thoralf

Direktlänk till inlägg 18 juni 2017

ANONYM RAPPORT FRÅN SOCIALTJÄNSTEN

Av Thoralf Alfsson - 18 juni 2017 18:56

Denna text kom i mitt flöde på Facebook. Jag tycker den är intressant och innehållsrik och därför kan den mycket väl vara sann. Men det avgör var och en som läser texten.


"Med risk för att verka tjatig delger jag ett typfall. Hämtat från min verklighet på jobbet. Jag bryter ingen sekretess.


En familj kom till kommunen i december 2016 efter erhållet PUT. Ursprungsland Somalia. Mamma, pappa och 5 tonårsbarn. Kommunen ordnade en lägenhet åt dem, hyra 8 000 kr.
Kvinnan är 66 år gammal, maken 56 år. Båda står som vårdnadshavare till barnen varav det yngsta är 13 år. Jag vet inte hur MV har resonerat i det här fallet, om de anser att det är hennes biologiska barn som hon fick vid 53 års ålder och varje år innan dess. Det är precis ett år i ålderskillnad mellan alla barnen. Det kan också vara makens barn enbart. Eller så är ingen av dem föräldrar till barnen. Ingen vet.


Nu har kvinnan erhållit äldreförsörjningsstöd om 7 695 kr i månaden. Hon får inte bostadstillägg, äldreförsörjningsstödet ger inte rätt till något sådant. Detta får hon alltså efter ett halvår i landet, utan att ha jobbat så mycket som en kvart här. Än mindre betalat någon skatt.
Jag kan förstås inte låta bli att göra jämförelser med vad någon som jobbat i ett låglöneyrke och blir fattigpensionär får i pension.


Den 56-årige maken går och läser SFI. Hans etableringsersättning har inte riktigt kommit igång ännu så de får fortfarande kompletterande socialbidrag. Han har möjlighet att söka allsköns tillägg till sin etableringsersättning samt bostadsbidrag så de blir kanske "självförsörjande" på andra bidrag än kommunens socialbidrag framöver. Men skattemedel som skattemedel hur som helst.


Hur hög är chansen för att han kommer att bli en "pensionsräddare"? Noll, törs jag säga. Han kommer att gå på bidrag i nio år till och sedan får även han äldreförsörjningsstöd.
Kommer då deras barn att rädda vår välfärd? Kanske, kanske inte. Men att komma hit som tonåring och hämta in alla förlorade utbildningsår och språket är svårt. För att inte säga omöjligt.
Den summa som den här familjen behöver varje månad för att gå runt var i juni 34 790 kr. Den kan variera något beroende på hur många läkarbesök de gjort och hur mycket medicin de köpt.

 

Båda har givetvis inkommit med kostnadsförslag på tandvård om 27 000 kr till 29 000 kr. Den ena av dem har så mycket karies att samtliga tänder i ena käken måste dras ut och ersättas av en protes. Detta bedöms som nödvändig tandvård så det måste vi betala. Efter statliga subventioner blir kostnaden för patienten, alltså kommunen, lite drygt 9 000 kr. Resten täcks av statliga subventioner. Skattemedel alltihop.

 

Med senaste ansökan följde ett kostnadsförslag på glasögon för mannen om 2 100 kr. Han har kraftigt nedsatt syn enligt intyg från optiker. Det godkänner vi.
Jag vill poängtera att jag absolut inte hyser något agg mot denna familj. Vad jag däremot tycker om våra politiker som anser att dessa bidragsnivåer är rimligt och rätt lämpar sig inte i skrift.

 

Vår arbetsmarknadsminister Ylva Johansson yrar fortfarande på om att de kommer i arbete efter två år. Bimbominister Annika Strandhäll jublar på twitter över att vi nu är 10 miljoner invånare i landet och att välfärden därmed är tryggad. Den politiska idiotin vet inga gränser...
Detta kvalificerade vansinne har pågått i mer än 30 år, och det bara fortsätter i accelererande takt. Jag lovar, undergången för kommunerna är nära när alla från 2015 lämpas över från staten till socialtjänsten.


Men nu är det fredag, hörni! Häll upp en stark grogg och ha en trevlig helg! Se om ert eget hus och planera framåt för den egna klanen. Kram på er alla! ❤️

 

Gör din plikt kräv din rätt. Var det inte så herr Löfven sa. Tydligen så gäller det inte invandrare som numera är 1:a klassens medborgare i Sverige."

 

 
 
Ingen bild

crille

18 juni 2017 19:10

Usch! Varför läste jag det här då? Jag som nyss läst om en äldre herre på 91 år som inte fick bo kvar på ett äldreboende. Han skulle klara sig själv tyckte dom.Gjorde en kommentar om det i tidningen, få se om de tar in den
Förmodligen inte

 
Ingen bild

Tony

18 juni 2017 19:10

Kraftigt nersatt syn? Ja men ett ställe tycks han ha hittat till?

 
Ingen bild

Cosmik Debris

18 juni 2017 19:41

Läste också det inlägget, reagerade och skrev en kommentar.

”Samtliga tänder i ena käken”? Detta kostar betydligt mer än 29 000:-

Detta är horribelt. Vi har för helvete pensionärer som inte har råd med tandvård. Att en 66-årig somalier, så fort han satt foten i vårt land, får högklassig tandvård, gratis är extremt provocerande. 2016 fanns det 63 000 somalier i Sverige.

”Från och med 2016 kommer den största gruppen nya svenska medborgare från Somalia,”

https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2017/2017-06-06-Britter-soker-svenskt-medborgarskap.html

Detta måste SD försöka att stoppa. Det måste ha högsta prioritet. Om inte detta görs kommer välfärden slutligen att kollapsa och landet omöjligt att regera. Somalierna misstänker givetvis att kärvare tider kommer och därför ansöker om medborgarskap för att vara säker på livstids bidragsförsörjning.

I framtiden kommer kommuner att rankas enligt formeln ”antal somalier/araber att försörja per 1000 invånare”

 
Ingen bild

Observer

18 juni 2017 19:44

DE ANSVARIGA SOM LÅTER DETTA PÅGÅ/PÅGÅTT I 30 ÅR MÅSTE BLI INFÅNGADE OCH ÅTALADE!!!

 
Ingen bild

Pensionären

18 juni 2017 20:06

Hurra jag har 8100 kr sedan skatt på detta.Jag har jobbat lite när jag kunnat för jag har varit sjuk mycket sjuk imellanåt men gratis tand och sjukvård har jag inte fått.Men mina snälla syskon har hjälp mig.TÄNK OM VAR FLYKTNING FRÅN AFRIKA OCH KASTA STEN PÅ BLÅLJUSEN SÅ DOM SLÄKTS SOM MAN KAN SOVA.
PS.Jag kommer med mera HEJ.

 
Ingen bild

alf

18 juni 2017 20:30

Det ät visst lit skillnad på folk och folk!!
http://www.expressen.se/kvallsposten/goran-91-kastas-ut-fran-aldreboendet/

 
Ingen bild

Lars Otto

18 juni 2017 20:36

Tänk om svensk hat och lögnpress vågade publicera detta.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

18 juni 2017 21:04

För ett tag sedan var jag inne i en ICA-butik och handlade. Där inne uppehöll sig en jättelik somalisk kvinna med barnvagn och sina två uppklädda barn (ca: 3 och 6 år) springandes vind för våg. Hon var insnörpt från topp till tå i muslimsk stridsmundering. Jag gick förbi och tittade hastigt ner i barnvagnen.

Där låg ett tvillingpar!

Där låg Sveriges framtid :-(

Inte en chans i helvete att hon arbetar. Hur många svenskar har råd och tid att skaffa minst fyra barn? Hur mycket den ”familjen” kostar svenska pensionärer, den svenska skolan, sjukvården och vilka krav den familjen har ville jag inte tänka på.

Jag ville bara därifrån.

 
Ingen bild

Observer

18 juni 2017 21:08

Hur långt gången är indoktrineringen ?
...Så här långt!

https://pbs.twimg.com/media/DCnRB_eWAAEY-E2.jpg:large

 
Ingen bild

s29

18 juni 2017 21:35

Precis som i Grekland.Och den verklighetsförvirrade svennen fortsätter att ta lån på kreti och pleti.Sen när skiten kolapsar så kommer Rootscild fameli och erbjuder stödlån.Grattis Svensson,sen är det bara att avskaffa kontanterna och sätta mikrochips i nacken på dom naiva jonen.

 
Ingen bild

Molle

18 juni 2017 21:37

De får väl för fasen ta DNA-test och kolla om det verkligen kan vara hennes barn. Sedan skickar hem dem direkt.'¨
Dags för uppror på riktigt nu.

 
Ingen bild

Lena

18 juni 2017 23:50

Herre min je vilken käftsmäll han levererar denne tjänsteman på socialbidragsbyrån!!
I övrigt håller jag med @Observer att de ansvariga som låter detta pågå borde åtalas. Det är ju faktiskt VÅRA skattepengar de utnyttjat till skojare som kommer från fjärran länder.

 
Ingen bild

Björn

19 juni 2017 00:04

Tror att historien stämmer. Ser nog ut så här i var och vartannat socialkontor runt om i landet. Och visst, invandrarna gör ju helt rätt. Vilken vinstlott att komma in i Sverige med alla dessa bidrag. Undrar om de skrattar hela vägen från socialkontoret och tackar sin gud för att han har väglett dem hit.

 
Ingen bild

Observer

19 juni 2017 00:11

ALLT SÅDANT HÄR SKALL UPP TILL ÅTAL!

Historiens största svindleri av ett helt folks skattepengar.


Sverigedemokraterna bör väcka åtal och till folk säga att om vi härigenom kan stävja detta så kan alla få en extra semestervecka eller högre pension.
Här finns bevisning att använda i åtalet

https://www.svd.se/regeringen-blundade-och-korde

 
Ingen bild

Observer

19 juni 2017 00:14

Varenda jävel i Sverige skulle få minst 10.000:- mer per månad att röra sig med om vi kunde åtala dessa svindlare och få stopp på dem!

 
Ingen bild

Observer

19 juni 2017 00:20

VI MÅSTE INSE ATT SITTANDE REGERING ÄR KRIMINELLA SOM FAKTISKT KAN ÅTALAS BORT!

 
Ingen bild

Niklas R

19 juni 2017 00:33

Inte för att vara cynisk. Men när jag ser en somalier i huckle, barnvagn och ungar i släptåg så brukar jag kommentera: där går mina välinvesterade skattepengar.

 
Ingen bild

Anders

19 juni 2017 06:38

Qatar har finansierat moskén i Malmö.
Salafister. Det är skrämmande...

 
Ingen bild

Ludvig

19 juni 2017 07:17

Mycket intressant. Som förut påtalats, har man jobbat ett helt liv i landet, så är man mindre värd.

 
Ingen bild

Tors Hammare

19 juni 2017 07:18

Hur många till bidrags o krav maskiner tål Sverige??? Kan lugnt säga att det är mycket troligt detta stämmer. Men vad menas med Bimbo minister? Är sexualförskingrings minister inte bättre? Stolpskottet som tyckte att vi Trump anhängare ska bli av med rösträtten!!!! Psykotiska sossar i regering med grästuggare är på mycket mycket go' väg och köra vårat forna stolta fosterland i bottnen. (S)vin ......

 
Ingen bild

Veritas

19 juni 2017 07:48

@ Observer 18 juni 19:44
Kan bara instämma. Riksrätt för alla ansvariga/inblandade. Då gäller det msm medias journalister med. Dom är ytterst ansvariga med sin oansvariga journalist som pressar folk till att hålla käften med sina åsikter. Lägg ner sopstationerna Svt & Sr! Och ställ dess karriärsopor i kö på Af!
SD 2018 >>>>>>>>>>>>

 
Ingen bild

Hacke

19 juni 2017 08:09

Hade bara en bråkdel av detta landsförräderi som saknar motstycke i historien inträffat på "den gamla goda tiden" hade de ansvariga politikerna och deras fotsoldater i media tvingats i landsflykt för länge sedan.

 
Ingen bild

Nyrakad

19 juni 2017 08:15

Jag har sagt det förut och säger det igen.
Hur f*n står det till när man jublar över att ha blivit 10 miljoner invånare?
Tryggad välfärd? Fattar ingen att det bara blir värre och värre med den globala befolkningsökningen?
Ju fler vi blir desto värre blir det, krävs mer och mer invånare för att trygga välfärden.

Vore det inte bättre om befolkningen minskar globalt?
Forskarna säger att jordens resurser är slut eller på upphällning,
det krävs mer och mer mat och färskvatten, mera sopor och annan skit produceras.
Som utvecklingen är så kan det bara gå åt h-e.
Och som slutfras:
Jorden vore säkert ett paradis utan människan... :/

 
Ingen bild

Gustaf

19 juni 2017 08:21

Sverige bygget pågår enligt statministern. Vi investerar i människor i skola i jobb. Bygger bostäder. Vi ska vaska fram
tiotusen poliser ja, inte nu utan sen till 2024 kanske.
Men vi bygger Sverige starkt.
Folket/vi har fått den regim vi är värda.

 
Ingen bild

S-E Karlsson

19 juni 2017 08:42

" Inte rasist men realist", IRMR !

 
Ingen bild

steve

19 juni 2017 16:11

Jonna Sima AB "Löfven mer hemma i Järva än i Almedalen.
http://www.aftonbladet.se/ledare/a/pqWAo/lofven-mer-hemma-i-jarva-an-i-almedalen
Järva är idag ett resultat av hans och pk klöverns politik, så då känner han sig som på hemmaplan. Och majoriteten av bidragstagarna där röstar på S.

 
Ingen bild

Pelle Kanin

20 juni 2017 07:37

När tar kommunerna över ansvaret för dessa människor? Lagom till valet 18 får man hoppas?

 
Ingen bild

S-E Karlsson

21 juni 2017 09:35

Väntar med spänning på den nya Ratsit katalogen som utges nu i juni ,där kan man ta del av hur jevla tokigt det ställts till i exempelvis Högsby kommun med invandringen ,man blir mörkrädd !

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards