut sig till mordmisstänkte Peter Madsen på en halloweenfest.
På filmen som Båth publicerade på Instagram poserar han med blodsmink i ansiktet framför väggar täckta av vad som ser ut som fejkat blod.
På söndagsmorgonen nekar Pontus Båth först – men säger sen:
– Jag trodde du sa Peter Mangs, förlåt mig. Ja, det stämmer.
– Jag är förvånad och förbluffad, jag tycker att det är osmakligt, säger toppmoderaten Jonas Ransgård."

I mars i år avslöjade GT/Expressen att Pontus Båth polisanmälts av två domstolar i Göteborg efter misstankar om att han kryddat underlagen för sina arvoden i sin roll som nämndeman. Båth stängdes av från sina uppdrag i både Förvaltningsrätten och hovrätten.
Förundersökningarna om bedrägeri och bedrägeriförsök lades senare ner av åklagare.
https://www.expressen.se/gt/m-politiker-kladde-ut-sig-till-peder-madsen-/

 
Ingen bild

Hulda mk1

Söndag 29 okt 14:04

Det borde finnas en maxgräns för kommunala satsningar på idrottsanläggningar..

 
Ingen bild

Ubbe

Söndag 29 okt 14:06

Låt klubben gå i konkurs! Detta är inte kommuninvånarnas ansvar. Dom får väl gå till näringslivet som Giffarna Sundsvall fick göra.

Det är skandal om SD säger ja till detta!

Thoralf Alfsson

Söndag 29 okt 14:44

Jag tycker det är skandal att kasta 120 miljoner i sjön!

 
Ingen bild

Tim

Söndag 29 okt 14:27

KFF inte kommunens ansvar tyvärr!

Thoralf Alfsson

Söndag 29 okt 16:39

Har kommunen något ansvar för någon förening? Skall kommunen hålla med idrottshallar, hockeyhallar, innebandyhallar, simhallar, fotbollsplaner utomhusscener, konsertarenor eller konsthallar?

 
Ingen bild

Kalle

Söndag 29 okt 17:36

Tycker det låter som en sund bedömning i en svår sits. Problemet var nog de beslut som togs när arenan byggdes (alldeles för dyr i jämförelse med behoven). Bor inte själv i Kalmar så inte mina skattepengar. Men hade gillat resonemanget om det vore min kommun det gällde. Problemet är inte detta beslut. Detta är enbart en pest eller kolera-lösning på det problem som redan existerar.

 
Ingen bild

Jimmy

Söndag 29 okt 17:46

Fotbollsklubb i allsvenskan kostar nog mer än det smakar för kommunen, de miljonerna som kommunen pumpar in till KFF hade kunnat göra mycket mer nytta hos de mindre klubbarna, en elitklubb ska fungera på en elitnivå utan stöd från kommunen, vill dom överleva med avlönade spelare och tränare så får dom se till att ha en produkt som näringslivet vill köpa/sponsra och som tilltalar tillräckligt många fans att köpa/sponsra, annars håller inte affärsmodellen och då ska dom gå i konkurs eller banta ner verksamheten till det dom kan hantera.

 
Ingen bild

Uefa

Söndag 29 okt 17:48

Det får finnas gränser för hur mycket man anser är kommunens ansvar vad gäller idrott och föreningar. I Kalmar FF's fall är det bisarrt och då i synnerhet Johan Persson fanatism över klubben! Det finns mycket annat att lägga pengar på som är viktigare än Kalmar FF's överlevnad och existens. Detta är tyvärr mycket prestige för Johan Persson och även reklam för ankdammen Kalmar. Det enda Johan Persson tänker på är hur Kalmar uppfattas av utomlänare och andra kommuner i Sverige. Att vinna diverse utnämningar är högt prioriterat dessutom. Vidrigt!

 
Ingen bild

Pepparholm

Söndag 29 okt 17:53

Jag har inte med att göra hur ni sköter Kalmar kommun. Men jag är avundsjuk på kalmariterna som får en så klar ekonomisk redovisning av alternativen inför ett stort beslut.

Givetvis inte i media utan av en energisk politiker på hans hemsida. Sedan kan ju var och en lägga på sina egna känslor för vad som väger tyngst. Men utan fakta i botten så hamnar vi i samma sandlåda som i riksdagen.

Jag önskar att jag på något sätt fick motsvarande information i min kommun. Där är det bara känslor som gäller, även från "journalisterna" i lokalmedia. Sedan blir allt mer än dubbelt så dyrt i verkligheten.

En bisats, jag minns inte siffrorna. Men du Thoralf redovisade Kalmars förluster på vindkraftverken. Men ligger inte de på nästan hälften av samma nivå som alternativet två för arenan.

Thoralf Alfsson

Söndag 29 okt 18:29

Mörbylånga kommun säljer vindkraftverk för 20 miljoner kronor. Det kostade 37 miljoner kronor för några år sedan och har i stort sett aldrig genererat någon vinst.

 
Ingen bild

Christer

Söndag 29 okt 17:53

Snacka om att försköna alternativ 2 och misskreditera alternativ 3 som är det enda rätta. En kommun ska inte använda skattebetalarnas pengar för att rädda en konkursmässig idrottsklubb. Kan klubben inte sköta sin ekonomi så låt den gå i konkurs. Varför ska kommunen ta över en arena som skattebetalarna inte har någon nytta av?

Thoralf Alfsson

Söndag 29 okt 18:30

Förklara för oss hur jag har förskönat alternativ 2

 
Ingen bild

Ölandsbonde

Söndag 29 okt 18:40

Ja, 120 miljoner i sjön smakar illa. Men ibland tar man fel beslut och får ta smällen för dem.
Arenan och FF är ingen kommunal angelägenhet. Bara för att du gillar fotboll borde du inte propsa på en extremlösning från kommunens sida.

 
Ingen bild

Linus

Söndag 29 okt 19:22

Finns ingen större KFF-fantast än Johan Persson. Han får t.o.m frikort av klubben. Det säger väl allt?

Låt Kalmar FF leva sitt eget liv. Kan dom inte sköta ekonomin, ja då får det bli KK.

Thoralf Alfsson

Söndag 29 okt 20:00

Om du vet att Johan Persson får frikort bör du göra en anmälan du det sannolikt skulle betraktas som en muta!

 
Ingen bild

Leif W

Söndag 29 okt 19:31

Jag hoppas att arenan kan komma att anpassas så att även annan verksamhet kan bli aktuell, konserter etc. Jag stöder beslutet att kommunen tar över arenan, men för framtiden då kommer en dag då ett underhåll av arenan blir nödvändig. Det hade varit intressant att få med den kostnaden i kalkylen.

Thoralf Alfsson

Söndag 29 okt 20:01

Konsulter som kollar arena bedömer att underhållet kommer kosta ca 500 000 kronor fram till 2021 om jag kommer ihåg vad som sagts.

 
Ingen bild

Peter

Söndag 29 okt 19:46

Kasta 120 milj i sjön ? Nu kastar vi ju 244 minus värdet på arenan i sjön. Vad tror du arenan är värd på marknaden ?

Thoralf Alfsson

Söndag 29 okt 20:06

Bokföringsmässigt är den värd ca 225 miljoner kronor idag.

Jag tror ni måste se till vilken årskostnad det blir för Kalmar kommun.

Vem tror du äger de andra allsvenska klubbarnas arenor?

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

Söndag 29 okt 19:55

Spelar det någon roll hur SD röstar angående "Groggens Fotbollsförening med lång svans, hick" ?

Thoralf Alfsson

Söndag 29 okt 20:06

Nej, sannolikt inte!

Det finns en majoritet för att köpa arenan.

 
Ingen bild

Soran Ismail utreds för två våldtäkter

Söndag 29 okt 21:09

Den ”svenske komiker” som tidigare anmälts för en misstänkt våldtäkt har anmälts igen. Mannen utreds i nuläget för två misstänkta våldtäkter efter polisanmälningar som gjorts tidigare i veckan.

Efter anklagelserna har tv-nätverket Discovery valt att pausa ett planerat samarbete med komikern. Polisen har i båda fallen valt att inleda förundersökning.
https://petterssonsblogg.se/2017/10/29/den-svenske-komikern-soran-ismail-utreds-for-tva-valdtakter/

 
Ingen bild

Muta

Söndag 29 okt 21:29

Johan Persson får årskort gratis av Kalmar FF. Det borde granskas!

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

Söndag 29 okt 21:39

Thor-alf :Varför inte lägga ned era röster ?

Thoralf Alfsson

Söndag 29 okt 21:53

Det är fegt att inte ta ställning.

 
Ingen bild

Stefan A

Söndag 29 okt 21:41

Tycker skojarbanken borde ta notan...

Thoralf Alfsson

Söndag 29 okt 21:54

Jag är mycket kritisk till hur "skojarbanken" agerat!

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

Söndag 29 okt 21:45

OT: Efter att ha hört Fridolin ang skolan , samt Peter Ericsson om bostadsbristen . säger Gubben och Gumman : Fy fan så skönt att slippa Miljöpartiet efter valet 2018, rosa är er färg hela veckan lång

 
Ingen bild

Linus

Söndag 29 okt 21:50

Tyvärr är det inte bara Johan Persson som får årskort av Kalmar FF. Det gäller flera personer i kommunstyrelsen, tjänstemän och även "journalisten" Anders Blank som inte ens jobbar på sportredaktionen (går in med press-leg.). Det är som en religiös sekt hela Kalmar kommun.Dom är ju vänner på Facebook hela högen. Usch!

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

Söndag 29 okt 22:11

Linus :L Groggens fotbollsförening får kosta hur mycket som helst
Synd att det inte går att stoppa detta politiskt , än....

 
Ingen bild

Peter

Söndag 29 okt 22:11

Nu svarar du som en yrkespolitiker...tråkigt frågan var vad tror du arenan är värd på marknaden ? Jag är trogen Sdare men här har Ni fel och det märks också på dina svar. I vanliga fall är dom baserade på fakta men i detta fall skiner känslor igenom

Thoralf Alfsson

Söndag 29 okt 22:28

Du får givetvis ha din uppfattning. Eftersom det är få som är spekulanter på en arena så är det svårt att veta hur den skall värderas. Det gäller givetvis alla arenor i mindre städer.

Men frågan har egentligen ingen betydelse. Går Kalmar FF i konkurs och flyttas ner i seriesystemet så sjunker givetvis värdet dramatiskt.

 
Ingen bild

Martin

Söndag 29 okt 22:19

Ett borgensåtagande på arenan innebär väl att kommunen blir ägare till den del de garanterar? Inte kan banken både ta arenan och sen även ta in borgenspengarna? Isåfall gör ju banken en vinst på 120 miljoner vid försäljning?

Sen är ju övriga siffror för drift och underhåll skrattretande låga och saknar all verklighet.

Säg nej även nu annars förlorar ni min röst i nästa val.

Thoralf Alfsson

Söndag 29 okt 22:33

Det är ju i praktiken banken som äger arenan så länge som bara en mindre del av lånen är betalda. Så funkar det vare sig du tror det eller ej.

Tror du Swedbank kan sälja arenan till någon för 240 miljoner om Kalmar FF gått i konkurs? Vem skulle det vara?

Jag har aldrig skrivit någon siffra om driften! Enbart det underhållsbehov som enligt en konsult skall uppgå till ca 500 000 kronor fram till 2021.

Men du får gärna berätta vad de rätta siffrorna är!

 
Ingen bild

Christer

Söndag 29 okt 23:08

Hej du skojare som kallade dig för Christer (17.53).
Skaffa en annan signatur "Christer" är upptaget sen länge!

 
Ingen bild

Pensionären

Måndag 30 okt 05:04

Det är löjligt Swedbank kunde säga varsågod till kff vi betala allt för ni har gjort mycket gott för kalmar.
Swedbank tjänar fem sex miljarder i kvartalet det är skitaktigt att vara så girig.

 
Ingen bild

O´ Hyra

Måndag 30 okt 06:44

@ Soran 21:09

Både Özz och Soran, kurderna vill ju ha ett eget land,
vad sägs om Kumla.

 
Ingen bild

OH

Måndag 30 okt 08:04

En enkel fråga .
Får banken vara ägare till arenan.?
Om jag förstår det rätt måste dom snarast möjligt avyttra densamma.

Thoralf Alfsson

Måndag 30 okt 08:49

Det måste ju finnas en köpare! Det kommer sannolikt saknas i detta alternativ om Swedbank tar över arenan.
Behovet av en så stor arena kommer saknas under flera år.

 
Ingen bild

Acke

Måndag 30 okt 08:05

Man får väl gratulera att KFF trots förlust igår är klara för nästa års allsvenska.

 
Ingen bild

SM811

Måndag 30 okt 08:27

Jag tycker alternativ 2.

 
Ingen bild

Baarnen behöver ett hus

Måndag 30 okt 10:42

Nätverk vill hyra hus till ensamkommande
Abbas Ghambari, Moussa Hamedi, Annette Bogarp, Hamidreza Khavari, Alireza Mohammadi, Ali Husseini och Anna Rubio Lind hoppas på en lösning på situationen, så att afghanerna får stanna kvar och slutföra sin utbildning i Mönsterås.
Låst artikel enbart bild på baaarnen!

http://d6jf7ok6u1qis.cloudfront.net/imengine/image.php?uuid=550c9111-7007-4fb2-9711-20f6e92d1693&type=preview&source=false&function=cropresize&width=960&height=480&q=40&x=0&y=112&crop_w=1200&crop_h=600&z=1.3333333333333333

 
Ingen bild

x orginalet

Måndag 30 okt 10:44

Kan kommunen verkligen lösa befintliga lån och därefter ta nya lån till en lägre ränta utan att betala räntekostnadsersättning till banken?

Thoralf Alfsson

Måndag 30 okt 13:13

I köpeskillingen på 244,5 miljoner ingår kostnader för att lösa befintliga lån och ränteswapar med ca 36,5 miljoner kronor.

Kalmar kommun lånar sedan i Kommuninvest som är en sammanslutning som ägs av ett stort antal kommuner där Kalmar kommun är medlemmar.

 
Ingen bild

Anders Blank

Måndag 30 okt 10:58

Det är en lögn att jag använder presslegitimation för att gå på Guldfågel arena vid sidan av tjänsten. Det har jag aldrig gjort och kommer aldrig att göra, då detta strider mot yrkesregler. Kalmar FF har ett ackrediteringssystem, där är jag inte anmäld.
Jag förutsätter att detta inlägg raderas.

Thoralf Alfsson

Måndag 30 okt 13:17

Bara för att jag godkänner en kommentar så står jag inte bakom den.

Det är väldigt bra att du bemöter den kommentaren då jag inte har någon möjlighet att bedöma sanningshalten i den kommentaren.

Jag har givetvis IP-nummer på den som har skrivit kommentaren och det lämnar jag givetvis ut om du så önskar.

 
Ingen bild

Anders Blank

Måndag 30 okt 13:58

Det är väl mycket bättre att "Linus" svarar var han har fått uppgifterna eller hur han har kommit fram till att jag använder mitt pressleg för att gå och se gratisfotboll.

Thoralf Alfsson

Måndag 30 okt 14:03

Jag hoppas också att "Linus" återkommer med ett svar!

Eller ber om ursäkt för att ha påstått saker som han inte kan stå för.

 
Ingen bild

Bill

Måndag 30 okt 15:26

Nämen kolla Blanken sänker sig till att läsa din blogg!!!!!!!!!
Arenan: Ta konkursen, betala in 120 mille, banken säljer tillbaka arenan för 1:- till FF. Bra va.

Thoralf Alfsson

Måndag 30 okt 16:00

Du har inte alla fakta klart för dig!

 
Ingen bild

Ölandsbonde

Måndag 30 okt 16:53

Lättast är väl att inte göra någonting. Låt Swebank sätt FF i konkurs om de så väljer. Kommunen förlorar 120 miljoner, men drar inte på sig några kostnader. Sedan får väl Swebank göra det som är bäst för dem med arenan. Vill de driva arenan själva (knappast troligt), så finns alternativet att sälja till högstbjudande.

I det förslag till beslut som föreligger tycker jag att många saker är underliga. FF får rätten till alla lokaler i Arenan. Ska själva sköta det interna underhållet medan kommunen svarar för det yttre i hela området. Om jag minns rätt ska FF betala 400.000 kr per år för hyra av Arenan. Billigt (om jag nu minns rätt). Dessutom får FF ett grönytebidrag på en massa pengar. Minns inte beloppet, men Thoralf vet nog. Han kanske även kan förklara vad det är.

Nej, det här är ingen bra affär för den stora majoriteten i Kalmar som inte bryr sig om fotboll. Det var på Fredriksskans guldet bärgades! Glöm inte det.

Att kommunen ska initiera en utredning om hur arenan ska kunna användas till evenemang är inte samma sak som att det kommer att gå. Fan man kan inte ens konkurrera med slottsruinen i Borgholm om artister.

Lägg ner.

 
Ingen bild

Gestapo

Tisdag 31 okt 00:59

Praktikanten och dyngspridaren Anders Blank läser denna "rasistiska" blogg, Amazing! Hur vore det om han själv kollade upp fakta innan han sprider sina lögner om SD och enskilda offentligt?!?

 
Ingen bild

Tyko

Tisdag 31 okt 14:46

Anders Blank är nog inte rätt man att uppmana någon annan att radera något! Hur myckt lögner sprider han själv i sin tidning där han springer Johan Perssons ärenden?

 
Ingen bild

=)

Tisdag 31 okt 16:05

Blanken har hittat hit =)

 
Ingen bild

Elliot

Torsdag 2 nov 01:05

@Anders Blank:

Jag har en fråga till dig. Var det Johan Persson som var din referens när du fick jobbet på Barometern?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - Måndag 20 nov 23:11


Igår skrev Barometerns journalist Mats Andersson på Facebook om att Aftonbladet beslutat stoppa SD från att annonsera i tidningen. Han ställde frågan om det var rätt eller fel och undrade vad andra tyckte.   När jag såg vilka som gillade detta bl...

Av Thoralf Alfsson - Söndag 19 nov 23:12


Jag hoppas innerligt att Liberalerna med major Björklund och de båda Ceciliorna med sina partivänner får lämna riksdagen 2018 och EU-parlamentet 2019!       https://samnytt.se/liberalerna-ja-till-europas-forenta-stater-men-nej-till-forbud-mo...

Av Thoralf Alfsson - Söndag 19 nov 17:53


I onsdags skrev Marianne Dahlberg en kommentar på Facebook som jag uppmärksammade i ett blogginlägg. Hon skrev följande.       ”Självklart kommer inget lag som spelar på Guldfågeln Arena betala hyra till KFF. I kommunens anläggningar ä...

Av Thoralf Alfsson - Lördag 18 nov 17:34


Efter varje gång som jag delat ut information från Sverigedemokraterna eller mina egna foldrar som marknadsför min blogg genom samhällsinformation blir jag alltid angripen av diverse anonyma personer på nätet. Det kan även komma ett och annat genom s...

Av Thoralf Alfsson - Fredag 17 nov 18:06

  https://youtu.be/0rthw6CECUc

Presentation


Thoralf Alfsson
Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

908 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ thoralf med Blogkeen
Följ thoralf med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se