thoralf

Alla inlägg den 5 april 2017

Av Thoralf Alfsson - 5 april 2017 22:52

Är en VD seriös om han först skickar ett brev till en privatperson (mig) men samtidigt också skickar det till kvällspressen, en journalist på Expressen, innan jag ens tagit emot mejlet och brevet kommer fyra dagar senare? Vilket syfte har man då med sitt brev och handlande?


Som mina läsare av bloggen vet har jag tagit fram ett antal infoblad gällande fakta som berör invandringen med statistik från Migrationsverket, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och SCB. För en tid sedan tog jag fram ett infoblad för Vimmerby kommun och då hittade jag ett citat på nätet som tillskrivs Astrid Lindgren och som jag ansåg vara passande.


”När människor med makt, slutar lyssna på folket. Då är det dags att byta ut dem.”

 

Att citatet tillskrevs Astrid Lindgren fick VD, Olof Nyman från Saltkråkan AB att reagera. Han skickade då ett mejl och postade samtidigt samma text i ett brev till mig. Här nedan kommer ett utdrag från mejlet.


”Citatet är vidare enligt vår bestämda uppfattning falskt. Vi har sedan tidigare noggrant undersökt saken och det finns inga belägg för att Astrid Lindgren någonsin sagt eller skrivit så som anges i foldern.”

 


”Vi utgår från att ni respekterar detta och förutsätter därför att hela upplagan av foldern omedelbart dras in och kasseras samt att Sverigedemokraterna helt upphör med att använda Astrid Lindgren i sin kommunikation. Om så ej sker får vi överväga att vidta rättsliga åtgärder.”

 

Hälsningar,

Olle Nyman, VD


Nu fanns det i stort sett inget kvar av den lilla upplagan att dra in. Vilket jag meddelade Olof Nyman omgående. Enligt en artikel i Expressen är det dock oklart om det är ett citat från Astrid Lindgren.


Expressen nappade givetvis på detta mejl/brev som Olof Nyman skickade till dem. När mejlet skickades till mig och Expressen satt jag på flyget hem till Kalmar från en semestervecka i Spanien. Jag hann precis komma hem till Kalmar innan en journalist ringde från Expressen och började ställa frågor. Jag hade då inte ens hunnit kolla min privata mailbox sedan jag kom av flyget i Kalmar. Ännu mindre svara på mejlet!


Det dröjde sedan bara ca en timme efter att journalisten ringt innan Expressen hade en artikel på sin webbsida där man försökte hänga ut mig!

 

Att Expressen handlar på det sättet förvånar mig inte det minsta, då de alltid tar minsta chans att hänga ut en Sverigedemokrat.


Det som förvånar mig allra mest är hur VD, Olof Nyman agerade genom att direkt skicka en kopia av brevet till Expressen. Vad var syftet med det? Jag har sedan den 24 mars frågat Olof Nyman i flera mejl varför han skickade en kopia till Expressen och vilket syfte han hade med det. Olof Nyman vägrar att svara på mejl trots flera påminnelser.


Den enda anledningen jag kan se är att Olof Nyman i första hand ville hänga ut mig, en sverigedemokrat i kvällspressen. Inget annat!


Olof Nyman gjorde på exakt samma sätt när Jimmie Åkesson i en lång intervju för Niklas Svensson från Expressen i december 2016 svarade att han inspirerats av Astrid Lindgren och andra typer av nationalromantiska skildringar.


Detta svar fick även då också VD, Olof Nyman att gå i taket. Han fick omgående plats i Expressen för sin debattartikel.


”Nej, Jimmie Åkesson - Astrid Lindgren var inte en nationalromantisk författare. Hon var inte heller en nationalromantisk människa - varken nationalist eller romantiker.”

 

 

Olof Nyman tycks vara politiskt korrekt ut i fingerspetsarna men inte karl nog att svara på frågan varför han skickade en kopia på ett personligt brev till mig även till en journalist på Expressen.

 

Pinsamt fegt och ynkligt!

 

Nu finns det ju andra citat av Astrid Lindgren som mycket väl skulle kunna användas. Som t.ex detta citat från Saltkråkans facebooksida.

  

"Den mest framträdande känslan inför julen här i Sverige är nog i år en brinnande innerlig tacksamhet över att vi ännu kan få fira julen som vi gör."

(Ur Astrid Lindgren Krigsdagböcker 1939-1945)


Av Thoralf Alfsson - 5 april 2017 13:03

 


Kalmar stad förändras fort just nu. Det är bara att besöka Kvarnholmen en fredag lunch för att uppleva det med fredagsbön i källarmoskén och torghandeln på Stortorget. I fredags var det åter dags för bråk och slagsmål mellan dessa nysvenska torghandlare.


http://www.barometern.se/kalmar/torghandlare-i-brak-nagon-som-ska-ha-blivit-misshandlad/


Det var inte heller första gången som det var bråk mellan nysvenska torghandlare.


http://www.barometern.se/kalmar/torghandlare-i-brak-sparkade-sonder-bord/

http://www.barometern.se/kalmar/brak-mellan-torghandlare/


Barometern håller dock stilen och publicerar bara timmar efter bråket i fredags en artikel med en helt annan vinkel och passar samtidigt på att ”gömma” undan artikeln på sin webbsida om bråken mellan torghandlare på Stortorget.


Rubriken är ju spännande ”Livligt på torget i grönsakshandeln”. Ja, nog är det livligt och högljutt alltid. Som vanligt gäller det att inte skriva något negativt om de nya mångkulturella inslagen och definitivt inte granska verksamheten.


”Det händer att Kalmars torg kritiseras för att de inte är tillräckligt levande. Den som tycker det har inte varit på Stortorget en fredag vid lunchtid. Då har grönsakshandlarna öppet och kunderna kommer ibland långväga för att köpa veckoransonen av frukt och grönt.”

 

”Rima Alsebai väljer clementiner för hela veckan. "Det var ett bra pris" konstaterar hon och pekar på prisskylten.”

 

I artikeln får vi dock inte veta vad ett bra pris innebar. Tänk om Barometerns journalist ändå hade ställt några frågor om hur dessa torghandlare kan sälja all frukt och grönsaker så billigt! Betalas moms, arbetsavgivaravgifter och vanlig inkomstskatt? Hur mycket kollar Skatteverket dessa torghandlare?

Av Thoralf Alfsson - 5 april 2017 00:47

Har inte sett kvällens Kalla fakta i TV4 men när man läser alla reaktioner på nätet så förstår man att det var ett bra reportage. Jag och mina partikollegor har istället haft ett långt telefonmöte i distriktets arbetsutskott med många beslut och beredningar till kommande distriktsmöte.


Läste dock nyss en träffande kommentar på Facebook skriven av Nasrin Sjögren agående Kalla fakta som jag citerar.

 

”Mångkultur är ett annat ord för statsgodkänd och dito uppmuntrad segregation.

 

Så varför blir folk så förvånade när de upptäcker att det finns människor, familjer, släkter och hela stadsdelar som lever helt utanför det svenska samhällets lagar, regler, normer och sociala koder?

Vad trodde ni att kultur är? Festlig mat, lustiga danser och färgglada kläder? Och för övrigt är alla innerst inne svenskar?

 

Ja, då förstår jag att ni undrar vad som pågår. Vi är några stycken som har försökt varna er. Flera från just dessa andra länder. Larmat och ropat. Skränat och stojat. I några decennier. Men ni har avfärdat oss som alarmister och rasister. Jobbiga gaphalsar.

 

Men grattis då. Nu har ni fått ert lyckliga multikultiland. Hoppas att ni trivs.

 

Puckon.”


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards