thoralf

Direktlänk till inlägg 3 april 2017

TÄNK OM DET VORE TVÄRTOM

Av Thoralf Alfsson - 3 april 2017 16:49

Våren kommer tidigare, flyttfåglarna kommer tidigare!


”Det mest säkra måttet är starten på vegetationsperioden, det vill säga datumet då snittemperaturen når 5 plusgrader. I Syd- och Mellansverige inföll starten runt 20 april under 10-årsperioden 1961-1970 då den här typen av mätningar startade. I dag infaller den runt den 11 april - en skillnad på tio dagar.

I norra Sverige ses samma mönster, fast ännu tydligare. I dag startar vegetationsperioden två veckor tidigare jämfört med för 50 år sedan.”

http://www.barometern.se/tt-inrikes/vararna-allt-varmare-i-sverige/

 

”Att våren infaller tidigare märks också i fågelvärlden. Mätningar vid Ottenby fågelstation på södra Öland visar att flyttfåglarna nu anländer i genomsnitt fem dagar tidigare jämfört med situationen i slutet på 1970-talet. De arter som tidigarelagt sin ankomst mest är gransångare (i genomsnitt 11,1 dagar tidigare), svarthätta (10,5 dagar), gulsparv (8,9 dagar) och rödhake (8, dagar).”

 

Vad härligt det är att det blivit varmare och att våren kommer tidigare och att vegetationsperioden blivit flera veckor längre. Att flyttfåglarna kommer tidigare är också härligt. Jag satt på söndagskvällen i mitt uterum och lyssnade på alla fåglar som kommit igång med vårsången. Den enda som jag inte gillar är gransångaren, inte mycket till sångare.


Tänk om våren istället hade kommit 10 dagar senare mot vad den gjorde under 10-årsperioden 1961-1970. De skulle inneburit en skillnad med 20 dagar mot hur det är idag. Nästan en månad!


Tänk om det vore tvärtom!

 

 
 
thojuh

thojuh

3 april 2017 18:10

Ja tänk om det vore tvärtom.
Miljöalarmister som spår en kommande istid.

Gransångaren heter Chiffchaffpå engelska och
så låter också den torftiga ”sången” ett ständigt
upprepande av, chiff-chaff,
chiff-chaff, chiff-chaff, i oändlighet

Om jag nu trodde att Löfven hade den ringaste susning
av vad som tilldrar sej i naturen , skulle jag tro
att han lärt sej sin ramsa av gransångaren:
ett enfaldigt upprepande
käbbel-käbbel,
käbbel-käbbel, käbbel-käbbel

Om än gransångaren har svag sång och klen utstrålning
så är den lilla sångaren en stjärna, i motsats till Löfven!

http://thojuh.se

Thoralf Alfsson

3 april 2017 18:26

Misstänkte att du skulle kommentera gransångaren ;-)

 
Ingen bild

Granskningsnämnden

3 april 2017 20:39


Eva Elmsäter kallar terrordåd för frihetskamp!

SVT Rapport 3/4/2017
Eva Elmsäter kommenterar terrordådet i S:t Petersburg
Hon antyder koppling till den tjetjenska 'frihetskampen'!
Inte ett ord i vanlig ordning om (sannolik) koppling till terror- och pedofilsekten islam!
Oskyldiga människor som åker tunnelbana trasas sönder av terroristernas bomber, kärringen svamlar om 'frihetskamp'!
Hur kan detta förklaras?
Troligtvis har tant Elmsäter massuppfittat det hela
Muslimska terrorister offrar sig i hopp om att få 72 oskulder i Allahs paradis, inte en 72-årig oskuld!
Sorry, tant
Det finns inget hopp för bedagade kärringar
Inget hopp
Släng dig i väggen!

-------------
eva.elmsater@svt.se
rapport@svt.se
#31#087840000

 
Ingen bild

a��a

3 april 2017 20:56

Gransångare borde kanske döpas om till granrappare!

 
Ingen bild

Hasse Pannband

3 april 2017 21:26

Lyssnar på Bee Gees ikväll.
Blir rörd av deras musik.
Vart tog dom vägen?

 
Ingen bild

DecemberKartellen

3 april 2017 22:29

Smart 11-årig tjej som väljer att besöka Conservative Political Action Conferenc i mars 2017, istället för att sitta hemma och titta på Disney-filmer!

Obetalbart!!!

Se videon från 1 minut och 30 sekunder in i klippet till 6 minuter.


11-years old girl at CPAC.
https://www.youtube.com/watch?v=puFiZQ3Hc0Q


...

Please Please Please let this be our hope for the future.

I honestly do not even know how to respond to this. This is priceless and boy did she stand strong on what he believes.

Totally incredible. This girl will go far. Eloquent articulate and clever.

 
Ingen bild

Rune

3 april 2017 22:54

För min del har jag första maj som riktmärke. Vissa år är det utslaget grönt på träden detta datum, vissa år får man vänta ytterligare en vecka efter detta datum på det gröna. De sista två tre åren har grönskan kommit efter första maj. Detta mitt i Småland.

 
Ingen bild

C Andersson

3 april 2017 23:13

Maurice dog 2003 och Robin 2012 så nu är det bara Barry kvar av bröderna Gibb.

https://www.youtube.com/watch?v=UsNVwPHZgJA

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards