thoralf

Alla inlägg den 17 mars 2017

Av Thoralf Alfsson - 17 mars 2017 10:18

 

Källa: BRÅ


Igår publicerade Barometern samtalet/debatten mellan mig och det socialdemokratiska kommunalrådet Johan Persson, både som en artikel och som ett videoklipp. Tyvärr kan det bara läsas och ses av prenumeranter.


Som väntat var några av mina inlägg bortklippta från det som publicerades. Inlägg som jag kände mig ganska nöjd med. Men det var ju inte helt oväntat. Johan Persson fick dock tjata på om att antalet anmälda brott har gått ned med 20 procent de senaste tio åren.


Jag har därför begärt ut statistiken över antalet anmälda brott och det stämmer att det totala antalet anmälda brott minskat. Men för att förstå minskningen måste man granska det mer i detalj. Det handlar om drygt 1 000 anmälda brott.


En stor anledning till att antalet brott minskat beror utan tvekan på polisens begränsade resurser. Det gäller t.ex drogfylleri, rattfylleri, drogbrott och trafikbrott. Det är brottstyper som beror mer eller mindre på hur aktiva polisen är med att utföra kontroller och vi vet att polisen har prioriterat ner den verksamheten. Därmed minskar automatiskt antalet anmälda brott vilket man också ser i statistiken.

När jag satt i polisstyrelsen för Kalmar län under förra mandatperioden fick jag också lära mig att vid poliskontroller av bilar upptäcktes väldigt ofta även annan typ av brottlighet. Den effekten har säkert uteblivit av samma anledning.


Stöld och tillgrepp av fordon har minskat med ca 400 anmälda brott. Orsaken beror väl sannolikt på att bilarna har utrustats med ny elektronik som gör det betydligt svårare att stjäla en bil idag än för 10 år sedan.


Stöld ur och från fordon har minskat med ca 250 anmälda brott. Hur många kommer ihåg hur många bilstereo som stals för ett antal år sedan. Det händer väl knappast idag med tanke på hur inbyggda utrustningen är idag.


Stöld och snatteri har minskat med ca 250 anmälda brott. Här finns det nog flera förklaringar. En är nog att många butiker inte längre anmäler vissa mindre snatteribrott.


Det finns med andra ord vissa förklaringar till att vissa typer av brott minskat enligt min uppfattning.


Stöldinbrott har t.ex knappast minskat något


Många brott har också ökat i antal.

 

Sexualbrott har ökat från ca 50 till 150 eller med andra ord med ca 200 procent under de senaste tio åren.


Hot, kränkning och frihetsbrott har också ökat under samma tidsperiod.


Bedrägeri och förfalskningsbrott har också ökat.


Min slutsats är att brott mot en annan person har kanske inte minskat utan kanske till och med ökat i antal och det är nog det som gemene man upplever i sin vardag. Inte att brottsligheten minskat med 20 procent!


 

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards