thoralf

Alla inlägg den 9 september 2017

Av Thoralf Alfsson - 9 september 2017 23:04

 

Idag var det dags för Prideparad i Kalmar. Det är ett event som vissa uppskattar andra tycker det är mest ett spektakel. I år valde jag att åka in till Kvarnholmen för att titta och hålla lite koll på Prideparaden. Jag har under alla år reagerat på de siffror som media skriver har deltagit i Prideparaden. Jag bestämde mig helt enkelt för att räkna antalet deltagare i Prideparaden när den passerade Pressbyrån.


24Kalmar skrev så här.


 

"Tusentals och åter tusentals människor gick med i den stora Prideparaden" enligt 24 Kalmar. Det måste väl innebära betydligt mer än två tusen eller snarare tre eller fyra tusen människor i Prideparaden.


Barometern skriver följande i sin artikel.


Den preliminära publiksiffran för årets parad var cirka 3 500 personer, enligt Jennie Vallin.

– Vi har haft vädret emot oss sista veckan så det är vi ändå jättenöjda med. Det var fantastisk stämning på Stortorget, säger Jennie Vallin.”

 

 


Undrar hur Barometern faktagranskat uppgiften om 3 500 deltagare i Prideparaden.

 

SVT Småland är dock lite mer försiktiga men ändå väldigt fel ute.


”Kalmarsund Pride arrangeras i år för tredje gången och omkring 2000 personer gick i pridetåget som avslutar årets pridevecka.”

 

Min egen räkning stannade vid en betydligt lägre siffra, trots att jag räknade i överkant. Den riktiga siffran var ca 1 450 personer + 1 häst som passerade Pressbyrån vid Östra Sjögatan.


Vi kan avrunda det till 1 500 personer!

 

I den här artikeln ljuger 24Kalmar till och med så att de tror på sig själva. Nu har de tagit Barometerns uppgift om 3 500 personer. Sedan har de plussat på med 1 500 personer ytterligare på Stortorget. Det är ett stort skämt!

http://24kalmar.se/2017/09/09/rekordstor-uppslutning-pa-pride-finalen/

 


Jag passade också på att ta en del foto. En kvinna från Liberalerna som gick i Prideparaden blev arg och skrek att jag inte fick fotografera henne. Men kan hon inte stå för sitt deltagande i Prideparaden så bör hon nog avstå att gå i Prideparaden då den sker på offentlig plats.


En sak som jag reagerar på är att så många av dem som gick i Prideparaden är barn, det vill säga minderåriga (under 18 år). Jag skulle vilja påstå att minst 25 procent var barn. Jag har lite svårt för att barn i 12-14 årsåldern går i Prideparaden utan någon vuxen.


Barometern, Östran och 24Kalmar har bildspel med totalt ca 160 bilder från paraden. Det är bara att titta på dessa så förstår ni säkert vad jag menar.


Här länken till 24Kalmars bilder.

http://24kalmar.se/2017/09/09/bildbomb-gigantiska-prideparaden-tagade-genom-kalmar/


Titta på t.ex bild 18,19,30,76 och 78

Missa heller inte bild 49 som mycket väl kan vara två ensamkommande barn, där i varje fall en är i trettioårsåldern eller kanske ännu mer 😉

Vi får se hur länge bilderna får ligga kvar efter att jag uppmärksammat dem.


Östrans Tomas Löwemo har tagit en del proffsiga och fina bilder.

http://www.ostrasmaland.se/lan/lyckorus-nar-pride-gick-genom-kalmar/#slideshow-0


Barometern har också en hel del bilder.

http://www.barometern.se/kalmar/har-gar-pridetaget-genom-kalmar/#slideshow-0


Tidningarnas fotografer missade dock en del. Denna banderoll var det ingen som fångat på bild. Men budskapet kanske inte var det rätta om man tänker efter en del.


 

Alla vet nog förhoppningsvis vilken religion som härskar i Afghanistan.


   

Socialdemokraterna satsar på Prideparaden.


Alice Bah Kuhnke var talare på Stortorget.

   

Hur många kvinnor i slöja såg jag i Prideparaden eller på Stortorget under dessa två timmar. Rätt gissat! Inte en enda kvinna eller muslimsk man som brukar gå till moskén på fredagsbönen. Undrar vad de tänker om Prideparaden?


Det uppstod tydligen också en situation efter att Prideparaden passerat vid korsningen mellan Storgatan och Kaggensgatan när Nordfront visade sin banderoll och flaggor. Det har förekommit både uppgifter om att Nordfront hade demonstrationstillstånd och att de inte hade det i media. 

Uppgifterna i media går starkt isär. 


Så här skriver Barometern i sin första upplaga av artikeln.


"Enligt en polis på plats hade nazisterna tillstånd att demonstrera på platsen."


"Barometern har pratat med en Kalmarbo som blev vittne till händelsen. Först såg han när nazisterna vecklade ut en flagga och en banderoll. Sedan säger han att en kvinna sprang fram för att slita ner banderollen.

– Men hon trillar omkull och då reagerar de med banderollen. Då springer polisen fram. Sedan blir det lugnt och människor står runt omkring. Då kommer kvinnan en gång till och ska slita ner banderollen. Då springer killarna med banderollen fram igen. Då blir en polis omkullknuffad i det här bråket, säger han."

 

"Vittnet, som är noga med att poängtera att han inte på något vis sympatiserar med Nordiska motståndsrörelsen, är kritisk till att polisen inte ingrep mot kvinnan.

– Jag dömer inte polisen men som medborgare i Kalmar undrar jag varför de inte tog hand om flickan. Det var hon som satte eld på brasan, men alla dyker på Nordiska motståndsrörelsen. Jag anser att alla har rätt att ha sin åsikt och de gjorde ingenting, säger han."

 

Dessa uppgifter bekräftas också från andra vittnen som var på plats när bråket inträffade. Media har dock inte i någon bild visat vad det var för banderoll som Nordfront hade i Kalmar. Undrar om det var texten som gjorde dessa kvinnor så upprörda. Här kommer en bild med banderollen som var så upprörande att kvinnor i Prideparaden ville riva ner den.


 

För att någon nu inte skall anklaga mig för att vara nazist vill jag påpeka att jag inte sympatiserar med Nordfront men jag anser att denna bild är en del av sanningen som undanhålls av media och därför publicerar jag den. Det är ett vittne till bråket som tagit bilden.

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards