thoralf

Alla inlägg den 30 mars 2017

Av Thoralf Alfsson - 30 mars 2017 23:45

     


För några veckor sedan fick jag för mig att jag skulle testa om någon av mina gamla skivspelare för vinylskivor fungerade. Har en gammal Philips från 70-talet, En Unamco T1 från 80-talet och en Onkyo från tidigt 90-tal som troligen ligger i någonstans i källarförrådet.


På Unamcon var nålen trasig men på Philipsspelaren såg nålen helt ok ut. När jag försökte starta den var dock drivremmen bara ”mös” men motorn snurrade igång fint med lite hjälp. Fick i veckan hem en ny drivrem för 195 kronor.


Har ikväll fått ihop det hela med min gamla Onkyo-förstärkare som har en RIAA-förstärkare inbyggd och sedan kopplat det till mitt hemmabiosystem. Fick även ta fram lödkolven och fixa DIN-kontakten på skivspelaren. Det var med stor spänning jag placerade en LP med Simply Red (Stars från 1991) på skivtallriken.


  


Hur skulle det låta på en skivspelare från 70-talet, min första skivspelare inköpt för sommarjobbspengar gissningsvis 1973 eller 1974. Som inte varit i drift på gissningsvis närmare 25 år.


Det var med stor glädje jag hörde det så välbekanta ljudet när pickupnålen träffade LP-skivan. Sedan flödade musiken ut och jag trodde inte mina öron. Vilket gott ljud! Jag är förvånad och till och med lite chockad av ljudupplevelsen.


Nu skall backarna med LP-skivor upp från källarförrådet! Risk för att det blir en nostalgihelg! 


PS


Imorgon fredag har jag en starkt kritisk insändare i Barometern riktad mot framförallt kommunalrådet Johan Persson och majoriteten bestående av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Centerpartiet. Men Moderaterna och Liberalerna får sig även en släng av sleven.


Fortsätter Johan Persson och socialdemokraterna att köra över folket när det gäller den gröna miljön och invandringen till Kalmar som t.ex flyktingbyn i Påryd kan det bli en intressant valrörelse och val nästa år. 

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards