thoralf

Alla inlägg den 11 juli 2017

Av Thoralf Alfsson - 11 juli 2017 22:58

 


Jag har en längre tid funderat på ett exempel som skulle kunna kallas för dubbelmoral. Jag har förberett detta blogginlägg med fotografering på plats vid minnesmonumentet men inte skrivit texten ännu. Ikväll kom ett inslag i SVT Småland om samma sak och händelse i historien. Vilket gör att jag skriver om detta redan ikväll.


Ada Gorthon torpederades utanför Ölands östra kust 22 juni 1942. Det var den sovjetiska ubåten SC317 som sänkte Ada Gorthon. 14 besättningsmän följde med Ada Gorthon ned på Östersjöns botten men 8 besättningsmän klarade sig mirakulöst. En av dem sittande i masttoppen på Ada Gorthon som stack upp strax över vattenytan när fartyget nådde botten på ca 30 meters djup. Där klamrade han sig fast ända tills fiskare från Bläsinge undsatte honom efter ca 30 minuter.


Det som det dock talas mindre om var att fartyget Ada Gorthon var på väg till nazityskland med 3 700 ton järnmalm för krigsindustrin. Transporterna av järnmalm var sanktionerade av den svenska samlingsregeringen.

 

Jag tror att Herman Lindqvist skrev i sin bokserie om Sveriges historia att Sverige försåg nazitysklands krigsindustri med ca 60-70 procent av dess behov av järnmalm.


För mig blir det lite av dubbelmoral när media som t.ex Ölandsbladet uppmärksammar denna torpedering utan att nämna att Ada Gorthon transporterade järnmalm till nazityskland med regeringens goda minne. Samtidigt som Stefan Löfven och andra partiledare och ministrar och inte minst vänsterpolitiker vräker ur sig beskyllningar mot oss Sverigedemokrater.


Det blir än mer bisarrt när man läser texten på den minnessten som rests vid Bläsinge hamn.


”Nedanstående offrade sina liv i fosterlandets tjänst.”

 

 

 

I fosterlandets tjänst? Här blir det dubbelmoral enligt min mening. Sverige stödde nazityskland och förintelsen! Var det i fosterlandets tjänst? Jag måste säga att jag är förvånad över hur media och journalister ser på detta. Eller är det någon slags förhoppning om att bara framhålla att ett svenskt fartyg sänktes av en sovjetisk ubåt och att det skall ses som något slags deltagande i kriget. Men på vilken sida?


Att anhöriga till de omkomna har en minnesstund på årsdagen av torpederingen förstår jag men all annan publicitet känns som unken dubbelmoral.


Jag är förvånad över att inte svenska nazister åker till Bläsinge och hedrar offren från Ada Gorthon. Men de kanske är förda bakom ljuset som så många andra av svensk media, som mer än gärna försvarar den svenska nazivänliga samlingsregeringen (1939-1945) under andra världskriget. Samlingsregeringen bestod av Socialdemokraterna, Bondeförbundet (Centerpartiet), Folkpartiet och Högern (Moderaterna).


Hur ofta pratas det om detta idag? Vilka partier har nazistiska rötter? Ovanstående partier har väl naziströtter om några partier har det. Jag kallar det för dubbelmoral när företrädare för dessa partier beskyller andra partier och i synnerhet Sverigedemokrater för att ha nazistiska rötter och partiets företrädare för både det ena och det andra!


http://www.olandsbladet.se/till-sist/erikssons-hedrar-ada-gorthon/


Se inslaget i SVT Nyheter Småland

https://www.svtplay.se/video/14437176/svt-nyheter-smaland/svt-nyheter-smaland-11-jul-19-55-1?info=visa&start=auto&tab=senaste


 


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards