thoralf

Direktlänk till inlägg 29 september 2017

SAMAN GHODDOS VALDE IRAN, FÖRE SVERIGE

Av Thoralf Alfsson - Fredag 29 sept 21:43

Östersunds fotbollsspelare Saman Ghoddos blev tillfrågad av förbundskaptenen Jan Andersson när han tog ut höstens spelartrupp till de kommande viktiga landskamperna. Men efter en tids betänketid tackade Saman Ghoddos nej till att spela för det svenska landslaget.

 

”Svaret har dock låtit vänta på sig. Saman Ghoddos hade sent på torsdagskvällen ännu inte tagit något beslut. 

– Jag är född och utbildad här i Sverige, så det är ett svårt beslut. Jag har inte riktigt bestämt vad jag ska göra, men när jag har gjort det så uttalar jag mig, säger Ghoddos som lovar att lämna besked till Janne Andersson under fredagen.”

Expressen


Saman Ghoddos är alltså född i Sverige, uppvuxen i Sverige, har utbildadats i Sverige och har spelat fotboll på elitnivå i Sverige men ändå känner han sig inte som svensk, utan som iranier och väljer därför att spela för det iranska fotbollslandslaget. Han är nog inte ensam om man måste välja.


Det här ser jag som ett väldigt bra exempel på varför jag under min tid i riksdagen skrev en motion där jag föreslog att om man vill kandidera till riksdagen, enbart skall inneha svenskt medborgarskap. Vilket skulle innebära att personer med flera medborgarskap måste avsäga sitt andra medlemskap innan man kan godkännas som kandidat till Sveriges riksdag.


Jag tror att vi i Sverige riksdag har haft och att vi även har idag många ledamöter med dubbla medborgarskap, som har sina största och främsta sympatier i ett annat land än Sverige om de tvingas välja. Jag ser det som ett stort problem och till viss del ett hot mot den svenska nationen. Ingen vet idag hur många ledamöter som har dubbla eller mångdubbla medborgarskap. Jag ser det som ett allvarligt problem som måste åtgärdas. Ingen lämnar riksdagen om en jävsituation uppstår.


Här är min motion från 2012 som även Kent Ekeroth stod bakom.

http://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/andring-av-vallagen_H002K353



Förslag till riksdagsbeslut

Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att endast medborgare med enbart svenskt medborgarskap ska vara berättigade att kandidera vid val till Sveriges riksdag.


Motivering

Från och med den 1 juli 2001 fick Sverige en ny medborgarskapslag som innebar att dubbla medborgarskap skall tillåtas. I praktiken innebär det enligt svensk lag att en person kan inneha hur många medborgarskap som helst, förutom det svenska medborgarskapet.


För att kandidera till Sveriges riksdag krävs att man är svensk medborgare och är eller har varit folkbokförd i Sverige och att man dessutom fyllt 18 år senast på valdagen. Med andra ord finns det inget som förhindrar personer med ett flertal olika medborgarskap att kandidera till Sveriges riksdag.

Det finns heller ingenting i svensk lag som förhindrar att personer med dubbla eller flerdubbla medborgarskap även kandiderar till ett annat parlament i ett annat land där personen i fråga även har medborgarskap.


Utan minsta tvekan kan detta skapa intressekonflikter för riksdagsledamöter med dubbla medborgarskap, inte minst vid allvarliga konflikter mellan stater eller där gränsöverskridande organisationer är verksamma.


Ett absolut krav på en riksdagsledamot måste vara att han/hon är solidarisk med den svenska nationen och att det inte skall råda något som helst tvivel i detta avseende.

Vi anser därför att vallagen skall ändras så att endast personer med enbart svenskt medborgarskap är valbara som ledamöter till Sveriges riksdag.


Stockholm den 2 oktober 2012

 

Thoralf Alfsson (SD)

Kent Ekeroth (SD)

 
 
Ingen bild

Gubben o Gumman

Fredag 29 sept 21:54

Vi gör det enkelt killen har aldrig varit vårlandsman
Frågor på det ?

 
Ingen bild

OT

Fredag 29 sept 22:06

Och skatteslavarna får givetvis betala.

Demokrati, yttrandefrihet... Är något som är värt att försvara!

Men yxan med yxan, nazisten med rasisten; har de också rätt att yttra sig?

Ett svårt svar att ge; men efter noggrann tankemöda, verkar logiken kräva det.

Låt dem prata & demonstrera så att den vanliga medborgaren får veta mera!

Ty zebran är ett randigt djur, ränderna går aldrig ur!

P.S: ”Strålande tider härliga tider”: https://www.youtube.com/watch?v=LkkI4GmItA8

 
Ingen bild

Hacke

Fredag 29 sept 22:13

En fullkomligt självklar regel kring medborgarskap som vad jag förstår gäller i de flesta länder.
Det är väl bara dårhuset Sverige som sticker ut som vanligt.

Och du Thoralf tillsammans med Ekeroth. Inte utan att man blir lite sentimental vid tanken på detta enormt saknade radarpar. Hoppas innerligt att ni båda snart är på banan i riksdagsarbetet igen.

 
Ingen bild

K

Fredag 29 sept 22:26

Håller helt med! Självklart ska riksdagsmän bara ha svenskt medborgarskap. Vem som har vilket eller vilka medborgarskap borde väl Skatteverket enkelt kunna svara på. Bra upplysning till väljarna innan valet!

Thoralf Alfsson

Fredag 29 sept 23:09

Sekretess!

 
Ingen bild

Laglydig

Fredag 29 sept 22:43

Jag börjar med att kommentera fotbollsdelen om medborgarskap och återkommer med det andra.

Sen 20 år tillbaka har jag en mycket god vän, en från början syriansk man, född i Turkiet, kristen, bosatt i Södertälje, som även om han naturligtvis är starkt kulturellt präglad av sin syrianska härkomst anpassat sig till det svenska samhället. Vi har haft en hel del kul ihop genom åren. Hans lillebror har dessutom spelat fotboll i Allsvenskan. Min vän har en kusin, det är ju lika bra att skriva ut namnet, Jimmy Durmaz, som spelar i landslaget. Han skulle inte för en sekund fundera över att spela i Turkiets landslag. Så vad fan sysslar Saman Ghoddos med?

Jag är väl insatt i problematiken! Merparten av mina barn är födda i Sverige, men merparten av mina barn har också en utländsk moder och jag förstår mer än väl att de känner lojalitet till det landet också.
Trots att det nu gått närmare 340 år sen svenskarna tog kontroll över Halland känner jag fortfarande en viss lojalitet gentemot Danmark. Dessutom är jag en fjärdedel Amerikan så självklart känner jag viss lojalitet mot USA.

Det här är inte ett lätt problem som bara löses genom "att det är bara att välja" men om man väljer så skall man stå för det fullt ut! Saman Ghoddos bör alltså bosätta sig i Iran, böja upp häcken fem gånger om dagen, och representera Iran alltid. Det måste man inse om man är en offentlig person. Om man inte är det så kan man tillåtas ha en mer tudelad och naturlig hållning där man gillar båda länderna eller flera länder.

 
Ingen bild

Saman G kanske vaknar med förskräckelse

Fredag 29 sept 22:47

När verkligheten kryper in på bara skinnet så kommer denna "svensk"att ångra sitt val dikterat av hens patriarkala rötter.

 
Ingen bild

LOA

Fredag 29 sept 22:59

Framförallt är denne Saman Ghoddos muslim vilket visade sig när han skulle flyga från Stockholm till Kalmar för match mot Kalmar FF. Han vägrade lyda den kvinnliga flygvärdinnans säkerhetsinstruktioner i planet och blev avkastad. Kvinnor behandlas ju som bekant som boskap i den islamska irrläran. Det är märkligt att man aldrig hör några fördömande ord från alla feminister när dessa muslimska mansgrisar uppvisar ett så tydligt kvinnoförakt.

Thoralf Alfsson

Fredag 29 sept 23:13

Det var inte Saman Ghoddos utan en spelare som heter Brwa Nouri som bråkade med flygvärdinnan.

 
Ingen bild

Niklas R

Fredag 29 sept 23:25

Denna dumhet att man kan ha mer än ett medborgarskap ska rivas upp.
Du kan bara ha en lojalitet och har du svenskt medborgarskap ska du inte ha något annat. I det fall du har ett annat medborgarskap ska ditt svenska annulleras med automatik.

Personer som vill bli naturaliserade medborgare måste, vid ansökan, lämna in bevis på att deras gamla medborgarskap är uppsagt. Om de blir godkända som medborgare så börjar det gälla så snart deras andra medborgarskap har upphört.

Som sidoanteckning. Kriminella utlänningar som döms för brott där fängelse ingår i straffskalan ska utvisas. Till sitt hemland eller, om de inte vill åka dit, något annat land som de kan få tillträde till så länge det är utanför EU.

 
Ingen bild

Ölandsbonde

Fredag 29 sept 23:37

Ghoddos. Han var med under landslagets jauariturné och efter den var det ingen kontakt från landslagsledningen. För ca en månad sedan frågade iranierna honom om han var intresserad av att representera Iran. Efter mycket eftertanke och i tron att svenska landslaget inte skulle bli aktuellt för honom tackade han ja och flög till deras samling inför vm-kvalmatch. Dock spelade han inte så fotbollsnationaliteten blev aldrig fastställd. I början av veckan fick han frågan om att ställa upp i den svenska landslagstruppen. Hade förfrågan kommit tidigare hade kanske Sverige blivit hans val, men nu hamnade han i en mycket svår valsituation och valde då att stå vid det första valet han gjorde.

Till er som såg Östersund få spö av FF och gladdes åt Rings enmanshowande vill jag bara säga att ÖFK hade 8 spelare som normalt inte är startspelare på plan. Två sådana byttes in sista kvarten. ÖFK har gjort så sedan kvalet till Europa League startade. De klarar inte att toppa laget två gånger i veckan, men jag tycker de spelar bra fotboll i alla fall. Duktiga reserver har de.

Endast svenskt medborgarskap för att sitta i riksdagen.
Detta är säkert den mest korkade av alla motioner som SD skrivit. Mycket riktigt blev det rejäla rubriker på temat. Några fler SD-anhängare blev det nog inte

Jag påpekade då att det de skulle ha gjort var att formulera sig så här:
Personer med utländskt medborgarskap kan inte väljas till Sveriges riksdag.
Det tror jag en majoritet ställer upp på och det ger samma resultat.

Thoralf Alfsson

Lördag 30 sept 00:09

Ölandsbonde

Vad är skillnaden på att personer med enbart svenskt medborgarskap kan väljas till riksdagen eller personer med utländskt medborgarskap kan inte väljas till riksdagen?

Du får gärna förklara det imorgon. Inte inatt, det blir säkert för komplicerat ;-)

PS
För övrigt gillar jag inte när någon kopierar in text från artiklar i media. Det handlar om upphovsrätten. Citaträtten kan inte åberopas när hela artiklar eller mer eller mindre hela artiklar citeras.

 
Ingen bild

Glenn Josefsson

Lördag 30 sept 00:18

@ Ölandsbonde. Precis, hade frågan kommit i ett tidigare skede så hade valet kanske blivit annorlunda.

Nu var redan en kontakt med Irans fotbollslandslag etablerad och kan förstå varför han valde Iran och inte Sverige.

Thoralf Alfsson

Lördag 30 sept 00:35

Han ställer sig också bakom regimen i Iran genom att spela för dem.

 
Ingen bild

OT

Lördag 30 sept 00:20

Först nu pratar Zozzarna ut! ”I Beg Your Pardon, I Never Promised You A Rose Garden”: https://www.youtube.com/watch?v=2-eclUz-RYI

P.S: Va! Svarar jag yrvaket! Var det inte från vaggan till graven?

 
Ingen bild

Glenn

Lördag 30 sept 00:55

Om ens lojalitet är större mot ett annat land än Sverige skall man naturligtsvis inte kunna sitta i riksdagen och bestämma lagar mm för dem som man inte känner samhörighet eller lojalitet med.

 
Ingen bild

Egon

Lördag 30 sept 03:01

240 000 000......
Kalmar har råd att finansiera ett B lag.
Skall den fortfarande heta "Guldfågelarenan"?
Sjukt!

 
Ingen bild

Egon

Lördag 30 sept 03:05

Million löner till brassar.
Finns det någon i laget som kommer från Kalmar"

 
Ingen bild

Knaster

Lördag 30 sept 07:33

Thoralf!

Vilket medborgarskap en person har är offentligt! Bara ringa Skatteverket!

 
Ingen bild

Friholt

Lördag 30 sept 08:14

Det finns tre s k säkerhetsklasser.

Det krävs svenskt medborgarskap för att få, anställning på en säkerhetsklassad befattning vare sig den är en statlig tjänst eller alla annan verksamhet där en anställning eller liknande som i stor omfattning får del av uppgifter som omfattas av sekretess och är av synnerlig betydelse för rikets säkerhet.

Men hur är det då exempelvis med riksdagsledamöterna i riksdagens försvarsutskott där man behandlar förslag som rör den svenska militären?

Thoralf Alfsson

Lördag 30 sept 08:56

Då går det bra med dubbla medborgarskap.

 
Ingen bild

Ölandsbonde

Lördag 30 sept 09:03

Jag får upprepa mig "Personer med utländskt medborgarskap kan inte väljas till Sveriges riksdag.
Det tror jag en majoritet ställer upp på och det ger samma resultat."
Du skriver: "Vad är skillnaden på att personer med enbart svenskt medborgarskap kan väljas till riksdagen eller personer med utländskt medborgarskap kan inte väljas till riksdagen?"

Det är precis som jag skriver ju. Det är ingen skillnad. Så inget behöver förklaras. Att kampanja för det ni föreslog gick inte precis bra. Du minns väl drevet mot er? Det hade ni säkert undvikit helt med min formulering. Jag tror nog nära 100% står bakom att utländska medborgare inte ska få sitta i riksdagen.

Tänk ett tag till.

Thoralf Alfsson

Lördag 30 sept 09:11

Ölandsbonde

Du skrev följande i en tidigare kommentar.

"Endast svenskt medborgarskap för att sitta i riksdagen. Detta är säkert den mest korkade av alla motioner som SD skrivit."

Sedan skriver du nu att det är ingen skillnad. Obegripligt. Tror du att journalister är dumma i huvudet och inte ser att det är samma sak.

Media kan givetvis göra alla misstolkningar de vill och kalla det för "etnisk rensning".

Vi hade nyligen en minister från Miljöpartiet vid namn Mehmet Kaplan som fick avgå. Orsakerna var lite diffusa men hans kopplingar till Turkiet och Erdogan var säkert en av anledningarna. Jag gissar att han hade dubbla medborgarskap.

 
Ingen bild

SM811

Lördag 30 sept 09:38

Varje normalt funtad person begriper att en person som skall representera Sverige endast skall få ha svenskt pass.
Tydligen är det för svårt för PK och sju(k)klöverpolitikerna att fatta innebörden av det.
SD 2018

 
Ingen bild

Fredrik

Lördag 30 sept 09:40

I händelse av krig, kan detta vara mycket farligt att "svenskar" helt enkelt kan välja fiendesidan om det passar.
Så MENA invandringen måste stoppas helt, vi måste vända strömmen så fler MENA utvandrar.

 
Stefan K

Stefan K

Lördag 30 sept 09:53

Borde det inte vara en självklarhet att man inte kan ha ett medborgarskap i annat land om man företräder Sverige?

Borde inte detta gälla politiker mer än andra? En svensk politiker borde och ska ta beslut som i första hand rör Sverige och svenska medborgare. Hur motiverad är man då att föra Sveriges och svenska medborgares talan om man samtidigt har större sympatier i ett land, långt från Sverige?

http://https://petterssonsblogg.se

 
Ingen bild

Bo

Lördag 30 sept 09:56

Det är riktigt att Sverige tillåter dubbelt medborgarskap. Det gör däremot inte Spanien vad beträffar andra EU-medborgare. Därför tvingades vi skriva på att vi befriar oss från det svensk medborgarskapet.
Vi upplever det befriande att inte vara svenskar. Då skulle vi haft dåligt samvete för det enorma förfallet.
Jag håller med om att personer med utländskt medborgarskap inte skall kunna väljas till Sveriges riksdag.

 
Ingen bild

Ölandsbonde

Lördag 30 sept 10:27

Snälla nå´n. Vi ÄR överens om att det inte är någon skillnad i sak.
Men det är fan så mycket lättare att kampanja för att utländska medborgare inte ska få sitta i riksdagen än att skriva som ni gjorde. Resultatet är ju känt. Ni vann inga röster på det. Ni hängdes ut som etniska fascister och dylikt och hamnade i en omöjlig försvarsposition.
Fattar du fortfarande inte skillnaden i uttryckssätten?

 
Ingen bild

Steve

Lördag 30 sept 11:34

Vem kommer inte ihåg ett reportage i Rinkeby där invånare ropade "Det här är inte Sverige"
https://www.youtube.com/watch?v=2g7xC1P2f8c

 
Ingen bild

Egon

Lördag 30 sept 15:25

Sverige är kört.
Invällarna gör oss till ett svenskt Beirut.
Vi kan inte göra ett skit.
Opposition mot "värdegrunden" blir genast "brunsmetad"
Alla svenskar kommer att ha en turban på huvudet om tjugo år!
Kvinnorna bär slöja.
Detta med folkvalda politikers goda minne.
Har de blivit totalt vansinniga?

 
Ingen bild

Edward

Lördag 30 sept 16:11

Att avsäga sig iranskt medborgarskap verkar ganska svårt.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/iranskt-medborgarskap_GL11515

Thoralf Alfsson

Lördag 30 sept 17:32

Och?

 
Ingen bild

Laglydig

Lördag 30 sept 16:13

Här kommer andra delen av min kommentar. Den vänder sig främst till Niklas R eftersom han aldrig svarade på min fråga i början av månaden. Allt är INTE svart eller vitt då det gäller medborgarskap. Så jag ställer frågan igen!

@Niklas R

http://thoralf.bloggplatsen.se/2017/08/31/11473601-gron-ungdom-och-afghanerna-saknar-demonstrationstillstand-i-kalmar/

Du gör det lätt för dig då du skriver att det bara är att välja. Om valet står mellan Sverige och Norge, ja då är väl valet ganska enkelt! För min del hade det blivit Norge alla dar i veckan, men den möjligheten har inte jag.
Men det var inte det saken gällde utan barn till svensk förälder med den andra föräldern av utomeuropeisk börd.
Den situationen jag har i åtanke gäller barn födda i Sverige med svensk far eller mor och den andra föräldern från landet X.
Med reservation för att jag kan ha fel i någon detalj, men som jag uppfattar det så kan dessa "svenska" barn aldrig få fullständigt medborgarskap i land X (eftersom de inte är födda där), men däremot PUT, vilket dock inte ger rätt till pass för landet X (jämför t ex lagstiftningen i USA).
Dessa svenskar blir alltså per automatik statslösa vid 22 års ålder om de inte besökt Sverige innan dess. Om det halvsvenska barnet är fött i land X så har personen i alla fall kvar sitt medborgarskap i land X. Det är ingen liten grupp människor vi pratar om. Jag skulle uppskatta att det rör sig om minst 20 000 barn med ena föräldern från land X (bosatta i Sverige eller i land X). Och det finns med all säkerhet fler länder med liknande lagstiftning som land X, så det kan röra sig om 100 000-tals barn totalt.

 
Ingen bild

Annders

Lördag 30 sept 16:16

Trodde jag skulle få se dig i Halmstad idag Thoralf. Mats Matsini Ljungkvist om Islam.

 
Ingen bild

Mia A

Lördag 30 sept 21:52

Östersund klipper till Kalmar nästa gång, men det hjälper ju inte mot multi svineriet mot oss kvinnor och tjejer vågar inte gå ensamma på kvällarna. Medborgarskap i riksdan är väl inte så komplicetad, bara skriv exkluderande; som riksdagsman/-kvinna får inte väljas dom som är medborgare i ett annat land än Sverige. Är helt med på att multimedborgarskap inte hör hemma i riksdan.

 
Ingen bild

Goddos

Söndag 1 okt 08:05

Helt logiskt borde han få välja medborgarskap alltså icke svenskt.

Thoralf Alfsson

Söndag 1 okt 09:14

Inget hindrar honom!

 
Ingen bild

esteige@gmail.com

Måndag 2 okt 07:40

Fotbollsspelaren versus riksdagsledamot lojalitet till sitt hjärtats lojalitet är adekvat. Alltså kan Sverige få en statsminister 202X - 203X med hjärtat i ett annar land. Men redan 2018 finns risken, om än inte överhängande. Saxat ur DN Varifrån kommer ditt engagemang för försvaret, undrar DN under intervjun. Mot slutet återvänder Ebba Busch Thor till frågan och svarar:

– Jag har dubbelt medborgarskap, både svenskt och norskt. Min farmor har blivit beskjuten i två krig och min farfar var motståndsman under andra världskriget.
Nu gillar jag Norrmän och tycker Ebba är både söt och en bra partiledare, men Alliansen kommer inte att rädda henne utan KD bör ingå valsamverkan med SD. Då växer KD över 4 % och SD får några pluspoäng

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - Fredag 15 dec 16:51


Överläkaren Jörg Carlsson brukar skriva väldigt bra krönikor där han på ett raffinerat sätt brukar såga landstingspolitikerna i den rödgröna majoriteten. Jag har vid flera tillfällen uppmärksammat hans krönikor på bloggen och länkat till krönikorna. ...

Av Thoralf Alfsson - Fredag 15 dec 00:07


Jag blir bara så trött när jag hör skolpersonal, psykologer, rättsväsendet och elever uttala sig om knivmordet på en gymnasieskola i Stockholm. Det tycks vara en väldigt stor andel elever med utländsk bakgrund. Om bara hälften av det som jag läst och...

Av Thoralf Alfsson - Onsdag 13 dec 23:28

    Har varit på studiebesök i Linköping med Samhällsbyggnadsnämnden och tittat på Vallastaden.   Det var verkligen inget som imponerade på mig. Eftersom jag själv ägnat mig åt några byggprojekt så tittar jag på detaljer och hur t.ex. fasade...

Av Thoralf Alfsson - Tisdag 12 dec 18:34


    Idag tittade jag på TV4 för ovanlighetens skull. Malou efter tio där Tobias Billström (M), Heléne Fritzon (S) och Jan Björklund (L) medverkade. Vilket hyckleri! Det som ändå är det mest beklämmande är att Malou och så många andra programleda...

Av Thoralf Alfsson - Måndag 11 dec 23:29


”Enligt flera medier är de tre anhållna utländska män som är 18, 20 och 21 år gamla. Tidningen Expo skriver att männen kommit till Sverige under 2017 från länder i Mellanöstern. De är misstänkta för försök till mordbrand. 18- och 21-åringen är ...

Presentation


Thoralf Alfsson
Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

929 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ thoralf med Blogkeen
Följ thoralf med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se