thoralf

Alla inlägg den 27 juli 2017

Av Thoralf Alfsson - 27 juli 2017 23:18

Det har under eftermiddagen och kvällen kommit många kommentarer och analyser på Stefan Löfvens hantering av regeringskrisen i media och på sociala medier. Jag har läst ganska många och de flesta har sina poänger.


Flera artiklar och ledarskribenter har ungefär denna lydelse angående alternativet med ett extra val.


”Löfven skulle dessutom gå in i en sådan valrörelse efter att hans regering hade visat inkompetens utan motstycke och samtidigt ta risken att Sverigedemokraterna blev det största partiet och Miljöpartiet åkte ur riksdagen (de ligger på 4,1 procent i en sammanvägning av opinionsmätningar).” 

 

Sverigedemokraterna blev största parti! Uppenbarligen läser dessa ledarskribenter och journalister även Sentios mätningar även om de aldrig låtsas om mätningarna från Sentio. De redovisas i varje fall aldrig av svensk media. Enligt medias experter ligger väl SD sådär 5-10 procent efter Socialdemokraterna. Eller tror inte dessa journalister på sina "egna" opinionsundersökningar?


Men dagens absolut bästa kommentar till TS-gate kommer från en partikollega i distriktet, Martin Kirchberg. En reflektion som jag inte läst någon annanstans i media. Egentligen är det ytterst anmärkningsvärt och ett underkännande till alla svenska journalister som jobbar med frågor inom näringslivet.


En aspekt av TSgate som knappt belysts alls är det ironiska i att en svensk myndighet anser sig nödgade att förlägga delar av sin verksamhet utomlands av kostnadsskäl. Det innebär ju ett totalt självmål och underkännande av regeringens ekonomiska politik. Hur förväntar de sig att svenska företag ska kunna klara sig då? Vad är det som gör att det är så kostsamt att bedriva verksamhet i Sverige? När svenska företag förlägger verksamhet utomlands så brukar det bli ett ramaskri, både från regeringen och från media.
Ytterligare en aspekt är att det uppenbarligen inte gjorts någon miljökonsekvensbeskrivning, något som annars brukar poängteras och hållas högt. De tyckte alltså att det är bättre att driva servrarna med brunkolsel och dylikt än med ren svensk vatten- eller kärnkraft.
Sverige är fantastiskt.”

Martin Kirchberg på Facebook.


Jag kan bara instämma! Att svenska myndigheter av kostnadsskäl väljer att köpa IT-tjänster utomlands är ett katastrofalt självmål av 7-klövern.

 

PS

Att inte fackföreningsrörelserna reagerat på denna outsourcing? Jobben försvinner från Sverige.


"Aftonbladet Fake News i kvällens SVT Aktuellt när deras ledarskribent Karin Pettersson påstår att SD alltid röstar med Ryssland i Europaparlamentet. Ryssland är inte medlem av EU och sitter inte i Europaparlamentet. 
Det har blivit så självklart för vissa journalister att ljuga, även om saker som alla kan kolla att de totalt tappat självkontrollen.
Kom ihåg att ni inte längre kan lita på några uppgifter från MSM."

//Lars Bern


UPPDATERING


På fredag och lördag är det Kalmar marknad. Jag och mina partivänner finns givetvis på plats. Om allt stämmer kommer ni hitta oss på Storgatan.


Av Thoralf Alfsson - 27 juli 2017 11:14

Anna Johansson och Anders Ygeman lämnar som ministrar! Men Stefan Löfven tar strid för sin försvarsminister Peter Hultqvist. 


Jag tror faktiskt att det var ett smart och taktiskt drag av Stefan Löfven som ändå räddar ansiktet till viss del på Socialdemokraterna och den sittande regeringen.


Jag är dessutom tveksam till att hela Alliansen kommer fullfölja misstroendeförklaringen mot Peter Hultqvist. Jag tänker i första hand på Centerpartiet och Liberalerna.


Skall bli intressant att höra kommentarerna från Alliansens partiledare!

Av Thoralf Alfsson - 27 juli 2017 00:14

Idag är det mycket spekulationer så jag har beslutat mig från att avstå att spekulera.


Jag har istället ägnat stora delar av dagen åt att dela ut drygt 1 000st av min sommarfolder ;-)  Varje gång jag ser DN-loggan på en brevlåda myser jag lite extra när jag stoppar ner min sommarfolder. Sedan funderar jag på hur smart en person är som har en prenumeration på DN. De har säkert höga tankar om sig själva men tillhör med stor sannolikhet det sovande folket.


Tror jag gjorde mer nytta idag än många andra som endast ägnat sig åt enbart spekulationer. För att inte tala om alla vilda och okunniga uttalanden på sociala medier.


 

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards