thoralf

Alla inlägg den 24 april 2017

Av Thoralf Alfsson - 24 april 2017 22:55

 


I mitt förra blogginlägg avslöjade jag upplägget för hur Kalmar kommun får sitt vindkraftverk att visa ett positivt resultat. Trots att det i verkligheten är ett förlustresultat! Så produceras ett fakeresultat!


Vid dagens kommunfullmäktigemöte tog jag upp detta i en interpellation och frågade kommunalrådet och före detta ordföranden för Servicenämnden Ingemar Einarsson (C) om han ansåg att det var ett rättvisande resultat på drygt en miljon kronor som fanns i årsrapporten från Serviceförvaltningen när verkligheten var en förlust på ca 500 000 kronor?


Svaret var väldigt luddigt och undvikande och att Kalmar kommun kan nog tjäna pengar på vindkraftverket i framtiden och särskilt när kapitalkostnaderna sjunkit och den 20-åriga avskrivningen är avklarad. Vilket trams.


Frågan är om vindkraftverken ens överlever sin egen avskrivningstid? Idag skrotas vindkraftverk som bara är 15 år gamla. Jag vet inte riktigt om Centerpartiet och Ingemar Einarsson lever i verkligheten!


Jag har läst de artiklar som de lokala tidningarna Barometern och Östra Småland skrivit om dagens kommunfullmäktigemöte i Kalmar. Jag noterar att ingen av tidningarna nämner min interpellation om fakeresultatet för kommunens vindkraftverk.


Jag hoppas att de tyckte att det var så pass intressant att de kommer kolla uppgifterna och sedan skriva separata artiklar om Kalmar kommuns kreativa bokföring av intäkter och kostnader för vindkraftverket. I annat fall vet jag inte vad jag skall tro!

 

PS

 

Och sedan något som man kan tro vara ett aprilskämt. För mycket vindkraftsel släckte ned hela Öland!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6680228


Av Thoralf Alfsson - 24 april 2017 15:20

Jag utlovade ju lite nyheter på bloggen för några dagar sedan. Här kommer ett litet exempel på hur jag tänker mig att vissa blogginlägg kan utformas om jag vill beskriva något där det kan behövas bildmaterial.



Här nedan kan du höra berättelsen ;-)



 

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards